Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-03@00:18:47 GMT

دستورالعمل جدید برای کاهش رسوب کالا در گمرکات

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۳۷۷۲

معاون فنی و امور گمرکی ایران دستورالعمل جدیدی را بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای کاهش رسوب کالا و تعیین تکلیف موجودی در بنادر، به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  به نقل از گمرک، «مهرداد جمال ارونقی» امروز دستورالعمل‌های جدیدی را به گمرکات برای تعیین سرنوشت کالا‌های موجود و جلوگیری از رسوب آن‌ها ابلاغ کرد که خطاب به ناظرین، مدیران کل و مدیران حوزه‌های نظارت و گمرکات اجرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برابر این دستورالعمل، بر اساس مفاد مواد ۳۸ و ۳۹ قانون، خروج کالا از گمرک، مستلزم انجام تشریفات است که منوط به اظهار کالا با تسلیم اظهارنامه توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی انجام می‌شود و پیرو تصمیم‌های اتخاذ شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با تأکید بر اجرای دقیق مصوبه‌های ابلاغی و در چارچوب کاهش رسوب کالا و تعیین تکلیف کالا‌های موجود در بنادر و گمرکات کشور، از جمله مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری اقدام‌های لازم در سه محور انجام می‌شود.   ارونقی، محور نخست را مربوط به کالا‌های اظهار نشده به گمرک اعلام کرد و افزود: بر اساس مصوبه‌های ابلاغی، مهلت توقف کالا‌های وارد شده به تمام مبادی ورودی کشور، از سرزمین اصلی یا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو ماه تعیین شده است که درصورت تأیید بانک مرکزی مبنی بر تبادل نشدن اسناد خرید و انتقال وجه به فروشنده، مهلت توقف، حداکثر تا دو ماه دیگر توسط گمرک و در مناطق، توسط سازمان مسوول منطقه قابل تمدید است.

براساس این دستورالعمل، مراجع تحویل گیرنده کالا‌ها مکلف شده اند پس از پایان مهلت توقف، مراتب را با رعایت سایر مقررات برای انجام تشریفات متروکه به گمرک اعلام کنند و گمرکات کشور با پیگیری و تأکید مراتب فوق به مراجع تحویل گیرنده، درارتباط با کالا‌هایی که به عنوان متروکه اعلام شده به همراه اظهارنامه‌های مربوطه به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارسال کنند.

ارونقی، محور دوم را مربوط به کالا‌های اظهار شده به گمرک برای انجام تشریفات معرفی و تصریح کرد: گمرکات اجرایی کشور نسبت به جمع آوری و استخراج تمام اظهارنامه‌های در جریان مربوط به گمرک اقدام و در هر مورد بررسی کنند، زیرا صاحب کالا یا نماینده قانونی وی نسبت به ادامه تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالا اقدام نکرده است، چنانچه رسیدگی‌های معمول حاکی از نبود معاذیر قانونی صاحب کالا جهت پرداخت حقوق ورودی و ترخیص قطعی کالا باشد، به صورت سیستمی، برای ترخیص کالای اظهاری ظرف حداکثر ۲۰ روز اخطار دهند و در صورتی که صاحب کالا در مهلت اعلامی جهت ادامه تشریفات گمرکی مراجعه نکند، کالای موضوع اظهارنامه مشمول مقررات متروکه خواهد شد که نسبت به انجام تشریفات متروکه اقدام شود.

برابر محور سوم این دستورالعمل جدید، کالا‌هایی که اظهار و پس از انجام تشریفات گمرکی، برای آن‌ها پروانه الکترونیکی و مجوز بارگیری صادر شده، در صورتی که صاحبان این دسته از کالا ظرف مدت یک ماه از تاریخ صدور مجوز بارگیری، نسبت به خروج کالا اقدام نکرده اند با قید فوریت و با اخطار سیستمی هفت روزه برای خروج فوری کالا، اقدام نکنند، مقررات متروکه اعمال و نتیجه به دفاتر ستادی گمرک ایران برای جلوگیری از اعمال هرگونه تسهیلات به صاحبان اینگونه کالا اعلام شود.

همچنین تاکید شده است: با توجه به اینکه اقدام به خارج نکردن کالا پس از یک ماه از تاریخ صدور مجوز بارگیری، گمرک می‌تواند آن کالا را از مصادیق احتکار به شمار آورد و دستور داده شود که اسامی این افراد با قید فوریت برای صدور هرگونه دستور مقتضی به مراجع ذی صلاح از جمله دادستان شهرستان و مراجع نظارتی مرتبط اعلام شود.

علاوه براین اقدام فوری درخصوص صاحبان کالا‌هایی که نسبت به اخذ کد رهگیری بانک عامل اقدام ‏اما اقدام به ترخیص قطعی کالا نکرده اند، نیز به شرح فوق مورد تأکید است.   از تیر ماه امسال بر اساس تصمیم دولت و بعد از سفر معاون اول رییس جمهوری به استان هرمزگان دستوراتی مبنی بر ترخیص فوری کالا‌ها ابلاغ شد که در نیمه آبان ماه به اجرا در آمد.   در این مدت بر اساس آمار‌های منتشر شده بیش از چهار میلیون تن کالا از جمله کالا‌های اساسی از گمرکات سراسر کشور ترخیص شده است، اما به دلیل اینکه همچنان واردات و صادرات کالا به صورت بی وقفه انجام می‌شود، اقلام مختلف در انتظار تخصیص ارز به کالا‌های باقی مانده در گمرکات کشور اضافه شده اند.
با این وجود طبق اعلام ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روند ترخیص و صادرات ادامه خواهد داشت. برچسب ها: گمرک ، رسوب کالا ، دولت ، مهرداد جمال ارونقی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: گمرک رسوب کالا دولت انجام تشریفات صاحب کالا رسوب کالا بر اساس کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۳۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر جمشیدی ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

جمشیدی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

وی بیان داشت: امارات حدوداً ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشورها است.

واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶ درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی ها وروغن های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می دهند.

کد خبر 6093106

دیگر خبرها

  • بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان
  • هر چه سریعتر نسبت به نواقص و ناهماهنگی های موجود در گمرک شهیدرجایی اقدام شود
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • نیاز گمرک به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی
  • نیاز گمرکات مرزی، مناطق آزاد و ویژه به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی
  • باید ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات و مناطق آزاد مستقر شود
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت
  • تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد