Web Analytics Made Easy - Statcounter

طاهر علیزاده، متخصص روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از مهم‌ترین معیار‌های مراقبت از سلامت خود و اطرافیان، میزان ارتباط‌های حضوری است. در شرایط اپیدمی ویروس کرونا این کاهش ارتباط حضوری با توجه به اینکه باعث حفظ سلامتی و عدم ابتلا به بیماری شده اما بی توجهی به تمام ابعاد شرایط موجود می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های مختلف روانی مانند افسردگی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کاهش ارتباطات فیزیکی

علیزاده بیان کرد: کم شدن ارتباط‌های فیزیکی می‌تواند زمینه ساز کاهش کیفیت زندگی و شادی در افراد شود. البته برای جبران این مسئله می‌توانیم از وسایل ارتباطی فضای مجازی مانند تماس تصویری استفاده کنیم.  باید به این نکته توجه داشت اگر این ارتباط مجازی به قصد تامین نیاز احساسی افراد صورت بگیرد، می‌تواند در این زمینه کمک دهنده مناسبی باشد. اما اگر از این وسیله ارتباطی برای وقت گذرانی بدون نزدیک شدن به احساسات استفاده شود به هیچ عنوان شاهد تاثیر مثبت این ارتباط نخواهیم بود.

افزایش ساعت حضور افراد در خانواده

او در ادامه افزود: افزایش میزان حضور تمام افراد در خانه و به تبع آن افزایش احتمال تنش و تعارض‌ها یکی از دلایل افزایش بیماری های  روانی از جمله افسردگی است. به هر میزان که تنش در خانواده‌ها افزایش پیدا کند، خشم و عصبانیت و در نتیجه بی حالی و حالات افسردگی را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم حتما در این شرایط صبر و حوصله خود را افزایش دهند و والدین هم سعی کنند به عنوان الگو نقش کاهش دهنده در تنش‌های خانوادگی داشته باشند.

اضطراب مداوم

این متخصص روانشناسی مطرح کرد: نگرانی و اضطراب مداوم از ابتلای خود و نزدیکان به بیماری کرونا می‌توند شرایط روانی ما را کاهش دهد. تحقیقات هم ثابت کرده است بین اضطراب شدید و افسردگی شاهد همبستگی بالایی هستیم. توصیه می شود از جملات مثبت و انگیزشی استفاده کنید. همچنین برای حفظ روحیه خود از پیگیری مداوم اخبار منفی در زمینه بیماری کرونا پرهیز کنید.

مرگ‌های بدون سوگواری

او در ادامه افزود: در شرایط کرونا ممکن است خانواده‌ها تجربه از دست دادن یکی از عزیزان خود را داشته باشند و به این دلیل که امکان برگزاری مراسمات فراهم نیست؛ فرآیند سوگواری و همدردی را با اختلال رو به رو ‌کند. در فرهنگ ما، اطرافیان نقش حمایتی بسیار مهمی را در موقعیت‌های فوت و بحران داشته اند. در این شرایط می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا نوشتن پیام برای انتقال احساس خود، نقش حمایتی و همدردی را برای نزدیکان ایجاد کنید.

کاهش فعالیت‌های جسمانی

علیزاده گفت: کاهش فعالیت های ورزشی می‌تواند نقش مهمی را در کاهش سلامت جسم و روان ایجاد کند. با خلاقیت و برنامه ریزی‌های مناسب حتما فعالیت جسمانی و ورزشی سبک را در منزل پیگیری کنید تا به سلامت جسمی و روانی خود در شرایط اپیدمی کرونا کمک کرده باشید.

مختل شدن سرگرمی‌ها

علیزاده بیان کرد: کم شدن مسافرت‌ها و تفریحات سابق و عدم جایگزینی روش‌های مناسب، می‌تواند افراد را به سمت فرسودگی روان سوق دهد. ایجاد بازی‌های خلاق، هم صحبتی با افراد خانواده به جای تنش روزانه و ارتباط‌های موثر درون خانوادگی می‌تواند مانع از بروز افسردگی در این شرایط زمانیشود

این متخصص روانشناسی گفت: یکی از دلایل افسردگی دائمی دانستن این شرایط توسط افراد است که فرافکنی در این موضوع باعث ایجاد درماندگی و از دست دادن انگیزه می‌شود. سعی کنید روحیه امیدواری را در خود و اعضای خانواده به شدت افزایش دهید و از فرافکنی شرایط سخت پرهیز کنید.

علیزاده در پایان تصریح کرد: توجه به موقتی بودن این شرایط و کمک فعالانه به کنترل این بیماری، می‌تواند ما را در مدیریت کرونا کمک کند. همچنین از سرزنش و تنها شدن خود در این شرایط خودداری کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام افراد جامعه شرایط یکسانی دارند؛ بنابراین سعی کنید نسبت به خود مهربان‌تر باشید و روحیه تان را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید

ویروس کرونا چگونه وارد مغز می‌شود؟ ۴ راهکار موثر برای مقابله با اضطراب و نگرانی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا خانه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که باغ‌های گیاه‌شناسی نقش بسیار چشمگیری در کاهش دمای شهرها دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در روزهای گرم تابستان، هیچ فعالیتی به اندازه قدم زدن در یک باغ گیاه‌شناسی زیبا آرام‌بخش نیست اما این فضای شهری تنها نقش تفریحی ندارد بلکه می‌تواند به کاهش گرمای ناشی از تغییرات اقلیمی در محیط شهری اطراف خود کمک کند.

بررسی جامع تحقیقات انجام شده توسط مرکز جهانی تحقیق هوای پاک در خصوص تأثیر فضای سبز در کاهش گرما نشان داده باغ‌های گیاه‌شناسی بیشترین اثر را در کاهش گرمای شدید دارد. این تحقیق نشان داده فضاهای سبز مانند باغ پزشکی چلسی، باغ گیاه‌شناسی کیوی لندن یا باغ‌های خلیج سنگاپور، به‌طور متوسط ۵ درجه سانتی‌گراد دمای هوا در فضای شهری اطراف را کاهش داده‌اند.

پارک‌ها و حوضچه‌های شهری نیز تأثیر مشابهی داشتند و حتی دیوارهای سبز، درختان در خیابان‌ها و زمین‌های بازی هم دمای هوا را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. پروشانت کومار، مدیر مرکز جهانی تحقیق هوای پاک و محقق اصلی این مطالعه، در این رابطه گفت هدف اصلی تحقیق این بود که در واقع به طور علمی نشان دهد در شهرها چه فضاهای سبز و آبی وجود دارد، اطلاعات در دسترس چیست و در چه مناطقی تحقیقات کافی انجام نشده است. همچنین این پژوهش نشان می‌دهد در صورت برنامه‌ریزی شهری، از چه شواهدی می‌توان برای طراحی بهتر فضاهای سبز استفاده کرد.

عوامل محلی در این رابطه نقش مهمی ایفا کردند اما به طور کلی ثابت شده پارک‌های بزرگ‌تر اثر خنک‌کننده بیشتری دارند. علاوه بر این، مشخص شد که با اتصال فضاهای سبز و ایجاد دالان سبز تأثیر مثبت بیشتری در شهر به دست می‌آید.

طبقه گفته کومار، این یافته‌ها به طراحان شهری در سراسر دنیا کمک می‌کند تا با چالش گرمای جهانی مقابله کنند. محققان بر این باور هستند که با عملی کردن تنها بخشی از یافته‌های تحقیقات مرتبط با تأثیر فضای سبز بر زیست‌پذیری، شهرها محیط بهتری برای سکونت می‌شوند و شهروندان نیز شاهد فضای شاد و سالم‌تری خواهند بود.

این مطالعه به طور دقیق نشان داده است که راه‌حل جامعی برای تمام محیط‌های شهری وجود ندارد، بلکه باید به دنبال بهترین روش متناسب با محیط بود.

کد خبر 748648

دیگر خبرها

  • روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • دستگاه‌ها برای مقابله با سرقت، توپ را به زمین یکدیگر نیندازند