Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بعدازظهر جمعه هفتم آذرماه «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور در حمله عناصر تروریست مسلح به خودروی وی به شهادت رسید. این ترور یک روز قبل از دهمین سالگرد شهادت مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای صورت گرفت و همانگونه که واضح و آشکار است باز هم ردپای صهیونیست‌ها در این ترور مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچنان که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه دهم آذر ماه و در مراسم تشییع پیکر شهید فخری زاده عنوان کرد: متاسفانه عملیات بسیار پیچیده‌ای بود و با به کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد و هیچ فردی در صحنه حضور نداشت. اما سرنخ‌هایی وجود دارد ضمن اینکه آن کسی که این طراحی را کرده برای ما مکشوف است که کیست و سابقه آن چیست. حتما منافقین در این اقدام نقش داشتند و حتما عنصر جنایتکار این امر رژیم صهیونیستی و موساد است.

در همین خصوص کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان «بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی را متوقف کنید»،  خواستار توقف بازرسی‌های این سازمان در ایران شدند.

کاربران فارس من با بیان اینکه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران یکی پس از دیگری توقف پیدا نمی‌کند مگر اینکه یک پاسخ سریع و سخت به این جنایات داده شود، عنوان کرده‌اند که با توجه به اینکه بازرسان آژانس نقش مهمی در فاش کردن اطلاعات دانشمندان ما داشتند مهمترین اقدام، اخراج این افراد و کوتاه کردن دست آنها از نظارت بر اطلاعات و سایت‌های هسته‌ای است.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز یکشنبه نهم آذر در گفت‌وگویی (+) با خبرنگار فارس گفته بود: نمایندگان مجلس با توجه به شائبه‌هایی که درباره نقش بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد انتقال اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دارند، انتظار دارند که بحث تقویت محدودیت‌ها، بازرسی به صورت جدی مورد تصویب قرار گیرد و بر همین اساس پیشنهاد‌ات مختلفی به کمیسیون امنیت ملی رسیده است و با توجه به نظر هیأت رئیسه مجلس در حال بررسی ابعاد مختلف این موضوع هستیم و بایستی بعد از تصویب در دستورکار مجلس قرار گیرد و سپس این طرح در  جلسه علنی مجلس که شاید هفته جاری و یا ابتدای هفته آینده باشد، مورد بررسی قرار گیرد.

روز یکشنبه نهم آذر ماه نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اظهاراتی در خصوص بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای کشور گفته بود: اصولاً بازرسی‌ها بر اساس مبانی حقوقی پذیرفته شده در توافقات جمهوری اسلامی ایران و آژانس یعنی قواعد پادمانی یا پروتکلی انجام می‌شود و نه فراتر از آن و هیچ بازرسی غیرمعمولی اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد. اگر بنا به ملاحظات سیاسی و امنیتی تصمیم جدیدی توسط مجلس شورای اسلامی و مقامات عالیرتبه نظام در این زمینه اتخاذ شود، سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان مجری آن را اجرا خواهد کرد.(جزییات بیشتر)

البته کمالوندی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه مسئولان و بازرسان آژانس با شهید فخری‌زاده گفت‌وگو داشته‌اند نیز اظهار داشت: این موضوع اساساً صحت ندارد. شهید فخری‌زاده هیچگونه ملاقات و گفت‌وگویی با مدیرکل سابق، بازرسان و یا مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته است و ادعاهای مطرح شده در این خصوص فاقد پایه و اساس می‌باشد.

* مصوبه مجلس 

در همین خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه نهم آذر ماه با دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت موافقت کردند. گفتنی است این طرح در روز ۱۲ آبان ماه با قید یک فوریت و بعد از شهادت شهید فخری زاده با قید دو فوریت در دستور کار مجلس قرار گرفت و سه‌شنبه ۱۱ آذر ماه و بعد از یک ماه به تصویب مجلس رسید. (اینجا بخوانید)

بر اساس ماده ۶ مصوب، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی شدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع کامل صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه سند (پروتکل الحاقی) را متوقف کند.

معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPT دارای ضمیمه‌ای است به نام «پروتکل الحاقی» که جمهوری اسلامی ایران آن را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند. در توافق برجام نیز آمده بود که ایران کماکان به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ادامه خواهد داد. 

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در موافقت با این طرح عنوان کرد: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از ورود جاسوسان به تاسیسات هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد ضمن این که نباید اجازه دهیم جاسوسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به کشورمان آمده و دانشمندانمان را شناسایی کنند و ناجوانمردانه آنان را ترور کنند.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز پیش از تصویب این طرح طی اظهاراتی عنوان کرد: با توجه به این که من باید در این مقطع نظر دولت را در مورد این طرح اعلام کنم باید بگویم اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه و پیش از تصویب این طرح در خصوص بازرسی‌های آژانس گفته بود که هیچ کس و از جمله ایران از کاهش یا محدودیت بازرسی‌ها بهره‌ای نمی‌برد که این اظهارات با واکنش کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس روبرو شد و غریب آبادی در صفحه توئیترش نوشت: از آژانس در وهله اول انتظار می‌رود که به طور شفاف موضع خود را در ارتباط با اقدام تروریستی (شهادت شهید فخری زاده) اعلام کرده و قویا این عمل را محکوم کند. آژانس در برابر کشور عضوی که پذیرای بیشترین بازرسی‌های آن است و از طریق اجرای تعهدات مختلف، شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای را دارد، اما دانشمندان آن در معرض تهدید ترور قرار دارند و یا ترور می‌شوند و تأسیسات هسته‌ای آن نیز در معرض تعرض قرار دارند و یا مورد خرابکاری قرار می‌گیرند، مسئولیت فوری و اساسی دارد. 

*در سال ۲۰۱۹، ۴۳۲ بازرسی و ۳۳ دسترسی تکمیلی در ایران انجام شده

گفتنی است علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی ۳۱ شهریور ماه سال جاری طی سخنانی در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد: ایران به تنهایی ۲۲ درصد از کل بازرسی‌های آژانس را در سطح جهانی دریافت می‌کند. در سال ۲۰۱۹، ۴۳۲ بازرسی و ۳۳ دسترسی تکمیلی در ایران انجام شده است. به علاوه، آژانس همچنین قادر بوده است تا فعالیت‌های راستی آزمایی خود در ایران را حتی در طول شرایط سخت ناشی از همه گیری کرونا ادامه دهد.(اینجا بخوانید)

در گزارش ۱۱ نوامبر سال جاری میلادی آژانس درباره راستی آزمایی اجرای برجام هم مثل گزارش‌های قبل آمده است: ایران بنا به درخواست آژانس، نسبت به صدور روادید درازمدت برای بازرسان منصوب آژانس اقدام کرده و برای آژانس در اماکن هسته‌ای، محل کار مناسب فراهم کرده و استفاده از محل کار در مکان‌های نزدیک سایت‌های هسته‌ای در ایران را تسهیل کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محسن فخری زاده بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی بهروز کمالوندی آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران بازرسی های آژانس شهید فخری زاده پروتکل الحاقی سازمان انرژی بازرسی ها آذر ماه هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۱۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به این که قصد دارد به زودی به ایران سفر کند، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد.

به گزارش ایسنا، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفتگو‌ها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود:، اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردید‌ها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیز‌های زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

دیگر خبرها

  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم