Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران کارشناس اچ‌آی‌وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ۴۷درصد از مبتلایان ایدز در سال ۹۸ از طریق رابطه جنسی پرخطر گرفتار بیماری شده اند.

فاطمه شعبانی با بیان اینکه عفونت اچ‌آی‌وی یک بیماری قابل کنترل است، گفت: ایدز همچنان پس از حدود ۴۰ سال به عنوان یکی از مهم ترین مسائل بهداشت عمومی در تمام دنیا و ایران مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: شعار روز جهانی ایدز  "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" است و نقش مهم  همه ما را در  پذیرش این  مسئولیت اجتماعی، حتی به اندازه  قدمی کوچک در برنامه های کنترل اچ آی وی بیش از پیش پر رنگ تر می کند.

کارشناس اچ‌آی‌وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: مطابق روش‌های آماری تخمین زده می شود که ۶۰هزار و ۴۳۱ نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند.

وی ادامه داد: براساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۸ از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی، ثبت و گزارش شده ۲۲هزار و ۳۳۰ نفر زنده هستند، که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۴۹ نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه می‌کنند و تعداد ۱۴ هزار و۴۰۲ نفر تحت درمان قرار دارند.

این کارشناس ادامه و گفت: اگرچه ۸۲ درصد کل موارد را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال گذشته، ۲۹ درصد  موارد ثبت را زنان و ۷۱ درصد آنها را مردان تشکیل می دهند.

شعبانی بیان کرد: ۵۰ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، درگروه سنی ۲۰ تا ۳۵ بوده اند و ۷۶ درصد  از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰تا ۴۵ سال بوده اند.

کارشناس اچ‌آی‌وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: علل ابتلا به اچ ای وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا مدت ها در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۵۹/۵ درصد)، رابطه جنسی(۲۲/۷ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱/۷ درصد) بوده است و راه انتقال در ۱۶ درصد  از این گروه نامشخص مانده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بین مواردی که در سال ۱۳۹۸ تشخیص داده شده اند راه احتمالی انتقال در ۲۶/۵ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۷ درصد روابط جنسی ۲/۷ درصد مادر به کودک و در ۲۳/۸ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است.

شعبانی افزود: افراد در معرض خطر ابتلا به اچ ای وی ، مبتلایان به اچ‌آی ‌وی و خانواده های آنها، افراد مبتلا به بیماری های آمیزشی، افرادی که در تماس با اشیای تیز و برنده مشکوک قرارگرفتند (نیدل استیک) و غیره می توانند به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در شهر خود جهت دریافت مشاوره و خدمات لازم مراجعه کنند

وی با اشاره به اینکه درمان اچ‌آی‌وی به صورت رایگان و محرمانه در سراسر کشور ارائه می شود، گفت: با مراجعه به سایتwww.hiv-sti.ir  نشانی نزدیک ترین مرکز مشاوره بیماری رفتاری را پیدا کنید.

این کارشناس تصریح کرد: علاقمندان جهت گرفتن مشاوره بیماری های رفتاری می توانند به آدرس بابل خیابان طالقانی، موزیرج، خاورداران، ارشاد۲۶، مرکز بهداشتی درمانی شهیدرستمی، طبقه‌ی دوم و یا با شماره تلفن ثابت: ۳۲۰۴۲۵۷۰ -۰۱۱  شماره همراه ۰۹۳۷۸۷۶۱۲۸۰۰ ساعات اداری به صورت حضوری و تلفنی و در ساعات غیراداری به صورت تلفنی تماس حاصل نمایند.

وی ضمن تاکید بر اینکه اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی مانند سایر بیماری‎های عفونی است و درمان به هنگام و موثر آن احتمال انتقال ویروس را نزدیک به صفر می‌رساند، گفت: خانم ‌های باردار و خانم های شیردهی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند می‌توانند با مصرف داروهای ضد ویروسی خاص از انتقال اچ‌آی‌وی به نوزاد خود پیشگیری نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بیماری ایدز کل موارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۰۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است

ایسنا/لرستان مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: تاکنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در استان مشاهده نشده است.

مصطفی زبردست با اعلام این خبر گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام بوده که از راه‌های مختلف به انسان انتقال پیدا می.کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش میزان زاد ولد حشرات و انگل‌های خارجی امکان انتقال بیماری از جمعیت دامی به جوامع انسانی وجود دارد.

وی افزود: این بیماری در جمعیت دامی فاقد هرگونه نشانه و علائم بالینی بوده اما در صورت بروز بیماری در انسان سبب علائم مختلف و متفاوتی خواهد شد.

زبردست از جمله راه‌های انتقال بیماری را تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دام بیمار، کشتار غیر مجاز دام و گزش توسط کنه ناقل بیماری برشمرد و اضافه کرد: افراد در معرض خطر این بیماری چوبداران، دامداران، قصابان، سلاخان و دامپزشکان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان از جمله راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری را سمپاشی بدن و جایگاه دام، مبارزه با جمعیت انگل‌های خارجی دام، رعایت پوشش شخصی و فردی در هنگام تماس با دام و ترشحات دام‌ها و همچنین نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال اعلام کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر