Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با اشاره به اهمیت مستندهای اجتماعی گفت: سینمای مستند می‌تواند به جامعه نقشه راه ارائه کند و نورافکنی باشد که بر نقاط کور جامعه می‌تابد و گره‌گشای مشکلات و آسیب‌های جامعه می‌شود.

کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به عنوان فرصتی برای نمایش مستندهای اجتماعی، گفت: سینما زبان گویای جامعه است و به نورافکنی می‌ماند که بر نقاط تاریک و دور از دسترس جامعه نورافشانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در میان گونه‌های مختلف تولیدات سینمایی، مستندسازی می‌تواند این نقش را قوی‌تر ایفا کند به این دلیل که ملموس‌تر و واقعی‌تر است و واقعیت‌های اجتماعی را به طور مستقیم عرضه می‌کند.
به گزارش ایران آنلاین ،محمدی با اشاره به دستاوردهایی که یک مستند می‌تواند به دنبال داشته باشد، گفت: فیلم مستند می‌تواند به ایجاد پیوندهای محکم و قوی بین مشکلات با ریشه و منابع تولید آن و همچنین ظرفیت‌های برطرف کردنش، منجر شود. بنابراین سینمای مستند می‌تواند به جامعه نقشه راه ارائه کند و نورافکنی باشد که بر نقاط کور جامعه می‌تابد و گره‌گشای مشکلات و آسیب‌های جامعه می‌شود.
این آسیب‌شناس مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه «سینما هنری دشوار، اما مستندسازی کاری سنگین‌تر است» گفت: مستندسازی کار خطیری است چون مستقیم با واقعیات روبه‌روست و در عین حال تهیه گزارش و اطلاعات در آن پروسه‌ای حساس‌تر و مهم‌تر است. اینکه یک مستندساز مخاطراتی را به جان می‌خرد و تلاش می‌کند تا جامعه را قانع کند که مستقیم جلوی دوربین بیایند و مطالب را بیان می‌کند، هنری است که نیازمند استقامت و پیگیری است.
محمدی ادامه داد: بسیار مشکلات بزرگی در جهان امروز بوده اند، که تنها با نور تابانیدن یک مستندساز باز و حل شده یا جهان را متوجه آن آسیب کرده است.
او با اشاره به ضرورت ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به مستندسازی و مستندهای سینمایی گفت: طبیعی است جامعه آنچنان که باید، با مستندسازی همراهی نکند اما اگر ما در آموزش و اطلاع‌رسانی بتوانیم جامعه را نسبت به مستندساز، مستندسازی و اطلاعاتی که به دست می‌آورد حساس کنیم، می‌توانیم شاهد تاثیر بیشتر و شگرف‌تر این مستندها در جامعه باشیم.
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: مستندسازی باید با دنیای علم و عرصه آکادمیک و دانشگاه پیوند برقرار کند و متخصصان و کارشناسان حوزه‌های دانشگاهی ما باید به عرصه تولید مستند ورود پیدا کنند.
محمدی تشریح کرد: فکر می‌کنم یکی از کارهایی که مستندسازان سینمایی می‌توانند در دستور کار قرار دهند و جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند رسالتی را در این زمینه عهده‌دار شود، این است که با بخش کارشناسی جامعه ارتباط بگیرند و نقد و نظر را از حوزه کارشناسی عبور دهند. یعنی کارشناسان را درگیر مستندهای اجتماعی کنند و از دیدگاه آنها برای راهبردها و برنامه‌ریزی در جامعه کمک بگیرند. این بخشی از ماموریتی است که سینمای مستند و مهم‌تر، جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند به آن توجه کند.
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: مستندسازی نه فقط یک هنر، که رسانه‌ای جامع و نافذ است و باید در تمام بخش‌های جامعه دیده شود. به نظرم داوری‌های جشنواره «سینماحقیقت»، در کنار جنبه‌های هنری، تکنیک و نکات فنی، می‌تواند اثربخشی و کارآمدی یک مستند را هم در جامعه ارزیابی کند، در این بخش جامعه‌شناسان بهترین داوران هستند.
محمدی ادامه داد: اگر با استناد و بر پایه اطلاعات و دستاوردهایی که از دل مستندهای اجتماعی برگزیده در جشنواره به دست می‌آید، بتوانیم کارگاه‌های کاربردی برای کارشناسان و متولیان و مسئولان کشور برگزار کنیم، خروجی و دستاوردی بسیار خوب برای جشنواره‌ای موثر خواهد بود. از دستاوردهای جشنواره «سینماحقیقت» و تلاش مستندسازان می‌توان برای بهبود وضعیت کشور استفاده کرد.
‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، از 25 آذر تا 2 دی ماه بصورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران مستندهای اجتماعی مستند می تواند سینمای مستند یک مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۰۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

دیگر خبرها

  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • دانشگاه جزیره جدا از جامعه نیست/در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات بزرگی در جهان خواهیم بود
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند