Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۱۶  هزار و ۹۹۲ داوطلب سلامت برای  جمعیت یک میلیون و سیصد هزار خانواری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۳۰۰ نفر مرد و  مابقی زن هستند.

مجید جعفری‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فعالیت داوطلبین سلامت (رابطان بهداشت) اظهار کرد: فعالیت داوطلبین سلامت  با هدف اجرای اصول مراقبت‌های اولیه بهداشتی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اصول شامل مشارکت‌های مردم، هماهنگی بین‌بخشی، دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی  و... است. به همین منظور  از سال ۱۳۵۸ این طرح به صورت پایلوت اجرا شد و در سال ۱۳۷۳ در برنامه‌های نظام بهداشت به طور رسمی قرار گرفت.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه داوطلبین سلامت  دارای ویژگی‌هایی از جمله روابط اجتماعی بالا، حداقل سواد و علاقه‌مند به فعالیت‌های داوطلبانه هستند، ادامه داد: این افراد پس از انتخاب در سطح  وظایف خود و  برخی فراتر از سطح  وظایف خود عمل می‌کردند. در این برنامه برای هر ۴۰  خانوار در هر محله یک داوطلب بهداشت انتخاب می‌شد.

وی افزود: این افراد در رابطه با مسائل بهداشتی آموزش دیده و این آموزش‌ها را به خانواده‌های تحت نظر خود منتقل می‌کردند. این آموزش‌ها شامل آموزش سبک زندگی و اصلاح سبک زندگی، شناسایی افراد در معرض خطر مانند سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به فشار خون و کمک به این افراد یا معرفی این افراد به مراکز بهداشت، رصد افراد  در زمینه رعایت اصول بهداشتی و تذکر به آن‌ها و .... در محله بود.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت را طراحی کرد، که در این طرح یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده خودمراقبتی عنوان شد. در این طرح قرار بر این شد که از هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر از خانواده خود مراقبت کند و هر ۴۰ سفیر خانواده نیز زیر نظر یک سفیر محله یا داوطلب سلامت فعالیت داشته باشد. با این وجود این طرح مورد نظر با سرعت بالایی پیش نرفت تا اینکه، در سال جاری طرح  هرخانه یک پایگاه سلامت توسط دکتر نمکی، وزیر بهداشت اعلام شد. در این طرح عمده تمرکز بر سفیر سلامت خانوار و داوطلب سلامت  است. پژوهش‌ها نشان داده است تا زمانی که مردم به  طور جدی  برای سلامتی خود اقدام نکنند  پاسخگویی به نیازهای سلامتی در جامعه به درستی صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه اولین سطح مواجهه مردم با خدمات درمان پایگاه‌های بهداشت است و هر مراقب بهداشت در پایگاه بهداشت درمان می‌تواند  ۷۰۰ خانوار را تحت نظر  قرار دهد،  بنابراین با اجرای طرح هرخانه یک پایگاه سلامت هر خانواده یک مراقب بهداشت خواهد داشت. این طرح به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا سفیرهای خانواده آموزش دیده و مراقبین سلامت ما در خانواده باشند. در این  طرح به ازای هر ۴۰ سفیر خانواده یک سفیر سلامت محله (داوطلب سلامت) داریم که رابط بین سفیران سلامت خانواده بوده و آموزش‌های مراقبین سلامت پایگاهای بهداشت درمان را به سفیران سلامت خانواده منتقل می‌کنند؛ برای مثال این سفیران به خانواده خود می‌آموزند که اگر هر عضوی از خانواده دچار علائم شدید شد باید به پزشک مراجعه نماید یا اینکه اگر عضوی از خانواده دچار علائم شد ۱۴ روز در خانه  قرنطینه شود.

جعفری‌نژاد خاطرنشان کرد:  در حال حاضر ۱۶  هزار و ۹۹۲ داوطلب سلامت برای  جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانواری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۳۰۰ نفر مرد و  مابقی زن هستند.

وی در خصوص انتخاب داوطلبین جدید سلامت افزود: در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا  در فضای مجازی کانال ارتباطی میان مراقبین بهداشت، سفیران سلامت محله و سفیران سلامت خانواده تشکیل شده است. در مرحله اول  سفیران  سلامت محله و خانواده عضو پیام‌رسان داخلی گپ شده و در مرحله دوم مراقبین بهداشت نیز افراد تحت نظر پایگاه بهداشت را عضو کرده و آموزش‌های لازم را در آنجا منتقل می‌نمایند و داوطلبین بهداشت جدید نیز از بین سفیران سلامت خانواده  که خود اعلام آمادگی می‌کنند  انتخاب می‌شوند.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد دستاوردهای فعالیت داوطلبین سلامت در دوران کرونا خاطرنشان کرد: داوطلبین سلامت در رابطه با بیماری کرونا، ۱۲۹ هزار و ۸۹۷ مورد غربالگری، ۵۸ هزار و ۱۱۷ مورد توزیع رسانه شامل پمفلت، بروشور و.. ، ۲۱۹ هزار و ۴۹۱ مورد تهیه و توزیع وسایل حفاظتی ، ۱۰ هزارو ۱۰۸ مورد  توزیع اقلام حمایتی انجام داده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی داوطلب سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد سفیران سلامت خانواده داوطلبین سلامت داوطلب سلامت آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز با حضور زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.

این مرکز رشد با ارائه یک مدل تحقیقات محور و پتانسیل علمی بالا، یکی از پیشتازان تولید دانش در حوزه سلامت است. این مرکز قادر است توانایی خود را به صورت عملی در پشتیبانی از تبد یل دانش به فناور‌ی های دانش محور حوزه سالمت به ویژه در حوزه، تکنولوژ‌ی های نوین پزشکی، هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی، روش‌های جد ید درمانی، پزشکی دقیق و ... به کار برد و با هدف حمایت از بنگاه‌ها‌ی نوآور و کارآفرین و تبد یل آنها به محصولات مبتنی بر نوآوری، بازاریابی و تجاری سازی آنها در بازار‌های داخلی و بین المللی
و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، خودکفایی در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و به حرکت درآوردن
چرخ‌های اقتصاد ملی اقدام به تاسیس مرکزرشد فناوری‌های بالینی نموده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد