Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ انتشار خبر ترور ناجوانمردانه سردار مقاومت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نه‌تنها کشورمان که تمامی جهان را در بهت و حیرت فرو برد.

به فاصله کوتاهی در کنار موج عزاداری شیفتگان سیره و شیوه زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی که این فراق را به‌واسطه از دست دادن یکی از بزرگ‌ترین نام‌های دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت و پایداری کشورمان به تعزیت نشستد، جامعه هنرمندان نیز همسو با آحاد مردم تلاش کردند تا علاوه بر شرکت در مراسم باشکوه تشییع و خاکسپاری، دین و سهم خود را این بار به‌عنوان رسولان فرهنگی جامعه در راستای بازتاب ابعاد مختلف زندگی این شهید در زندگی شخصی و بخش عمده‌ای از زندگی او که در جبهه‌های حق علیه باطل و در ادامه در جبهه‌های مقاومت، ایثار و پایداری برای حفظ امنیت ایران انقلابی و اسلامی گذشته بود ادا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا هنرمندان تئاتر نیز با همراهی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در تعامل و همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره سردار آسمانی را با محوریت بازتاب سیره، سلوک و زندگی نظامی او در حماسه هشت سال دفاع مقدس و جبهه مقاومت و پاسداری از امنیت و حریت کشورمان به دبیری امیرحسین شفیعی بنیان گذاشتند.

در فاصله کوتاهی، موجی از آثار نمایشی توسط خانواده تئاتر سراسر کشور به این جشنواره رسید و هم‌زمان با جشنواره تئاتر فجر جشنواره سردار آسمانی نیز در تهران و کرمان برگزار شد.

موج اقبال و استقبال از این جشنواره توسط خانواده تئاتر به گونه‌ای بود که برگزارکنندگان این رویداد را بر آن داشت تا گام دوم برپایی جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی را این بار با بازه زمانی گسترده‌تر و به شکلی فراگیرتر برگزار کنند. به همین سبب بعد از انتشار فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر آسمانی، دبیرخانه، ستاد اجرایی و عوامل برگزاری این رویداد حتی در شرایط شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، کار خود را آغاز کردند.

حال که نزدیک به سالروز ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و روزهای برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری تئاتر آسمانی هستیم بر آن شدیم آنچه تاکنون در راستای برگزاری این جشنواره، اجرایی و عملیاتی شده است را از زبان امیرحسین شفیعی دبیر دومین دوره این رویداد بشنویم.

از تقدیم جایزه به حاج قاسم سلیمانی تا دبیری جشنواره‌ای به نام او

امیرحسین شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: وقتی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ جایزه خود در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا کردم نمی‌دانستم که تنها پنج سال بعد در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان دبیر نخستین دوره جشنواره سردار آسمانی که این‌بار در غم فراق از دست دادن سردار مقاومت کشورمان با همراهی خانواده شریف، نجیب و متعهد تئاتر قرار شد برگزار شود، حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: همچنین بعد از اعتماد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به من برای دبیری دومین دوره این جشنواره همراه با عوامل اجرایی، ستادی و دبیرخانه‌ای به فاصله کوتاهی بعد از اعلام فراخوان تلاش کردیم تا دومین گام در برگزاری جشنواره‌ای که قرار است به نام سردار مقاومت ایران مزین باشد، شکلی کیفی‌تر و نگاهی فراگیرتر را سرلوحه کار خود در این رویداد قرار دهیم.

تشریح دو بخش نمایشنامه‌نویسی و صحنه‌ای

شفیعی خاطرنشان کرد: در بخش نمایشنامه‌نویسی این جشنواره که شکل رقابتی دارد بنا داریم سه تا پنج اثری را که براساس زندگی، شخصیت، سلوک و روزهای مبارزه و مقاومت سردار سلیمانی به رشته تحریر درآمده و از دید اعضای هیات انتخاب به‌عنوان آثار منتخب و برگزیده معرفی خواهند شد ابتدا به چاپ رسانده و بعد در بازه زمانی معین و مشخص در همکاری با گروه‌های حرفه‌ای تئاتر این آثار را برای تولید و اجرا مورد حمایت قرار دهیم.

وی با بیان آنکه همچنین در دیگر بخش رقابتی این رویداد یعنی بخش صحنه‌ای، این بار تمرکز بر تولید آثاری قرار گرفت که محتوا و مفهوم آن‌ها علاوه بر ارتباط مستقیم این آثار با زندگی شخصی و خانوادگی سردار سلیمانی به حضور این شهید عالی‌مقام در دوران دفاع مقدس و در ادامه سال‌های مقاومت حاج قاسم سلیمانی می‌پرداخت، یادآور شد: در گام دوم این رویداد به دلیل بازه زمانی مناسبی که در اختیار داشتیم اصل کیفیت را به‌عنوان پیشانی‌نوشت مهم این رویداد قرار داده و تلاش کردیم فارغ از نگاه کمی‌گرایانه آثاری را تولید و در جشنواره به اجرا برسانیم که بتواند از نگاه کیفی در شان شخصیت و جایگاه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برخوردار باشد.

انتخاب ۱۳ اثر از میان ۷۳ اثر در بخش صحنه‌ای

شفیعی خاطرنشان کرد: به همین سبب ما در دومین دوره جشنواره تلاش کردیم به دور از رفتار احساسی و شتاب‌زده که در نخستین گام این جشنواره به دلیل بازه زمانی کوتاه یک ماهه‌ای که برای برپایی نخستین دوره جشنواره در اختیار داشتیم، این بار فرصت کافی را به گروه‌ها برای تولید کار کیفی با استناد به مطالعه، پژوهش، تدقیق و تحقیق اختصاص دهیم تا هنرمندان بتوانند با تاکید بر کیفیت، دست به تولید آثار بزنند.

کارگردان نمایش نامیرا با اشاره به آنکه  در بخش صحنه‌ای از میان ۷۳ اثر که تقاضای حضور در جشنواره را داشتند هیات انتخاب ۱۳ نمایش را جهت تولید مورد تایید قرار داد و این آثار این روزها آخرین مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارند، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا شرایط اجرای عمومی این آثار را با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس فراهم کنیم.

شیوه برگزاری جشنواره منوط به دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کروناست

دبیر دومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به گستردگی شیوع ویروس کرونا در کشور که باعث شده بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری در قالب فضای مجازی برگزار شود آیا دومین دوره جشنواره تئاتر سردار آسمانی نیز به شکل مجازی به مخاطبان ارائه خواهد شد، گفت: مهم‌ترین اصل رعایت تمامی قوانین و شیوه‌نامه‌هایی است که ستاد ملی مقابله با کرونا در همراهی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برپایی رویدادهای جمعی ابلاغ می کند.

وی افزود: ما نیز در همین راستا با تاکید بر سلامت هنرمندان و از همه مهم‌تر مخاطبان تلاش می‌کنیم براساس همان دستورالعمل‌ها اقدام کنیم. مهم‌ترین هدفمان آنست که این جشنواره را به‌صورت زنده برگزار کنیم، اما اگر شرایط و ضوابط این اجازه را به ما ندهند قطعاً تلاش خواهیم کرد تا تمامی اجراها را به شکل حرفه‌ای و با چهار دوربین ضبط کرده و از طریق یکی از بسترهای ارائه دهنده آثار نمایشی در فضای مجازی این نمایش‌ها را به مخاطبان ارائه کنیم.

اجرای نمایش در نقاط دورافتاده و روستاها در بخش تئاتر سیار

شفیعی همچنین به اجرای دوباره نمایش سرباز که سال گذشته به‌عنوان اثر برگزیده نخستین دوره جشنواره تئاتر سردار آسمانی با محوریت زندگی و سال‌های دفاع و مقاومت سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی تولید شده بود در بخش «تئاتر سیار» دومین جشنواره سراسری دومین دوره این رویداد اشاره کرد و گفت: طی صحبت‌های صورت گرفته با همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و تعامل با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران با این جشنواره و نمایش سرباز، بنا داریم تا در طی روزهای برگزاری این جشنواره (۱۰ تا ۱۵ دی‌ماه) این نمایش را در روستاهای مختلف استان کرمان به‌عنوان شهر زادگاه و مدفن سردار مقاومت کشورمان به اجرا درآوریم.

حضور آثار منتخب جشنواره سردار آسمانی درتئاتر فجر

مدیر بخش تولید تئاتر حرفه‌ای حوزه هنری همچنین در پاسخ به این پرسش که باتوجه به قطعی شدن برگزاری جشنواره تئاتر فجر آیا آثار برگزیده جشنواره تئاتر سردار آسمانی، مطابق سنت جشنواره تئاتر فجر که همواره میزبان آثار برگزیده رویدادهای مهم تئاتری کشور است، در این جشنواره نیز شرکت خواهند کرد؟ گفت: با صحبت‌هایی که با آقای حسین مسافر آستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر داشتیم امیدواریم که بتوانیم تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده و شاهد تعامل این جشنواره با جشنواره تئاتر فجر باشیم.

شفیعی در پایان یادآور شد: در صحبت‌های صورت گرفته، مقرر شده تا تولیدات برتر جشنواره سردار آسمانی را از دو منظر، نخست آنکه جشنواره تئاتر فجر مزین به نام انقلاب اسلامی و بی هیچ تردیدی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از فرزندان برومند انقلاب است و دوم به سبب سختی، مشقات و دشواری‌های فراوان تولید آثار تئاتری در شرایط شیوع کرونا که گروه‌ها را به زحمتی بسیار بیشتر از دوران پیش از کرونا برای تولید آثار نمایشی واداشته، در قالب جشنواره تئاتر فجر در بخش های رقابتی و میهمان این جشنواره نیز به اجرا برسانیم.

دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی به دبیری امیرحسین شفیعی از ۱۰ تا ۱۵ دی ماه در تهران و کرمان برگزار می‌شود. 

برچسب‌ها انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس رونق اقتصادی تئاتر دفاع مقدس تئاتر خیابانی تئاتر قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس رونق اقتصادی تئاتر دفاع مقدس تئاتر خیابانی تئاتر قاسم سلیمانی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس رونق اقتصادی تئاتر دفاع مقدس تئاتر خیابانی تئاتر قاسم سلیمانی اخبار کنکور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جشنواره تئاتر سردار آسمانی جشنواره سردار آسمانی جشنواره سراسری تئاتر جشنواره تئاتر فجر امیرحسین شفیعی دومین جشنواره سردار مقاومت دوره جشنواره دفاع مقدس بازه زمانی دومین دوره تولید آثار صحنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۲۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم «سردار سلیمانی» در تقویت توان موشکی مقاومت

به گزارش خبرگزاری مهر، «ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در گفت و گو با شبکه المیادین تاکید کرد: مهم‌ترین مساله در واکنش ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری خود در دمشق این بود که عملیات وعده صادق بخشی از جنگ کنونی علیه تل آویو به شمار می‌رود.

وی افزود: تلاش شد از طریق این عملیات اعلام شود معادله میان ایران و رژیم صهیونیستی ترسیم شده است. صهیونیست‌ها، سردار شهید محمدرضا زاهدی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از ستون‌های اتاق عملیات مشترک که جبهه‌های مختلف را مدیریت می‌کند می‌شناختند. ترور وی برای صهیونیست‌ها به مثابه ترور یکی از فرماندهان حماس یا حزب الله بود.

الامین تصریح کرد: عملیات وعده صادق به این دلیل اجرا شد تا صهیونیست‌ها بفهمند که ایران می‌تواند وارد درگیری شود و این کشور بخشی از نبرد کنونی است. در خصوص عملیات طوفان الاقصی نیز باید بگویم که صهیونیست‌ها این عملیات را نتیجه همکاری و آموزش میان نیروهای ایران، حماس و حزب الله می‌دانند. آنچه که در تاریخ هفت اکتبر رخ داد این قاعده قدیمی را مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها مورد حمله قرار نمی‌گیرند شکست.

وی اضافه کرد: قدرت مقاومت ملت فلسطین ما فوق تصور است و محال است صهیونیست‌ها هر چقدر هم که خشونت و قساوت به خرج دهند در این جنگ پیروز شوند. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به مصر و قطر فشار آوردند تا آنها با اعمال فشار بر حماس، این جنبش را مجبور به پذیرش شروط تل آویو کنند.

الامین تاکید کرد: یک جریان قدرتمند در داخل رژیم صهیونیستی و آمریکا با حمایت امارات و دشمنان قطر وجود دارد که اینطور جلوه می‌دهند که قطر فشار کافی و لازم بر جنبش حماس اعمال نکرده است و این مساله ممکن است در نهایت به ضرر دوحه تمام شود.

وی در خصوص حزب الله لبنان گفت: آموس هوکشتاین میانجی گر آمریکایی در لبنان متوجه این نکته شده که حزب الله قبل از پایان یافتن جنگ در نوار غزه حمله‌های خود را متوقف نمی‌کند. جنگ در نوار غزه نیز جز با تغییر کامل مواضع آمریکا یا تغییر کلی در کابینه رژیم صهیونیستی متوقف نمی‌شود.

الامین اضافه کرد: ارتباط شهید عماد مغنیه با نیروهای مقاومت از فلسطین و به صورت مشخص از جنبش فتح آغاز شد. سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید عماد مغنیه برای افزایش توان نیروهای مقاومت و حرکت آنها به سمت تولید موشک‌هایی مانند آنچه ارتش‌های جهان تولید می‌کنند تلاش کردند.

وی بیان کرد: در لبنان یک جو کلی در حمایت از ملت فلسطین وجود دارد و کسانی که می‌گویند جنگ غزه به ما ربطی ندارد کم هستند. محور مقاومت در برابر یک چالش بزرگ برای اثبات اهمیت وجود خود قرار داشت تا نشان دهد حمایت از این محور تا چه میزان اهمیت دارد. تحولات غزه بر تمام جریان‌ها در جهان تأثیرگذار خواهد بود. اگر جنگ غزه نبود تمایلات نزدیک به صهیونیست‌ها در کشورهای غربی و شکاف در میان ملت‌های عربی تا این حد بروز پیدا نمی‌کرد.

کد خبر 6087399

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!
  • در استان های واحد های سیار با کیفیت مطلوب مستقر می کنیم
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • نقش مهم «سردار سلیمانی» در تقویت توان موشکی مقاومت
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • معرفی برگزیدگان سومین جشنواره پژواک/ وعده معاون صدا برای برگزاری دور چهارم به صورت بین‌المللی
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه