Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:44:09 GMT

سیمان کیاسر ؛ کارخانه همیشه در بحران مازندران

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۶۸۸۷

سیمان کیاسر ؛ کارخانه همیشه در بحران مازندران

به گزارش ایرنا ، کارخانه سیمان کیاسر با نام " شرکت صنایع سیمان کیاسر " در تاریخ ۲۲ مرداد سال ۸۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران ثبت شد ، ولی خط تولید آن پاییز سال ۹۲ شروع به کار کرد ؛ وقفه ۱۰ ساله ای که ظاهرا بخشی از آن به خاطر پیش بینی چنین روزهایی بوده است.

این کارخانه با ظرفیت تولید ۲ هزار تن کلینکر در روز کارش را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مراسم افتتاح آن اعلام شد که یکهزارو ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی برای ساختش هزینه شد. در باره میزان اشتغال این کارخانه ، آمارهای مختلفی در رسانه ها یافت می شود ؛ از ۱۷۰ نفر تا ۴۰۰ نفر ، ولی آمار ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر غیرمستقیم بیشتر به چشم می خورد.

نکته ای که همواره در کنار آمار اشتغال مستقیم آن با تاکید گفته می شود ، بومی بودن ۷۵ درصد افراد شاغل در این کارخانه است. مردم منطقه هم آن را بیشتر به عنوان دستاورد و عملکرد یکی از نمایندگان اسبق شهرستان ساری می شناسند و اتفاقا تا زمانی که آن نماینده در مجلس حضور داشت ، مشکلات و بحران های این کارخانه را با صرافت بیشتری پیگیری می کرد و به نوعی عمدتا اطلاع رسانی برای رفع مشکلاتش را هم انجام می داد.

کارخانه سیمان کیاسر طی ۶ سال گذشته که خط تولیدش به راه افتاد ، تقریبا هر ساله یک در میان مشکل داشت. نخستین سال  فعالیتش با کمبود مواد معدنی مواجه شد و حتی کار به تعطیلی هم کشید. بعد از آن مشکلات زیست محیطی مطرح شد که باز هم به تعطیلی موقت انجامید و سرانجام با دخالت دستگاه قضایی پایان یافت . مشکل راه دسترسی هم طی این سال های بخش جدانشدنی از مشکلات کارخانه بود. تغییر نرخ سوخت در سال ۹۶ هم این کارخانه را با بحران مواجه و منجر به تعطیلی موقتش شد.  

گذشته از همه اینها ، مردم منطقه هم با وجود اشتغال نیروهای بومی ، چندان راضی به نظر نمی رسند. برخی از آنان هر از چندگاهی مسایلی مانند " کوهخواری " و " جنگل خواری " را در باره اش مطرح می کنند. وقتی مجموعه مشکلات کارخانه و نارضایتی بخشی از مردم منطقه به میان می آید ، کارشناسان اقتصادی بر این نکته تاکید دارند که جانمایی کارخانه احتمالا پروسه کاملا کارشناسی را طی نکرده بود. این دیدگاه کارشناسی با توجه به پایان یافتن ذخایر معدنی در اختیار کارخانه چندان هم بیراه به نظر نمی رسد.

طرح موضوع در شورای معادن 

پیگیری رسمی برای رفع مشکل رو به پایان بودن ذخایر معدنی کارخانه سیمان کیاسر مهر ماه امسال در نشست مدیرعامل این کارخانه با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران شروع شد. روابط عمومی استانداری مازندران ۱۵ مهر ماه امسال اعلام کرد که مسائل و مشکلات شرکت سیمان کیاسر در نشستی به ریاست حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با حضور لطفی پور مدیرعامل شرکت سیمان کیاسر در سه حوزه معدنی , ثبتی و حمل و نقل مورد بررسی و تصمیم گیری واقع شد . ‎

در این خبر کوتاه که توضیحی در باره هیچ یک از مشکلات ندارد ، آمده است : در این جلسه پس از ارایه گزارش عملکرد ۶ ماهه ابتدای سال توسط مدیرعامل این واحد ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری دستورات لازم را جهت رفع مسایل و مشکلات شرکت سیمان کیاسر صادر کردند.

آنچه مسلم است ظاهرا مشکلات حل نشده باقی ماند چون در تازه ترین نشست شورای معادن استان هم مشکلات این کارخانه با جزییات بیشتری مطرح شد. اظهارات مسئولان استان هم در این نشست که بر ضرورت حل مشکل کمبود ذخایر معدنی تاکید داشتند ، بر این نکته صحه گذاشت که مطالعات و جانمایی این کارخانه مهم از ابتدا کارشناسی نبوده و بدون در نظر گرفتن شرایط اکتشاف در عرصه‌های ملی طبیعی و همچنین مقولات زیست محیطی صورت گرفت.

اگر چه کارخانه سیمان کیاسر همه مجوزهای زیست محیطی را برای آغاز فعالیت دریافت کرده و گفته شده است که هیچ‌گونه تداخلی با محدوده‌های جنگلی ندارد و حتی این شرکت متعهد شد تا در نقاطی که احتمال تداخل وجود دارد، به ازای هر میزان تخریب، نسبت به احیای ۴۰۰ درصدی پوشش گیاهی منطقه اقدام کند ، اما سوابق فعالیت کارخانه سیمان کیاسر نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ سازمان جنگل‌ها، مراتع  و آبخیزداری مانع فعال شدن معدن دوم کارخانه شد.

استاندار مازندران در جلسه شورای معادن استان که بتازگی برگزار شد ، مطالعات غیر کارشناسی و ناقص در اجرای طرح‌های مختلف عمرانی، خدماتی و سرمایه گذاری زیر بنایی را مشکلات جدی استان طی چند دهه اخیر دانست و گفت: این که کارخانه‌ای با این حجم از سرمایه گذاری در کمتر از ۶ سال چندین بار با مشکلات کمبود مواد اولیه مواجه شود، نشانه بی توجهی به انجام کارهای فنی و کارشناسی است.

احمد حسین زادگان با توضیح اینکه پس از افتتاح این کارخانه دولت تدبیر و امید چندین بار مشکلات کارخانه را با راهکارهای موقتی با هدف حفظ اشتغال و تداوم تولید حل و فصل کرده است، ادامه داد: اکنون نیز باید راهکارهایی را پیدا کنیم تا علاوه بر حفظ عرصه‌های طبیعی، توجه به مشکلات مردم منطقه، اشتغال جوانان که عمده آنان بومی هستند، حفظ شود.

وی از منابع طبیعی خواست تا با رعایت همه مقولات زیست محیطی و با کمترین خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی، اجازه گمانه زنی را در مورد میزان ذخیره مواد معدنی این کارخانه بدهد.

بر اساس اعلام نماینده و مهندس مشاور کارخانه سیمان کیاسر که در جلسه شورای معادن مازندران مطرح شد ، ذخیره مواد معدنی این کارخانه تا یک سال آینده به پایان می‌رسد. در عین حال به گفته این مشاور ، بسیاری از مواد معدنی مصرفی فعلی هم با ناخالصی‌های زیادی همراه است که هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

او در این جلسه تکید کرد :اگر از هم اکنون طرح اکتشاف مواد معدنی را در عرصه‌های طبیعی منطقه که زمانبر است یعنی حدود یک سال طول می‌کشد ، شروع نکنیم، با تعطیلی قطعی کارخانه مواجه می‌شویم و از آن جایی که عرصه‌های همجوار این کارخانه پوشش گیاهی ندارد، شرکت آمادگی دارد در صورت صدور مجوز از سوی منابع طبیعی هر چه زودتر گمانه زنی و اکتشاف را شروع کند.

نماینده مدیرعامل کارخانه سیمان کیاسر گفت : امیدواریم بتوانیم به موادمعدنی در عرصه‌های همجوار کارخانه برسیم . با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ، شرکت آمادگی خرید عرصه‌هایی که در اختیار مردم بومی منطقه است را انجام بدهد، البته نباید از فرصت نیاز شرکت با تعیین غیر منطقی در قیمت گذاری عرصه‌ها سوء استفاده شود.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران مازندران سیمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت مازندران سیمان وزارت صنعت معدن و تجارت مازندران سیمان اخبار کنکور کارخانه سیمان کیاسر منابع طبیعی شورای معادن مردم منطقه زیست محیطی مواد معدنی عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه

محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در نشست امروز (هشتم اردیبهشت) ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، کرمانشاه را از استان‌های حادثه‌خیز کشور دانست و گفت : با توجه به شرایط اقلیمی این استان، مجموعه‌ای از حوادث طبیعی در آن رخ می‌دهد. 

وی افزود: زلزله، سیلاب، حوادث کوهستان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، پدیده ریزگرد‌ها و ... از جمله حوادث طبیعی در کرمانشاه است که زلزله سال ۱۳۹۶ و سیلاب سال ۱۳۹۸ از جمله مهمترین این حوادث بود. 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: علیرغم اینکه کوه‌های کرمانشاه زیبایی‌ها و جذابیت‌های زیادی دارند، اما در حال حاضر رتبه دوم حوادث کوهستان را در کشور داریم که البته طبق هدفگذاری صورت گرفته آمار حوادث کوهستان در استان تا پایان سال باید به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. 

وی گفت: با توجه به بالا بودن آمار حوادث کوهستان در استان، انتظار می‌رود طبق توافقات صورت گرفته بزودی راه‌اندازی مرکز تخصصی امداد و نجات کوهستان در کرمانشاه به مرحله اجرایی برسد. 

وی اضافه کرد: از طرفی بارندگی‌های مناسب در فصل زمستان و بهار باعث شده تا تراکم پوشش گیاهی را در مراتع استان داشته باشیم که با گرم شدن هوا این پوشش گیاهی خشک شده و احتمال حریق در آنها بسیار بالا می‌رود. 

صحرایی تاکید کرد: کرمانشاه مناطق کوهستانی و صعب العبور زیادی دارد که در زمان آتش‌سوزی کار را برای اطفای حریق سخت می‌کند، با این‌حال از طریق مجموعه‌ای از اقدامات صورت گرفته، آمار حریق در استان به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. 

وی ورود ریزگرد‌ها از خارج از مرز‌ها به داخل استان کرمانشاه در فصل گرم را نیز به عنوان یکی از بحران‌های طبیعی در این استان نام برد و افزود: طی یکی دو دهه اخیر با پدیده‌ای به نام ریزگرد‌ها مواجه شده‌ایم که در بازه‌های زمانی مختلف شدت و ضعف داشته و مشکلاتی را برای شهروندان ما بوجود آورده است. 

استاندار کرمانشاه با اشاره به تردد سالانه میلیون‌ها زائر اربعین از محور‌های کرمانشاه، عنوان کرد: پدیده زیبای اربعین هرسال در حال گسترش است و مزیت‌های فراوانی برای استان به همراه دارد. در عین حال به واسطه تردد میلیونی زائرین از محور‌های استان باید زمینه‌ای فراهم کنیم که ترددی ایمن داشته باشند که در این رابطه هم اقداماتی در استان اجرایی شده، اما حمایت و همراهی مسئولین کشوری را نیز نیازمندیم. 

وی ادامه داد: در کنار همه مخاطرات و بحران‌هایی که باید برای مقابله با آنها در استان برنامه‌ریزی شود، ما وارث برخی از مشکلات در استان هستیم که در گذشته به درستی مدیریت نشده و به سرانجام نرسیده‌اند و امروز با آنها مواجهیم.

صحرایی از بازسازی مناطق زلزله‌زده غرب استان به عنوان یکی از مشکلات نام برد و گفت: علیرغم اینکه در سال‌های گذشته جشن پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده گرفته شد، اما هنوز ساختمان‌های دولتی، عمومی، مذهبی و عام‌المنفعه زیادی هستند که بازسازی نشده‌اند و قابلیت استفاده هم ندارند. برخی از این ساختمان‌ها ۶۰ تا ۸۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارند، اما نیمه کاره مانده‌اند. 

صحرایی خواستار اختصاص بودجه‌ای برای بازسازی ساختمان‌های دولتی، عمومی، مذهبی و عام‌المنفعه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شد و گفت: اولویت برای بازسازی این ساختمان با واحد‌هایی خواهد بود که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند. 

وی تصریح کرد: از طرفی پروژه راه آهن کرمانشاه را داریم که با وجود اینکه مراسم افتتاح آن برگزار شده، اما هنوز تکمیل نیست و هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است. 

وی از رودخانه آبشوران به عنوان یک فرصت برای گردشگری و در عین حال تهدیدی برای امنیت شهروندان کرمانشاه نام برد و عنوان کرد: اگر این رودخانه ساماندهی و رفع بحران شود، علاوه بر اینکه تهدیدی برای امنیت شهروندان نیست، به یک جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود. 

استاندار کرمانشاه یادآورشد: این رودخانه در حال حاضر از نظر بهداشتی، منظر شهری، ساخت و ساز ساختمان‌های اطراف و تردد شهروندان از کنار آن یک تهدید است و به یک دغدغه برای کرمانشاه تبدیل شده است. 

وی احداث خط انتقال پساب شهر کرمانشاه به صنایع و واحد‌های تولیدی را از دیگر اقدامات ضروری برای شهر کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در بسیاری از استان‌های برخودار، پساب شهری پس از تصفیه به شهرک‌های صنعتی انتقال داده می‌شود که انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این اقدام در کرمانشاه صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه طبق برآورد‌های انجام شده برای عبور از این بحران‌ها و ایمن‌سازی کرمانشاه حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، عنوان کرد: برای تکمیل ساختمان‌های نیمه کاره مناطق زلزله زده حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان و سایر مشکلات استان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که امیدواریم سازمان مدیریت بحران کشور از محل منابع خود این اعتبارات را به استان بدهد. 

استاندار کرمانشاه تبدیل کرمانشاه به قطب امداد و نجات منطقه غرب کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدواریم بزودی کرمانشاه به عنوان قطب امداد و نجات منطقه‌ای در کشور معرفی شود.

هر سال ۲۰ درصد از بافت فرسوده کرمانشاه بازسازی می‌شود

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه گفت: در سطح شهر کرمانشاه ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه نامناسب وجود دارد که در بافت مرکزی و حاشیه شهر قرار گرفته‌اند که بازسازی آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ساله حدود ۲۰ درصد از بافت فرسوده شهر کرمانشاه را بازسازی خواهیم کرد. 

نوروزی در خصوص جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر کرمانشاه هم گفت: سال گذشته ۴۶ نقطه آبگیر در سطح شهر کرمانشاه شناسایی شد که رفع آنها به اعتبارات بسیار بالایی نیاز دارد. 

کرمانشاه ۲۰۸۴ هکتار بافت فرسوده دارد

 رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در گزارشی با بیان اینکه در سطح استان کرمانشاه ۲۰۸۴ هکتار بافت فرسوده وجود دارد، عنوان کرد: ۱۲۲۸ هکتار از این آمار مربوط به شهر کرمانشاه است که حدود ۳۴۰ هکتار آن بافت تاریخی است و محدودیت‌های میراثی برای بازسازی آنها وجود دارد. 

وی افزود: با این‌حال برای سایر بافت‌های فرسوده شهر کرمانشاه ۱۹ بسته تشویقی در نظر گرفته شده تا مردم منازل و واحد‌های مسکونی خود را بازسازی کنند. 

وی خواستار افزایش سهم استان برای پرداخت تسهیلات بازسازی واحد‌های مسکونی فرسوده و کاهش میزان نرخ سود این تسهیلات شد تا مردم برای بازسازی واحد‌های خود ترغیب شوند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • سیل بم در پارکینگ خودرو | خودروهای لجن کش در حال کارند
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیرابجاد می شود