Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@22:52:48 GMT

نهاد‌های دولتی فرهنگ سرمایه‌گذاری را نقض کردند + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۰۷۰۴۰

نهاد‌های دولتی فرهنگ سرمایه‌گذاری را نقض کردند + فیلم

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها- بازار سرمایه در سال جهش تولید می‌توانست بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند اما متاسفانه عدم شناخت مردم از ذات بازار، رفتار شوکه کننده حقوقی‌ها و تکذیب روز به روز اخبار از سوی مسئولان تالار شیشه‌ای را شکننده‌‌تر از هر زمانی کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین ،  مردم با شنیدن حرف‌های زیبای مسئولان در ارتباط با حمایت تمام قد از بازار سرمایه، عرضه‌ سهام شرکت‌ها برای نخستین بار در بورس (عرضه اولیه) و عرضه ETFهای دولتی، از زمستان سال گذشته اوج رغبت را به آوردن نقدینگی از بانک به سمت تالار شیشه‌ای نشان دادند و به امید سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصادی در انتظار بازده نسبتا معقول بودند این در حالی است که شاخصی که کاملا دستوری و غیرمنطقی تا اواخر تیرماه 99 سیر صعودی را تا دو میلیون و 100 طی کرده بود، در مردادماه تغییر جهت داد و سرمایه مردمی که به حرف نهاد‌های مسئول اعتماد کرده بودند با یک برنامه از پیش تعیین شده توسط دولت و حقوقی‌ها به باد رفت البته مهم‌تر از سرمایه مردم اعتماد آن‌ها بود که این روزها سهم‌داران نسبت به حرف و عمل مدیران دولتی و بورسی کامل بی‌اعتماد شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها زمزمه افزایش نرخ بهره بانکی نیز به گوش می‌رسد و اگر این موضوع به واقعیت بپیوندد مطمعنا بر روی بازار سرمایه تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و جماعتی که پولشان را به سمت بورس سوق داده بودند سرمایه خود را با کلی ضرر متحمل شده بدون هیچ ریسکی برای یک بازدهی مطمئن به سمت بانک‌ها می‌برند.

خبرگزاری تسنیم برای بررسی دلیل اصلی ریزش‌های اخیر بورس، تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازار سرمایه و راهکارهای شکوفایی مجدد تالار شیشه‌ای میزبان دو تن از متخصصان حرفه‌ای بازار سرمایه در قزوین است.

مردم نسبت به تالار شیشه‌ای بی‌اعتماد شده‌اند

پرویز کریم‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین اصلی‌ترین علت ریزش‌های اخیر بازار سرمایه را عدم فرهنگ سرمایه‌گذاری و رشد شارپی غیرمنطقی برشمرد و اظهار داشت: سهامداران خرد و نهادهای دولتی تواما باید فرهنگ سرمایه‌گذاری را یاد بگیرند.

وی افزود: این در حالی است که حقوقی‌ها فرهنگ سرمایه‌گذاری را نقض کردند به عنوان نمونه حقوقی یک شرکت چندین روز متوالی در پایان تایم (زمان) بازار حجم مبنا را پر می‌کند سپس آن روز بدون هیچ دلیلی قیمت سهم 5 درصد منفی می‌شود که این به معنای ایجاد ترس برای سهامداران خرد است.

این متخصص بازار سرمایه عنوان کرد: مدیران در صدا و سیما اعلام می‌کنند که عمده دلیل ریزش بازار سهامداران خرد بودند، پس چرا شمایی که مدیر بورسی هستید زمینه را برای فرهنگ‌سازی بین مردم ایجاد نکردید تا مردم آموزش ببینند؟ نهادهای مسئول ابتدا فرهنگ‌سازی را باید از خود شروع کنند‌.

کریم‌نژاد تصریح کرد: دولت برای تامین کسری بودجه شاخص را به صورت شارپی در یک مدت زمان کوتاه بالا برد این در حالی که اگر بازار راهش را با وجود تمام اصلاح‌های زمانی و قیمتی به شکل منطقی طی می‌کرد اکنون شاخص بر روی یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600 ایستاده بود.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ‌های 7 تا 6 مردادماه که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که صندوق پالایش دیگر به صورت ETF به مردم واگذار نمی‌شود و این صندوق به صورت بلوکی به یک سری شرکت‌های خاص واگذار می‌شود استارت ریزش بورس زده شد.

کریم‌نژاد در ارتباط با تامین کسری بودجه ادامه داد: خرید و فروش‌های روزانه در بازار سرمایه به قدری زیاد بود که دولت توانست بخشی از کسری بودجه را از این طریق تامین کند.

این متخصص بازار سرمایه افزود: با هر یک از اخباری ‌که مسئولان مجدد حرف خودشان را نقض می‌کردند مردم نسبت به تالار شیشه‌ای بی‌اعتمادتر می‌شدند اما این در حالی است که زمان کنونی بهترین زمان حمایت دولت از بازار سرمایه با استفاده از سیاست‌های پولی و مالی و حمایت از سهامداران است.

وی با تاکید بر اینکه تنها ارگانی که می‌تواند دوباره اعتماد را به مردم بازگرداند قوه قضائیه است گفت: قوه قضائیه می‌تواند با رصد بازار بورس و همچنین رفتار حقوقی‌ها در طول روزهای معاملاتی مجدد آرامش را به این تالار شیشه‌ای بازگرداند.

کریم‌نژاد ادامه داد: رئیس دفتر رئیس جمهور دقیقا روی شاخص یک میلیون 700 گفت "شاخص پایین‌تر از یک میلیون و 600 نمی‌آید" اما چون مردم نسبت به حرف دولتی‌ها بی‌اعتماد شده بودند، فشار فروش بالا رفت و شاخص تا یک میلیون 500 و همچنین پایین‌تر نزول کرد.

افزایش نرخ بهره جو روانی علیه سهامداران خرد است

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس بهترین گذرگاه اقتصاد از این بحران اقتصادی است افزود: بازار سرمایه قلب تپنده اقتصاد هر کشوری است و با مدیریت صحیح و دستوالعمل‌های به‌جا می‌توان اقتصاد را به شکوفایی و جهش رساند.

کریم‌نژاد با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بهره جو روانی علیه سهامداران خرد است اظهار داشت: کسانی که دید بزن و در رویی بدون دانش کافی به سرمایه‌گذاری دارند از ترس از دست دادن سرمایه خود بلافاصله با افزایش نرخ بهره بانکی از بورس خارج می‌شوند.

برقراری تعادل در بازار سرمایه به شرط اطلاع رسانی، نظارت و مدیریت صحیح دادستان تهران: هیچ گزارشی از تخلف موسسات بورسی دریافت نکرده ایم آغاز بازارگردانی 5 شرکت بورسی

این متخصص بازار سرمایه تصریح کرد: پول هوشمند است و شما جایی سرمایه‌گذاری می‌کنید که سود کنید اما این در حالی است که بازار ما بر اساس حرف این و آن تغییر رفتار می‌دهد به علاوه امیدوارم با این عمل دولت که نرخ بهره بانکی یا بین بانکی را کاهش سپس از طرف دیگر در صندوق‌های درآمد ثابت خود اوراق خزانه با نرخ بالا به مردم تحویل دهد، مردم را مجدد بی‌اعتماد نکنند به این علت که این کار دولت همان بالا بردن نرخ بهره و مجددا نابودی اعتماد عموم مردم به دولت است.

وی عنوان کرد: حجم نقدینگی کشور آنقدر زیاد است که همچون سیل روان شده است و دولتی‌ها و مسئولان بورس فقط با حرف این سیل را از طرفی به طرف دیگر می‌برند در حالی که باید آن را با روش‌های صحیح به بهترین محل پارک پول یعنی بازار سرمایه هدایت کنند تا جهش تولید اتفاق بیفتد و از تورم‌های بالا جلوگیری شود.

سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی بر بازار سرمایه اثرگذار است

کریمنژاد با تاکید بر اینکه بازار همیشه آینده را معامله می‌کند خاطرنشان کرد: انتخابات آمریکا بر بورس ایران بی‌تاثیر نبود و الان تنها چیزی که خیلی بر بازار می‌تواند تاثیر داشته باشد، نرخ ارز است؛ بانک مرکزی اگر با سیاست‌های پولی و مالی مناسب نرخ ارز را در یک منطقه امن بین 20 تا 18 هزار تومان نگه دارد، خیلی از شرکت‌ها هنوز هم جای رشد دارند‌.

این متخصص بازار سرمایه عنوان کرد: برخی از شرکت‌ها متناسب با دارایی ارزی سود شناسایی می‌کنند به همین خاطر نرخ ارز باید در منطقه‌ای قرار گیرد تا بازار کف‌سازی کند و دوباره به صعودش ادامه دهد، این را هم بگویم که در صورت مدیریت صحیح بازار از زمان شروع صعود، بورس دوباره قوت می‌گیرد.

سرمایه گذاران باید با ریسک‌های بازار آشنا باشند

آرش طاهایی متخصص بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه موضوع ریزش بازار سرمایه را از چند جنبه می‌شود بررسی کرد اظهار داشت: باید دید طبق ذات و رفتار بازار این ریزش اخیر طبیعی بوده است یا خیر؛ طبق تحقیقات انجام شده بازار پس از یک روند صعودی معمولا یک اصلاح و حتی ریزش خواهد داشت.

وی ادامه داد: تحقیقات تجربی تاکید دارند که پس از روندهای شارپی (صعودی)، بازار بین سه هفته تا سه ماه اصلاح خواهد داشت؛ روند بازار سرمایه ایران از سال 98 آغاز شد، اسفندماه همان سال اصلاح داشتیم و شاخص در سال جاری با یک رشد قابل توجه به دو میلیون و صد هزار واحد رسید پس باید انتظار یک اصلاح سنگین را می‌داشتیم.

طاهایی با بیان چندین عامل که بر روی طولانی شدن اصلاح شاخص تاثیر اساسی داشتند گفت: کارگزاری‌ها در پایان شهریورماه باید اعتبارات خود را تصفیه کنند که این عامل در تشدید اصلاح بازار نقش داشت همچنین انتخابات آمریکا نیز بر بورس ایران سایه افکند اما حضور انبوه سرمایه‌گذاران ناآشنا با قواعد و قوانین سرمایه‌گذاری و رویکرد بلند مدت یک بخش مهم از علت اصلاح سنگین بازار سرمایه بود.

این متخصص بازار سرمایه تصریح کرد: سرمایه‌گذاران بازار سرمایه با دو نوع ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک روبه‌رو هستند و ریسک‌های سیستماتیک همچون تحریم‌ها، انتخابات آمریکا و سایر عوامل کلان کل صنایع کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ریسک‌های غیرسیستماتیک همچون ریسک‌های مالی و تجاری روی برخی از صنایع خاص تاثیر دارند به همین سبب تاکید تمام متخصصان این است که سرمایه‌گذاران ابتدا باید بدانند این ریسک‌ها چیست تا در لحظه به وجودن آمدن شرایط خاص متناسب با هر ریسک شوکه و متحمل ضررهای گزاف نشوند.

نرخ بازدهی بازار سرمایه برای حرفه‌ای‌ها جذاب است

طاهایی در ارتباط با تاثیر نرخ بهره بانکی بر بازار سرمایه اظهار داشت: تحقیقات رفتاری ما بر بازار سرمایه بسیار کم بوده و به صورت دقیق، مکتوب و از طریق پژوهش‌های علمی بر روی رفتار سهامداران خرد آشنایی نداریم که این باعث شده تصمیم‌گیری در این حوزه بدون داشتن اطلاعات و داده‌های آماری بسیار سخت شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران را به دو دسته ریسک پذیر و ریسک گریز تقسیم می‌کنیم افزود: آن وقت اگر نرخ بهره بانکی افزایش یابد یا اوراق مشارکت‌هایی با نرخ بهره‌های بالاتری بدون ریسک منتشر شود، به طور طبیعی بازار بدون ریسک برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز جذاب‌تر شده و از بازار سرمایه به سمت دیگر بازارها منتقل می‌شوند.

این کارشناس ارشد بورس گفت: نکته قابل توجه که باید توجه کنیم این است که باید دید میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری در سهام و نرخ بهره چقدر است همچنین نرخ مشارکت یا نرخ بهره بانکی چه میزان قرار است زیاد شود البته به طور طبیعی نرخ بازدهی سهام در همین دوره‌ای که گذشت برای افراد حرفه‌ای بالای 100 درصد بوده پس نرخ بازدهی بازار سرمایه برای کسانی که دانش بورسی دارند جذاب است.

طاهایی ادامه داد: با فرض افزایش نرخ بهره بانکی، افرادی که دانش متوسطی از بازار دارند باز هم بازار سرمایه را به سرمایه‌گذاری در بانک و اوراق مشارکت ترجیح می‌دهند اما به صورت کلی نمی‌توان گفت چه اتفاقی در کل بازار می‌افتد زیرا رفتار سهامداران خرد را دقیق نمی‌شناسیم.

دولت نباید به بهانه تامین کسری بودجه بازار را دستکاری کند

این متخصص بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید کارا باشد و دخالت در بورس به معنی دستکاری باید به حداقلی‌ترین حالت ممکن برسد خاطرنشان کرد: یعنی عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان قیمت را تعیین کنند و دولت به بهانه تامین کسری بودجه و هر دلیلی دیگری بازار را دستکاری نکند.

وی افزود: دومین راهکاری که همواره بازار را پویا و جذاب می‌کند دو طرفه کردن بازار البته با رعایت شئون و قوانین اسلامی است به این معنا که اگر سهامدار احساس کرد که قرار است از ارزش سهم کاسته شود، سهم را می‌فروشد و بالعکس، البته حدود شش یا هفت سهم اکنون با یکسری کارگزاری‌های خاص به این روش در بازار سرمایه ایران عرضه می‌شود که خوب است به کل بازار تسری یابد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: به طور طبیعی اگر حقوقی‌‌ها اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند و سهامداران خرد نیز آگاهی خود را نسبت به کلیت بازار افزایش دهند بازار سرمایه پویا خواهد شد، صنایع رشد خواهند کرد و آینده اقتصادی خوبی را می‌توان برای بورس متصور شد.

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولید ملی سال رونق تولید بازار استانداری قزوین تولید ملی سال رونق تولید بازار استانداری قزوین متخصص بازار سرمایه فرهنگ سرمایه گذاری تامین کسری بودجه بر بازار سرمایه افزایش نرخ بهره بازار سرمایه نرخ بهره بانکی سهامداران خرد سرمایه گذاران تالار شیشه ای یک میلیون بی اعتماد کریم نژاد حقوقی ها ریسک ها حرفه ای شرکت ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۰۷۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟

به تازگی در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ را اصلاح کردند اما این موضوع چه تاثیری بر بورس دارد؟

به گزارش ایسنا، بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ درخصوص دریافت مالیات برای اشخاص حقوقی و حقیقی است که توسط نمایندگان در روزهای اخیر اصلاح شده است، محمدرضا فلفلانی کارشناس بازار سرمایه درخصوص اینکه اصلاح این تبصره چه تاثیری در افزایش جذب سرمایه در بورس و بهبود وضعیت این بازار دارد به ایسنا گفت: همیشه یکی از دغدغه هایی که فعالان اقتصادی در فضای اقتصادی کشور داشتند این بوده که چطور بنگاه های اقتصادی، شرکت های تولیدی و خدماتی را بتوانند به سمت شفافیت در صورت های مالی سوق داده و بتوانند از حرکت شرکت ها به سمت شفافیت حمایت کنند.
وی ادامه داد: برای اینکه این اتفاق بیفتد و مشوقی برای شفافیت داشته باشیم قوانین و مقرراتی از گذشته در این زمینه وجود داشته است.

بازار سرمایه بستر شفافیت است

به گفته این کارشناس، بازار سرمایه کشور می تواند بستر شفافیت باشد و قاعدتا در فضای قانون گذاری و سیاست گذاری کلان کشور یکسری مشوق هایی به شرکت هایی که در بازار سرمایه پذیرش می گیرند ارائه می شود.
فلفلانی افزود: یکی از این مشوق ها قاعدتا یکسری معافیت های مالیاتی است، یکسری امکاناتی برای تامین مالی و ... است و وقتی شرکتی می خواهد وارد اکوسیستم بازار سرمایه شود و پذیرش بگیرد تا سهام آن شرکت به عموم مردم عرضه شود و تبدیل به سهامی عام شود یکسری الزاماتی که سازمان بورس تعیین کرده است را رعایت کند. 
وی یادآور شد: یکی از این الزامات شفافیت در حوزه مالی است و شرکت ها با توجه به زیرساخت هایی که ایجاد می کنند به سمت شفافیت سوق داده می شوند و در قبال آن می توانند از یکسری معافیت ها بهره مند شوند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوعی که اخیرا مطرح شده بود این بود که این معافیت ها حذف یا کمرنگ شوند که در جلسه مجلس برگزار شد و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، قرار بر این شد که آن معافیت ها و مشوق ها همچنان وجود داشته باشد.
وی متذکر شد: با توجه به اینکه شرکت ها می توانند از قبال شفافیتی که ایجاد می کنند هم در تامین مالی شرکت اتفاق های مثبتی رقم می خورد هم می توانند از یکسری معافیت های مالیاتی هم بهره مند شوند. 

وجود معافیت ها عرضه اولیه ها را در بورس بیشتر می‌کند

فلفلانی گفت: پیش بینی می شود وجود این معافیت ها موجی از افزایش تقاضا در خصوص عرضه اولیه رقم بخورد به این معنا که شرکت ها و بنگاه های اقتصادی علاقمند باشند که سهام شان را در بازار سرمایه کشور عرضه کنند و اگر تابلوی معملات هم در کنار این موضوع رونق داشته باشد فضای نسبتا خوبی حاکم خواهد شد.

الزام‌های مالیاتی،‌ شرکت‌ها را به سمت بورس سوق می‌دهد

وی تاکید کرد: اخیرا شاهد سخت‌گیری‌هایی هم در حوزه مالیات و اداره دارایی بودیم، این موضوع می‌تواند شرکت‌ها را به سمت شفافیت سوق دهد، به نظر می‌رسد بنگاه‌های اقتصادی در حال حاضر به خاطر قوانین مالیاتی کشور ملزم به داشتن یکسری شفافیت‌هایی هستند احتمالا با خود فکر می‌کنند که حالا که این شفافیت‌های مالی را دارند از مزایای آن نیز استفاده کنند، مزایا در صورتی به این بنگاه‌ها اعطا می‌شود که در بازار سرمایه کشور بتوانند سهامشان را عرضه کنند بنابراین این موضوع می‌تواند در بلند مدت موجی را ایجاد کند که شرکت‌ها علاقه‌مند به عرضه سهام در بازار بورس باشند و این موضوع فضای مثبتی را در اکوسیستم اقتصادی کشور رقم بزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا چینی‌ها به بازار مسکن نیامدند؟ / پورحاجت: سرمایه‌های بخش خصوصی در دیوان‌سالاری‌های ناکارآمد بخش دولتی حبس می‌شود؛ کسی هم خیالش نیست
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی