Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:31:46 GMT

دود مطالبات شهرداری از دولت همچنان در چشم شهروندان

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۱۶۴۳

دود مطالبات شهرداری از دولت همچنان در چشم شهروندان

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: موضوع بدهی‌های شهرداری تهران از دولت، دیگر به یک میراث قدیمی تبدیل شده است. میراثی که از زمان حضور محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران در ساختمان خیابان بهشت تا زمان کنونی و سکان داری پیروز حناچی بر شهر تهران همچنان ادامه دارد.

اما این بار داستان جدی‌تر از سال‌ها و دفعات پیش است و رقم بالای این بدهی‌ها صدای همه به ویژه اعضای شورای شهر تهران را درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقمی که به گفته محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

به طوری که در طول ماه‌های گذشته اعضای شورا بارها بر مشکلات شهرداری به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از دولت تاکید کرده و از هر راه ممکن نیز اعتراض خود را نسبت به بی توجهی دولت به مطالبات شهری و کم کاری شهرداری در وصول طلب‌ها نشان داده‌اند.

علیخانی: شهرداری در عدم پیگیری سیاست‌های شهری مقصر است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تیرماه امسال در خصوص بدهی‌های دولت به شهرداری به ویژه در حوزه حمل و نقل گفت: مجموع بدهی‌های دولت در خصوص یارانه بلیط اتوبوس و مترو تا پایان سال ۹۸ برابر با ۷,۳۰۰ میلیارد تومان است. سال گذشته دولت حدود ۲۵ میلیارد تومان در این خصوص پرداخت کرده که کم‌تر از ۳ درصد است.

۶۰ درصد جرایم وصول شده در تهران سهم شهرداری و ۳۰ درصد سهم راهنمایی و رانندگی است؛ بدهی دولت در این زمینه تا پایان سال ۹۸ برابر با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که هنوز پرداخت نشده است وی تاکید کرد: ما ضمن اینکه دولت را در کاهش توسعه مقصر می‌دانیم، شهرداری را نیز در پیگیری سیاست‌های شهری مقصر می‌دانیم.

علیخانی در خصوص سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی که به خزانه دولت رفته اما به شهرداری پرداخت نشده است، عنوان کرد: ۶۰ درصد جرایم وصول شده در تهران سهم شهرداری و ۳۰ درصد سهم راهنمایی و رانندگی است. بدهی دولت در این زمینه تا پایان سال ۹۸ برابر با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری باید دوره بیفتد که پول خودش را دریافت کند، خاطرنشان کرد: در بحث بلیط اتوبوس نیز سال ۹۸ مجموع این یارانه حدود ۱۹۰۰ میلیارد بوده که شهرداری تمام آن را پرداخت کرده اما نیمی از آن سهم دولت بوده که متأسفانه دولت این رقم را پرداخت نکرده است.

هاشمی: حناچی جسارت لازم را ندارد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز دی ماه سال گذشته با تاکید بر آسیب بدهی‌های شهرداری بر توسعه حمل و نقل عمومی گفت: دو سال است که مرتباً می‌گوئیم دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بدهی دارد اما کسی توجه نمی‌کند.

وی با اشاره بر کم کاری شهردار تهران در دریافت مطالبات شهرداری از دولت نیز تصریح کرد: قالیباف جسارت داشت و اتوبوس‌های BRT را وارد کرد اما به نظرم حناچی جسارت لازم را ندارد.

حال خراب حمل و نقل عمومی

عمده بدهی‌های دولت به شهرداری مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است. طبق قانون، دولت موظف به پرداخت نیمی از هزینه‌های حمل و نقل عمومی و نیمی از یارانه بلیط اتوبوس و مترو است. این در حالی است که عدم عمل دولت به وظایف قانونی خود مشکلات فراوانی را در حوزه مدیریت شهری و حمل و نقل عمومی ایجاد کرده است.

وضعیت ناوگان حمل و نقل شهر تهران در وضعیت خوبی نبوده و نیاز به نوسازی و تجهیز دارد به طوری که شهر تهران نیاز به ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید دارد بنابر اعلام مدیران شهری، وضعیت ناوگان حمل و نقل شهر تهران در وضعیت خوبی نبوده و نیاز به نوسازی و تجهیز دارد به طوری که شهر تهران نیاز به ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید دارد.

هرچند که با وجود اعلام‌های مکرر مدیران شهر تهران در این خصوص و تاکید بر لزوم همکاری دولت در تجهیز ناوگان عمومی، همچنان شاهد عدم پرداخت شدن بدهی‌های دولت به شهرداری هستیم. بدهی‌هایی که اکثر مدیران شهری دلیل معلق ماندن یا تکمیل نشدن پروژه‌های عمرانی شهر را کمبود بودجه شهرداری و عدم دریافت مطالبات خود از دولت می‌دانند.

وضعیت عدم وصول این بدهی‌ها به جایی رسیده که اغلب اعضای شورای شهر پایتخت، علاوه بر مقصر دانستن دولت و انتقاد به بی توجهی آن، ضعف سیستم شهرداری و شهردار تهران در دریافت این مبالغ را یکی از علل اصلی عدم بازگشت بدهی‌ها می‌دانند؛ به عقیده اعضای شورای شهر، شهردار تهران عزم جدی برای دریافت مطالبات شهری از دولت را ندارد.

پیشنهاد وصول مطالبات شهرداری با انداختن لحاف و تشک مقابل ساختمان ریاست جمهوری!

در همین راستا هاشمی رئیس شورای شهر تهران، با بیان اینکه تاکنون هیچ‌یک از مطالبات شهرداری از دولت محقق نشده است، گفت: دولتی‌ها عملاً به شهرداری پولی نمی‌دهند و در حال حاضر وضعیت در سیستم حمل و نقل عمومی بحرانی است. شهرداری لحاف و تشک بیندازد جلوی ریاست‌جمهوری تا پولش را بگیرد.

در همین خصوص محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر، با بیان اینکه شهرداری جسارت و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری را ندارد، گفت: «انتظار می‌رفت شهرداری برای وصول هزینه‌های پایتخت اقدام عاجل می‌کرد، در حالی که این بی توجهی موجب انباشت بدهی‌ها و کاهش درآمدهای شهر و معطل ماندن صدها پروژه نیمه تمام شده است؟ چگونه می‌توان این خسارت را جبران نمود؟ چرا شهرداری تهران جربزه و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری تهران را ندارد؟»

عدم توسعه ناوگان عمومی و ویروسی که همچنان می‌تازد

اما در شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا، موضوع لزوم توسعه حمل و نقل عمومی بیش از پیش اهمیت یافته است. هر روزه جمعیت زیادی از مردم شهر تهران برای تردد خود از مترو استفاده می‌کنند این در حالی است که با توجه به شرایط شیوع این بیماری، همواره بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاکید می‌شود.

اما با توجه به حجم مسافران مترو و میزان قطارهای شهری، برای رعایت این پروتکل‌ها باید ظرفیت متروی تهران افزایش یابد. اما لازمه این توسعه تخصیص منابع مالی به شهرداری است که این امر نیز محقق نمی‌شود به همین دلیل عدم توسعه ناوگان عمومی در شهر تهران، حداقل در شرایط کنونی بیشترین تبعات را برای شهروندان و کشور دارد.

به طوری که حتی به اذعان اعضای شورا نیز در حال حاضر متروی تهران به یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا تبدیل شده است.

رسولی: در کم کاری شهرداری شکی نیست

در همین خصوص حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: در حال حاضر بدهی‌های دولت به شهرداری به مرحله بسیار بحرانی رسیده و نمی‌توان کم کاری شهردار تهران را در وصول این مطالبات تردید کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری از دو راه می‌توانست نسبت به دریافت بدهی‌های خود اقدام کند، عنوان کرد: اولین مسیر پیش رو رایزنی بیشتر و همکاری با مراکز تصمیم گیری در دولت بود به گونه‌ای که با استفاده از توان ارتباطی و انتقال عمق مشکلات شهرداری به دولت به خصوص به بخش‌های اقتصادی همچون سازمان برنامه و بودجه دولت برای پرداخت بدهی‌ها متقاعد می‌شد.

رسولی افزود: به ویژه اینکه در شرایط کرونا و برای جبران کمک شهرداری در پیشبرد سیاست‌های دولت برای پیشگیری از شیوع این ویروس یا در موضوع حمل و نقل عمومی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات درستی برای تعطیلی شهر تهران گرفته شد که این امر باعث کاهش درآمدهای مردم و درآمدهای شهرداری از محل حمل و نقل عمومی شد. این در حالی است که هزینه‌های مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش پیدا نکرد و دولت نیز باید طبق وظایف قانونی خود یک سوم از بهای بلیت مترو و اتوبوس و همچنین ۵۰ درصد از نیازهای مالی مترو را پرداخت می‌کرد که شهرداری نتوانست با رایزنی‌های مؤثر این مطالبات را دریافت کند.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: طی یک سال گذشته هیچ قدم جدی و اساسی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و دریافت بدهی‌های شهری انجام نشده است. شهرداری می‌توانست از طریق رایزنی و انتقال عمق مشکلات شهرداری به دولت به ویژه در حوزه حمل و نقل و انعکاس آثار اجتماعی و امنیتی آن به ویژه لزوم توسعه حمل و نقل برای مقابله با ویروس کرونا، این مبالغ را زنده کند.

شهرداری بدهی‌هایی به دستگاه‌های اجرایی دارد و می‌تواند با مراجعه به مراجع قضائی و استفاده از قدرت خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به پیگیری مطالبات خود اقدام کند وی افزود: به طوری که تداوم روند کنونی و عدم رسیدگی به این ناوگان می‌تواند موجب زمین گیر شدن خدمات عمومی شود.

رسولی اظهار داشت: روش دیگر نیز مقابله به مثل شهرداری با دولت بود چرا که شهرداری بدهی‌هایی به دستگاه‌های اجرایی دارد و می‌تواند با مراجعه به مراجع قضائی و استفاده از قدرت خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به پیگیری مطالبات خود اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر این راهکارها را به شهردار تهران منتقل کرده‌اند یا خیر، اظهار داشت: اعضای شورای شهر بارها این راهکارها و پیشنهادات را در جلسات عمومی و علنی به شهردار تهران تذکر داده و اعلام کرده‌اند که اداره پایتخت کار حساسی است و در مدیریت شهری در شرایط رکود بی سابقه اقتصادی قرار داریم. به طوری که شهرداری با کاهش درآمدهای شهری مواجه است و پیش بینی می‌کنیم که در مهرماه کمتر از ۴۰ درصد از درآمدهای شهرداری وصول شود.

حداقل وظیفه شهرداری تهران تلاش برای برون رفت از این وضعیت است

وی با تاکید بر اینکه تهران در شرایط بحرانی است عنوان کرد: این انتقادها بارها از سوی اعضای شورای شهر انجام شده و حداقل وظیفه سیستم شهرداری تهران تلاش برای برون رفت از این وضعیت است.

نسبت به برخی موارد اقداماتی انجام شده اما در بسیاری از موارد به دلیل مؤثر نبودن اقدامات نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم و حاصل آن بدهی‌های هنگفت و فعلی شهرداری از دولت است رسولی در خصوص اینکه پاسخ شهرداری تهران به پیشنهادات اعضای شورای شهر در این زمینه چه بوده است، عنوان کرد: نسبت به برخی موارد اقداماتی انجام شده اما در بسیاری از موارد به دلیل مؤثر نبودن اقدامات نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم و حاصل آن بدهی‌های هنگفت و فعلی شهرداری از دولت است.

با نزدیک شدن به نفس‌های پایانی عمر این دوره از مدیریت شهری تهران و با توجه به گفته‌های اعضای شورای شهر درباره بدهی‌های دولت به شهرداری، وصول مطالبات شهرداری از دولت آن هم توسط حناچی چندان عملی به نظر نمی‌رسد.

با این شرایط باید منتظر بود و دید که فشارها و تذکرات اعضای شورای شهر در جلسات صحن علنی به شهردار، تا چه میزان اثرگذار خواهد بود و آیا در نهایت حناچی را ترغیب به پافشاری در برابر دولت و نقد کردن مطالبات شهرداری خواهد کرد یا خیر.

در مجموع دود اختلافات بین مدیریت شهری پایتخت و دولت در زمینه کمبود بودجه و عدم پیشرفت پروژه‌های شهری، تنها در حال رفتن به چشم مردم تهران است.

کد خبر 5085630

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری پیروز حناچی شورای شهر شورای شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران محسن هاشمی محمد علیخانی محمدباقر قالیباف بدهی دولت به شهرداری حمل و نقل عمومی مترو تذکر به شهردار تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش سامانه بارشی شهرداری تهران آلودگی هوا دستگیری سارق تصادفات رانندگی شبکه شاد مواد مخدر گردشگری ستاد ملی مقابله با کرونا تذکر به شهردار تهران شورای شهر تهران سازمان هواشناسی بدهی های دولت به شهرداری مطالبات شهرداری از دولت میلیارد تومان ناوگان حمل و نقل اعضای شورای شهر دریافت مطالبات حمل و نقل عمومی کم کاری شهردار شهرداری تهران رئیس کمیسیون شهردار تهران درآمدهای شهر شهر تهران مدیریت شهری مطالبات خود بدهی ها سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالمطهر محمدخانی؛ رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در روزنامه همشهری نوشت، روسای جمهور در ادوار مختلف، سفرهای استانی به بخش‌های مختلف کشور را در دستور کار داشتند اما کلانشهر «تهران» به‌دلیل آنکه پایتخت و محل حضور وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی است، هرگز جایگاهی در برنامه‌ها نداشت و از این‌رو شهرداری در همه ادوار تنها هزینه حضور دولت را پرداخت می‌کرد و در مواجهه با گره‌های موجود نمی‌توانست دولت را تمام‌قد با خود همراه کند که این روند مشکلات بسیاری را به تهران تحمیل کرد.
از سوی دیگر، شهرداری در برخی پروژه‌ها نیاز به همراهی دولتمردان دارد که هرگز از سوی دولت‌های گذشته عملیاتی نشده است. حضور شهردار تهران در هیأت دولت از همان روزهای ابتدایی رهاوردهای بسیاری برای شهر داشته ‌که یکی از آنها همراهی دولت برای انعقاد قراردادهای واردات واگن و وسایل حمل‌ونقل برقی و همچنین بازدید رئیس‌جمهور از جنوب پایتخت بود. روز پنجشنبه در یک رخداد کم‌نظیر، دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا از بخش‌های مختلف جنوب تهران بازدیدی داشته باشد و طی دیدار با مردم، گره از مشکلات شهروندان باز کند؛ بازدیدی که برای نخستین‌بار طی ادوار مختلف انجام شده بود و شهروندان توانستند دغدغه‌های خود را با رئیس‌جمهور، وزرا و مدیران شهری به‌صورت همزمان در میان بگذارند. در این میان رئیس‌جمهور، وعده افتتاح چند مرکز درمانی و بیمارستانی را به مردم منطقه۱۷ داد؛ منطقه‌ای که در این زمینه دچار کمبود سرانه است. نوسازی بافت فرسوده نیز یکی از دغدغه‌های مردم در جنوب شهر تهران است که ارائه بسته‌های تشویقی و هماهنگی با شهرداری برای نوسازی در دستور کار رئیس‌جمهور قرار گرفت. مسئله کمبود برق و خاموشی نیز دیگر دغدغه مردم تهران به‌خصوص در فصل تابستان است که رئیس‌جمهور در این خصوص عنوان کرد: «با تولید ۸۰۰۰مگاوات برق، ناترازی رفع شده است.» همچنین بحث وجود بافت مسکونی در حریم ریلی راه‌آهن دیگر مطالبه شهروندان بود که دولت برنامه‌های خود را برای رعایت حریم ریلی و حل پلاک‌های مسکونی‌ تشریح کرد. در این دیدار خبری خوش به پایتخت‌نشینان داده شد: ۱۳هزار پلاک در منطقه۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به‌عنوان پلاک فرسوده هستند و درصورت موافقت هیأت دولت با امکان ساخت‌وساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود و امکان ساخت ۳۰هزار واحد مسکونی فراهم خواهد شد. وزیر کشور نیز به همراه مدیران شهری بازدیدی از عملیات عمرانی فاز دوم پروژه بزرگراه شهید بروجردی، ابرپروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) و شن‌چاله‌ها داشت که برای رفع معارضان پروژه بروجردی نیز دستوراتی از سوی وی صادر شد. همچنین بنا شد تا دولت طرحی برای انتقال بازار آهن شادآباد ارائه کند. صیانت از حریم پایتخت دیگر موردی بود که در این بازدید بر آن تأکید شده است. یکی دیگر از موضوعاتی که سال‌ها مردم منطقه۱۷ را درگیر کرده، وجود تیرهای برق معارض و فرسوده بود و حضور این تیرها باعث سختی رفت‌وآمد خودروهای امدادی می‌شد که رئیس‌جمهور دستور جمع‌آوری این تیرها را دادند. بازدید صورت‌گرفته در ششم اردیبهشت‌ماه، آورده‌های بسیاری برای پایتخت‌نشینان به‌خصوص مردم جنوب شهر داشت و به یاری خدا، گره مشکلات چندین و چندساله پایتخت ‌باز خواهد شد. به‌نظر می‌رسد طی ادوار مختلف شهرداری این هماهنگی بین مدیریت شهری و دولت در نوع خود کم‌نظیر است و پیوند دولت خدمتگزار و شهرداری تهران با یکدیگر را می‌توان به‌عنوان مسیری برای بهبود چالش‌های موجود در پایتخت دانست که به‌عنوان یک الگو برای ادوار بعدی درنظر گرفته خواهد شد.

کد خبر 847383 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها علیرضا زاکانی شهرداری شهردارى تهران تهران

دیگر خبرها

  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز