Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، موضوع مطالبات شهرداری تهران از دولت، دیگر به یک میراث قدیمی تبدیل شده است. میراثی که از زمان حضور محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران در ساختمان خیابان بهشت تا زمان کنونی و سکان داری پیروز حناچی بر شهر تهران همچنان ادامه دارد.

اما این بار داستان جدی‌تر از سال‌ها و دفعات پیش است و رقم بالای این بدهی‌ها صدای همه به ویژه اعضای شورای شهر تهران را درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقمی که به گفته محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

به طوری که در طول ماه‌های گذشته اعضای شورا بارها بر مشکلات شهرداری به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از دولت تاکید کرده و از هر راه ممکن نیز اعتراض خود را نسبت به بی توجهی دولت به مطالبات شهری و کم کاری شهرداری در وصول طلب‌ها نشان داده‌اند.

علیخانی: شهرداری در عدم پیگیری سیاست‌های شهری مقصر است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تیرماه امسال در خصوص بدهی‌های دولت به شهرداری به ویژه در حوزه حمل و نقل گفت: مجموع بدهی‌های دولت در خصوص یارانه بلیط اتوبوس و مترو تا پایان سال ۹۸ برابر با ۷,۳۰۰ میلیارد تومان است. سال گذشته دولت حدود ۲۵ میلیارد تومان در این خصوص پرداخت کرده که کم‌تر از ۳ درصد است.

وی تاکید کرد: ما ضمن اینکه دولت را در کاهش توسعه مقصر می‌دانیم، شهرداری را نیز در پیگیری سیاست‌های شهری مقصر می‌دانیم.

علیخانی در خصوص سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی که به خزانه دولت رفته اما به شهرداری پرداخت نشده است، عنوان کرد: ۶۰ درصد جرایم وصول شده در تهران سهم شهرداری و ۳۰ درصد سهم راهنمایی و رانندگی است. بدهی دولت در این زمینه تا پایان سال ۹۸ برابر با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری باید دوره بیفتد که پول خودش را دریافت کند، خاطرنشان کرد: در بحث بلیط اتوبوس نیز سال ۹۸ مجموع این یارانه حدود ۱۹۰۰ میلیارد بوده که شهرداری تمام آن را پرداخت کرده اما نیمی از آن سهم دولت بوده که متأسفانه دولت این رقم را پرداخت نکرده است.

هاشمی: حناچی جسارت لازم را ندارد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز دی ماه سال گذشته با تاکید بر آسیب بدهی‌های شهرداری بر توسعه حمل و نقل عمومی گفت: دو سال است که مرتباً می‌گوئیم دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بدهی دارد اما کسی توجه نمی‌کند.

وی با اشاره بر کم کاری شهردار تهران در دریافت مطالبات شهرداری از دولت نیز تصریح کرد: قالیباف جسارت داشت و اتوبوس‌های BRT را وارد کرد اما به نظرم حناچی جسارت لازم را ندارد.

حال خراب حمل و نقل عمومی

عمده بدهی‌های دولت به شهرداری مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است. طبق قانون، دولت موظف به پرداخت نیمی از هزینه‌های حمل و نقل عمومی و نیمی از یارانه بلیط اتوبوس و مترو است. این در حالی است که عدم عمل دولت به وظایف قانونی خود مشکلات فراوانی را در حوزه مدیریت شهری و حمل و نقل عمومی ایجاد کرده است.

بنابر اعلام مدیران شهری، وضعیت ناوگان حمل و نقل شهر تهران در وضعیت خوبی نبوده و نیاز به نوسازی و تجهیز دارد به طوری که شهر تهران نیاز به ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید دارد.

هرچند که با وجود اعلام‌های مکرر مدیران شهر تهران در این خصوص و تاکید بر لزوم همکاری دولت در تجهیز ناوگان عمومی، همچنان شاهد عدم پرداخت شدن بدهی‌های دولت به شهرداری هستیم. بدهی‌هایی که اکثر مدیران شهری دلیل معلق ماندن یا تکمیل نشدن پروژه‌های عمرانی شهر را کمبود بودجه شهرداری و عدم دریافت مطالبات خود از دولت می‌دانند.

وضعیت عدم وصول این بدهی‌ها به جایی رسیده که اغلب اعضای شورای شهر پایتخت، علاوه بر مقصر دانستن دولت و انتقاد به بی توجهی آن، ضعف سیستم شهرداری و شهردار تهران در دریافت این مبالغ را یکی از علل اصلی عدم بازگشت بدهی‌ها می‌دانند؛ به عقیده اعضای شورای شهر، شهردار تهران عزم جدی برای دریافت مطالبات شهری از دولت را ندارد.

پیشنهاد عجیب برای وصول مطالبات شهرداری!

در همین راستا هاشمی رئیس شورای شهر تهران، با بیان اینکه تاکنون هیچ‌یک از مطالبات شهرداری از دولت محقق نشده است، گفت: دولتی‌ها عملاً به شهرداری پولی نمی‌دهند و در حال حاضر وضعیت در سیستم حمل و نقل عمومی بحرانی است. شهرداری لحاف و تشک بیندازد جلوی ریاست‌جمهوری تا پولش را بگیرد.

در همین خصوص محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر، با بیان اینکه شهرداری جسارت و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری را ندارد، گفت: «انتظار می‌رفت شهرداری برای وصول هزینه‌های پایتخت اقدام عاجل می‌کرد، در حالی که این بی توجهی موجب انباشت بدهی‌ها و کاهش درآمدهای شهر و معطل ماندن صدها پروژه نیمه تمام شده است؟ چگونه می‌توان این خسارت را جبران نمود؟ چرا شهرداری تهران جربزه و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری تهران را ندارد؟»

عدم توسعه ناوگان عمومی و ویروسی که همچنان می‌تازد

اما در شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا، موضوع لزوم توسعه حمل و نقل عمومی بیش از پیش اهمیت یافته است. هر روزه جمعیت زیادی از مردم شهر تهران برای تردد خود از مترو استفاده می‌کنند این در حالی است که با توجه به شرایط شیوع این بیماری، همواره بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاکید می‌شود.

اما با توجه به حجم مسافران مترو و میزان قطارهای شهری، برای رعایت این پروتکل‌ها باید ظرفیت متروی تهران افزایش یابد. اما لازمه این توسعه تخصیص منابع مالی به شهرداری است که این امر نیز محقق نمی‌شود به همین دلیل عدم توسعه ناوگان عمومی در شهر تهران، حداقل در شرایط کنونی بیشترین تبعات را برای شهروندان و کشور دارد.

به طوری که حتی به اذعان اعضای شورا نیز در حال حاضر متروی تهران به یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا تبدیل شده است.

رسولی: در کم کاری شهرداری شکی نیست

در همین خصوص حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با خبرگزاری مهر گفتگویی داشته که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

- در حال حاضر بدهی‌های دولت به شهرداری به مرحله بسیار بحرانی رسیده و نمی‌توان کم کاری شهردار تهران را در وصول این مطالبات تردید کرد.

- طی یک سال گذشته هیچ قدم جدی و اساسی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و دریافت بدهی‌های شهری انجام نشده است.

- تداوم روند کنونی و عدم رسیدگی به این ناوگان می‌تواند موجب زمین گیر شدن خدمات عمومی شود.

- شهرداری می‌تواند با دولت مقابله به مثل کند، چرا که شهرداری بدهی‌هایی به دستگاه‌های اجرایی دارد و می‌تواند با مراجعه به مراجع قضائی و استفاده از قدرت خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به پیگیری مطالبات خود اقدام کند.

-اعضای شورای شهر بارها راهکارها و پیشنهادات را در جلسات عمومی و علنی به شهردار تهران تذکر داده و اعلام کرده‌اند که اداره پایتخت کار حساسی است و در مدیریت شهری در شرایط رکود بی سابقه اقتصادی قرار داریم.

با این شرایط باید منتظر بود و دید که فشارها و تذکرات اعضای شورای شهر در جلسات صحن علنی به شهردار، تا چه میزان اثرگذار خواهد بود و آیا در نهایت حناچی را ترغیب به پافشاری در برابر دولت و نقد کردن مطالبات شهرداری خواهد کرد یا خیر.

در مجموع دود اختلافات بین مدیریت شهری پایتخت و دولت در زمینه کمبود بودجه و عدم پیشرفت پروژه‌های شهری، تنها در حال رفتن به چشم مردم تهران است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهرداری دولت مدیریت شهری شهردار تهران بدهی های دولت به شهرداری مطالبات شهرداری اعضای شورای شهر حمل و نقل عمومی دریافت مطالبات کم کاری شهردار میلیارد تومان رئیس کمیسیون شهردار تهران شهر تهران بدهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۲۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: منطقه ۱۷ تهران محلی است که خیلی زیاد به واقعیت تهران و نبض شهر نزدیک می‌شوید و حضور وزیر فرهنگ و جمعی از همکاران در این منطقه، یک تجربه بسیار گران قیمت است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: یکی از اتفاقات کلیدی در این منطقه این است که بعد از بازار تهران بزرگترین کانون خرده فروشی پوشاک در تهران است. یک‌ کانون نظارتی جدی ذیل استان‌ تهران، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد استان و کارگروه مد و لباس تشکیل خواهد شد که ناظران مردمی، تخلفات را رصد کنند. 

امامی همچنین گفت: به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اولویت‌های وزارتخانه نباید بگذاریم مساله سالمندی به یک بحران تبدیل شود و یک‌پرونده سالمندی برای حل مساله سالمندی تشکیل شده است.

وی افزود: پیرو درخواست‌های مردمی، با همکاری شهرداری تهران ما یک‌ مرکز تجمعی بزرگ عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه را در منطقه امام‌زاده حسن ایجاد می کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع اخذ «سند کاداستری» / صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک در یک سال
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع فرآیند اخذ«سند کاداستری»/صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک دریک سال
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران
  • حرف دل مردم در تریبون نماز جمعه زده شود
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد