Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - جمع‌آوری زباله‌های شهری به روش مکانیزه تبدیل به دغدغه اصلی شهرداری شده چرا که با گذشت چندین سال هنوز این طرح به شکل کامل اجرایی نشده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، روزانه به طور متوسط 350 تن زباله در شهر زنجان تولید می‌شود که مدیریت و ساماندهی آن برعهده شهرداری می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی است که شهرداری زنجان عزم خود را برای اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌ها به شکل مکانیزه جمع کرده است ولی هنوز پس از گذشت چند سال نتوانسته این طرح را به شکل کامل اجرایی کند. قرار بود به منظور بهینه سازی و مدیریت جمع آوری زباله، سیستم جمع‌آوری و حمل زباله به شکل "مکانیزه" انجام شود قول‌هایی که شهرداران یکی پس از دیگری می‌دهند اما متاسفانه این کار تا به امروز عملی نشده است البته هر از گاهی شاهد جمع آوری زباله به صورت نیمه مکانیزه در سطح شهر بوده‌ایم ولی بعد از چند ماه انجام این کار نیز به دلایل و مشکلات مختلف متوقف شده و کار جمع آوری زباله  مجددا به شکل سنتی انجام می‌شود. مکانیزه شدن جمع‌آوری زباله‌های شهری علاوه بر تسریع سبب چابک سازی بدنه شهرداری می‌شود و از این رو بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

با وجودی که چندین سال از مکانیزه شدن جمع آوری زباله در استان‌های دیگر و حتی در شهرهای کوچک می‌گذرد، متاسفانه در شهر زنجان جمع آوری زباله همچنان به شکل نیمه مکانیزه و سنتی انجام می‌گیرد. البته در تابستان امسال مسئولان شهرداری از قرار گرفتن نام زنجان در بین کلانشهرهای کشور به خود می‌بالیدند و این را یک افتخار بزرگی برای استان می‌دانستند ولی چند ماه پس از انتشار این خبر، عباس راشاد رئیس شورای شهر زنجان آب پاکی را روی دست شهرداری ریخت و کلانشهر شدن زنجان را "جعلی" نامید.

اما سوال از شهردار زنجان این است که طبق گفته خود، زنجان وارد لیست کلانشهرهای کشور شده است، آیا عیب نیست که این "کلانشهر" نتوانسته است که پس از چندین سال زباله‌های شهر زنجان را به شکل مکانیزه جمع‌آوری کند؟ پس معیار انتخاب کلانشهر شدن زنجان چیست؟

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس: به رفع مشکلات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در بودجه 1400 توجه شودبندهایی از لایحه "مالیات بر ارزش افزوده" درآمدهای شهرداری‌ها را با خطر مواجه می‌کندشهرداری، استانداری و آبفا خوزستان به تعهدات خود در آبگرفتگی عمل نکردند

همچنین چند هفته‌ای است که زباله‌های منطقه چهار زنجان هرچند روز یکبار جمع‌آوری می‌شود و گزارش میدانی خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد زباله‌ها همچنان بر روی زمین باقی مانده است و معلوم نیست چرا به این وضعیت رسیدگی نمی‌شود. ساکنان شهرک‌های گلشهر، پونک و اندیشه از این وضعیت گلایه کرده‌اند و از شهرداری درخواست کرده‌اند که هرچه سریعتر به این وضعیت اسفبار رسیدگی کند.

منصور مرادلو، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم در مورد جمع‌آوری زباله‌های‌ شهر توسط ماشین‌های مکانیزه اظهار داشت: در اکثر استان‌ها و حتی تعدادی از شهرهای کوچک جمع آوری زباله به وسیله ماشین های مکانیزه انجام می‌شود ولی متاسفانه در این خصوص زنجان عقب مانده است.

وی افزود:جمع‌آوری زباله با ماشین‌های مکانیزه هم سرعت انجام کار را بالا می‌برد و هم جمع‌آوری زباله به شکل  بهداشتی انجام می‌‌گیرد و همچنین کار تفکیک زباله به وسیله زباله‌گردها که اصولا بهداشتی نیست را کم می‌کند و همین طور زباله‌ها به شکل فشرده فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان بیان کرد: در شهر زنجان سالیان سال است که حمل زباله با کامیون‌های زباله‌کش انجام می‌شود که مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد می‌کند و متاسفانه تعدادی از کارگران شهرداری تفکیک زباله‌ها را نیز روی کامیون‌ها انجام می‌دهند که همین کار سبب پراکنده شدن زباله‌ها در درخیابان‌ها می‌شود. به همین دلیل شهرداری و شورای شهر تصمیم گرفتند که کار جمع آوری زباله در شهر زنجان را به صورت مکانیزه اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: طبق فراخوانی که در سال 98 توسط شهرداری انجام گرفت، پیمانکاری در این زمینه با شهرداری به توافق رسید و طبق قرارداد این پیمانکار موظف شد از اوایل خردادماه سال جاری با 46 دستگاه ماشین آلات و تجهیزات مکانیزه کار خود را آغاز کند و حدود پنج ماه نیز حمل زباله را با تعدادی از ماشین‌های مکانیزه انجام داد.

مرادلو گفت: همین طور شهرداری برای نقاط پر جمعیت شهر که دارای کوچه‌های باریک است و امکان عبور ماشین‌‌های بزرگ نیست تقاضای ماشین‌های کوچک داده بود ولی بعد از پنج ماه پیمانکار مدعی شد که ماشین آلات و تجهیزاتی که می‌توانست در پنج ماه گذشته با 300 میلیون تومان تهیه کند اکنون با نوسانات ارزی‌ به 800 میلیون تومان افزایش یافته و دیگر قادر به خرید و تهیه ماشین‌آلات و تجهیرات تازه نیست. البته این پیمانکاری چندی بعد از همکاری با شهرداری انصراف داد.

وی افزود: البته بازهم شهرداری تمایلی به لغو قرارداد نشان نداد و با این پیمانکار توافق کردند که جمع‌آوری زباله‌های منطقه چهار به خود شهرداری واگذار شود و این پیمانکار در سه منطقه دیگر زنجان فعالیت کند. البته بازهم پیمانکار حاضر نشد با این شرایط ادامه دهد.

رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر زنجان با اشاره به اشتباه مشخص شهرداری در خصوص نحوه انعقاد قرارداد گفت: مشکل شهرداری در برگزاری مناقصه برای حمل زباله‌ها این بود که نباید چهار منطقه شهر را به یک پیمانکار واگذار می‌کرد. باید شهر را به دو قسمت  تقسیم می‌کرد و هر قسمت را به یک پیمانکار واگذار می‌کرد که البته متاسفانه بخاطر یک اشتباه کارشناسی این اتفاقات انجام شد.

مرادلو با اشاره به گلایه‌مندی شهروندان از انباشت زباله مخصوصاً در شهرک‌های اقماری شهر بیان کرد: درحال حاضر شهرداری با رانندگان کامیون‌های زباله‌کش که قبلاً قرارداد آنها تمام شده بود مجدد برای جمع آوری زباله قرارداد بسته و فعلا شهرداری به نوعی به حالت اولیه در جمع آوری زباله خود برگشته البته طبق  فراخوان داده شده منطقه چهار به بخش خصوصی و پیمانکار دیگری واگذار شده و جمع آوری زباله‌ها به شکل مکانیزه از اول دی‌ماه سال‌جاری با تامین نیروی انسانی 135 نفر و با قراردادی بالغ بر 16 تا 17 میلیارد تومان برای یکسال قرار است اجرا شود.

با تمام آنچه که گفته شد همچنان شهروندان زنجانی منتظر وعده‌های مسئولان هستند و باید ببینیم از اول دی ماه مشکل جمع‌آوری زباله‌های منطقه چهار و همینطور اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های شهری به شکل مکانیزه حل خواهد شد؟

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زباله های منطقه چهار جمع آوری زباله ماشین های مکانیزه جمع آوری زباله ها شورای شهر زنجان شکل مکانیزه زباله های شهر رئیس کمیسیون شهر زنجان حمل زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۱۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود

 رضا خانه‌زاد یزدی،معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم  در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در سالن رضوان برگزار شد، با اشاره به مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در شهر قم اظهار کرد: در نظر داریم مکان‌یابی این پل‌ها را نیز بازنگری کنیم.

 وی با بیان اینکه پل‌هایی که نصب می‌شود باید بر اساس مطالعات مکان‌یابی شود، افزود: بر اساس این مطالعات تعداد واقعی پل‌های عابر پیاده موردنیاز در شهر قم شناسایی خواهد شد. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: مطابق آیین‌نامه‌های جدید، پل‌های عابر پیاده باید در معابری با شرایط خاص ایجاد شود و در باقی موارد باید عبور همسطح عابر به‌صورت ایمن برنامه‌ریزی شود.

 خانه‌زاد یزدی با اشاره به برگزاری مناقصه مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در اردیبهشت‌ماه گفت: ۱۰ دستگاه پل عابر پیاده برای مکانیزه کردن در دستور کار قرار دارد که انشعاب برق به‌صورت کامل ایجاد شده و برای خرید آسانسور‌ها معاونت فنی و عمرانی در حال اقدام است.

 به گفته وی، تا دو هفته دیگر، پروژه‌ها به پیمانکار منتخب واگذارشده است و مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده دارای اولویت پیگیری خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به مطرح‌شدن ابهاماتی درباره ضرورت احداث تقاطع غیر همسطح میدان سپاه گفت: دو مشاور بر این پروژه کار کرده و مطالعات جامع خردنگر و کلان نگر انجام شده است؛ با توجه به وضعیت معابر اطراف، گزینه دیگری جز احداث تقاطع غیرهمسطح در این نقطه از شهر قم نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی در منطقه چهار
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی بر اثر باران در منطقه چهار 
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد "پاک" است
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد