نقش رسانه در سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مخاطبان
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۲۱۹۰
مخاطبان رسانه در روزهای قرنطینه بیش از پیش از رسانههای ارتباط جمعی توقع دارند. در این راستا رسانه وظیفه دارد با توجه به علاقه و سلیقه مخاطبان به پخش و تولید برنامههای متفاوت اقدام کند.
خبرگزاری میزان _ روزنامه رسالت نوشت: در روزهای کرونایی مردم بیش از همیشه به رسانهها توجه دارند و نگاهشان بیش از همیشه به شبکههای اجتماعی، رادیو و تلویزیون است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این میان تنوع موضوعات و مسائلی که میتوان در قالب تولید برنامههای مختلف به آن پرداخت از اهمیت بالایی برخوردار است که توجه به آن باید سرلوحه برنامهسازان رسانه ملی قرار گیرد. تولید محتوای بر مبنای پر کردن اوقات فراغت مردم و سازوکارهای تولید برنامههایی با محوریت شاد و کیفی از موضوعاتی است که در گفتگو با دو تن از کارشناسان حوزه رسانه مورد بحث و بررسی قرارگرفته است.
تلویزیون باید پوششدهنده سلیقه مخاطبان خود باشدداود نعمتی انارکی، کارشناس رسانه و عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما در پاسخ به اینکه با توجه به خانهنشینی مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا، پخش چه محتوایی در فضای رسانه الزام دارد، گفت: «یکی از نقشهای تعریفشده رسانه، نقش تفریحی آن است که بهطور عمده با اوقات فراغت مخاطبان در ارتباط است؛ بنابراین رسانهها با انتشار محتواهایی که رنگ و بوی سرگرمی دارند، درصدد پر کردن اوقات فراغت مخاطبان خود هستند.»
وی افزود: «یکی از رسانههای مهم در اوقات فراغت مخاطبان، تلویزیون است. تعدد شبکههای تلویزیونی و گستردگی پوشش آنها این توقع را پدید میآورد تا با پخش برنامههای سرگرمکننده در قالبهای متنوع فیلم، سریالی، طنز، نمایشهای کوتاه، مسابقه و ورزش اوقات خوبی را برای بینندگان خود رقم زنند.»
این کارشناس رسانه عنوان کرد: «توقع مخاطبان مبنی بر پخش محتواهای سرگرمکننده در روزهای تعطیل و ایام قرنطینه دوچندان افزایش مییابد؛ بنابراین در این ایام، حائز اهمیت است که رسانهها بهویژه تلویزیون، پوششدهنده سلیقه مخاطبان خود باشد.»
نعمتی انارکی تصریح کرد: «جدول کنداکتور پخش تلویزیون در روزهای تعطیلی میبایست بسیار متفاوتتر از روزهای عادی باشد. زیرا در این ایام، بیشتر اوقات مردم در منازل سپری میشود بنابراین تنوع برنامهها باید در تناسب باسلیقه مخاطبان اعمال شود.»
مخاطب محوری، اولویت فضای رسانهایعضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما همچنین خاطرنشان کرد: «در پخش برنامه و فیلمهای تلویزیون باید از تکرار پرهیز کرد تا تمایل به تماشا در مردم پدیدار شود. حتی اگر فیلم یا سریالی بازپخش میشود باید بر مبنای درخواست مخاطبان و طبق رویکرد مخاطب محوری باشد.»
وی گفت: «در روزهای تعطیل سبد مصرف رسانهای مردم به بخشهای مختلف اختصاص مییابد و دیگر در ارتباط با یک رسانه نخواهد بود. بهعبارتدیگر میتوان عنوان کرد در روزهای تعطیل، محتواهای گوناگون از رسانههای مختلف در سبد رسانهای مردم قرار میگیرد.»
این کارشناس رسانه ادامه داد: «مطالعات و تحقیقات متعدد نشان داده است که در زمان تعطیلات، میزان استفاده مردم از تلویزیون نسبت بهروزهای عادی افزایش مییابد؛ بنابراین در این روزها شبکههای تلویزیونی باید در مسیر رقابت با یکدیگر قرار گیرند، که بتوانند سهمی از سبد مصرف رسانهای مخاطبان را به برنامههای خود اختصاص دهند.»
نعمتی انارکی اظهار کرد: «پر کردن اوقات فراغت مخاطبان رسانهها تنها توسط محتواهای سرگرمکننده نیست بلکه قالبهای دیگر محتوا مانند خبر، شعر و موسیقی، محتواهای علمی و ورزش نیز میتوانند مخاطبان را جذب و علاقهمند کند. در چنین شرایطی انتخاب و گزینش محتواها متناسب با برهه زمانی حائز اهمیت است.»
عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما در پایان این گفتگو بیان کرد: «رسانهای همانند تلویزیون میبایست به شرایط کنونی توجه ویژه نشان دهد. بهطور مثال در روزهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، جان افراد بسیاری گرفتهشده، رویکرد برنامهها میبایست امیدبخش و پرهیز از آزردگی خاطر باشد. بهطور حتم روحیه بخشی و شاد نگهداشتن افراد در مقابله با این بیماری اثرگذار است.»
یک برنامه ویژه خبری با دستمایه طنز هم میتواند بسیار پررنگ و پرطرفدار شودمحمد لسانی، کارشناس و مدرس سواد رسانه بیان کرد: «رسانهها دارای سه کارکرد؛ سرگرمی، اطلاعرسانی و آموزش هستند که متناسب با نیاز مردم شکلگرفته است. در هر یک از این سه حوزه نیاز است تا محتوا بهدرستی انتقال و عنوان شود.»
وی افزود: «این سه کارکرد مهم همچنین میتوانند در تناسب با یکدیگر محتوای موردنظر را ارائه کنند. به طورمثال؛ دربرخی اوقات نیاز است تا اخبار روز در قالب یک برنامه سرگرمکننده یا نمایشی به مردم ارائه گردد تا جذابیت آن در اذهان عمومی افزایش یابد؛ بنابراین میتوان گفت رویکرد ترکیبی، در شرایط حال حاضر بسیار اهمیت دارد.»
لسانی تصریح کرد: «گاه یک برنامه ویژه خبری با دستمایه طنز میتواند بسیار پررنگ و پرطرفدار شود. این حوزه ترکیبی_تلفیقی میتواند در شرایطی که مردم زمان بسیاری را صرف رسانهها میکنند، نقش مهمی را ایفا کند.»
این کارشناس و مدرس سواد رسانهای همچنین خاطرنشان کرد: «در سراسر دنیا حوزه ترکیبی_تلفیقی رو به افزایش است. بدین شکل که بافاصله گرفتن از استودیوی ویژه خبری، با ارائه برنامههای نمایشی، طنز یا تاکشو به گفتگو میپردازند و مهمترین اخبار روز را عنوان میکنند.»
سرگرمی با محتوای آموزشوی گفت: «در حوزه آموزش نیز میتوان از طریق مدرسان و سخنرانان، بهصورت مونولوگ آموزشی تخصصی داشت، اما شرایط حال حاضر دنیا از این نوع آموزش تخصصی دور شده و در قالب سایر برنامهها همچون؛ مستند یا داستانهای آموزشی محتوای موردنظر خود را بیان میکنند.»
او یادآور شد: «در حوزه سرگرمی نیز آنچه در حال حاضر نیاز است پخش مسابقات در قالبهای مختلف است. فیلم و سریالها نیز بهعنوان یکی از ارکان مهم حوزه سرگرمی شناخته میشوند.»
لسانی در پایان این گفتگو اظهار کرد: «امروزه این سه رکن مهم رسانه، در تناسب با یکدیگر، محتوای موردنظر را ارائه میدهند تا برای مردم جذاب و جالبتوجه باشد. رویکرد ترکیبی_تلفیقی در قالب آموزش و سرگرمی میتواند مهمترین اخبار روز را عنوان و فراغت مردم در خانه را با محتوای مناسب پر کند.»
بیشتر بخوانید: دلایل غفلت از سینمای دفاع مقدسانتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
برچسب ها: رسانه قرنطینه
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: رسانه قرنطینه اوقات فراغت مخاطبان پر کردن اوقات سرگرم کننده برنامه ها محتوا ها رسانه ها رسانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند حقیقت درباره نادر طالبزاده
دوست قدیمیاش سلیم غفوری میگوید که بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و این روزها همه دنیا پرچم مبارزه و مقابله با اسرائیل را به اهتزاز درآوردهاند، جایش بیشتر از هر زمانی دیگر، خالی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهم اردیبهشتماه سال 1401 روزی که همه جهان فریاد مرگ بر اسرائیل سر میدادند خبر درگذشت یک متفکر و پژوهشگر رسانه به گوش رسید. آن روز، روز قدس بود و نادر طالبزاده برای همیشه چشم از جهان فروبست. مردی که با همه سختیها و پیچیدگیها کنفرانس افق نو را راه انداخت.
سالها دبیری جشنواره فیلم عمار را برعهده داشت و به کارگردانی سریال «بشارت منجی» هم شناخته میشود. ساخت چندین مستند و البته اجرای برنامه «عصر» شبکه افق تنها گوشهای از فعالیتهای اوست، نادر طالبزاده را بیش از هرچیزی با فعالیتهای انقلابیاش میشناسیم؛ در حالی که از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی میکرد همزمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود.
همانجا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمتشان به پاریس پیگیری میکرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است. کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبههای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش میگوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره «عمار» و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.
طالبزاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد، او که در سالهای اخیر به واسطه فعالیتهای ضد استکباریاش در لیست تحریمهای آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.
حقیقتی که نادر طالبزاده از داود میرباقری گفت/ نخستین سالگرد درگذشت مبدعِ برنامه زنده تلویزیونی + فیلمبرنامه «عصر» را میتوان یکی از مهمترینهای فعالیتهای او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامهای که پلی ارتباطی و البته حلقهای برای گردآوری چهرههای استکباریستیز بود، همان هدفی که نادر طالبزاده دنبالش میکرد. طالبزاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهرههایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.
اما به مناسبت سالروز درگذشت او نگاهی به چند حقیقت از این متفکر انقلابی داریم که سیدسلیم غفوری قائممقامِ این روزهای معاونت سیما و مدیر سالهای نه چندان دور شبکه مستند و افق سیما آنها را بازگو کرد.
غفوری از این نکته آغاز کرد: اگر بخواهم درباره حاج نادر در یک جمله بگویم او در هر زمانی پیشتاز عرصه رسانه بود. با فهم درست از نیاز آن مقطع، واردِ فضای رسانه میشد. وقتی به زمانِجنگ او نگاه کنیم ساخت مستندهای دوران دفاعمقدس را با شکل و شمایلی درست پیش میبرد. اگر به روایت مظلومیت مردم بوسنی رسید که در مقطعِ خودش بهترین کار بود، «خنجر و شقایق» را ساخت. کارهای مختلفی که در حوزه مقاومت در دستور کار قرار داد مثل مجموعه «عصر انتظار» و مجموعه «نسل فراموش شده» که راجع به اردوگاههای فلسطینیها بود جزو کارهایی است که هنوز هم ماندگارند و دربارهشان میتوان ساعتها صحبت کرد.
این مدیر در تلویزیون از وجوه متمایز برنامهسازی نادر طالبزاده گفت؛ «مهمترین نکتهای که طالبزاده در عرصه برنامهسازی داشت فهم کامل نسبت به موضوعی بود که در دستورِ کار خودش قرار میداد. بنابراین دست روی نقاطی میگذاشتند شاید برای خیلی از افراد، این نقاط مکشوف نبود و پنهان مانده است. نقاط پنهان را میآوردند و روی آن ذرهبین میگذاشتند و آن نقاط پنهان را برجسته میکردند. در تلاش بودند خودشان را تسلیمِ جریان غالب رسانهای نکنند؛ واقعاً اگر در یک موضوعی به چیزی میرسیدند و میآمدند خیلی آن را شجاعانه و با صراحت بیان میکردند.
در واقع وجوه تمایز او صراحت، فهم درست موضوع و تلاش برای کشف حقیقت بود. شما در مجموعه "خنجر و شقایق" این تفاوت و وجوه تمایز را میبینید. این فقط یک مستند جنگی صرف نیست و گزارش از نبرد جنگ در بوسنی نبود. "خنجر و شقایق" در پی کشف حقیقتی بود که در ظاهر و پوسته جنگ جریان داشت و این "خنجر و شقایق" را به عنوان اثری متفاوت خلق کرد.»
اما شاید نگاه صهیونیستستیزی و استکبارستیزیِ نادر طالبزاده در جای جایِ فعالیتهای فرهنگی و هنری او دیده شود؛ همانگونه سلیم غفوری به آن اشاره کرد: «او همیشه مهمترین دغدغهاش این بود آنچیزی که به عنوان صهیونیست جهانی شناخته میشود را معرفی کند. این خط را او در برنامه «راز» دنبال کرد و در کارهای دیگرِ او میتوان به وضوح مشاهدهاش کرد. در سریال «بشارت منجی» هم این نگاه دیده میشود.
طالبزاده در دوران جنگ برای مستندسازی دفاعمقدس از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در طول 30 سال دیگر، عمرش را صرفِ مبارزه با صهیونیست کرد. نکته مهمی است که او در روزِ منتسب به مبارزه با صهیونیست و حمایت از مردم فلسطین، این دنیا را ترک کرد. به نظرم بزرگترین پیام فوت ایشان در روز قدس این است نادر طالبزاده قهرمان مبارزه با صهیونیست و اسرائیل بود. به نظرم این نکته نباید در هیچ مطلبی از طالبزاده، مغفول بماند. یا ماجرای تحریمِ او از سویِ آمریکاییها که بابتِ برپایی افق نو اتفاق افتاد. چرا که افق نو در پی افشای ماهیت صهیونیست جهانی بود و آنها متوجه شدند او خلاف جریان رسانهای مسلط بر جهان عمل میکند.»
او بزرگترین آرزوی طالبزاده را از بین رفتن رژیم صهیونیستی دانست و گفت: بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و رژیم صهیونیستی دچار زوال شده است. سالها برای مسئله افشای ماهیت جریان صهیونیستی در دنیا تلاش کرد. شاید به حق باید بگوییم ایشان سردار رسانهای مبارزه با صهیونیسم و سردار جبهه فرهنگی انقلاب بودند.
شاید یکی از حقایق دیگر زندگی او پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه انقلاب باشد؛ به تعبیر غفوری، او در طول این سه دهه برای پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد. آموزش به بچههای رسانهای خارج از کشور مثل دوستان لبنانی و افغانستانی تا داخل کشور که دورههای مختلفی برگزار کرد و ساعتها کارشان را میدید و راهنماییشان میکرد. برای رشد و آموزش بچههای رسانهای جبهه انقلاب واقعاً وقت میگذاشت. شاید یکی از بزرگترین کارهای او نسلی باشند که امروز در این عرصه فعالیتِ چشمگیری دارند و شاگردانِ نادر طالبزادهاند.
در سالروز درگذشت او شاید یادآوری این نکته جالب باشد؛ نادر طالبزاده بارها درباره غفلت نسبت به عدم ساخت فیلم، مستند و کارهای نمایشی درست درباره اهلبیت و فضایِ دینی گلایهها کرده بود؛ او همواره به نگاه جهانی و بینالمللی در این عرصه تأکید میکرد. "ما باید روایتهای دینی و مذهبیمان را چارچوب و ساختار بینالمللی ببخشیم و اصلاً نویسندگان و پژوهشگران این حوزه باید به این سمت و سو بروند تا دیگر عوالم جهانی هم به پاسخ پرسشها، ابهامات و نظریات دینیشان دست یابند."
و یک نکته جالب درباره راه افتادن گفتوگوی زنده در تلویزیون است؛ نادر طالبزاده در یکی از گفتوگوهایی که با خبرگزاری تسنیم داشت درباره سریالهای دینی تلویزیون به این نکته جالب اشاره کرد که گفتوگوی زنده را در تلویزیون راه انداخته است. او گفت: "یادم میآید به علی لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما وقت پیشنهاد دادم صداوسیما برنامه گفتگوی زندهای ندارد و در حالی که تلویزیون کشورهای دیگر با گفتگوهای زنده انتقادی، سرپا بودند. خوشبختانه این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت و این کار از شبکه پنج شروع شد برنامهای تحت عنوان «شباهنگام» که کار سیاسی و جنگ نرم با من بود. البته ناگفته نماند که برخیها را هم میخواستیم همچون ازغدی که به واسطه این برنامه دیده شد، دیده شوند اما تلویزیون جلویشان را گرفت. آنقدر نمیشودهای سازمان زیاد شد که من به عنوان طراح برنامه ترجیح دادم استعفا بدهم."
انتهای پیام/