Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالین دانشجویی سابق می‌گویند، تشکل‌های دانشجویی که باید نماینده دانشجویان و منشا مطالبه‌گری های صنفی باشند در سالهای اخیر دچار رخوت شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ روزی فراموش نشدنی برای دانشجویان بود؛ روزی که سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به سفر نیکسون توسط حکومت پهلوی به شهادت رسیدند و از همین رو هم این روز به نام روز دانشجو مزین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویان جوانترین و به نوعی آگاهی‌ترین افراد جامعه هستند و در اصطلاح به آنها دیده بان جامعه گفته می‌شود.

تشکل‌های دانشجویی از جمله گروه‌هایی هستند که در دهه‌ها و سالهای اخیر بر نوع فعالیت و کنشگری آنها در جامعه نقد وارد بوده و در همراه ساختن دانشجویان با جریان‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به نوعی ضعیف عمل کرده‌اند.

سجاد حسین‌زاده، رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز در سالهای ۸۹و ۹۰ در گفت‌وگو با آناج در خصوص عمده فعالیت‌های بسیج دانشجویی اظهار داشت: فعالیت‌های بسیج در آن سالها شامل اردوهای راهیان نور، اردوهای جهادی، برگزاری مناظرات، چاپ نشریات و مطالبه گری صنفی دانشجویی از مسئولین دانشگاه بود. اردوهای جهادی بسیج دانشگاه تبریز هم در سال ۸۹ کلید زده شد.

وی با اشاره به وضعیت جنبش‌های دانشجویی در استان گفت: وضعیت جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های استان به گونه‌ای است که طیفی به سمت انزوا و صرفا خودسازی حرکت کرده‌اند و با اتفاقات جامعه درگیر و اثرساز هم نیستند و طیف دیگر به شدت تندروی‌های مطالبه گرانه و گاها تصنعی داشته‌اند.

عرصه مطالبه گری را دانشجو فراهم می‌کند

این فعال دانشجویی اسبق در پاسخ به این سوال که آیا عرصه برای فعالیت‌های دانشجویی فراهم بوده یا خیر، توضیح داد: عرصه را خود دانشجو با مطالبه گری فراهم می‌کند، عرصه را بنا نیست رئیس دانشگاه فراهم کند چون روسای دانشگاه‌ها اعم از اصلاح طلب و اصولگرا محافظه کارند و ترجیح می‌دهند راهیان نور، جشن دانشجویی و غیره برگزار شود اما مطالبه نباشد.

وی با یادآوری خاطره‌ای از مشکلات دانشجویی و انفعال تشکل‌ها عنوان کرد: در زمان حضور ما در خوابگاه دانشگاه تبریز دونفر از دانشجویان رسما دچار بیماری اعصاب و روان شدند و آنها را بستری کردند، این دو دانشجو مربوط به دو دانشکده‌ای بودند که هم اساتید و هم دفتر آموزش بسیار سختگیری داشتند که با آنها همکاری نمی‌کردند؛ وظیفه تشکل‌ها این بود که این مساله را ریشه یابی و مطالبه کنند اما چنین اتفاقی رخ نداد.

حسین‌زاده ضعف تشکل‌ها را وابستگی دانست و ابراز داشت: تشکل‌های دانشجویی مستقل نیستند و همراه با جریان سیاسی که حاکم بر دانشگاه باشد به موافقت و یا مخالفت می‌پردازند و به همین دلیل هم خروجی این تشکل‌ها مطالبه و همراهی دانشجویان نیست.

ورودی‌های جدید را باید پای کار آورد

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان شکل‌های دانشجویی را کارآمد کرد، توضیح داد: در بطن جامعه همیشه دو دسته تاثیرگذار و تاثیرپذیر وجود دارند؛افراد تاثیرگذار که به رهبری و لیدری گروه‌ها علاقه دارند که باید در میان ورودی های جدید این افراد جریان ساز را پای کار آورد و به آنها هویت داده و تربیتشان کند. در نقطه مقابل افراد تاثیرپذیری که می‌توانند حامی مطالبه گری باشند را پای کار بیاورد تا این تشکل‌ها دچار تحول و تحرک شوند.

جهانبخش سلمانیان رئیس سابق هیات نظارت جامعه اسلامی دانشجویان کشور بوده است. وی از سال ۸۴ عضو جامعه اسلامی شده و در مقاطعی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تبریز، عضو شورای مرکزی و مسئول فرهنگی جامعه اسلامی بوده است.

سلمانیان در گفت‌وگو با آناج در خصوص فعالیت‌های مهم جامعه اسلامی گفت: در طول سالها در کنار درس فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سطح جامعه داشتم و مجموعه فعالیت‌هایمان مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی بود، ضعف‌ها و حفره‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را شناسایی می‌کردیم و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کردیم.

ابتر ماندن کنشگری دانشجویی دلیل رخوتِ حاکم

وی در پاسخ به این سوال که چرا جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی دچار رخوت شده‌اند، توضیح داد: هر نوع کنشگری زمانی می‌تواند پربارتر باشد که فعالیت‌های گذشته منتج به نتیجه شود که همین امر هم طبیعتا باعث رغبت به کار می‌شود اما در سالهای اخیرا این اتفاق در تشکل‌های دانشجویی رخ نداد، البته مساله ماشین‌سازی و جریان سازی دانشجویان بسیار خوب که انرژی گروهی تزریق شود اما اگر این اتفاق رخ ندهد با گذر زمان کار تشکل‌ها نتایج ملموسی نخواهد داشت.

این فعال رسانه‌ای بخش دیگر رخوت تشکل‌های دانشجویی را مربوط به نوع نگاه‌های مدیریتی دانست و گفت: دانشجو دیده بان جامعه است که می‌تواند بگوید چقدر با وضع مطلوب فاصله داریم، دانشجو تمام ملاحظات مدیران و مسئولین را ندارد و وضعیت را با وضع آرمانی نگاه می‌کند پس وزارت علوم و نهادهای مدیریتی باید با همین دید به مطالبه دانشجویان نگاه کنند؛ مطالبه دانشجویان ممکن است با سلیقه ذهنی برخی سازگار نباشد و یا از نظر برخی مصلحت نباشد اما همین مطالبات و نقدها می‌تواند عرصه مدیریتی را تغییر و بهبود ببخشد.

افراط و تفریط های تشکل‌های دانشجویی

وی در خصوص افراط و تفریط های فعالیت‌های دانشجویی عنوان کرد: افراط و تفریط در هر حوزه‌ای منتج به شکست می‌شود در گروه‌های دانشجویی از یک طرف برخی شکل زهدگرایانه و خودسازی را در پیش می‌گیرند و جنبه‌های اجتماعی را فراموش می‌کنند و در مقابل دیگر گروه دیگر تنها به جنبه اجتماعی مطالبات پرداخت و خودسازی را فراموش می‌کنند در حالیکه در تاریخ انقلاب ما شهید مطهری را داریم که فردی اجتماعی-سیاسی در دین است اما در سال ۵۳ با توجه به نیاز جامعه به خودسازی مجموعه سخنرانی‌هایی انجام می‌دهند که در کتاب انسان کامل گردآوری شده است پس اگر بخواهیم که در تشکل‌ها هم به درستی پیش برویم باید هردو جنبه را در نظر بگیریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تشکل های دانشجویی دانشگاه تبریز جامعه اسلامی مطالبه گری تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۹۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه‌ورزی دانشجویان

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد با اشاره به رسالت دانشگاه‌ها، گفت: یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه‌ها، تقویت قدرت خلاقیت و اندیشه‌ورزی دانشجویان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری امروز در دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه پیام نور استان یزد با بیان اینکه دانشجویان، مدیران فردای کشور هستند، اظهار داشت: با توجه به مسئولیتی که در آینده متوجه این دانشجویان است، نیاز به تربیت دانشجویانی خلاق، متفکر، متدین و مسئولیت پذیر داریم.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه خداشناسی و شناخت حق اصلی‌ترین نیاز برای تربیت انسان‌ها است، عنوان کرد: باید در مدارس و دانشگاه‌ها به خداشناسی و تربیت انسان‌ها توجه جدی‌تری صورت گیرد.

ناصری همچنین با تاکید بر اینکه باید دانشجویان را از سطحی نگری دور کنیم و با نحوه تدریس، آنها را افرادی عمیق و متفکر بار بیاوریم، افزود: این مسئولیتی است که بر عهده دانشگاه‌ها است و باید خلاقیت را در دانشجویان بارور کنند.

وی ادامه داد: استاد باید دانشجو را وادار به تفکر و اندیشه کند همچنانکه در کتاب خدا نیز بر اندیشه و تفکر تاکید شده و بزرگان دین ما نیز تاکید کرده اند که یک ساعت تفکر از 70 سال عبادت ارزشمندتر است.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد تصریح کرد: اگر دانشجو خلاق نباشد، در آینده به مدیر بخشنامه‌ای تبدیل می شود همچنان که امروز نیز می‌بینیم که برخی مدیران قدرت حل مسئله ندارند و هر چه به آنها دیکته شود، همان را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: اینکه برخی مدیران، نمایندگان مجلس و کارشناسان متوجه برخی فرمایشات رهبری نمی شوند، حاصل همین تحصیل و تربیت معیوب است همچنانکه می بینیم رهبری سال‌ها است بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند، اما برخی مدیران ما نتوانسته‌اند هیچ برنامه‌ای در این زمینه ارائه دهند.

 ناصری همچنین بر لزوم تقویت قدرت تشخیص در دانشجویان تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز بسیاری از دانشجویان ما قدرت تشخیص حق از باطل را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه جوانان و فرزندان این مرز و بوم خلاقیت، استعداد و توانایی بیشتر از جوانان سایر کشورها دارند،گفت: لازم است شرایط شکوفایی و تبلور این ویژگی ها در جوانان ما فراهم شود تا به تولید علم به عنوان دغدغه رهبری بپردازند.

حمیدزاده، رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد نیز در این دیدار با بیان اینکه دانشگاه پیام نور در استان یزد دارای 10 مرکز و واحد است، افزود: واحدهای این دانشگاه در شهرهای یزد، زارچ، رضوانشهر، میبد، اردکان، تفت، ابرکوه، مهریز، مروست و بافق در سطح استان فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: در این واحدها در حال حاضر 8 هزار و 500 دانشجو به صورت حضوری و مجازی در حال تحصیل هستند.

انتهای پیام/781/

دیگر خبرها

  • شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان دراعتراضات ضد صهیونیستی
  • ادامه اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • استخوان‌های لیبرال دموکراسی غرب و صهیونیسم در حال شکسته‌شدن است
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه یو سی ال‌ ای
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • ۱۷۰۰ دانشجو در آمریکا بازداشت شدند
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه‌ورزی دانشجویان
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد