Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - درحالی آذربایجان شرقی در رتبه ۱۲ دریافت بودجه استان‌ها در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است که افت بی سابقه رتبه استان در ۱۵ سال اخیر را با مدیریت «پیرمردها» در سازمان برنامه و بودجه استان و استانداری شاهد هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، بودجه حاشیه ساز و بحث برانگیز سال 1400 چند روز پیش توسط معاون رده چندم رئیس جمهور تقدیم نایب رئیس دوم مجلس شد و دست کم تا حدود 70 روز آینده یکی از محوری‌ترین موضوعات مجلس و نمایندگان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت در این بودجه تا حدودی سعی کرده نیاز استان‌ها را به صورت «اسمی» در قالب اعداد و ارقام برآورده کند که نشد، ولی آنچه مهم است، «تخصیص» بودجه به استان‌ها است که نارضایتی استان‌ها را افزایش داده و داد نمایندگان استان‌ها را در آورده است؛ هرچند افزایش اسمی بودجه استانی هم مطلقاً با تورم تناسبی ندارد و چندان کمکی به رشد و توسعه استان نخواهد کرد و صرفاً صرف روزمرگی و پیشخوری تورم خواهد شد.

آذربایجان شرقی که بیش از 5 درصد جمعیت کشور را دارد، کمتر از 3.6 درصد از بودجه کشور را به خود اختصاص داده و پایین‌تر از استان‌هایی مانند بوشهر، هرمزگان و آذربایجان غربی قرار دارد. شاید بهانه مدیران استانی برای قرار گرفتن این استان‌ها در رتبه‌هایی بالاتر از آذربایجان شرقی، اختصاص ردیف‌های بودجه‌ای «توازن» باشد که با این منطق غیر قابل قبول، استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی چرا باید در رتبه‌های بالاتر از آذربایجان شرقی قرار گیرند؟

عضو کمیسیون بودجه مجلس: تنها مزیت لایحه بودجه 1400 افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان استموسوی لارگانی: دولت لایحه بودجه 1400 را برای اصلاح از مجلس پس بگیردتطبیق احکام دوازدهگانه اصلاح ساختار بودجه با لایحه بودجه 1400 در مجلس


وضعیت بودجه عمرانی استان هم با تورم موجود، تکان خاصی نخورده و حدود 19 درصد اعتبارات عمرانی استان افزایش یافته که بیشتر به شوخی شبیه است و پس از شنیدن این عدد به دنبال دوربین مخفی هستیم که آیا واکنش ما را می‌سنجند یا یک واقعیت کاریکاتوری و تلخ است؟!

این رقم با تورم چند صد درصدی مصالح، فاصله بسیار زیادی دارد و موجب عقب افتادگی بیشتر استان از مسیر توسعه خواهد شد، در حالی که خبرهای رسیده از استان‌های همتراز، افزایش مناسب بودجه‌های عمرانی آنهاست.

در حالی که حجم عظیمی از بودجه سالانه استان آذربایجان شرقی، صرف پرداخت حقوق و سایر هزینه‌های جاری می‌شود، جایگاه مناسبی در بودجه 1400 برای تأمین اعتبار اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، تکمیل زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام وجود ندارد و باید این موضوع در بررسی بودجه در مجلس واکاوی، آسیب شناسی و رفع شود.

هرچند که دولت بودجه را در حد پیک موتوری بدون اصلاح ساختار به مجلس فرستاد و امید چندانی به اصلاح این موضوع نیست چراکه بر اساس تجربه، معمولاً سالانه بیش از 5 درصد تغییرات در لایحه ممکن نمی‌شود اما با این اوصاف، امیدواریم مجلس یازدهم دست به اصلاح ساختار بودجه زده و مثلاً از شرکت‌های دولتی با حقوق‌های آنچنانی و هزینه‌های سرسام آور اضافی آنها کاسته و به اعتبارات استانی بیافزاید که این امر شدنی است و به توسعه بیشتر استانها خواهد انجامید.

بر اساس لایحه بودجه 1400، مجموع منابع استان 52.487.677 میلیون ریال است که از این میزان 52.064.547 میلیون ریال مربوط به درآمد‌های عمومی و 423.130 میلیون ریال مربوط به درآمد‌های اختصاصی آذربایجان شرقی است.

همچنین جمع هزینه‌های استانی و ملی آذربایجان شرقی 132.730.245 میلیون ریال و جمع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل ارزش افزوده، قانون توازن، اعتبارات استانی و ملی 26.480.312 میلیون ریال برآورد شده است که از مجموع آن‌ها مصارف استان 133.765.207 میلیون ریال در نظر گرفته شده است. این ارقام نشان می‌دهد که آذربایجان شرقی در سال آینده نیز نتوانسته است به میزان مناسبی سهم خود از بودجه را دریافت کند.

تسنیم در گزارش قبلی هم که نگاه انتقادی و پیشگیرانه به موضوع بودجه 1400 آذربایجان شرقی انداخته بود، آذربایجان شرقی که بر اساس آمار در 15 سال اخیر رتبه های مختلف اعتباری را تجربه کرده است، اما بودجه سال آینده رکورد 15 سال گذشته را شکست و آذربایجان شرقی به رتبه 12 دریافت اعتبارات استانی تنزل کرد!

???? رتبه اعتبارات استان آذربایجان شرقی از سال 84 تا 99

سالرتبه اعتبارات هزینه ایرتبه اعتبارات تملکرتبه کل اعتبارات84776857668679687877889778998890811109191010929710939910949109959109969101197913119881111998101000--12

استاندار آذربایجان شرقی هم قبلا از بی توجهی به جایگاه آذربایجان شرقی در اختصاص بودجه انتقاد کرده بود اما آقای استاندار، اکنون زمان پیگیری و پاسخگویی است، زمان چکش کاری توسط نمایندگان است و باید این افت تاریخی که در 15 سال اخیر بی سابقه بوده را جبران کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در یکی از جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفته بود که "مبنای تخصیص اعتبارات در سازمان برنامه و بودجه شاخص خاصی ندارد و ملاک را برای اعتبارات، سال‌های قبل در نظر می‌گیرد که در رقم اعتبار نظرات استان‌ها را دخالت نمی‌دهند که این باعث می‌شود آخر سال در استان با مشکلات مالی مواجه شویم" اما این را توضیح نداد که استان ما رتبه 6 را هم تجربه کرده، چرا اعتبارات سال بعدش در رتبه 6 نیست و تا رتبه 12 سقوط کردیم؟!

به گزارش تسنیم، در حالی که باید جایگاه فعلی استان در بهره‌مندی از بودجه سالیانه کشور، متناسب با شاخص‌هایی همچون جمعیت، محرومیت و دوری از پایتخت باشد، این امورات در لایحه بودجه 1400 مورد توجه قرار نگرفته است که باید برای بهبود این جایگاه، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، رایزنی‌های لازم برای افزایش سهم استان از بودجه را انجام دهند.

اکنون که مردم هول شده‌اند و از دولت پس از هفت سال انتظاراتی دارند! به نظر می‌رسد مجلس باید جور دولت را کشیده و با اصلاح ساختار بودجه، آسیب‌های ناشی از آن و عقب افتادگی استان‌ها را جبران کنند که این اقدام می‌تواند به توازن بیشتر در کشور و در نتیجه، آذربایجان شرقی بیانجامد.

گزارش از جواد رسولی

انتهای پیام/111/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آذربایجان شرقی لایحه بودجه 1400 آذربایجان شرقی لایحه بودجه 1400 آذربایجان شرقی اعتبارات استان لایحه بودجه 1400 اصلاح ساختار میلیون ریال استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۲۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟

نگاهی به بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور که به تازگی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، نشان می دهد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۳.۸۹ درصد، دومین دستگاهی است که بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاههای اجرایی به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور حدود سه چهارم از کل بودجه سالانه دولت را به خود اختصاص می‌دهد که بر اساس برآورد‌ها این بخش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۹ درصد رشد داشته و به ۲۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بودجه دستگاه‌های اجرایی شامل ۷۷ درصد از کل بودجه عمومی کشور است که مجموع بودجه دستگاه‌های اجرایی مختلف در قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد به طوری که ۷۸.۸ درصد متعلق به قوه مجریه ۱۷ درصد مربوط به سایر دستگاهها، ۳.۹ درصد قوه قضاییه و ۰.۳ درصد سهم قوه مقننه است.

در این میان نگاهی به سهم قوه مقننه از بودجه دستگاه‌های اجرایی بیانگر آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به ترتیب بیشترین سهم را از بودجه دستگاه‌های اجرایی دارند و در مجموع بیش از ۴۲ درصد از بودجه دستگاهی را تشکیل می‌دهند.

سهم ۴۸ درصدی وزارت بهداشت از کل اعتبارات اختصاصی

نگاهی به اعتبارات اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها نشان می‌دهد که این وزارتخانه سهم ۴۸ درصدی از کل اعتبارات یاد شده را دارد.

در کنار آن باید توجه داشت که وزارتخانه با ۲۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، پس از وزارت کار بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاه‌های اجرایی دارد که ۱۳.۸۹ درصد از کل مصارف دولت را در بر می‌گیرد.

در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، دولت برای وزارت بهداشت بودجه ۳۹۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومانی در نظر گرفته است که رشد ۲۷ درصدی نسبت به بودجه امسال دارد؛ از این رقم ۲۴۴ هزار و ۹۴ میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینه‌ای و ۲۰ هزار و ۹۵۶ هزار میلیارد تومان سهم اعتبارات سرمایه‌ای است که به ترتیب ۱۷ درصد و ۲۰۷ درصد رشد دارد.

نکته قابل تامل اینکه در لایحه بودجه ۱۳۰ هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای این وزارتخانه دیده شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد افزایش بودجه اعتبارات سرمایه‌ای وزارت بهداشت همسو با برنامه دولت سیزدهم است که قصد دارد در سال پایانی دولت، طرح‌های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان را تکمیل و وارد مدار خدمت رسانی کند چنانچه در دو سال و نیم گذشته توانسته است در مجموع ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه نماید.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، از افتتاح ۹ هزار تخت دیگر در سالجاری خبر داده است.

یکی از نکات مهم در جداول بودجه دستگاه‌های اجرایی، رشد جهشی بودجه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ذیل وزارت بهداشت تعریف می‌شوند. طبق لایحه دولت، اعتبارات سرمایه‌ای ۴۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور رشد بیش از ۱۰۰ درصد را در سال جاری تجربه خواهند کرد که از جمله می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، مرکزی، همدان، تربت حیدریه، نیشابور، آذربایجان شرقی، مراغه، بوشهر، لرستان، اهواز، دزفول، گیلان، کرمان، گلستان، هرمزگان اشاره کرد.

علاوه بر این، اعتبارات سرمایه‌ای صندوق رفاه دانشجویان ۱۸۸۳ درصد، سازمان غذا و دارو ۳۳۷ درصد، سازمان انتقال خون ایران ۲۸۶ درصد و انستیتوپاستور ۲۳۰ درصد امسال رشد خواهد داشت که علت افزایش جهشی اعتبارات عمرانی صندوق رفاه، به برنامه وزارت بهداشت به ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۸ تهران +جدول
  • کسب رتبه هفت کشوری گمرکات آذربایجان شرقی در مبادلات تجاری