Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محمدنعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان پس از تائید توافق بر سر اصول رفتاری گفته است که بحث برسر آتش‌بس و اجرایی شدن آن اولویت نیست زیرا ممکن به صلح نرسیم و باردیگر جنگ آغاز شود.

وی افزوده است که در این مرحله گفت وگو بر سر عوامل ایجاد جنگ در افغانستان می تواند مهمترین محور گفت وگو باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دولت افغانستان بر این باور است که آتش‌بس یکی از بخش های مهم مذاکرات صلح است که می تواند در بین مردم و دو طرف مذاکراه کننده اعتماد بوجود بیاورد و به همین دلیل می تواند در اولویت گفت وگوهای صلح قرار گیرد.

«عبدالقیوم سجادی» آگاه روابط بین الملل و عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز می گوید که برای رسیدن به صلح اعتماد سازی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تأکید می کند ا گر همزمان با گفت وگوهای صلح جنگ ادامه یابد و باعث کشته شدن نیروهای دولتی و مردم شود اعتماد لازم برای دستیابی به صلح محقق نخواهد شد.

به باور سجادی اگر طالبان حاضر به آتش‌بس نشود و بخواهد با آرایش جدید جنگی در صحنه نبرد به پیشرفت‌های دست یابد که در میز مذاکره از آن بهره ببرند دولت باید متوجه این وضعیت باشد که مدیریت جنگ و صلح را همزمان به صورت درست به پیش ببرد و جلو امتیازی گیری طالبان را بگیرد.

عضو مجلس نمایندگان افغانستان بر این باور است که درست است که صلح قربانی می خواهد اما این قربانی نباید از مردم این کشور گرفته شود، بلکه باید طرف های رهبری این قربانی را متحمل شوند.

وی به آزادی پنج هزار زندانی طالبان اشاره کرد و افزود: این کار برای اعتماد سازی و آغاز مذاکرات صلح انجام شد ولی تعدادی از زندانیان به میدان جنگ برگشتن و باعث کشته شدن تعداد زیادی مردم شد.

«اورزلا نعمت» رئیس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان بر این باور است که طالبان بجز جنگ، خشونت و کشتار هویتی دیگری ندارد و اگر این گروه جنگ را متوقف کند، در افغانستان، کشورهای همسایه و جهان بر چه اساسی دیگری باید شناخته شود، آیا کسی گفته می تواند که طالبان جنگ را متوقف کند و چه هویتی برای آنها باقی می ماند.

به باور وی به همین دلیل گروه طالبان برتداوم جنگ تأکید می کنند زیرا هیچ شناختی بجز جنگ برای آنها در رابطه به معرفی وجود ندارند.

درطرف دولت افغانستان اما بتازگی مشاور امنیت ملی دولت محمداشرف غنی گفته است که هدف از مذاکرات صلح با طالبان مشارکت آنها در حکومت است.

«مولانا جلال الدین شینواری» دادستان کل سابق گروه طالبان می گوید که در مرحله بعدی مذاکرات، اولویت گروه طالبان آزادی زندانیان باقی مانده و خارج کردن نام رهبران طالبان از فهرست سیاه است.

به باور شینواری در مرحله سوم اولویت گروه طالبان مشارکت ساختار دولت آینده بحث خواهد بود که در باره چگونگی آن تبادل نظر صورت گیرد.

اما شینواری در خصوص آزادی پنج هزار زندانی طالبان بدون هیچگونه نرمشی اظهار داشت طالبان ۲۰ سال پیش به دلیل قطع نکردن رابطه خود با القاعده حاکمیت خود را از دست داد ولی این گروه با امضای توافقنامه ای با آمریکا رابطه خود را با القاعده قطع کرد.

به باور شینواری گروه طالبان امروز به صلحی مانند صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که در دولت ادغام شد، تن نخواهد داد.

وی می افزاید: طالبان اگر جمهوریت را می پذیرفتند و نظام کنونی را قبول می کردند و یا در پی گرفتن قدرت محدود بودند، جنگ را ادامه نمی دادند و بطور یقین طالبان خواهان نظام حاکمیت اسلامی در ابعاد مختلف آن است.

اورزلا نعمت اما در مقابل استدلال می کند که نوعی تعریفی که طالبان از نظام اسلامی دارد در دوره حاکمیت آن گروه نیز برای مردم افغانستان و جهان قابل قبول نبود امروز هرگز برای مردم و جهان قابل قبول نیست.

وی گوید تعبیر و تفسیری که طالبان ازنظام اسلامی دارد برای نسل کنونی و مردم این کشور هرگز پذیرفتنی نیست و اگر بتواند بزور هم آن را تطبیق دهد دوام نمی آورد و مردم مجبور خواهند شد باردیگر در مقابل آن برخیزند.

سجادی هم بر این باور است که دولت کنونی افغانستان نیز دولت اسلامی است و قانون آن به صراحت می گوید که هیچ قانونی که با قوانین اسلام در تضاد باشد پذیرفته نمی شود.

سفارت آمریکا در کابل هم تائید کرده است که طالبان در مرحله بعدی خواستار آزادی حدود هفت هزار زندانی دیگر خود از زندان های دولت افغانستان هستند.

«راس ویلسن» سرپرست سفارت آمریکا در کابل گفته است که طالبان انتظار دارند تا کمتر از ۱۰ روز دیگر هفت‌هزار زندانی دیگر این گروه از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شوند.

وی افزوده است که بخش مشخصی در ارتباط به این مورد در توافق‌نامه آمریکا با طالبان جا داده شده است و تحت شرایط این توافق‌نامه آنها توقع دارند که این زندانیان تا نیمه‌های ماه دسامبر رآزاد شوند.

ویلسن گفته است که دیدگاه آنها نیز همین است، از آن‌جایی که مربوط آمریکا می‌شود همه بخش‌های توافق‌نامه امریکا و طالبان با یکدیگر گره خورده‌اند.

وی گفته است که نمی شود گفت که یک بخش آن را قبول داریم و بخش دیگر آن باید باشد.

اما غنی رییس‌جمهور افغانستان در نخستین نشست شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که با استقبال آمریکا هم مواجه شد، گفت که حکومت افغانستان با آزادی بیش از پنج‌هزار زندانی طالبان تعهدش را برای صلح ادا کرده‌است و اکنون نوبت طالبان است که به تعهدات خود عمل کنند و آتش‌بس اعلام کنند.

در داخل افغانستان اما شماری از پیشرفت گفت وگوی صلح دوحه استقبال کرده و آنرا گامی به پیش خوانده اند اما برخی دیگر توصیه کرده اند که محتاط باشند، هنوز راه طولانی در پیش است.

محمد محقق دبیرکل حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در سخنانی ضمن استقبال از پیشرفت در روند گفت وگوی صلح گفته است که ذوق زده نشوید، هنوز راه درازی در پیش داریم.

هیأت دولت افغانستان و گروه طالبان پس از ۸۰ روز مذاکره اعلام کرده اند که برسر اصول رفتاری در مذاکرات به توافق رسیده اند و بزودی به مرحله جدید گفت وگوها وارد خواهند شد.

برچسب‌ها افغانستان طالبان مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان مذاکرات صلح افغانستان افغانستان طالبان مذاکرات صلح افغانستان اخبار کنکور بر این باور دولت افغانستان هزار زندانی مذاکرات صلح گروه طالبان آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۵۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سجاد آقایی راهی مرحله بعدی مسابقات شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون دوومیدانی، در جریان برگزاری رقابت‌های دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا و در دور مقدماتی ماده۴۰۰متر سجاد آقایی نماینده کشورمان موفق شد با ثبت زمان ۴۷.۹۹ ثانیه ضمن کسب عنوان سوم در گروه خود راهی مرحله بعدی این مسابقات شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا طی روزهای ۵الی۸اردیبهشت و با حضور ۴۳کشور از قاره کهن به میزبانی شهر دبی برگزار می‌شود.

نازنین فاطمه عیدیان، ملیکا نوروزی، الناز موسایی، مانا حسینی، سجاد آقایی، مهدی هفت چشمه، محمد حسام مظفری،سجاد آقایی نمایندگان دوومیدانی ایران در این مسابقات هستند.

کد خبر 6088106

دیگر خبرها

  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس
  • بازی بعدی تیم ملی فوتسال کِی و با چه تیمی است؟
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • سجاد آقایی راهی مرحله بعدی مسابقات شد
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل
  • فیلم| گفت‌وگوی بی‌پرده ده‌نمکی در برنامه برمودا/وقتی مسعود ده‌نمکی قرار بود وزیر ارشاد شود