Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: گله‌های طیور (به ویژه واحدهای مادر و تخم‌گذار) علیه بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان برای واکسیناسیون اقدام کنند.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بیماری آنفلوانزای پرندگان، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی است که پرنده آلوده به ویروس، آلودگی را از طریق ترشحات دفع می‌کند و این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی منتقل کند و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی روستاها و واحدهای صنعتی منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارد، افزود: با توجه به درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نبوده و رعایت نکات بهداشتی در نگه‌داری طیور صنعتی و طیور بومی روستایی و نیز رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست‌ها و دفع بهداشتی فضولات پرندگان مذکور گامی مؤثر در پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و گسترش متعاقب آن به جمعیت انسانی محسوب می‌شود.

این مسئول با تاکید بر لزوم مطلع کردن سریع دامپزشکی شهرستان در صورتی که یک واحد مرغ‌داری دچار تلفات و خسارات شود تا بازرسان دامپزشکی برای کنترل بیماری اقدام کرده و از سرایت بیماری به واحدهای دیگر جلوگیری شود، تصریح کرد: گله‌های طیور (به ویژه واحدهای مادر و تخم‌گذار) علیه بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان برای واکسیناسیون اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه پرورش‌دهندگان طیور به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آن‌ها جلوگیری کنند، ادامه داد: گفتنی است باید انبار دان و سالن پرورش برای این‌گونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغ‌داری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه پرورش‌دهندگان طیور حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه دارند و در هنگام ورود به سالن شستن دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی آن‌ها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضدعفونی کنند، اظهار کرد: رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه حائز اهمیت است، زیرا از آلوده نبودن همه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه در واحدهای تخم‌گذار باید ترتیبی اتخاذ شود تا تخم مرغ خوراکی به گونه‌ای به بیرون از مرغ‌داری منتقل شود که خودرویی وارد محوطه پارک نشود و همه رفت و آمدهای افراد به واحد ثبت و ضبط شود، افزود: خودروی حمل تخم‌مرغ، کارتن تخم‌مرغ و دان باید قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شست‌وشو و ضدعفونی قرار گیرد.

ابن مسئول با بیان اینکه از حضور در بازار پرندگان زنده، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری کرده و ترتیبی اتخاذ کنید تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند، خاطرنشان کرد: گفتنی است از ورود پرنده جدید به واحد (به‌ویژه در مزارع مرغ مادر) نیز خودداری کنید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان آنفلوآنزای پرندگان بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان فوق حاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۷۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: دکتر  شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران