Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترور، اگرچه اقدامی خصمانه، غیرقانونی و غیرانسانی علیه یک کشور، جامعه یا گروه است؛ اما به صورت بالقوه، می‌تواند نوعی از همبستگی اجتماعی را در میان بازماندگان ایجاد کند. همبستگی اجتماعی پس از ترور، نشان دهنده آن است که چگونه یک جامعه، یا یک گروه اجتماعی، در برابر یک حادثه متحد می‌شود و با یادآوری نقش و جایگاه فرد یا افراد ترور شده، ضمن تجلیل از آن فرد یا افراد، همبستگی خود را به رخ ترورکنندگان می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور میلیونی عزاداران در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» نمونه مشخصی از همبستگی اجتماعی ایجاد شده در یک جامعه، پس از ترور است. پیش از این نیز در دهه ۱۳۶۰، حضور ده‌ها هزارنفری مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای ترور، به دشمنان نشان داد که ترور و اقدامات ایذایی، نمی‌تواند همبستگی جامعه را بشکند و شهروندان در یک جامعه را تسلیم خواسته‌های تروریست‌ها کند. پس از ترورهای تلخ و خشن دهه‌ی ۱۳۶۰ بود که گروه‌ها و جناح‌های مختلف با یکدیگر متحد شدند و با تمام توان با گروه‌های تروریستی عامل این حملات مبارزه کردند. همین وحدت عاملی برای به پایان رسیدن ترورهایی شد که چند سالی بود فضای جامعه ایران را در خون و خشم فرو برده بودند.

هدف اصلی از یک ترور، علاوه بر حذف فیزیکی فرد یا افرادی خاص دارای نقشی برجسته و بی‌بدیل در یک نظام سیاسی، ایجاد شکاف در یک جامعه و افزایش فشار روانی بر روح و روان اعضای آن است. واژه ترور در زبان فرانسوی به معنای «وحشت‌افکنی» و «ایجاد ترس» است. در واقع هدف اصلی تروریست‌ها، همان وحشت‌افکنی و ایجاد ترسی عمیق در یک گروه یا یک جامعه است و بسته به اینکه یک جامعه پس از وقوع یک حمله تروریستی، تا چه اندازه بتواند همبستگی خود را بازیابد، می‌تواند تروریست‌ها را در رسیدن به هدف خود ناکام گذارد

اما در این میان به نظر می‌رسد برخی از گروه‌ها، در برابر ایجاد هر نوع همبستگی در برابر یک اقدام تروریستی مقاومت می‌کنند. تلاش برای ایجاد اختلاف در میان نیروهای داخلی، تهمت‌زنی‌ها و شایعه‌سازی‌ها بیهوده و بی‌فایده، تعقیب اهداف جناحی از طریق مسئول دانستن جناح رقیب در ایجاد زمینه برای یک ترور، فعالیت منفی در شبکه‌های اجتماعی و پخش اخبار جعلی، تنها بخشی از اقداماتی است که به نظر می‌رسد با اهدافی مشخص از سوی برخی گروه‌ها و جناح‌ها علیه دولت و پس از ترور شهید «محسن فخری‌زاده» صورت پذیرفته است. گویی برخی با فراموش کردن نقش احتمالی سرویس‌های جاسوسی رژیم‌ها و دولت‌های متخاصم، تنها به دنبال انداختن گناه حادثه ترور این شهید عزیز به گردن دولت هستند.

واضح است که تسویه حساب‌های سیاسی، عامل اصلی بروز چنین مسائلی است. به نظر می‌رسد که برای یک جناح سیاسی خاص تفاوتی ندارد چه حادثه‌ای رخ دهد. این حادثه می‌تواند یک اقدام تروریستی، یک حادثه طبیعی، یک سخنرانی، یک پیام در شبکه‌های اجتماعی، یک لایحه پیشنهادی یا یک دستورالعمل رسمی ابلاغی باشد. برخی گروه‌های مخالف دولت، از هر بهانه‌ای برای حمله به دولت استفاده می‌کنند و اساسا پاسخ به این سوال پیشینی که واقعه مذکور، به دولت ارتباطی داشته است یا خیر، پاسخ نمی‌دهند. برای آنان تفاوتی ندارد که اصل حادثه چیست. آنان تنها به دنبال حمله به رقیب هستند. رقیبی که بطور حتم خصم نیست و نباید با چنین رویکردی، برخوردهای جناحی را پیش برد. به ویژه حمله برجام، موضوعی است که به نظر می‌رسد جناح مخالف دولت بدون بهانه یا با بهانه، به آن حمله می‌کند و تصور کرده است که ریشه تمام مشکلات کشور از گذشته تاکنون برنامه جامع اقدام مشترک است. طبیعی است که از دید جناح مخالف دولت، برجام به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت، در هر فرصتی باید مورد هدف قرار گیرد و بدون توجه به مسائل مختلف، نقد برجام برای این گروه، به هر طریقی مجاز است. 

پرسش نهایی اما آن است که چنین برخوردهایی، به چه نتیجه‌ای می‌انجامد؟ باید از افرادی که یک ترور جنایتکارانه از سوی دشمنان کشور را دستاویزی برای حمله به دولت قرار می‌دهند پرسید، که آیا تنش‌های داخلی و حمله رئیس‌جمهوری و منتخب ۲۴ میلیون رای دهنده، می‌تواند مسیر پیش روی کشور را بگشاید؟ یا آنکه به دشمنان کشور این پیام اشتباه را خواهد داد که بر سر نحوه مقابله با تحریم‌ها یا پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده، اتفاق نظری در میان مسئولان نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد؟ باید این پرسش را مطرح کرد که حمله به دولت و به هر بهانه‌ای، می‌تواند گره از مشکلات امروز کشور باز کند؟ و باید این سوال را مطرح کرد که راه برون رفت از مشکلات امروز کشور جز با صبر و شکیبایی و بکار بردن خرد و هوشمندی پدیدار خواهد شد؟

امروز و با شهادت یکی دیگر از نخبگان علمی و فنی کشور، جامعه ایرانی بیش از هر زمان دیگری نیازمند همدلی و یکپارچگی است و تلاش برای دامن زدن به اختلافات با اهداف جناحی و حزبی ممکن نیست. اختلافاتی که تنها باعث محاسبات غلط دشمن خواهند شد و می‌توانند فشارها بر کشور را بیش از گذشته کنند. فشارهایی که امروز به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری به پایان خود نزدیک می‌شوند.

برچسب‌ها تروریسم انفجار تروریستی محسن فخری‌زاده پروندهٔ خبری ترور دانشمند ممتاز هسته ای و دفاعی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم انفجار تروریستی محسن فخری زاده تروریسم انفجار تروریستی محسن فخری زاده اخبار کنکور نظر می رسد پس از ترور یک جامعه گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۷۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای "ترور رامین یکتاپرست، شهروند ایرانی" چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

صابرین نیوز نوشت: این شبکه مدعی شده فرد مزبور قصد برنامه ریزی برای اقدام علیه یهودیان در آلمان را داشته است. چند ماه پیش واشنگتن پست و نشریه تلگراف مدعی شده بودند یکتاپرست برای حمله به مراکز یهودیان در آلمان برنامه ریزی کرده است.

رامین یکتاپرست ٣٧ ساله و شهروند دو تابعیتی ایرانی آلمانی بود که در محافل و کلوب‌ های موسیقی راک و کلوب موتور سیکلت سواری فعالیت می‌کرد.

روز ٢٧ آبان ١۴٠١ یک شهروند ایرانی آلمانی به نام بابک بخاطر پرتاپ کوکتل مولوتوف به مدرسه‌ای در کنار کنیسه یهودیان در شهر بوخوم آلمان دستگیر شد. شماری از رسانه ها و مقامات قضایی آلمان در دهم‌ آذر از رسیدگی به این پرونده با عنوان تروریسم دولتی خبر دادند.

پس از رسیدگی به این پرونده دادستان فدرال آلمان این شهروند ایرانی را به ٣٣ماه زندان محکوم کرد و در بیانیه‌ای دادستانی مدعی شد یک نهاد ایرانی از طریق رامین یکتاپرست به بابک.ج دستور داده است تا کنیسه متعلق به یهودیان را به آتش بکشد!

روزنامه واشینگتن‌ پست در آن زمان به نقل از پنج مقام امنیتی آلمان و دو مقام اطلاعاتی غربی، رامین یکتاپرست را به عنوان مظنون اصلی سازماندهی حمله‌ای به یک کنیسه یهودیان در آلمان معرفی کرد.

مرجع قضایی آلمان بدون ارائه حتی یک سند به این نتیجه رسید که این حمله از سوی سپاه پاسداران برنامه ریزی شده و توسط رامین یکتاپرست به بابک‌ج ابلاغ شده است!

یکتاپرست در بهمن ماه ١٣٩۴ به اتهام مشارکت در قتل کارمند یکی از کلوب های رقیب توسط پلیس آلمان دستگیر شد اما چندی پس از بازداشت به علت کافی نبودن مدراک آزاد می‌شود و بار دیگر در پرونده تیراندازی به خودروی یکی از اعضای کلوب رقیب به دادگاه احضار می‌شود.

یکتاپرست پس از این موضوعات به ایران مهاجرت می‌کند و سال ها تحت تعقیب پلیس آلمان بود. طبق ادعای پلیس آلمان یکتاپرست در سال های ٢٠٠٩ و ٢٠١٠ یک فاحشه‌خانه در لورکوزن آلمان را اداره می‌کرد و پس از آن به کلوب های موتورسواری که به بزهکاری شهرت داشتند، ملحق می‌شود. 

استوری امشب اطرافیان بابک یکتاپرست از فوت وی در تهران حکایت دارد و این موضوع توسط خبرنگار اینترنشنال با عنوان ترور توسط اسرائیل منتشر شده و در رسانه های اسرائیلی بازنشر شد. تاکنون مشخص نیست فوت ایشان تروریستی بوده یا خیر و احتمالا انتشار این خبر صرفاً جنگ روانی و خبرسازی کذب رسانه‌ های وابسته به اسرائیل باشد.

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • ترور برای بقا
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • ماجرای "ترور رامین یکتاپرست، شهروند ایرانی" چیست؟
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • اجتماع همبستگی با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین +عکس
  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند