Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:09:44 GMT

شکاف درآمدی، جامعه را از درون تخریب می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۱۶۵۳

شکاف درآمدی، جامعه را از درون تخریب می‌کند

به گزارش دوشنبه دانشگاه یزد حبیب انصاری سامانی دبیر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد در این نشست به تشریح وضع موجود در پیش‌نویس بیانیه توزیع درآمد پرداخت و اظهار داشت: در این بیانیه مسئله توزیع درآمد نباید شکل نظری به خود بگیرد و با ادبیات علمی ارائه شود بلکه باید بگونه‌ای نوشته شود تا مخاطبان اصلی آن شناخت خوبی نسبت به شرایط موجود پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



انصاری با مهم برشمردن عوامل موثر بر توزیع درآمد در استان، بیکاری و تورم را از مهمترین عوامل عمومی آن معرفی کرد و افزود: کانون تفکر اقتصاد بر مواضع قبلی خود در بیانیه بیکاری در استان یزد نیز تاکید می‌کند.

وی با اشاره به عدم توازن در دریافتی‌های بخش خصوصی و دولتی و سیاست‌های باز توزیعی، گفت: در این بیانیه نباید صرفا به تفاوت‌های بخش خصوصی و دولتی پرداخت بلکه باید مشکلات هربخش جداگانه دیده شود. در بخش خصوصی به دلیل وجود نرخ بیکاری بالا در کشور مشکلاتی رخ می‌دهد و غلبه متقاضی نیروی کار در بازار منجر به پایین ماندن حداقل حقوق می‌گردد.

دبیرکانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد افزود: در این بیانیه نباید مهاجرت به عنوان یک عامل جدا و به تنهایی دیده شود بلکه مهاجرت خود تابع عامل دیگری بوده و صنایعی بوده‌اند که نتوانستند نیروی کار خود را از استان جذب کند و به تبع آن نیروی کار از خارج استان آمده است.

انصاری نرخ بهره مالکانه معادن را پایین توصیف کرد و اظهار داشت: متاسفانه در اقتصاد در حال توسعه مواد خام و دارایی‌های زیرزمینی به شکلی توزیع می‌شود که منجر به توزیع درآمد ناعادلانه شده و فقط طبقات بالای جامعه از آن نفع برده و موجب خام فروشی می‌شود.

وی نرخ بیکاری در استان یزد را در بازه حدود ده ساله پایین‌تر از نرخ بیکاری کشور عنوان کرد و افزود: در زمانی که نرخ بیکاری کل کشور ۲ رقمی و ۱۳.۵ درصد بوده، نرخ بیکاری استان به ۶ درصد رسیده است و این سیگنال دادن به نیروی بیکار کشور بود تا به استان یزد مهاجرت کنند و همین باعث شد پس از ده سال در این نرخ به سطح کشوری برسیم.

عباس علوی راد، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد یزد با اشاره به پیش‌نویس لایحه ۱۴۰۰قانون بودجه کشور اظهارداشت: دولت در این لایحه هزینه‌های جاری را حدود ۴۶ درصد رشد داده و در زیر مجموعه آن رشد خوبی برای حقوق پرسنل دولتی درنظر گرفته است.

وی توجه داد که فقط حدود ۱۶درصد از۳۳۰ هزارنفر شاغل در استان یزد در بخش دولتی مشغول بکار بوده و مابقی آن را بخش خصوصی تشکیل می‌دهد. او با استناد به پیش‌بینی میزان مالیات پرداختی بخش عمومی طی سال۱۴۰۰ در استان یزد اذعان داشت: مالیات پرداختی کارکنان دولت با کل مالیات پرداختی مشاغل بخش خصوصی برابری می‌کند.

وی با ابراز نگرانی از پیش‌بینی افزایش شکاف درآمدی و فاصله طبقاتی درسال ۱۴۰۰ در استان یزد گفت: دستمزد و حقوق کارکنان بخش خصوصی در فرآیند مشخصی در کشور تعیین می‌شود و ما قدرت تصمیم‌گیری برآن را نداریم و از طرف دیگر دولت برای افزایش حقوق پرسنل خود مکانیزم خاصی دارد که نه درست و نه به صلاح است که به مبارزه به این تفاوت بپردازیم.

این عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد یزد مهاجرت‌های شغلی به استان را از دلایل افزایش وزن دهک‌های پایین جامعه یزد توصیف کرد و اظهار داشت: مهاجرین به استان یزد از لحاظ گروه درآمدی در سطوح پایین جامعه هستند و آورده‌ای با خود ندارند. آنان به راحتی می‌توانند در یزد به شغل مناسب که نیاز به تخصص بالایی نیز ندارد مشغول شده و با توجه به اینکه استان یزد به لحاظ شرایط زندگی نسبتا خوب بوده است می‌تواند توزیع نابرابر درآمد را تقویت کند.

علوی‌راد همچنین استان یزد را یکی از استان‌های مطرح کشور از نظر تعداد بالای زنان سرپرست خانوار معرفی و خاطرنشان‌کرد این زنان وضعیت شغلی مناسبی ندارند.

زهرا نصراللهی دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه یزد با ابراز تاسف از اینکه مدیران استان قدر ویژگی‌ها، پتانسیل‌های موجود و اصالت‌های بومی استان را نمی‌دانند، خواستار حساسیت مسئولین بر مسئله مهاجرت شد و افزود: اصالت فرهنگی، سرمایه اجتماعی، جمعیت نسبتا کم و پتانسیل‌های اقتصادی بالا در استان یزد مورد توجه و استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: مهاجرت برای شهر یزد حساس است چرا که این جمعیت مهاجر می‌تواند تسلط و تحول فرهنگی ایجاد کند و در توزیع درآمد نیز تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.

وی اظهار داشت: یکی از راه‌های مقابله با نابرابری درآمدها ترویج رشد تولید است در عین حال نحوه و مسیر دست‌یابی به این رشد اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد از این رو دستیابی به رشد اقتصادی در استان باید با ترسیم مسیری مبتنی با مزیت‌های استان محقق شود.

مرتضی محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام جواد(ع) خواستار بررسی وضع موجود استان و شهرستان‌های آن در نابرابری توزیع درآمد نسبت به مسائل کلان کشور شد و افزود: تفاوت نابرابری در توسعه یافتگی و توزیع اعتبارات دولتی در شهرستان‌های استان یزد بسیار مهم است.

محمدحسن زارع، عضو هیئت علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد پدیده مهاجرت را عامل ویژه در توزیع نابرابر درآمد در استان دانست که باید در بیانیه توزیع درآمد به آن پرداخته شود.
 

برچسب‌ها یزد دانشگاه تفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد دانشگاه تفت یزد دانشگاه تفت اخبار کنکور اقتصاد دانشگاه استان یزد توزیع درآمد دانشگاه یزد نرخ بیکاری بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۱۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایرج خسرونیا، در آستانه برگزاری کنگره متخصصان داخلی ایران، اظهار داشت: امسال در مورد تازه‌های بیماری‌های دستگاه گوارش، تازه‌های بیماری‌های قلب و عروق، ریه، بیماری‌های عفونی و…، سخنرانی خواهیم داشت؛ همچنین پیرامون عوارض مزمن و کهنه بیماری کرونا و تازه‌های درمان آن نیز مباحث خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: در شرایط پیش رو مهم‌ترین نگرانی بی توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی است و اینکه مردم دیگر ترسی از بیماری کرونا ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند و دخانیات مصرف می‌کنند؛ متاسفیم که بگوییم تعداد مصرف کنندگان سیگار و دخانیات نسبت به چهار دهه پیش بیشتر شده و به ویژه در زنان کشور گسترش بیشتری پیدا کرده است.

خسرونیا گفت: متأسفانه هر روز شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم و عوارض مصرف دخانیات، بیشتر از گذشته مشهود است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه هر سال تعداد فراوانی رزیدنت داخلی پذیرش می‌شود ولی همچنان از این بابت کمبود‌هایی داریم، افزود: اغلب این متخصصان برای ادامه تحصیل به رشته‌های فوق تخصصی جذب می‌شوند یا اینکه مهاجرت کرده و یا از گردونه درمان به دلایل مختلف خارج می‌شوند.

خسرونیا گفت: عده فراوانی از پزشکان فارغ التحصیل، متأسفانه به اقدامات زیبایی برای مراجعان مطب خود روی آوردند این در شرایطی است که وجود متخصص داخلی در مسیر درمان و رسیدگی به بیماران در سراسر کشور همیشه پر اهمیت بوده است.

وی افزود: امروزه همکاران جوان فارغ التحصیل به رشته‌هایی که درآمد بیشتری خواهد داشت مانند فوق تخصص گوارش و یا قلب و عروق گرایش پیدا کردند و متأسفانه به رشته‌های عفونی و خون کمتر توجه می‌شود و متقاضی کمتری دارد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ضمن ابراز نگرانی از اینکه مطب‌های متعددی تعطیل شده و بدین ترتیب در آینده نزدیک جایگزینی برای متخصصان و فوق تخصص‌هایی که از گردونه طبابت خارج شده و یا مهاجرت می‌کنند وجود نخواهد داشت، گفت: شاید در آینده‌ای نه چندان دور هموطنان برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود مجبور به خروج از کشور باشند.

خسرونیا ادامه داد: پزشکان از دیدگاه مردمی جز گروه‌های شغلی با درآمد خوب هستند ولی در واقع این‌طور نیست و فقط حدود ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و از شغل خود راضی هستند؛ جالب اینکه تمامی مسئولین و سیاستگذاران کشور نیز برای درمان خود به همین ۱۰ درصد پزشک معروف و پردرآمد مراجعه می‌کنند و تصور می‌کنند همه مطب‌ها به همین اندازه شلوغ و پر مریض است.

رئیس سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: یکی از مشکلات عدیده جامعه پزشکی مربوط به تعرفه است، به همین خاطر نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت نوشتیم، مبنی بر اینکه متخصصین طب داخلی فقط نسخه نویس هستند و درآمد دیگری ندارند پس باید مورد حمایت تعرفه‌ای قرار بگیرند که در ابتدا موافقت‌هایی صورت گرفت ولی در عمل شاهد حمایت از همکاران متخصص داخلی در کشور نبودیم.

خسرونیا افزود: تعرفه اعلامی کنونی امکان پاسخگویی هزینه‌های اداره مطب و معیشت پزشکان را نخواهد داد به همین خاطر عده‌ای از همکاران ما به ناچار مجبور به خروج از گردونه درمان هستند، مهاجرت می‌کنند و یا به شغل‌های جانبی و خدمات زیبایی برای مراجعان می‌پردازند.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی گفت: مالیات و درآمد‌های دولت با میزان رشد تورم افزایش پیدا می‌کند، ولی متأسفانه تعرفه پزشکی از این روند تبعیت نمی‌کند و همیشه در محدوده ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش، ثابت و اصطلاحاً «فریز» شده است!

خسرونیا افزود: با تورم ۴۰ درصدی ولی سال گذشته تعرفه ۲۰ درصد افزایش یافت، امسال هم با وجود تورم و افزایش چند برابری هزینه‌های جاری زندگی و نگهداری مطب، مالیات، افزایش تعرفه ورود به محدوده طرح ترافیک و سایر مسائل، شاهد رشد چندانی در میزان تعرفه‌های پزشکی نیستیم؛ به خصوص پزشکان جوان که درآمد کمتری دارند مشکلات خیلی بیشتری خواهند داشت و موجب بی انگیزگی آنان خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل فرهنگی جامعه گفت: از سوی دیگر برخی برنامه‌های نمایشی و سریال‌های تلویزیونی، جامعه پزشکی را به شیوه‌های مختلف مورد تمسخر قرار می‌دهد که این رفتار موجب توهین به این افراد خدوم و تحقیر جایگاه ارزشمند آنان در سلامت مردم خواهد شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه هزینه برگزاری کنگره‌ها در کشور به طور عجیب و فزاینده افزایش یافته به طوری که برگزاری یک همایش علمی در فضای دانشگاهی هزینه چندین میلیاردی به همراه دارد، افزود: برای چهار روز اجاره سالن همایش، حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه دریافت می‌شود که با احتساب هزینه‌های جانبی دیگر مبلغ کلانی خواهد بود؛ به اعتقاد من دولت باید حمایت لازم را جهت برگزاری همایش‌های علمی انجام دهد در غیر این صورت شاهد تعطیلی برخی از همایش‌های علمی خواهیم بود، چون با این مبالغ دریافتی از پزشکان بابت ثبت نام، امکان گرداندن همایش‌ها و کنگره‌های دوره‌ای مقدور نخواهد شد.

سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • رئیس جامعه دندانپزشکی ایران : هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد
  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها