Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@17:04:23 GMT

امید بذر هویت ماست

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۱۷۲۴

امید بذر هویت ماست

ایسنا/قم اگر دانشجویان به میزان قدرت فکری خود در راستای اصلاح ساختار جامعه ایمان داشته باشند، قطعا بازوی توانمند مردم و مسئولین خواهند بود چراکه سالها بر پیکیره فعالیت دانشجویی درج شده است: امید بذر هویت ماست و در این روزهای غریب نباید رسالت دانشجویی را ازیاد برد.

به طور کلی در جوامعی که شاکله نهادهای تاثیرگذار و مهم را قشر فرهیخته و جوان آن ملت تشکیل دهد، پویایی و نشاط اجتماعی در تمام ابعاد اجتماعی و سیاسی آن کشور محسوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنچه در وهله اول حائز اهمیت است این است که دانشجو به عنوان بیدارترین و آگاه ترین عضو جامعه دارای حقوقی است که متاسفانه درصد بالایی از دانشجویان از آن بی خبرند.
در مقوله حقوق دانشجویی باید تاکید برآن داشت که اگر هر دانشجو از حقوق ابتدایی شهروندی خود مطلع و ملزم به رعایت دقیق آن باشد هیچ گاه در مقام ظالم پروری قرار نمی گیرد و تنها میزان داوری میان مردم و حکام در قانون خلاصه می شود.
شرایط کنونی کشور نیاز به تزریق روحیه پرشور آن هم صرفا از سمت دانشجویانی دارد که با مطالبه گری ها و آگاه سازی مردم سعی در پیش برد فرهنگ جامعه اسلامی نمایند چرا که تاریخ به ما آموخته  آنچه پایه های یک جامعه را می سازد فرهنگ است نه صرفا فعالیت های سیاسی، اما آنچه در سالهای اخیر ضمن فعالیت های دانشجویی شاهد آن بودیم دعواهای سیاسی بر سر منافع دور از دست دانشجویان بوده که هیچگونه ماحصلی برای اصلاح ساختاری در جامعه نداشته است.
اگر دانشجویان به میزان قدرت فکری خود در راستای اصلاح ساختار جامعه ایمان داشته باشند، قطعا بازوی توانمند مردم و مسئولین خواهند بود چراکه سالها بر پیکیره فعالیت دانشجویی درج شده است: امید بذر هویت ماست و در این روزهای غریب نباید رسالت دانشجویی را ازیاد برد.
شعار زدگی در اصل بزرگ ترین آفتی است که به جان فعالیت دانشجویی افتاده، چنانچه صرفا بر روی کاغذ و بیلبوردهای انتخاباتی حرفی از اهمیت بخشیدن به دانشجو به چشم می خورد و در عمل چیزی به جز سنگ اندازی شاهد نیستیم.
دلیل تاکید بر فعالیت و پویایی دانشجویان در سطح دانشگاه ها از آن جهت است که صرف فعالیت و دغدغه مند بودن دانشجو، حس مسئولیت پذیری را در وی و جامعه ای که دچار بحران مسئولیت است، به ارمغان می آورد حائز اهمیت است، لذا دانشجو با آشنایی از حقوق خود متوجه خواهد شد که  صحنه های تاثیر گذار اجتماعی جولان گاه منفعت یابی نیست و این رسالت دانشجواست که همواره در صف اول مطالبه گری و ستیز با هرگونه بی قانونی و ظلمی بایستد و از هیچ توانی در این زمینه دریغ نماید.
تاریخ انقلاب همواره پویایی و در صف اول مبارزات بودن دانشجویان را نشان می دهد و متذکر می شود که نباید دانشجویان میزان تاثیر خود بر آرا و افکار مردم را نادیده بگیرد و همواره باید به خاطر داشت که آن نهاد مدنی که میانه روی سیاست های حاکم بر جامعه است و از دل همین مردم برآمده و از جنس مشکلات و خلاء های فرهنگی جامعه مطلع است، صرفا دانشجو است اما متاسفانه رشد تکنولوژی با پیشرفت فکری جوانان دانشگاهی رابطه معکوس داشته است به نحوی که مطالعه و بحث و افکار سنجی در میان دانشجویان بشدت کاهش یافته و دچار فضای بشدت عوام گرایانه و فکاهی شده اند.
زهرا سیستانی دانشجوی رشته مهندسی مکانیک که رسالت خبرنگاری دارد در خصوص دغدغه‌های این روزهای دانشجویان در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که همیشه میان جشن‌های روز دانشجو جا داشته بیانیه‌هایی است که توسط دانشجویان نوشته می‌شود، این بیانیه‌ها شامل دغدغه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی آن‌هاست زیرا در این روز آزادی بیان را حق خود می‌دانند و آن را فرصتی برای شنیده شدن می‌بینند.
وی افزود: از روزی که خبرنگار شدم به مشکلات و دغدغه‌ها به خصوص از نوع دانشجویی‌اش با دقت‌تر نگاه می‌کنم به همین دلیل این روزها از دل پر دانشجویان خوب خبر دارم، امسال دغدغه‌های دانشجویان به واسطه رابطه مجازی آن‌ها با دانشگاه، متفاوت با هرسال است.
این دانشجو ادامه داد: اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که با پخش یک خبر و اعلام یک اطلاعیه از بلندگوهای خوابگاه مبنی بر مجاز بودن غیبت ها تا یک هفته، وسایلمان را جمع کرده و نکرده به خانه بازگشتیم. با خیالی خوش فکر می‌کردیم نهایت یک ماه دانشگاه تعطیل است و بعد از عید همه چیز به روال عادی‌اش بازمی‌گردد اما کرونا به ما گفت زهی خیال باطل!
وی اظهارکرد: این روز ها هر قشری از جامعه در عین بی‌گناهی به نحوی دارد تاوان جولان این ویروس را می‌دهد که یکی از این اقشار هم، قشر دانشجو است که نزدیک به یک سال است که تحت فشارهای مختلف قرار گرفته اما کسی صدایش را نمی‌شنود.
سیستانی توضیح داد: خیلی‌ها می‌گویند خوش به حالتان در خانه نشسته‌اید، کلاس هایتان مجازی است و امتحانات هم که آنلاین و بساط تغلب به راه، اما نمی‌دانند مشکلات ما دقیقا با مجازی شدن دانشگاه شروع شد زیرا زیرساخت های آموزش مجازی دانشگاه ایراداتی دارد که متاسفانه در آخر دانشجو تاوانش را می‌دهد و نمی دانند چقدر دلمان برای سالن های آمفتی تئاتر دانشگاه، مناظرات دانشجویی و  قلم زدن در نشریات تنگ شده است.
سیستانی ابراز کرد: اوایل ترم جاری بود که وزیر ارتباطات قول اینترنت رایگان را به دانشجوها داد و  مدتی بعد گفتند سایت های مورد استفاده جهت کلاس های آنلاین برای دانشجویان شامل طرح ترافیک رایگان می‌شود، چیزی تا پایان این ترم هم نمانده اما ما هنوز بهره ای از این الطاف نبرده ایم. کاش می‌دانستند که این مسئله برای برخی خیلی مهم است.
وی تصریح کرد: این که بهترین روزهای جوانی ما با دلتنگی و در قرنطینه می‌گذرد و جای خالی خاطراتی که در این زمان باید برایمان ساخته می‌شد حسابی دهن کجی میکند بماند، حتی بهم خوردن تمام برنامه‌های علمی پژوهشی و بسیاری از کارهایمان هم بماند اما بسیاری از دانشجو ها امکانات کافی و شرایط محیطی مناسب برای درس خواندن ندارند و باید درک شوند حتی برخی در این روزها عزیزی را هم ازدست داده اند و از نظر شرایط روحی هم تعریفی ندارند.
وی در پایان ذکر کرد: مشکلات مذکور و بسیاری موارد دیگر که گفته نشد مسائلی است که نزدیک به یک سال است که گریبان دانشجویان را گرفته و بارها توسط آن‌ها بیان شده اما شنیده نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه دغدغه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۱۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، میثم عرب‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در نشست خبری برگزاری هشتمین همایش ملی فرش ایران که به میزبانی این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه می‌تواند نقش اساسی در جهش تولید ایفا کند. دانشگاه آزاد اسلامی کاشان ازلحاظ ورودی در سال جاری با ۳۰ درصد رشد پذیریش دانشجو، مواجه بوده که نسبت به سال‌های اخیر بی‌سابقه است.

وی افزود: اکنون شرایط خوبی در دانشگاه وجود دارد زمانی ۲هزار ۷۰۰ دانشجو در دانشگاه داشتیم اکنون به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده یعنی در چهار سال تعداد دانشجو به دو برابر شده است. تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دانشگاه در سال‌های قبل، ۸۰۰ بوده که اکنون این آمار به هزار و ۷۰۰ نفر رسیده و دانش‌آموزان این مدارس می‌توانند از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی کاشان که برای دانشجویان است، برای ارتقای سطح آموزش خود بهره‌گیری کنند. نزدیک به ۸۰۰ معلم، استاد هیئت علمی، حق و تدریس و کارمند در دانشگاه، فعال هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در پاسخ به این سؤال که علت این رشد ۳۰ درصدی دانشجوی دانشگاه، چیست؟ گفت: در این سال‌ها سعی کردیم استادان متخصص و قوی را شناسایی و به دانشگاه دعوت کنیم. برای انتخاب استادان نگاه صرفاً علمی و تخصصی است نگاه تیمی، گروهی، اصلاً جایگاه ندارد.

عرب‌زاده درباره با بیان مشکلات اخیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان عنوان کرد: اکنون این واحد دانشگاهی با بازنشستگی گروهی استادان مواجه بوده؛ البته استادان جوان و نخبه در دانشگاه مشغول به تدریس هستند؛ اما زمان می‌برد تا به مانند استادان گذشته باتجربه باشند.

وی جذب برخی استادان متخصص به عرصه صنعت را چالش علمی دانست و بیان کرد: به علت شرایط سخت اقتصادی این استادان زودتر جذب صنعت می‌شوند تا به تربیت نیرو‌های متخصص جوان بپردازند و شرایط اقتصادی جامعه در این امر دخیل است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به برخی از دانشگاه‌ها که هنوز زیرساخت کافی ندارند، تأکید کرد: دانشجو باید در محیط دانشگاه متخصص و عالم شود؛ اما در برخی دانشگاه‌ها حتی زیرساخت‌های دانشگاهی هم مهیا نیست؛ اما با تبلیغات دانشجو، جذب می‌کنند. رشد قارچ گونه دانشگاه، نیاز امروز جامعهٔ علمی نیست؛ بلکه تخصص گرایی، تربیت افراد و نیروی جوان علمی نیاز کشور است. اینکه صرفاً بخواهیم فقط مدرک بگیریم کافی نیست و باعث می‌شود فاصله و یا شکاف عمیق بین دانشگاه و جامعه کار ایجاد شود؛ زیر متخصص تربیت نکرده‌ایم.

وی، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به‌عنوان شانزدهمین دانشگاه آزاد اسلامی کشور و نخستین دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، دانست و گفت: این دانشگاه دارای سرای فرش ماشینی و سه مرکز تحقیقات و فناوری، شتاب‌دهنده و آزمایشگاه طراحی فرش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر آغاز شد
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا
  • شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان دراعتراضات ضد صهیونیستی
  • ادامه اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه یو سی ال‌ ای