Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدی بلوطکی گفت: سلامت آب به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیماری‌های مختلفی ارتباط دارد و در شرايط كنونی كه شستشوی دست‌ها از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است، در دسترس بودن آب سالم برای شهروندان امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «مهران احمدی بلوطکی» امروز در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی اهواز که در فرمانداری اهواز برگزار شد اظهار کرد: روند کاهشی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و کاهش مراجعات بیماران به مراکز غربالگری و بیمارستان‌ها نتیجه زحمات تمام ادارات و سازمان‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مطلوبیت آب شرب روستایی به طور متوسط زیر ۵۰ درصد است

 رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بيان اينكه تامين آب شرب و بهداشتی برای روستائيان به لحاظ اهميت، جايگاهی بی‌بديل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستايی، عدم مهاجرت و توسعه پايدار بخش روستايی کشور دارد و تامین و توزیع آب بهداشتی و سالم کمترین انتظاری است که مردم نجیب ما در مناطق روستایی از آن بی‌بهره مانده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه آب روستایی ما مطلوبیت ندارد و نگرانی ما تنها در خصوص آلودگی میکروبی نیست بلکه کلر هم در آب روستایی یا کم است یا وجود ندارد اضافه کرد: در حوزه روستایی مطلوبیت به طور متوسط زیر ۵۰ درصد است و برخی نقاط به 20 درصد و کمتر هم می‌رسد.

 

احمدی بلوطکی تصریح کرد: اگر آبفا در حال انجام کارهای زیرساختی است حداقل کلر باقیمانده در شبکه فعلی را به درستی مدیریت و رصد کند، البته دوستان آبفا گاها حرف ما در خصوص نمونه‌گیری‌ها را قبول ندارند كه نشان از اين است كه یا کار کارشناسی ما اشتباه است یا عزیزان آبفا کم لطفی می‌کنند ولی ما آماده‌ایم حرف خود را در هر محکمه علمی اثبات کنیم.

 

تامین آب شرب در شرایط اپیدمی کرونا ضرورتی انکارناپذیر

وی با بیان اینکه سلامت آب به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیماری‌های مختلفی همچون تیفوئید، حصبه، شبه حصبه، بیماری اسهال خونی و وبا در ارتباط است ابراز کرد: همچنين در شرايط كنونی كه شستشوی دست‌ها از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری کووید 19 است، در دسترس بودن آب سالم برای شهروندان امری ضروری و بدیهی است و قطعی‌های مکرر و افت فشار آب در شبکه توزیع یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری کرونا را کاملا از بین خواهد برد.

 

با آبگرفتگی‌های اخیر وقوع ظغیان دیگری در کنار کرونا خواهیم داشت

 دبیر شورای سلامت و امنیت مواد غذایی شهرستان اهواز با اشاره به بارش‌های اخير در خوزستان عنوان کرد: فاضلاب‌های برگشتی از باران‌های اخیر حجمی از مشکلات گوارشی و پوستی را در مناطق روستایی به دنبال داشت؛ ما در پاییز و زمستان امسال نگران  طغیان دیگری در کنار کرونا هستیم که امیدواریم این نگرانی به وقوع نپیوندد.

 

مراجعات به مراکز بهداشتی افزایش یافته است

وی با ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار سرریز و گرفتگی‌های شبکه فاضلاب‌رو در کلانشهر اهواز اذعان کرد: در حال حاضر در پیک التور هستیم و مراجعات به مراکز خدمات جامع سلامت افزایش یافته و بارندگی‌های اخیر ضعف‌های ناشی مشکلات حوزه آب و فاضلاب را مشهودتر کرده است.

 

دبیر شورای سلامت و امنیت مواد غذایی اهواز پس‌زدگی‌های فاضلاب، آب‌های آلوده و روان‌آب‌ها را از علل بروز و شیوع بیماری‌های عفونی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از علائم بیماری کرونا اختلال در سیستم گوارش بوده که آلودگی آب شرب می‌تواند این موضوع را تشدید و زمینه بیماری کرونا را فراهم کند.

 

وی با گلایه از عملکرد متولیان امر خاطر نشان کرد: سلامتی مردم  چیزی نیست که به این سادگی از کنار آن گذشت و با سهل‌انگاری جان شهروندان را به خطر انداخت؛ دفع غیربهداشتی فاضلاب خطرات و مضرات فراوانی به دنبال خواهد داشت و بیمارستان‌های ما توان یک اپیدمی همزمان با کرونا را نخواهند داشت.

 

شبکه دفع فاضلاب فرسوده است

احمدی با بيان اينكه شبکه دفع فاضلاب کلانشهر اهواز فاقد استانداردهای اصولی بوده که در بسیاری از اوقات شاهد گرفتگی‌های شدید و سرریز فاضلاب در مناطق شهری هستیم تصریح کرد: شبکه  فاضلاب‌رو با قدمتی 50 ساله و فرسودگی فراوان بدون شک توان دفع آب‌های سطحی و افزایش ناگهانی دبی فاضلاب را نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه سلامت جسمی و روانی مردم  بازیچه دست مسئولان نیست، خطاب به متولیان امر تاکید کرد: چند بحران آبگرفتگی و سیل را باید پشت سر بگذاریم تا به فکر چاره‌اندیشی و رفع مشکلات باشیم.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ابراز کرد: این مرکز بر حسب وظیفه ذاتی و قانونی هشدارهای لازم را ارائه و تمام مشکلات و شاخص‌های آب روستایی را طی مکاتبه محرمانه به مدیریت آبفا استان و شهرستان تحويل داده است.

 

در صورت عدم رفع مشکل فاضلاب و آب شرب، بهداشت اعلام جرم خواهد کرد

وی یاد آور شد: به استناد مصوبات شورای سلامت در صورت عدم رفع مشکلات و بهتر نشدن وضعیت موجود در مراجع قضایی با عنوان تهديد علیه بهداشت عمومی پرونده قضایی تشکیل و علیه متولیان امر اعلام جرم صورت خواهد گرفت.

 

وی در پایان از تمامی متولیان امر (شرکت آب و فاضلاب شهرستان، شهرداری و ...)  خواست نسبت به برنامه‌ریزی‌های منظم و انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت رفع معضلات  بهداشتی، زیست محیطی و اجتماعی اقدام کنند تا شاهد این وضعیت خطرناک برای سلامتی شهروندان نباشیم.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل و آبگرفتگی آب شرب سالم متولیان امر شورای سلامت آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۲۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آنها است.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم‌ غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذاهای سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

منبع: upi

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901451

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌