Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:57:34 GMT

سالانه در ایران ۱۶ تن در هکتار خاک از دست می‌رود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۵۵۷۸

سالانه در ایران ۱۶ تن در هکتار خاک از دست می‌رود

ایسنا/سمنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در کشور ما سالانه حدود ۱۶.۷ تن در هکتار خاک از دست می‌رود.

سیدحسن میرعماد با اشاره به شعار امسال روز جهانی خاک تحت‌عنوان "خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم" اظهار کرد: حفاظت از منابع آبی و خاکی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به فرآیند طولانی تشکیل خاک افزود: خاک بستری برای پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی است اما در کشور ما سالانه حدود ۱۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ تن در هکتار خاک از دست می رود و این در حالی است که برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک ۱۰۰ سال زمان نیاز دارد.

وی به اهمیت خاک و ضرورت حفاظت از آن پرداخت و گفت: خاک علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی ، توانایی ذخیره آب درون خود و جلوگیری از سیلاب را نیز دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه خاک بستری برای حفظ پوشش گیاهی است اضافه کرد: پوشش گیاهی در کشور ما که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، کمک می کند که شرایط اقلیمی متعادلی داشته باشد و از حداقل بارندگی بیشترین استفاده را ببریم.

مدیرکل اسبق منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: خاک سبب می شود که بارش‌های رگباری مناطق مختلف کشور به سرعت تبدیل به سیل و از دسترس خارج نشود و هرچقدر خاک غنی تر باشد امکان نفوذ و جذب آب بیشتر می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۵۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،علی شمس با اشاره به اهمیت صیانت از منابع آبی، اظهار کرد: حفظ منابع آبی یکی از مهم‌ترین موضوعات و ضرورت‌هایی است که همه در راستای آن وظیفه داریم.

مدیر امور منابع آب میاندوآب افزود: سال گذشته با تلاش‌های انجام‌گرفته و با حکم دادستانی در راستای حفظ منابع آبی ۵۵ هکتار از تصرفات غیرقانونی و غیرمجاز حریم و بستر رودخانه زرینه‌رود میاندوآب رفع تصرف و آزادسازی شد.

وی گفت: سال گذشته ۱۴۰ هکتار نیز در ساحل راست رودخانه زرینه‌رود میاندوآب از مخزن سد آزادسازی شد.

شمس تصریح کرد: هرگونه دخل و تصرف غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آبی ممنوع بوده و متخلفان با حکم قضایی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و اقدامات برای رفع تصرفات با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر امور منابع آب میاندوآب با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۰۰ حلقه چاه پروانه‌دار در میاندوآب، چهاربرج و باروق وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد دو هزار و ۸۹۵ حلقه چاه در میاندوآب، حدود ۷۰۰ چاه در باروق و ۱۰۰ چاه نیز در چهاربرج واقع هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۱ در حوزه استحفاظی مدیریت امور منابع آب این شهرستان مسلوب المنفعه شده است، گفت: کمبود آب و لزوم مصرف صحیح و حفظ منابع موجود، موضوعی مهم و ضروری است که باید موردتوجه همگان قرار گرفته و مردم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • آمار اورژانس از مصدومان حوادث ترافیکی سالانه در ایران
  • حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری