Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@22:28:12 GMT

کتابخانه ای با ۵۹ هزار جلد برای ایام قرنطینه

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۵۶۴۵

کتابخانه ای با ۵۹ هزار جلد برای ایام قرنطینه

ناصر امین زاده، رئیس فرهنگسرای اندیشه از اهدای ۲۳۷ جلد کتاب به کتابخانه این مرکز توسط رئیس سابق سازمان صدا و سیما خبر داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 7 و فرهنگسرای اندیشه، ناصر امین زاده، رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به روزهای قرنطینه و محدودیتهایی که بدین واسطه پیش آمده است، گفت: محدودیت‌هایی که به واسطه کرونا ایجاد شد، سبب شد تا بیشتر در خانه بمانیم و اوقات فراغت بیشتری را در کنار خانواده تجربه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌نشینی بخش زیادی از تفریحات سالم را از خانواده‌ها گرفته است. اوقاتی که با طبیعت‌گردی، حضور در پارک‌ها، مسافرت و ... پر می‌شد اما حالا به دلیل شرایطی که به وجود آمده است، امکان انجام چنین کارهایی وجود ندارد. 

او کتابخوانی را یکی از سرگرمی های خوب در این ایام دانست و گفت: کتابخوانی و پر کردن اوقات فراغت با یار مهربان یکی از سرگرمی‌هایی است که در این روزها می‌تواند بسیار مفید باشد؛ به ویژه اینکه اعضای خانواده کنار یکدیگر بوده و می‌توانند تجربیات خود برای معرفی کتاب‌های خوب را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. کرونا در کنار تمام مشکلاتی که برای جامعه بشری به وجود آورد، فرصتی به او دست داد تا در خلوت ایجاد شده به کتابخوانی روی بیاورد. 

وی ادامه داد: همانطور که کتابخوان‌ها فرصتی برای کتابخوانی پیدا کردند، مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها نیز باید این فرصت را مغتنم شمرده و از هیچ تلاشی برای تشویق علاقه‌مندان به کتابخوانی دریغ نکنند. این موضوع در 2 جنبه می‌تواند بررسی شود؛ یکی آنکه کتاب‌های خوبی را به مخاطبین خود معرفی کرده و در اختیارشان بگذارند و جنبه دیگر آنکه با برنامه‌های تشویقی و ترغیبی آنان را به کتابخوانی دعوت کنند. 

امین زاده با تاکید بر برنامه های فرهنگسرای اندیشه در جهت دعوت مخاطبین به کتابخوانی گفت: فرهنگسرای اندیشه به عنوان مرکزی فعال در امر کتابخوانی تلاش کرده است تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرد و با ایجاد پویش‌های کتابخوانی در فضای مجازی مخاطبین را به کتابخوانی دعوت کند. علاوه بر این، تلاش کرده است تا با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان، کتاب‌های خوب را در فضای مجازی معرفی، نقد و بررسی کند. 

رئیس فرهنگسرای اندیشه خاطرنشان کرد: کتابخانه فرهنگسرای اندیشه نیز با در اختیار داشتن بیش از 59 هزار نسخه کتاب در بخش‌های کودک و نوجوان، نشریات، کتب مرجع و کتاب‌هایی مخصوص نابینایان آماده خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان است و تلاش می‌کند با برگزاری برنامه‌هایی در فضای مجازی به مناسبت‌های مختلف از جمله هفته کتاب، حال و هوای کتاب و کتابخوانی را حفظ کند. 

او ضمن تاکید بر اینکه اهدای کتاب سنت حسنه ای است که به کتابخوان تر کردن جامعه کمک میکند، گفت: بدون شک اهدای کتاب‌های ارزشمند به کتابخانه‌ها نیز یکی از کارهایی است که می‌تواند به ترغیب کتابخوان‌ها و افزایش سرانه مطالعاتی در کشور کمک کند. این موضوع اگر از سوی اشخاص شناخته‌شده‌تر نیز باشد اهمیتی صدچندان دارد چرا که توجهات را به خود جلب کرده و سبب می‌شود علاقه‌مندان بیش از گذشته به موضوع کتابخوانی توجه داشته باشند. 

مدیر فرهنگی هنری منطقه 7 از اهدای مجموعه کتابی توسط رئیس سابق سازمان صدا و سیما به فرهنگسرای اندیشه خبر داد و گفت: جناب آقای عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صداوسیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای دومین بار تعدادی از کتاب‌های خود را به کتابخانه فرهنگسرای اندیشه اهدا کرده است. او که پیش از این بیش از 600 عنوان کتاب به این مرکز اهدا کرده بود، حالا نیز  نزدیک به 236 جلد کتاب از کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه فرهنگسرای اندیشه اهدا کرد. بر خود لازم میدانم از توجه ایشان نسبت به جایگاه کتاب، امر مهم کتابخوانی و توسعه فرهنگ مطالعه در سطح عمومی که باعث تشویق مردم به کتاب خواندن میشود، تقدیر و تشکر نمایم. بدون شک توجه مسئولین فرهنگی کشور به این موضوع مهم نه تنها باعث تقویت منابع و بنیه علمی کتابخانه ها میشود بلکه سنت حسنه نذر فرهنگی را در جامعه گسترش میدهد. 

براساس این گزارش، در این مجموعه کتاب‌ها که به تازگی به کتابخانه فرهنگسرای اندیشه اهدا شده است، آثاری با موضوعات عمومی از قبیل ادبی، تاریخی، داستان، علوم اجتماعی  و ... به چشم می‌خورد. از جمله کتاب های اهدا شده در این مجموعه که به زودی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد می توان به «گلستان یازدهم» نوشته بهناز ضرابی زاده انتشارات سوره مهر، «انسان 250 ساله» نوشته مقام معظم رهبری، نشر موسسه ایمان جهادی، «نیازهای معنوی خانواده» نوشته سیدرضا تقوی نشر  جهاد کشاورزی، «لشگر خوبان» نوشته معصومه سپهری نشر سوره مهر، «خدا در زندگی انسان» و «خدا در اندیشه انسان» نوشته استاد مرتضی مطهری نشر صدرا و ... اشاره کرد. 

بازچاپ «رؤیای نیمه شب» در بازار کتابکتاب تاریخ شفاهی سردار علی‌اصغر زارعی به‌زودی منتشر خواهد شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عزت الله ضرغامی رسانه ملی کتاب عزت الله ضرغامی رسانه ملی کتاب کتابخانه فرهنگسرای اندیشه علاقه مندان کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۵۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» صبح چهارشنبه با حضور سیدرضا علوی نویسنده کتاب، رسول آفتابی روایتگر اثر، موسی غیور منتقد کتاب، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و جمعی از علاقمندان به حوزه ادبیات پایداری در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این آیین با بیان اینکه کتابهای حوزه دفاع و پایداری به عنوان یک گونه ادبی، بسیاری از آثار ممتاز معاصر را در برگرفته است گفت: این آثار علاوه بر غنای ادبی و فرهنگی که درخود دارد باعث تاثیرگذاری بر روی آحاد جامعه، برای حراست هر چه بیشتر از وطن و میهن خود می شود.

بابایی با تاکید بر اهتمام جدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای حمایت از آثار حوزه ادبیات پایداری افزود: سعی داریم با برگزاری برنامه های ترویجی مانند رونمایی و نقد و بررسی کتاب های نگارش شده در موضوع هشت سال دفاع مقدس به ویژه بیوگرافی ها و اتوبیوگرافی های تالیف شده در زمینه سیره زندگی رزمندگان منش زندگی ساده و مبتنی بر اسلام ناب آنها را به نسل جوان و نوجوان منتقل نماییم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کتاب «لبخند آفتابی» اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط قوت کتاب در این است که هم نویسنده و هم راوی با نگاهی آمیخته به طنر کوشش کرده اند با زبانی ساده و بدون کلیشه جریان های تلخ و شیرین و مفاهیم والای ایثار را در زندگی روزمره رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به نمایش درآورند.

موسی غیور نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری در آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» گفت: وجه تمایز جنگ تحمیلی با دیگر جنگ های رخ داده در طول تاریخ این است که: جنگ ما دفاعی با محوریت مردم بود و تمام نیروهایی که جنگ را اداره کرده اند مردم عادی و از بطن جامعه بودند بنابراین بعد از پایان جنگ همه رزمندگان در یک نقطه اشتراک یافتند که باید لحظات ناب و زیبایی های دفاع مقدس را برای آنهایی که آن جو را ندیده و حس نکرده اند ترسیم و روایت نمایند.

غیور در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های متوجه ادبیات پایداری و خاطره گویی از دفاع مقدس پرداخته و بی توجهی به اقتصاد نشر، سفارشی سازی تدوین و نگارش کتاب در این حوزه، ایجاد مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بعد از جنگ تحمیلی که به معویات جنگ آسیب زده اند و یکسان سازی تیپ های شخصیتی از همه رزمندگان در آثار مربوط به حوزه ادبیات پایداری را از آن جمله از آسیب ها مطرح کرد.

این پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری استفاده از کاغذ مناسب، عکسهای رنگی، دورنگ بودن متن نوشتاری کتاب و صفحه آرایی زیبا را از جمله نقاط قوت ظاهری کتاب برشمرده و توجه به سلوک و ارتباطات انسانی به جای حادثه محور بودن داستان، بی تکلفی و دور بودن نویسنده و راوی از ریا و نمایش، عدم وجود محتوای زائد، حشو و تکراری در کتاب، ترجمه فارسی روان و سلیس خاطرات اغل ترکی آمیخته به طنز و فکاهیات را از جمله نقاط قوت محتوای این کتاب عنوان کرد.

رسول آفتابی راوی کتاب نیز در این نشست هدف از بیان خاطرات گردآوری شده در کتاب را گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هم رزمان دفاع و ثبت در صفحات درخشان تاریخ مقاومت و دفاع ملی دانسته افزود: خاطره گویی کردم تا من هم به نوبه خود بتوانم سهمی در بازگویی و بازخوانی رشادت ها و معنویت ها و مردانگی های رزمندگان با اخلاص اسلام را بیان نمایم.

سیدرضا علوی نویسنده کتاب نیز در پایان این آیین با بیان خلاصه ای از مراحل و سیر تدوین کتاب «لبخند آفتابی» و دلایل انتخاب رسول آفتابی برای نگارش خاطرات وی گفت: با شنیدن نام برخی افراد ناخود آگاه لبخند بر لبان آدمی می نشیند. این افراد اشخاصی خوش مشرب با روحیه طنز پرداز بذله گو نیک اندیش و خیرخواه هستند. در طول تاریخ دفاع مقدس با توجه به موقعیت و شرایط جنگ نیاز به افرادی مانند رسول آفتابی بود که با بذله گویی طنز پردازی و نکته سنجی های خود روحیه رزمندگان را غرق در نشاط کنند. احتیاج ذاتی انسانها به شاد بودن افرادی را در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس وادار به بذله گویی ها و شوخی با موقعیت موجود در نبرد می کرد. طنز پردازی آنی و بذله گویی این رزمندگان در زمانهای سخت پیکار و رودررویی با دشمن مهاجم و متجاوز به داد رزمندگان می رسید.

کد خبر 6093796

دیگر خبرها

  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب