Web Analytics Made Easy - Statcounter

انصاری‌زاده با اشاره به اهداف تالیف کتاب «مسجد رهبر»، گفت: مسجد كرامت در تاریخ انقلاب اسلامی و به‌ طور خاص دوران معاصر شهر مشهد دارای جایگاه و نقش ممتازی است. این مسجد بیشترین سهم را در پیشینه فعالیت‌های اجتماعی مقام معظم رهبری داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کتاب «مسجد رهبر» به تازگی به همت انتشارات «راه» به بازار نشر کشور روانه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور بررسی اهداف و سیر نگارش این اثر با «مرتضی انصاری زاده»، نویسنده کتاب «مسجد رهبر» گفت و گویی ترتیب داده یم که در ادامه  مشروح آن را می خوانید:

 

موضوع کتاب «مسجد رهبر» در چه زمینه ای است و با چه اهدافی تالیف شده است؟

 

کتاب «مسجد رهبر» مرتبط با شکل‌گیری و فعالیت‌های مسجد کرامت مشهد، در نزدیکی حرم مطهر امام رضا(ع) است و از جهات گوناگونی نمونه‌ای ممتاز از الگوی فعالیت های مسجدی در منظومه معرفتی آرمانی اسلام ناب است. امام جماعت این مسجد قبل از انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری بود. به همین جهت با تالیف کتاب «مسجد رهبر»، تلاش کردیم، مسیر رشد انقلاب اسلامی در شهر مشهد را از چند دهه پیش از انقلاب اسلامی بیان و نمونه یک مسجد الگو برای پیروزی انقلاب را معرفی کنیم.

 

 پیرامون تاریخچه تاسیس مسجد کرامت که موضوع این کتاب است، برایمان توضیح دهید.

 

مسجد كرامت در تاریخ انقلاب اسلامی و به‌ طور خاص دوران معاصر شهر مشهد دارای جایگاه و نقش ممتازی است. این مسجد بیشترین سهم را در پیشینه فعالیت‌های اجتماعی مقام معظم رهبری داشته است.

تاریخچه این مسجد از آنجا آغاز می شود که خانه قدیمی مرحوم حاج سید محمود کرامت در سال ۱۳۴۴ در قالب یک ساختمان سه طبقه نوسازی و به نام «بنای کرامت» نامگذاری می شود و در ایام اعیاد و سوگواری ائمه اطهار (ع) و مناسبت های مذهبی جهت برگزاری مجالس از آن استفاده می شد، تا اینکه در سال ۱۳۵۱ صحن حیاط در دو طبقه مسقف می شود و سالن پایین جهت مسجد و سالن بالا به صورت حسینیه درآمده که همزمان به وسیله واقف شرعاً و قانوناً به نام مسجد و حسینیه کرامت وقف شده است. در سال ۱۳۵۳ که مقام معظم رهبری امامت این مسجد را بر عهده گرفتند، این مکان نقطه عطفی می شود تا تمام انقلابیون مکانی مرکزی را برای فعالیت های انقلابی پیدا کنند.

 

علت انتخاب مسجد کرامت به عنوان سوژه تالیف کتاب چه بوده است؟

 

یکی از علت هایی انتخاب این سوژه این بوده است که مردم را با نقش و اهمیت مسجد در انقلاب اسلامی آشنا کنیم. مقام معظم رهبری در دهه 50 در این مسجد فعالیت های انقلابی داشتند و مسجد کرامت، حلقه واسطه ای برای مرتبط کردن افراد و گروه‌های انقلابی در مشهد بوده است. یکی از ویژگی های مسجد کرامت آن گونه که در اسناد ساواک نیز به آن اشاره شده است، مربوط به نیمه دوم سال 52 است که آیت الله خامنه ای آن زمان امام جماعت و سخنران مسجد کرامت بود، اما اواخر همین سال ساواک ایشان را از سخنرانی در این مسجد منع کرد و ما در این کتاب سعی بر معرفی فعالیت های مبارزاتی و انقلابی مقام معظم رهبری در این مسجد داشته ایم و خواستیم به مخاطب بیان کنیم که چگونه روحانی جوانی (آیت الله سید علی خامنه‌ای) در سال‌های حکومت شاه خائن توانست ظرفیت‌های فرهنگی اقتصادی و سیاسی مؤمنان را در مسجد کرامت مشهد به کار بگیرد و الگوی مسجدمحور را در ابعاد گوناگون پیاده کند. مسجدی که برکاتش محدود به یک محله نماند و در بلایای طبیعی سایر شهرها هم پیشقدم بوده است.

 

کتاب«مسجد رهبر» در چند فصل تالیف شده و موضوعات فصل های آن در چه زمینه ای است؟

 

کتاب «مسجد رهبر» در چهار فصل تالیف و در فصول این کتاب سعی شده است که نخست به پیشینه تاریخی مسجد از جلسه دعای ندبه تا شکل‌گیری و راه‌اندازی مسجد بپردازد‌ و سپس به فعالیت‌های متنوع مسجد به ویژه جلسه قرآن اشاره کند و در فصول بعدی زمینه‌های شکل‌گیری و فعالیت‌های انقلابی در مسجد کرامت و فعالیت های اجتماعی و سیاسی را بررسی و تبیین کند. در این کتاب همچنین گزارش پژوهشی با مصاحبه ۷۰ نفر نیز گردآوری و تصاویر و اسنادی از مسجد کرامت هم در این کتاب ضمیمه شده است و در مجموع، می‌توان این‌ کتاب را اثری در حوزه «مسجدنگاری» معرفی کرد.

این كتاب حاصل كاری جمعی است كه بیش از ۱۰ سال به طول انجامید و در نهایت وسواس و دقت تالیف شده است.

 

تالیف کتاب «مسجد رهبر» در معرفی الگوهای موفق برای دیگر مساجد چقدر اثرگذار است؟

 

این کتاب دو نوع مخاطب دارد. مخاطب اول کسانی هستند که به تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران علاقه مندند و دوم کسانی که دغدغه فعالیت در زمینه مسجد را دارند. با نام کتاب «مسجد رهبر» هم می توان این برداشت را داشت که این کتاب درصدد معرفی پایگاه مبارزاتی مقام معظم رهبری است و هم می توان این گونه برداشت کرد که  این کتاب در نظر دارد، مسجدی الگو را به مخاطب معرفی کند.

همچنین در این کتاب سعی شده به مخاطب  این موضوع را یادآور شویم که همان اندازه که ساخت و ساز و ایجاد و وقف بناهای مذهبی و عمومی مهم است، اداره آن هم مهم و حیاتی است. بسیاری از ساختمان‌ها و بناهای بزرگ و ارزنده‌ای در شهرها و روستاها و حتی خارج از کشور ساخته شدند اما چون دست اهلش سپرده نشد، آن فرصت‌ها و ظرفیت‌ها از دست رفت.

 

گفتنی است، کتاب «مسجد رهبر» در ۵۴۴ صفحه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه به همت انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتشارات راه یار مسجد رهبر مسجد کرامت مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی مسجد کرامت تالیف کتاب مسجد رهبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۷۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «رضای انقلاب» خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا مطلبی» امام جماعت مسجد ابوذر تهران نوشته «حجت‌الاسلام سعید فخرزاده فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در حوزه هنری سازمان تبلیغات رونمایی می‌شود.

«رضای انقلاب» به زندگی و شرح حال یکی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره)، روحانی فاضل و مردمی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی می‌پردازد که نقش موثری در انقلاب اسلامی داشته است. او روحانی اهل اصفهان است که قبل از انقلاب در محله‌ای آذری‌نشین، به عنوان امام جماعت مسجد فلاح که بعدها به مسجد جامع ابوذر تغییر نام داد، منصوب و مشغول فعالیت شد. با فعالیت‌های او مسجد ابوذر خیلی زود به پایگاه طرفداران امام و انقلاب تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب نقش مهمی را در انسجام نیروها و حفظ نشاط سیاسی در جنوب‌غرب تهران و حمایت از نظام در عرصه‌های مختلف بر عهده گرفت.

این کتاب روایتی از حضور یک روحانی انقلابی که به زبان ترکی آشنایی ندارد را شرح می‌دهد که در میان مردمی با زبان آذری مسولیت امام جماعت مسجدی را بر عهده می‌گیرد که سازنده آن با حکومت پهلوی ارتباط نزدیک و خوبی دارد. چالش‌هایی که سبب می‌شود روحانی جوان و انقلابی با وجود سخت بودن راه مسیری را دنبال کند که بعد از نیم قرن منشا تحولات بسیاری در محله‌ای شود که در آن امامت نماز را برعهده دارد.

حجت الاسلام مطلبی اکنون با ۹۰ سال سن همچنان با مردم محله و نمازگزاران آن ارتباط نزدیک دارد و توانسته است به عنوان الگوی تراز انقلاب اسلامی زمینه را برای جلب و جذب جوانان بی شماری به مسجد فراهم کند.

سعید فخرزاده و حمید قزونی از ۵ دی تا ۲۹ دی ۱۳۹۵ در سیزده جلسه مصاحبه با راوی این کتاب را انجام داده‌ که پس از پیاده‌سازی، با انطباق با اسناد و مدارک و تایید راوی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده است.

کتاب «رضای انقلاب» نوشته حجت‌الاسلام سعید فخرزاده فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ رونمایی می‌شود.

کد خبر 6097101 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • سرلشکر سلامی: رفع محرومیت تنها با نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر است
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب
  • پیرترین معلم ایران یک قرن و ۷ سال عمر کرد | از ریاست آموزش و پرورش تا تالیف دو کتاب چاپ نشده
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • ببینید | روایت یک خبرنگار از دیدار معلمان با رهبر انقلاب