Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع کرونا از اسفندماه سال گذشته بیشتر فعالیت‌ها در کشور از جمله آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داد.

آموزش و پرورش برای دسترسی بهتر دانش آموزان به آموزش، شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) را راه اندازی کرد که با وجود برخی اشکالات این شبکه در ابتدای فعالیت، معلمان با افزایش اطلاعات و ارتقای دسترسی‌ به بستر این شبکه با تسلط بیشتری به کودکان و نوجوانان مطالب درسی را آموزش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد کارشناسان آموزش و پرورش گلستان با وجود ارتقای بستر آموزشی شبکه شاد و ساماندهی ساعات آموزش آنلاین برای تدریس معلمان، سرعت پایین اینترنت برای دریافت بهتر محتوا و فیلم‌های آموزشی، آشنا نبودن والدین با روش‌های یاددهی جدید و کم رنگ شدن تسلط معلمان بر آموزش به دلیل نبود ارتباط چهره به چهره، باعث افت تحصیلی دانش آموزان در مقایسه با شرایط قبل از کرونا شده است.

کودکان و نوجوانانی که در مقاطع مختلف تحصیلی به حضور در کلاس درس و نظارت مستقیم معلمان عادت داشتند با تغییر فضای آموزش از مدرسه به دنیای مجازی، علاقه کمتری به آموزش نشان می‌دهند.

یکی از والدین گنبدکاووس که ۲ فرزندش در مقطع متوسطه اول و ابتدایی مشغول تحصیل هستند به ایرنا گفت: به دلیل نگرانی از احتمال ابتلای فرزندانم به کرونا تمایلی به حضور آنان در کلاس درس نداشتم و به همین دلیل بر آموزش از طریق شبکه شاد تمرکز کردم.

حلیمه سنجولی افزود: در ابتدا فرزندانم هنوز با آموزش مجازی و نحوه تدریس معلمان ارتباط برقرار نکرده بودند و همواره با سایر همکلاسی‌هایشان برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده در شبکه شاد چت‌های گروهی داشتند.

وی ادامه داد: با گذشت سه ماه از سال تحصیلی و تاکید معلمان بر گرفتن عکس و فیلم از نحوه انجام تکالیف با همکاری والدین، مشکلات آموزشی در بحث دروس خواندنی کم شده اما هنوز فرزندانم برای فهم دروس تخصصی مانند ریاضی مشکل دارند و باید معلمان وقت بیشتری برای آموزش این دروس بگذارند.

یک مادر دیگر نیز با اشاره به بازیگوشی‌ فرزندش در زمان کلاس آنلاین گفت: بعضی ساعات به دلیل سرعت پایین اینترنت با وجود آنلاین بودن امکان باز کردن فایل‌های تصویری و فیلم‌ها وجود ندارد و فرزندم هربار به بهانه سرعت پایین اینترنت بجای درس خواندن، سرگرم حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

مریم عسکری با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت اینترنت از مسوولان آموزشی خواست معلمان را موظف به نظارت بیشتر بر عملکرد دانش آموزان کنند تا همزمان با کلاس آنلاین به صورت تلفنی هم پیگیر انجام تکالیف درسی توسط دانش آموزان باشند.

شیوع کرونا منجر به تعطیلی مدارس و تداوم جریان آموزش در فضای مجازی شد اما برخی دانش آموزان کشور از جمله در گلستان به علت نداشتن تجهیزات آموزشی هوشمند نتوانستند به شاد (شبکه اجتماعی دانش‌آموزان) بپیوندند و طبق اعلام هادی حق شناس استاندار گلستان، در حال حاضر از مجموع ۳۶۲ هزار دانش آموز استان ۲ هزار و ۳۸۱ نفر به دلیل نداشتن امکاناتی مانند تبلت از آموزش راه دور محروم هستند.

افزایش نظارت والدین، افت تحصیلی دانش آموزان را کاهش می‌دهد

والدین در شرایط فعلی از یک سو باید مراقب کودک خود در مواجهه با آسیب‌ فضای مجازی باشد و از سوی دیگر برنامه روزانه برای یادگیری فرزندان تدوین و وقت بیشتری برای آموزش مجازی آنان صرف کنند تا نتیجه آن فهم و تسلط بیشتر دانش آموزان بر مطالب درسی و جلوگیری از افت تحصیلی باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، دلایل مختلفی را در افت تحصیلی دانش آموزان موثر دانست و گفت: برخی والدین کندی سرعت اینترنت و دسترسی سخت به شبکه شاد را دلیل افت تحصیلی دانش آموزان می‌دانند اما بررسی میدانی نشان می‌دهد، شرکت نکردن کامل و منظم دانش آموزان در زمان تدریس آنلاین دبیر و نبود نظارت والدین بر عملکرد آنان تاثیر بیشتری در کاهش سطح یادگیری دارد.

علیرضا احمدپور افزود: وضعیت دسترسی به شبکه شاد نسبت به اسفند پارسال بهتر شده است اما ترافیک پهنای باند در بعضی ساعات باعث کاهش سرعت ارسال فیلم‌های آموزشی و دانلود آن توسط دانش آموزان می‌شود.

وی ادامه داد: معلمان همانند زمان حضور در کلاس درس، مطالب آموزشی را به صورت آنلاین و یا ضبط فیلم‌ در شبکه شاد تدریس می‌کنند اما خیلی از دانش آموزان به اجبار والدین صبح‌ها بیدار می‌شوند و بعد از زمان حضور و غیاب مجازی خود را با کار غیر از درس خواندن سرگرم می‌کنند.

احمدپور از والدین خواست بر حضور به موقع و استفاده مناسب فرزندان خود از شبکه شاد نظارت کرده و با معلمان در رابطه با انجام کامل تکالیف و پاسخگویی به امتحانات دانش آموزان همکاری کنند.

وی همچنین دسترسی نداشتن ۳۲ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه گنبدکاووس به شبکه شاد را از دیگر عوامل افت تحصیلی عنوان کرد و گفت: مطالب آموزشی از طریق تلویزیون و یا درسنامه در اختیار این دانش آموزان قرار می‌گیرد.

کمال‌الدین نظرنژاد مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز چندی قبل گفته بود: ۵۲ درصد دانش آموزان این شهرستان مرزی که نیمی از آنان در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند، به شبکه شاد دسترسی دارند.

در این پیوند معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش گنبدکاووس نیز گفت: آشنا نبودن والدین با روش‌های یاددهی و یا کم سوادی آنان باعث ایجاد دوگانگی در آموزش دانش آموزان می‌شود که لازم است آنان را با وظایف‌ خود به عنوان همیار معلم آشنا کرد.

الهه فدایی، ضعیف بودن سرعت اینترنت در روستاها برای دسترسی به شبکه شاد، نبود شرایط ارائه آموزش چهره به چهره توسط معلم به دانش آموز و پرخاشگری والدین نسبت به فرزندان برای انجام تکالیف را باعث کاهش انگیزه تحصیلی در دانش آموز دانست و افزود: خستگی چشم به دلیل کوچک بودن صفحه تلفن همراه و داشتن چند فرزند و تداخل در استفاده آنان از گوشی و تبلت نیز در افت تحصیلی دانش آموزان موثر است.

وی افزود: مهیا کردن زیرساخت‌های مخابراتی و افزایش پهنای باند در مناطق روستایی، توانمندسازی معلمان در تولید محتواهای جذاب با توجه به سطح پیشرفت دانش آموزان، رفع اشکال در اجرای زنده آموزش از طریق شبکه شاد و مهیا ساختن ارتباط تصویری معلم و دانش آموز در فضای مجازی می‌تواند به بهبود سطح آموزش در شرایط کرونایی کمک کند.

معاون آموزش ابتدایی گنبدکاووس از والدین خواست همکاری بیشتری در تنظیم زمان خواب و بیداری و حضور فرزندان خود در کلاس مجازی داشته باشد و برای انجام تکالیف با برخورد قهری و خشونت آمیز که سبب ایجاد فشار عصبی به دانش آموزان می‌شود، پرهیز کنند.

تاثیر شگرف شیوع ویروس کرونا بر تغییر سبک زندگی مردم، نقش والدین را برای تربیت و یادگیری کودکان دوچندان کرده است لذا آنها باید در کنار معلمان به عنوان ستون اصلی تعلیم و تربیت بخشی از وظیفه آموزش را بر عهده گرفته و محیط خانه را به فضای مناسب برای علم آموزی فرزندانشان تبدیل کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان نیز دیروز سه‌شنبه ۱۸ آذر با اشاره به روند افزایشی ثابت بیماران کرونایی در استان گفته بود که آمار فوت شدگان ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شمالی همچنان ۲ رقمی است.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: تاکنون بیش از هزار و ۲۵۰ نفر در گلستان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

گرگان، بندرترکمن، آق‌قلا، گمیشان، بندرگز، کلاله، علی‌آبادکتول، مراوه تپه، گنبدکاووس در وضعیت قرمز و کردکوی، رامیان، آزادشهر، مینودشت و گالیکش در وضعیت نارنجی و هشدار شیوع کرونا قرار دارند.

همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع همه گیری کرونا در ایران تاکنون بیش از یک میلیون نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا و شناسایی شده اند و از این تعداد حدود ۵۱ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها گنبدکاووس ویروس کرونا مدارس گلستان شبکه شاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس ویروس کرونا مدارس گلستان شبکه شاد گنبدکاووس ویروس کرونا مدارس گلستان شبکه شاد اخبار کنکور افت تحصیلی دانش آموزان دانش آموزان آموزش و پرورش انجام تکالیف شبکه شاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۱۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین مأموریت آموزش و پرورش تربیت تمام ساحتی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مهمترین مأموریت آموزش و پرورش را تربیت تمام ساحتی دانست.

رضا کشتی دار شامگاه دیشب در همایش تکریم و بزرگداشت مقام معلم در رشتخوار حرکت آموزش و پرورش به سمت تربیت تمام ساحتی را ضروری دانست و افزود: معلمان، حلقه اتصال بین دانش آموزان و محیط‌های علمی و آموزشی هستند.

وی بیان کرد: باید در آموزش و پرورش به سمتی برویم که آموزش و تربیت تمام ساحتی اتفاق بیفتد و زمانی می‌توانیم ادعا کنیم در این امر موفق شده‌ایم که تربیت تمام ساحتی داشته باشیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اذعان کرد: باید مراقب باشیم، دشمنان به سمت جنگ شناختی در حرکت‌اند و نیاز است علم ما نیز همزمان با تغییر روش دشمنان به روز شود.

وی ادامه داد: در این مسیر می‌توان از هوش مصنوعی و همچنین از نقشه‌های دشمنان بر علیه خودشان استفاده کرد و این می‌طلبد که تمامی ارگان‌ها پای کار تعلیم و تربیت باشند.

معاون اداره‌ کل آموزش و پرورش بیان کرد: اگر بخواهیم برای آینده ایران اسلامی توسعه، عمران و آبادی به ارمغان بیاوریم باید فرزندانی خلاق، باسواد و پویا در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم.

فرماندار رشتخوار در این همایش ضمن عرض تبریک این هفته و گرامیداشت سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری، بیان کرد: امروزه رسالت فرهنگیان عزیز، رسالت خطیری است.

حسین باهوش اظهار کرد: در اوضاع و احوالی که امروزه جامعه جهانی دارد اگر پیشرفتی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اتفاق افتاده منوط به برقراری نظم و امنیت در جامعه است و فرهنگیان به عنوان تربیت کننده دانش آموزان در تراز جمهوری اسلامی می‌توانند در امنیت اجتماعی جامعه مؤثر باشند.

وی در ادامه افزود: مردم عزیز و مسئولان باید قدردان زحمات و فعالیت‌های ارزنده سکان‌داران عرصه تعلیم و تربیت باشند و این تجلیل و قدردانی را به روز و هفته معلم محدود نکنید بلکه در تمامی سال برای جایگاه فرهنگیان و معلمان احترام قائل شوید.

فرماندار رشتخوار خاطرنشان کرد: امروز ایران اسلامی با دیپلماسی عزتمندانه‌ای که در بین کشورهای دنیا دارد توانسته در عرصه‌های بین‌المللی پیشرفت‌های خوبی به دست آورد و این اقدامات مثبت نتیجه دستان توانمند و آموزش‌های معلمان عزیز بوده است.

باهوش همچنین با بیان اینکه مردم ایران اسلامی همیشه قدردان زحمات فرهنگیان هستند، تأکید کرد: دانش آموزان ما امانتی گران‌بها در دستان معلمان عزیز هستند و وظیفه معلمان این است که آنان را برای آینده ایران تربیت کنند.

وی ادامه داد: دانش آموزان همانند لوح‌های سفیدی هستند که در اختیار معلمان قرار دارند و قشر فرهنگی ما باید به درستی محافظ آنها باشند.

فرماندار شهرستان رشتخوار عنوان کرد: تأثیرپذیری دانش آموزان از معلمان بسیار بیشتر از والدین است و این امر می‌طلبد که معلمان به بهترین نحو آینده‌سازان کشور را آموزش دهند.

وی همچنین یادآور شد: در امر معنویت بخشی و بعد فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان نباید غفلت کنیم، باید دانش‌آموزانی در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم.

باهوش تأکید کرد: مجموعه آموزش و پرورش بر دو بعد آموزشی و پرورشی استوار بوده که در این حوزه بعد پرورشی بر بعد آموزشی مقدم‌تر است.

همزمان با هفته بزرگداشت مقام معلم، با حضور فرماندار رشتخوار، امام‌جمعه شهرستان، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مدیر آموزش و پرورش و مسئولان و تمامی فرهنگیان و معلمان شهرستان، مراسم تکریم و بزرگداشت مقام معلم در محل تالار تخت جمشید شهر رشتخوار برگزار شد.

در این مراسم جمعی از فرهنگیان بازنشسته و همچنین معلمان نمونه تعدادی از آموزشگاه‌ها تقدیر شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جای خالی معلمان ماهر مجازی
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی نماد دموکراسی دروغین غرب است
  • کلاس‌های تخریبی دانش‌آموزان و معلمان را عذاب می‌دهد
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از فردا
  • مهمترین مأموریت آموزش و پرورش تربیت تمام ساحتی است
  • ضرورت طرح مسئله برای دانش آموزان در موضوع آب
  • جذب بیش از ۱۹۰۰ معلم در چهارمحال‌ و بختیاری
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری
  • معلمان مدیران تراز انقلاب تربیت کنند
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت