Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بحبوحه جنگ اقتصادی می طلبد که مسئولان از موضوع فرهنگ غفلت نکنند. آنها باید بدانند که رفع مشکلات اقتصادی کشور در گرو نگاه به اقتصاد دانش بنیان، نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، 19 آذرماه سال 63 به فرمان امام خمینی (ره)، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی ضروری به منظور گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامى و تحول در دانشگاه ها و مراکز فرهنگى و علمی کشور تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بیشتر حوزه های فرهنگی از جمله دانشگاه بر اساس اهدافی خاص به مسیر خود ادامه می داد و به گونه ای پیش می رفت که بتواند جـوابگوى نیازهاى رژیم پهلوی باشد.

آن روزها گروه های مختلف با افکاری وابسته به غیر در مراکز تحصیلی در حال تاخت و تاز بودند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول در فرهنگ حاکم بر آموزش و پرورش و دانشگاه ها به عنوان امری ضروری مورد توجه قرار گرفت، موضوعی که اهمیت آن به اندازه ای زیاد بود که درست در روزهای جنگ تحمیلی رهبر کبیر انقلاب دستور راه اندازی شورای عالی فرهنگی را دادند تا چرخه دانشگاه بر اساس اهداف انقلاب بچرخد و از افکار بیگانه عاری شود.

البته اقدام های اولیه در راستای تحول فرهنگی در مراکز آموزشی از سال 59 استارت خورد، امام خمینی (ره) وقتی مشاهده کردند که وضعیت دانشگاه ها را با اهداف انقلاب هم سو نیست، دستور تعطیلی دانشگاه ها را دادند تا تحولی بنیادین در آن شکل بگیرد که نتیجه آن تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 63 بود که ثمرات گرانبهایی را به همراه داشت. 

بدون تردید این شورا می تواند کارایی های زیادی برای پیشبرد علم و فرهنگ کشور داشته باشد و به وزارتخانه‌های مربوطه کمک بزرگی کند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند "تصمیم‌گیری‌های‌ کلان‌ کشور در همه‌ زمینه‌های‌ سیاسی‌، اقتصادی‌، مدیریتی‌ و دیگر زمینه‌ باید از یک‌ فرهنگ‌ و روح‌ مشترک‌ برخوردار باشد و شورای عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ باید جهت‌، حدود و ویژگی‌های‌ این‌ فرهنگ‌ را مشخص‌ کند." در شرایط پیش روی کشورمان که با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم، این نگاه می تواند به عنوان یک ناجی عمل کند.

اما با این وجود متاسفانه عده ای در کشور همچنان چشمشان به غربی هاست و رفع مشکلات را در مذاکره و ارتباط با آن ها می دانند، در حالی که با اقدام های فرهنگی و نگاه انقلابی می توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد که در این شرایط تکیه بر اقتصاد دانش بنیان بسیار می تواند راهگشا باشد.

 براندازی نظام طاغوت؛ هدف انقلاب اسلامی

مجتبی میر، کارشناس مسائل سیاسی در این باره به خبرنگار ما گفت: هدف انقلاب اسلامی براندازی نظام طاغوت و طراحی نظامی بر اساس قوانین اسلامی بود، یکی از حوزه هایی که با پیروزی انقلاب، تحول در آن ضرورت داشت، تربیت نیروی انسانی و امور فرهنگی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد مهمی بود که در همین راستا و جهت تحول در آموزش عالی و فرهنگ تشکیل شد.

وی با بیان این که این نهاد از بدو تاسیس برای انجام وظایف، مصوباتی داشت که اجرایی شدن آن خیلی ضروری بود، ادامه داد: دانشگاه ها بعد از انقلاب اسلامی به محلی برای فعالیت گروه های مختلف تبدیل شده و از فضای علمی و پژوهشی فاصله گرفته بود، این وضعیت مورد توجه انقلابیون قرار گرفت و برای تصحیح آن، موضوع انقلاب فرهنگی مطرح شد.

این کارشناس با اشاره به این که در این راستا اولین اقدام ایجاد نهادی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، اذعان کرد: در سال 59 بود که امام خمینی (ره) در پیامی مطرح کردند که باید انقلاب اسلامی در دانشگاه ها ایجاد و اساتید وابسته به بیگانگان تجزیه شوند، دانشگاه به محلی برای علوم اسلامی و سایر علوم مطرح تبدیل شود.

وی اضافه کرد: گروه هایی در دانشگاه ها فعال بودند و این مراکز از فضای فرهنگی و علمی فاصله گرفته بود، انقلابی ها متوجه این موضوع شدند و در راس آن ها حضرت امام (ره) 29 فروردین 59 اعلام کردند که ستاد عملیاتی گروه های مختلف باید ظرف سه روز از دانشگاه ها و مراکز آموزشی برچیده و این مراکز از خرداد ماه تعطیل شوند، برنامه جدید آموزشی بر اساس معیارهای انقلاب تهیه و هر گونه استخدام در دانشگاه ها متوقف شود.
    آماده سازی اساتید شایسته

به گفته میر، خرداد ماه 59 حکم تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر شد، برنامه های آن آماده سازی اساتید شایسته و متعهد و بازبینی مدیریت اداره و محتوای آموزش و پرورش و سایر حوزه ها بود که بعد از تشکیل این ستاد، 19 آذر 63 دستور راه اندازی شورای عالی فرهنگی صادر شد.

وی افزود: بدون شک تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقطه عطفی در تاریخ علم و فرهنگ کشور بود، برخی در سامان دهی این مهم دچار ابهام بودند و توجه به فرهنگ و علم را در بحبوحه دفاع مقدس عجیب می دانستند، اما تحولاتی که بعد از آن ایجاد شد، نشان داد که تصمیم امام راحل (ره) در شکل دادن به ساختار فرهنگی کشور چه اندازه راهبردی، صحیح و موثر بوده است.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر این که یکی از ثمرات اصلی پیروزی انقلاب اسلامی شورای عالی فرهنگی بود که موجب پیشرفت های علمی و فرهنگی زیادی شد، گفت: در دوران دفاع مقدس توجه امام (ره) به موضوع فرهنگ بسیار حائز اهمیت بود که دستاوردهای آن با گذشت زمان به خوبی نمایان شد.

خط مشی تصمیم گیری و هدایت امور فرهنگی

وی بیان کرد: شورای عالی فرهنگی به عنوان مرجع عالی سیاست گذاری و خط مشی تصمیم گیری و هدایت امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور در راستای سیاست های کلی نظام قلمداد می شود و مصوبات آن لازم الاجرا و در حکم قانون است.

میر افزود: این شورا در طول حیاتش مصوبات متنوعی داشته و نقش این نهاد راهبردی در ترمیم و اصلاح ساختار علم و فناوری کشوری غیر قابل انکار است، توجه شورا به ایجاد زیرساخت های مستحکم علمی و فناوری و فرهنگ عمومی حائز اهمیت بود.

به گفته وی، شورای عالی فرهنگ عمومی سیاست هایی را در خصوص نخبگان و تحکیم خانواده به تصویب رساند و در راستای توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی اسناد راهبردی در حوزه های فرهنگی و تعلیم و تربیت تصویب و اجرایی شد، در همین راستا نقشه جامع علمی کشور به عنوان سند راهبردی در حوزه علم و فناوری و سند مهندسی فرهنگی کشور در حوزه فرهنگ در مرحله اجرا قرار گرفت و اقدام های موثری در راستای آن انجام شد.

میر با اشاره به این که فعالیت های شورای عالی فرهنگی فقط به این 2 سند معطوف نمی شود، مسائل مهمی در خصوص نخبگان، نظام آموزشی و ارتقای اعضای علمی دانشگاه ها انجام شد، تصریح کرد: بعد از این که مشکلات اقتصادی کشور افزایش یافت، رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع اقتصاد دانش بنیان را مطرح کردند، شورای عالی فرهنگی در راستای تاکیدات رهبری، ورود خیلی خوبی در این خصوص داشت و تلاش های زیادی صورت گرفت و اسناد راهبردی موثری تدوین شد.
     
  تحولات کشور؛ مرهون شورای عالی فرهنگی

به گفته وی، تحولاتی که بعد از انقلاب محقق شد، مرهون اقدام های شورای عالی فرهنگی است، در این شورا همچون دیگر نهادها کمک و هماهنگی روسای سه قوه الزامی است، اما در ادوار گذشته ایامی را شاهد بودیم که به هر دلیلی یکی از این روسا در جلسات شرکت نمی کرد.

میر تصریح کرد: با توجه به این که در دفاع مقدس حضرت امام (ره) در خصوص فرهنگ تصمیماتی گرفتند، می طلبد که مسئولان در بحبوحه جنگ اقتصادی از موضوع فرهنگ غفلت نکنند، همانطور که رهبری هم در نشست های مختلف در این باره تاکید کردند، بنابراین در شرایط فعلی ضمن گرامیداشت این روز، توجه به موضوع های فرهنگی و علمی کشور ضروری است.

وی افزود: رفع مشکلات اقتصادی کشور در گرو نگاه به اقتصاد دانش بنیان، نخبگان و استفاده از ظرفیت های کشور است، موضوعی که رهبری نیز بارها بر آن تاکید داشته اند و مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته که امیدواریم این شورا که تحقق اهداف انقلاب اسلامی از دلایل تشکیلش است، بیش از پیش بتواند، همچون گذشته با تصمیم هایش گام های موثری را در این راستا بردارد.

این کارشناس اضافه کرد: علاوه بر این همه ما باید خودمان را نسبت به مسائل فرهنگی کشور مسئول بدانیم و اسنادی راهبردی را که شورای عالی فرهنگی در این خصوص دارد، نقشه راه بپنداریم و در این مسیر حرکت کنیم که البته در حوزه دانشگاه ها اتفاق های خیلی خوبی رخ داده، اما هنوز نیاز است که توجه بیشتر و بهتری به این موضوع شود.

وی تاکید کرد: همانطور که 19 آذر سال 63 که ضرورت تشکیل شورای فرهنگی احساس شد، الان نیز با همان نگاه باید بیش از پیش نسبت به این حوزه های مهم توجه داشته باشیم و امیدواریم که مسئولان و متولیان فرهنگی به این مهم توجه داشته باشند.

میر با اشاره به موضوع تهاجم فرهنگی که رهبری همیشه بر آن تاکید داشتند، گفت: نمی توان نسبت به این مهم و آسیب های آن کم توجه بود، دشمنان وقتی می بینند که در جنگ سخت به موفقیت نرسیدند، وارد جنگ نرم و ابعاد فرهنگی می شوند که باید این مسائل را رصد کنیم، آسیب ها را بشناسیم و تصمیم هایی را اتخاذ کنیم تا از این موضوع لطمه نخوریم، آن را کم اهمیت نپنداریم، چراکه هدف دشمن برای شکست دادن ضربه زدن به مسائل فرهنگی و علمی کشور است.
   
ماحصل دانشگاه تراز انقلاب

وی با اشاره به نتایج دانشگاه تراز انقلاب، بیان کرد: شهیدان احمدی روشن و فخری زاده و سایر نخبگان کشورمان، شاگردان مکتبی بودند که امام خمینی (ره) در پیام تاریخی شان خواستار آن بودند، آن حضرت تاکید داشتند که یک نخبه باید در کنار مباحث علمی باید در امور فرهنگی و اسلامی هم نخبه باشد.

این کارشناس سیاسی افزود: محصول این تفکر، شهدای دانشمندی هستند که در حین حال که فرهیخته و شخصیت علمی برجسته بودند، به لحاظ دینی و اعتقادی هم می توان به عنوان یک فرهیخته از آن ها یاد کرد، با همین اعتقاد و ایمانی که در این دانشمندان وجود داشت، با وجود تهدیدهای دشمنان که هدفشان ایجاد ترس در خدمت رسانی این افراد بود، به راهشان ادامه دادند و جانفشانی کردند.

وی گفت: اتفاق های مهمی که اول انقلاب اسلامی افتاد و تحولاتی که دانشگاه ها به همراه داشت، باعث شد که دانشجویی که در حوزه تخصصی خود تحصیل می کند، به لحاظ ایمانی و اعتقادی هم فرهیخته شود که محصول آن شهدای هسته ای و دیگر دانشمندان و نخبگان فعال کشورمات هستند.

میر اضافه کرد: این مهم نشان از این است که انقلاب اسلامی موفق بوده که البته به این معنا  نیست که دست از تلاش بکشیم، باز هم کاستی ها و مشکلاتی است که باید برای رفع آن تلاش کرد، دشمنان هم باید بدانند مکتبی که امام خمینی (ره) سردرمدار آن بودند، تعطیل بردار نیست، بلکه نخبه پرور است و اشخاص دینی و علمی زیادی دارد که دشمن قدرت حذف آن ها را نخواهد داشت.

مذاکره راهگشا نیست

وی با بیان این که در همین فضای علمی کشور، نظرهای مختلفی داریم، اذعان کرد: اگر شخصیت هایی را می بینیم که هنوز برای حل مشکلات کشور، نگاهشان به دست و دهان غربی هاست، به این دلیل است که نتوانسته اند مثل نخبگان علمی ما که جانشان را فدا کرده اند، به اعتقاد و ایمانی که باید برسند.

میر تصریح کرد: متاسفانه ملت خود را ضعیف می پنداریم که باعث می شود در تصمیمات خود نتوانیم صلابت و قدرت لازم را داشته باشیم و در برابر زیاده خواهی غربی ها بایستیم، در حالی که باید حل مشکلات و کاستی ها را در دوستی و مذاکره با غربی ها ندانیم، بلکه با اعتقاد و ایمان به خدا و تلاش می توانیم بر همه مشکلات پیش روی ایران فائق آییم و موفقیت های بزرگی را برای کشور به ارمغان آوریم.

وی اضافه کرد: همانطور که توانستیم در اول انقلاب مشکلاتی را که به لحاظ فرهنگی ایجاد شده بود با رهنمودهای امام (ره) مرتفع و در حوزه علم و فناوری به موفقیت هایی دست پیدا کنیم، الان هم همچون آن زمان باید سخنان رهبر انقلاب را که در دیدار با دانشجویان و اساتید مطرح کرده اند، مسئولان سرلوحه کارشان قرار دهند و اساتید در حوزه تخصصی و دانشگاهیان در زمینه کسب علم مدنظر داشته باشند، چراکه راز موفقیت هر کشوری در ارتقای علمی، فرهنگی و اعتقادی آن کشور است.
 
این کارشناس سیاسی تاکید کرد: اگر مسئولان ما در کنار علم کافی در حوزه دیپلماسی خودشان، اعتقاد و ایمان به مبانی اسلامی، عرق ملی و میهمن دوستی داشته باشند، به طور قطع می توانند در هر حوزه ای که فعالیت دارند به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کنند.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی فرهنگی اقتصاد دانش بنیان شورای عالی فرهنگ مشکلات اقتصادی انقلاب اسلامی دانشگاه ها امور فرهنگی امام خمینی علمی کشور قرار گرفت حوزه ها غربی ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۲۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، افزود: امام صادق (ع) یک الگو برای وحدت و تعامل با مذاهب اسلامی بودند و محافل درس ایشان محل حضور علما، بزرگان و حتی ائمه مذاهب مخالف بود و خیلی‌ها به شاگردی ایشان افتخار می‌کردند و امام در اواخر دوره بنی امیه و اوایل دوره بنی عباس توانستند در ادامه نهضت امام باقر (ع) یک نهضت علمی و فرهنگی راه بیندازند و معارف اسلام ناب را ارائه کردند و بر این اساس، اکنون بیش از صد هزار حدیث از ایشان به دست ما رسیده و البته خیلی از منابع از دست ما رفته و این نشان دهنده عظمت حرکت بزرگ امام صادق (ع) و فرصت شناسی ایشان است.

وی گفت: ما باید از امام صادق (ع) درس بگیریم و در راستای تقویت وحدت، اتحاد و انسجام امت اسلامی و نیز تقویت مکتب اهل بیت (ع) و ترویج معارف مکتب اهل بیت (ع) با فرستادن فرزندان مستعد خود به حوزه‌های علمیه تلاش کنیم تا با معارف اسلام آشنا و در برابر هجوم دشمنان از اسلام ناب دفاع کنند و مبلغ شایسته‌ای باشند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و تبریک روز معلم با اشاره به عملیات وعده صادق، تصریح کرد: عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بود و ایران اسلامی توان نظامی، دفاعی، علمی و اطلاعاتی خود را به رخ دشمنان جهان اسلام کشید و با اقتدار کامل این عملیات را انجام داد و دل مسلمانان و آزادی خواهان جهان را شاد کرد.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که اگر فکر جوان ایرانی به کار بیفتد و به میدان بیاید می‌تواند، افتخار بیافریند و در صنعت نظامی، دفاعی، هوا و فضا و انرژی هسته‌ای این توان را مشاهده کردیم و حالا همین فکر در عرصه اقتصادی هم می‌تواند حضور یابد و وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد و چرا از این توان به درستی استفاده نمی‌شود.

وی گفت: علیرغم تاکید مقام معظم بر حضور مردم و جوانان در فعالیت‌های اقتصادی، اما کمتر به این توصیه توجه می‌شود و امسال تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و مهم هست تا مسؤولان برای حضور مردم در عرصه اقتصاد برنامه ریزی کنند.

امام جمعه زاهدان افزود: فعالیت‌هایی انجام شده اما نیاز به مراتب بیشتر هست و البته توان مردم و جوانان هم بیش از این‌هاست و باید از این توان استفاده شود و فارغ از آمارهای خوبی که مسؤولان و دولت‌های مختلف ارائه می‌کنند مردم منتظر دیدن نتیجه این آمارها در سر سفره زندگی و معیشت خود هستند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: در عرصه بین‌المللی همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند جریان فلسطین و غزه در صدر اخبار است خصوصاً در این روزها که دانشجویان و دانشگاهیان آمریکا و اروپا هم به طرفداری از مردم غزه به میدان آمده‌اند و علیه رژیم غاصب صهیونیستی شعار می‌دهند و می‌بینیم که چه برخوردهایی با آن‌ها می‌شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته و زمانی که بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی هنوز وجود داشت امام خمینی (ره) به رهبر آن‌ها گورباچف نامه نوشته و او را به اسلام دعوت کردند و فرمودند جمعی از دانشمندان خود را بفرستید تا درس بخوانند و با اسلام آشنا شوند و با بینش دقیق و نگاه نافذ که از آن برخوردار بودند عنوان کردند که زین پس باید کمونیست را در موزه‌های تاریخ پیدا کنید و آن‌ها توجهی نکردند و پس از مدتی اتحاد جماهیر شوروی فرو ریخت.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ به دانشجویان اروپایی و آمریکایی نامه‌ای نوشته و از آن‌ها خواستند که از بزرگان خود دلیل اسلام ستیزی را سوال کنند و آن‌ها را به تحقیق در خصوص اسلام و آشنایی با معارف و ارزش‌های اسلامی توصیه کردند و بعد از عملیات‌های تروریستی که در کشورهای اروپایی رخ داد و آن را به نام مسلمانان افراطی گذاشتند و در آذرماه ۱۳۹۴ مجدداً مقام معظم رهبری به دانشجویان اروپا و آمریکا نامه نوشتند و مطرح کردند که تروریست با هیچ تعالیم دینی به خصوص اسلام سازگاری ندارد و تروریست درد مشترک ماست و به ناامنی‌های کشورهای منطقه و حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی اشاره کردند و مجدداً آن‌ها را به آشنایی مستقیم و بیشتر با اسلام دعوت کردند.

محامی اظهار کرد: بازتاب این بیانات و سایر فعالیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی را امروز مشاهده می‌کنیم از جمله رواج حجاب اسلامی در بین مسلمان کشورهای مختلف چه کشورهایی که حکومت اسلامی دارند و چه کشورهایی که حکومت اسلامی ندارند و حجاب به عنوان پوشش زن مسلمان رواج یافته و این دشمنان اسلام را نگران کرده و دومی هم حرکت دانشجویان برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه است آن هم دانشجویانی که مسلمان نیستند و چه بسا این حرکت بازتاب همان نامه‌ها باشد و نشان دهنده این است که حرف حق جای خود را باز خواهد کرد و راه خود را پیش خواهد برد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: حرف حق و سخن با منطق در دل‌ها اثر می‌کند و اگر سخن مقام معظم رهبری در عمق جان دانشجویان مسلمان و غیر مسلمان آمریکا و اروپا تأثیر می‌گذارد نمی‌تواند در دل دانشجویان خود ما در ایران تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به طور مکرر به ارتباط گیری با دانشجویان توصیه کردند و سوال این است که ما جامعه روحانیت و مسئولان فرهنگی چه مقدار به دستور و تاکید ایشان عمل کرده‌ایم و چه مقدار با قشر دانشجو و دانش‌آموز ارتباط ایجاد کرده‌ایم و نتیجه آن را باید در دانشگاه ببنیم.

وی بیان کرد: آیا هیجانی که در دفاع از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا وجود دارد در میان دانشجویان داخل کشور هم مشاهده می‌کنیم؟ و اینکه در یک دانشگاه اروپایی و آمریکایی یک زن پای حجاب خود ایستاده و مقاومت می‌کند آیا چنین پوششی را ما در دانشگاهای خود مشاهده می‌کنیم؟ و اگر این طور نیست باید جوابی برای آن پیدا کنیم.

امام جمعه زاهدان افزود: این نشان دهنده کم کاری ماست و یک بخش کار این است که ما نسبت به کشورهای دیگر دستمان نمی‌رسد جز تمرکز روی منطق و بیان حرف حق اما در کشور خودمان می‌گوئیم زور دست خود ماست و توجه نمی‌کنیم که کار فرهنگی با زور، قدرت و بخشنامه اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جلسه با معلمان فرمودند باید تلاش کنید تا دانش آموزان عقلانیتی که پشت تصمیم‌های نظام جمهوری اسلامی هست را درک کنند اما ما در این خصوص کمتر کار کرده‌ایم در حالی که اگر دانش‌آموز و دانشجوی ما این منطق را درک کنند قشر زیادی آن را خواهند پذیرفت و افراد محدودی هستند که برای دشمن مزدوری می‌کنند و عموم فرزندان خود ما هستند و ما باید به دل این‌ها حرف بزنیم که کمتر صورت گرفته است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: برای مثال حجاب حکم شرعی، قانون و الزام قانونی دارد و باید پیگیری شود اما قبل، هنگام و پس از پیگیری برای اجرای قانون باید کار فرهنگی و اقناع عمومی صورت گیرد و با عقلانیت همراه باشد و در غیر این صورت همان گونه که رضا شاه با زور نتوانست حجاب سر مردم کند با زور هم نمی‌توان حجاب سر مردم کرد مگر اینکه خود او آن را بپذیرد و قبول کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در اجرای الزام قانونی باید تدبیر به خرج داد و بنده در سال‌های گذشته و در اجلاس ائمه جمعه خدمت رئیس جمهور محترم گفتم که اجرای قانون باید از دستگاه‌های اداری که مأمور شما هستند شروع شود و عُرف هر جامعه‌ای است که برای نیروهای خود یک لباس فرم تعیین و آن را الزام قانونی می‌کنند و بعد سراغ شرکت‌های وابسته از جمله، بیمارستان‌ها، شهرداری‌ها و غیره، بروید و در گام بعد نیز مجوز مجموعه‌هایی که برای کار نیاز به تأیید شما دارند را مشروط به رعایت همین نکات ارائه کنید که در چنین شرایطی فضای جامعه تغییر پیدا می‌کند و بعد با موارد محدودی که دهن کجی می‌کنند برخورد صورت می‌گیرد اما متأسفانه این کار را نکردند و در خیابان و پارک شروع به برخورد با بی حجاب کردند و اتفاقاتی هم در پی داشت‌.

وی افزود: الزام قانونی باید پیگیری شود اما نیازمند تدبیر است و باید به تدریج با منطق و بدون ایجاد درگیری و بدون ایجاد دوقطبی سازی صورت گیرد و قبل، هنگام و پس از آن نیز کار فرهنگی لازم است.

کد خبر 6095761

دیگر خبرها

  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد
  • عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • اهدای ۱۴۶ بسته معیشتی به مدرسه استثنایی پارسا در سنندج
  • نیاز گمرک به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی
  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»