Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@23:35:37 GMT

محاسبه وزن مناسب بدن با شاخص BMI

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۴۱۴۷

محاسبه وزن مناسب بدن با شاخص BMI

محاسبه وزن مناسب بدن انسان با شاخصی به نام شاخص توده بدنی و یا همان شاخص BMI انجام می‌شود. شاخص BMI تعیین می‌کند که آیا دارای اضافه وزن، کمبود وزن و یا وزن مناسب هستید یا نه؟ اما دقیقا شاخصBMI چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

به گزارش برنا، حتما واژه‌ی BMI تا به حال به گوشتان خورده. محاسبه وزن مناسب بدن انسان با شاخصی به نام شاخص توده بدنی و یا همان شاخص BMI انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص BMI تعیین می‌کند که آیا دارای اضافه وزن، کمبود وزن و یا وزن مناسب هستید یا نه؟ اما دقیقا شاخصBMI  چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

شاخص BMI  چیست؟

شاخص BMI  یک سنجش برای وزن مناسب فرد بر اساس قد وی است. به زبان ساده‌تر شاخص BMI  به ما می‌گوید آیا فرد وزن سالمی نسبت به قد خود دارد یا خیر. البته عوامل دیگری مانند منطقه و سن نیز بر شاخص BMI   تاثیر دارند. اضافه یا کمبود وزن می‌تواند تأثیرات قابل توجهی در سلامتی بدن داشته باشد؛ بنابراین در حالی که BMI  یک معیار ناقص برای اندازه‌گیری وزن سالم بدن است، اما می‌تواند یک شاخص مفید برای شروع تشخیص و درمان باشد. در بخش زیر دسته بندی‌های مختلف بر اساس شاخصBMI  را بررسی می‌کنیم.

نحوه محاسبه وزن مناسب بدن با استفاده از شاخص BMI

برای اندازه‌گیری BMI باید میزان وزن فرد را بر حسب کیلوگرم تقسیم بر قد فرد بر حسب متر به توان دو بکنید  .(BMI =kg/m2)

به طور کلی برای افراد بالای 18 سال اگر شاخصBMI بیشتر از  25 باشد، آن فرد اضافه وزن دارد. اگر شاخص BMI  بین اعداد 18 تا 25 باشد، فرد دارای وزن مناسب و اگر کمتر از 18 باشد فرد کمبود وزن دارد.

شاخص BMI  برای زنان

زنانی که اضافه وزن دارند، 13 درصد بیشتر از مردان با BMI یکسان بین 22.5 تا 24.9 افزایش وزن داشتند. زنانی که به شدت چاق هستند، در خطر مرگ زودرس قرار دارند. همچنین محققان شاهد افزایش 44 درصدی خطر مرگ و میر برای افرادی با BMI   30 تا 35 و 88 درصد از خانم‌ها با BMI  35 تا 40 هستند. به دنبال آن 250 درصد خطر مرگ برای زنانی که BMI بین 40 و 49 دارند، وجود دارد.

چربی بدن زنان نسبت به مردان با شاخصBMI یکسان بیشتر می‌باشد. کمبود وزن برای زنان می‌تواند در تعادل هورمون‌ها، چرخه قاعدگی و در نتیجه تولید مثل مشکلاتی را ایجاد کند. با اینکه تخمین شاخص BMI برای زنان باردار استفاده نمی‌شود، اما زنانی که کمبود وزن دارند در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین در سه ماهه اول بارداری هستند.

شاخص BMI  برای مردان

طبق آمار به دست آمده از مرکز کنترل بیماری‌ها، مردانی که BMI  آنها 30 به بالاست دچار چاقی مفرط، بین 18.5 تا 25 وزن طبیعی، افرادی کهBMI زیر 18.5 دارند کم وزن و افرادی که BMI  بین 25 تا 29 دارند، چاق محسوب می‌شوند. البته مردان قد بلندتر باید وزن بیشتری نسبت به مردان کوتاه قد داشته باشند.

شاخص BMI  در کودکان

محاسبه وزن مناسب بدن برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است. با رشد کودکان میزان چربی بدن آنها تغییر می‌کند. فرمول معرفی شده برای محاسبهBMI در کودکان باید وزن را تقسیم بر قد به توان 2 کرده و سپس نتیجه را در 703 ضرب کنید. سن و جنسیت تفاوت قابل توجهی در تعریف BMI  ایده‌آل برای کودکان دارد.

 BMI هر کودک با توجه به جنسیت و سن در یک نمودار به دست می‌آید. کودکان با شاخص BMI  بین 85 تا 95 اضافه وزن دارند. نمودار معیاری است که نشان می‌دهد کودک در مقایسه با گروهی که دارای ویژگی‌های مشابه مانند سن و جنس هستند در چه وضعیتی قرار دارد. کودکی که شاخص BMI  او 85 قرار باشد، وزنش بیش از 85 درصد از گروه سنی اوست.

اگر فرزند شما دارای شاخص BMI  کمتر از 5 درصد باشد کمبود وزن دارد. اگر بین 5 تا 85 درصد باشد دارای وزن سالم و مناسب است، اما اگر شاخص BMI   فرزندتان بیشتر از 85 درصد باشد، کودک شما به اضافه وزن مبتلا است. قد و سطح بلوغ جنسی می‌تواند بر میزان شاخصBMI   آنها تاثیر‌گذار باشد.

 

عوارض جبران ناپذیر شاخص BMI بالا

اضافه وزن سلامتی را به خطر می‌اندازد و احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. خطرات اضافه وزن و چاقی شامل موارد زیر می‌باشد:

فشارخون بالا سطح بالای کلسترول LDLیا "کلسترول بد" سطح پایین کلسترول HDL یا "کلسترول خوب" دیابت نوع 2 بیماری کرونر قلب  سکته بیماری کیسه صفرا آرتروز  آپنه خواب و مشکلات تنفسی سرطان  پایین آمدن کیفیت زندگی بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب و ...

فرد باید سعی کند شاخصBMI را زیر عدد 25 حفظ کند. با پزشک خود مشورت کنید تا وزن مناسب شما را مشخص کند.

خطرات شاخص BMI  پایین

کمبود وزن هم خطرات مربوط به خود را دارد، مانند:

سوءتغذیه، کمبود ویتامین، کم‌خونی  پوکی استخوان کاهش عملکرد ایمنی بدن مشکلات مربوط رشد به ویژه در کودکان محدودیت‌های شاخص BMI  در بزرگسالان

BMI نمی‌تواند کاملاً دقیق باشد، زیرا میزان کلی اضافه وزن بدن را محاسبه می‌کند و نه چربی اضافی بدن. شاخص BMI  بیشتر تحت تأثیر عواملی مانند سن، جنسیت، قومیت، توده عضلانی، چربی بدن و سطح فعالیت می‌باشد. به عنوان مثال ممکن است یک فرد مسن طبق شاخص BMI   وزن مناسبی داشته، اما در زندگی روزمره کاملاً بی تحرک باشد. این شخص سنگین وزن نیست اما ممکن است مقدار قابل توجهی چربی اضافی در بدنش وجود داشته باشد.

به طور کلی می‌توان گفت:

افراد مسن بیشتر از بزرگسالان باشاخصBMI یکسان، چربی بدنی دارند. چربی بدن زنان نسبت به مردان با شاخص BMI یکسان بیشتر است. افراد عضلانی و ورزشکاران با تحرک بالا ممکن است شاخص BMI بالاتری داشته باشند که به دلیل توده عضلانی زیاد است.

محدودیت‌های شاخص BMI در کودکان و نوجوانان

همین عواملی که اثر BMI  را برای بزرگسالان محدود می‌کنند، می‌تواند در مورد کودکان و نوجوانان نیز صدق ‌کند. علاوه بر این قد و سطح بلوغ جنسی می‌تواند بر شاخص BMI  و چربی بدن در کودکان تأثیر بگذارد. در کودکان لاغر نیز تفاوت BMI می‌تواند به دلیل توده بدون چربی باشد.

صدک bmi بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است bmi بالاتر از حد سلامت داشته باشند، در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). شاخص bmi این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس اندازه گیری bmi برای همه کارایی ندارد.

آیا شاخص BMI معیار قابل اعتمادی است؟

برای اکثر بزرگسالان شاخص BMI  تخمین خوبی از میزان سلامتی مرتبط با وزن است. اگر شاخص BMI شما بیشتر از 35 باشد، قطعاً بدون توجه به عوامل دیگر، وزن شما در محدوده خطر قرار می‌گیرد. با این حال، برخی شرایط وجود دارد که شاخص BMI ممکن است این خطرات را در محدوده 25 تا 35 نادیده گرفته یا بیش از حد ارزیابی کند.

اگر بدنی عضلانی دارید، شاخص BMI  فرض می‌کند که شما به طور متوسط چربی زیادی دارید. اگر بسیار عضلانی باشید ممکن است سطح چربی بدنتان کمتر از مقدار تخمینی شاخص BMI  باشد. با این حال، این فقط در مورد افرادی که زیاد ورزش می‌کنند صدق می‌کند.

بهترین راه برای کنترل شاخص BMI چیست؟

شاخص BMI نشان دهنده چربی بدن برای 90 تا 95 درصد از مردم است و می‌تواند در کنار سایر شاخص‌ها برای محاسبه وزن مناسب بدن، مورد استفاده قرار گیرد. ورزش، رژیم غذایی سالم و ایجاد عادت‌های صحیح از جمله بهترین روش‌ها برای کنترل شاخص BMI است. برنامه‌های غذایی سخت و محدود شاید بتوانند کمک کنند خیلی سریع وزن کم کنید اما معمولا نمی‌توانند این کاهش وزن را تا مدت زمان طولانی باقی نگه دارند.

این مطلب برگرفته از مجله سلامتی دکتر کرمانی https://kermany.com/  است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شاخص BMI محاسبه وزن مناسب بدن محاسبه وزن مناسب بدن اضافه وزن برای زنان کمبود وزن اگر شاخص چربی بدن BMI یکسان شاخص bmi شاخص BMI

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۴۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید و مضرات روغن حیوانی

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد.

به گزارش مشرق، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع:سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید