Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعدادی از داوران چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم بر این باورند که اگرچه در شرایط کرونایی چاره‌ای جز برگزاری غیرحضوری رقابت‌ها نیست اما تلاوت هنری بداهه و لحظه‌ای است و ضبط استدویی جای تلاوت زنده را نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی برگزار می شود که همچون دیگر عرصه های متاثر از شیوع کرونا، تجربه ای متفاوت از برگزاری را در مقایسه با دیگر دوره های این رقابت ها شاهدیم، شیوه ای که بر اساس آن تلاوت های ضبط شده شرکت کنندگان در استدیو، به قضاوت داوران گذاشته می شود تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون حضور مخاطب، برترین های این دوره از مسابقات سراسری قرآن شناخته شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور بررسی کیفی این شیوه جدید از رقابت های قرآنی با چند تن از داوران این دوره مسابقات گفتگو کرده ایم که در ادامه می آید:

 

«محمدرضا پورزرگری» با بیان اینکه این رقابت ها، ملی و از مهمترین رویدادهای قرآنی در سطح کشور است، اظهار کرد: طبیعتاً مراحل مقدماتی مسابقات در استان ها برگزار شده و نخبگان قرآنی استان ها اعم از حفاظ و قراء و دعاخوانان و گروه های برتر همخوانی به مرحله سراسری راه یافته اند. خوشبختانه، این دوره از مسابقات به تناسب شرایط کرونایی کشور با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و سطح بالای استانداردها و نظارت بالا در حال برگزاری است.

 

 

 

 

داور بخش تجوید چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم ادامه داد: این رقابت ها به صورت یک مرحله ای برگزار می شود چون شرایط برای برگزاری حضوری فراهم نیست. خوشبختانه، قاریان توانمند و حفاظ زبده اند، دعاخوانان منتخب هم در سطح مطلوبی قرار دارند و هیئت داوران ممتازی نیز این رقابت ها را به قضاوت نشسته اند.

وی با اشاره به شیوه متفاوت برگزاری این مسابقات ابراز کرد: علی رغم برگزاری غیرحضوری و اجرای استدیویی متسابقین، با همراهی و همت سیما و رادیو قرآن، خبرگزاری ها و دیگر رسانه ها این رویداد قرآنی کشوری در حال برگزاری است و بازخوردها نسبت به آن مثبت بوده است. هرچند برای عمومی تر شدن آن نیاز است همه شبکه های رادیویی و تلویزیونیی به میدان بیایند.

 

شور و هیجان مسابقات حضوری بیشتر است

 

پورزرگری با بیان اینکه حُسن مسابقات قرآن با حضور است، گفت: اجرای قاریان و حافظان در سطح بالایی از نظر کیفی ضبط شده است اما قطعا بین تلاوتی که در حضور جمعیت انجام می شود با اجرای استدیویی و بدون حضور مخاطب، تفاوت وجود دارد.

 

این داور مسابقات قرآن ابراز کرد: اگرچه تلاوت قاریان در حضور مردم می تواند استرس زا باشد، اما شور و هیجان بیشتری به شرکت کنندگان می دهد، اساساً این رقابت ها، تلاوت ها و ... برای این است که قرآن برای مردم قرائت شود. اگر شرایط کرونایی نبود همچون سال های قبل، این اتفاق مبارک به صورت حضوری رخ می داد و می توانست مدرسه ای برای سایر علاقمندان باشد.

 

 

 

 

 

 

وی با بیان اینکه مسابقات استدیویی جای رقابت های حضوری را نمی گیرد، تاکید کرد: از گذشته قاریان خوبی از مشهد و تهران به عنوان دو قطب اصلی قرائت قرآن در کشور ظهور کرده اند اما اکنون شاهدیم که قاریان زبده ای از استان های دیگر همچون اصفهان، آذربایجان غربی، اردبیل و خوزستان ظهور کرده اند و این نویدبخش آینده روشن تلاوت در کشور هستند.

 

پورزرگری با بیان اینکه مسابقات قرآن فرصت ظهور استعدادهای جدید است، خاطرنشان کرد: بسیاری از استادان و چهره های بین المللی در همین میدان ظهور کرده اند و برگزاری آن باعث تشویق سایر علاقمندان مستعد به حضور در این میدان می شود.

 

شیوه استدیویی بر آنلاین ارجحیت دارد

 

 

 

 

بنابر این گزارش، «امیر آقایی» نیز با اشاره به تاثیرگذاری شرایط ناشی از شیوع کرونا بر عرصه های مختلف و نیز فعالیت های قرآنی، اظهار کرد: قطعاً برگزاری مسابقات قرآن به شیوه حضوری با شور و هیجان و جذابیت بیشتری همراه است اما در شرایط فعلی که کرونا ایران و جهان را متاثر کرده، چاره ای جز این نبود و از اهتمام مسئولان قرآنی که با همراهی صداوسیما اجازه ندادند چراغ مسابقات خاموش شود، قدردانی می کنیم.

 

این داور رشته حفظ چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم ادامه داد: در مقایسه با شیوه آنلاین که با قطعی اینترنت همراه است، شیوه انتخابی سازمان اوقاف یعنی ضبط استدیویی تلاوت ها و اجرای حفاظ و داوری آنها در مرحله بعد مطلوب تر است، چراکه اصوات و اجراها بدون قطعی و شفاف به گوش می رسد برای قضاوت موثرتر است.

 

وی با اشاره به تعطیلی محافل و مجالس قرآنی در پی شیوع کرونا، بیان کرد: البته درباره حفاظ، حضور در مجالس از نظر صوت و لحن موثر است اما بر محفوظات آنها تاثیری ندارد چراکه این محفوظات در گروی مرور شخصی و روزانه است.

 

آقایی با اشاره به کیفیت رقابت ها در رشته حفظ چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم، ابراز کرد: طی چهار شب گذشته شرکت کنندگان استان های خراسان رضوی، قم و خوزستان اجرای مطلوبی داشته اند و تا کنون در صدر رده بندی قرار گرفته اند. به طور کلی کیفیت اجرای حفاظ مطلوب بوده اما با توجه به آنکه شاهد رشد کیفی حفاظ در سال های اخیر بوده ایم در مسابقات حضوری سوالات بیشتری مطرح می شود و این محک قوی تری برای شناسایی حفاظ برتر است اما اکنون صرفا دو سوال از حفظ 20 جزء و سه سوال از حفاظ کل قرآن پرسیده می شود و این محک قوی‌ای نیست.

 

وی با بیان اینکه اجرای حفاظ نویدبخش آینده روشن در حوزه حفظ قرآن و بروز و ظهور قطب های جدید در کشور است، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد حفظ قرآن دیگر در انحصار استان های تهران و خراسان رضوی نیست بلکه دیگر استان ها نیز در این باره حرف برای گفتن دارند. اما در رشته قرائت به دلیل عدم حضور استادان برجسته برای آموزش صوت و لحن و تجوید، شاید این اتفاق و خروج از انحصارگرایی، به این زودی ها رخ ندهد.

 

افت کیفی قاریان با تعطیلی مجالس و محافل

 

 

 

«محسن یاراحمدی» نیز درباره سطح کیفی این دوره از مسابقات سراسری قرآن که به دلیل کرونا به شیوه ای متفاوت در حال برگزاری است، گفت: اگرچه هنوز تا پایان مسابقات زمان داریم اما تا این جای کار انتظاری را که داشته ایم برآورده نشده است. باید توجه داشت محافل و اجراهای میدانی محل عرضه و پرورش استعداد قاریان و حافظان قرآن است که تعطیلی این محافل و اجراها به دلیل کرونا، سبب افت کیفی قاریان و حافظان می شود.

 

داور بخش لحن چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم در ادامه تاکید کرد: قاریان برای ماندن در سطح کیفی بالا به خواندن پُرتعداد و تمرین و تکرار نیاز دارند. فاصله گرفتن آنها از محافل و اجراهای زنده به دلیل لغو مجالس در شرایط کرونایی باعث شده قراء از سطح آمادگی مطلوب فاصله بگیرند.

 

وی درباره ابتکار سازمان اوقاف در برگزاری استدیویی مسابقات و بدون حضور مخاطب، بیان کرد: این تلاوت ها یک بار و با رعایت عدالت ضبط شده اما اینکه می تواند جایگزین خوبی برای مسابقات حضوری باشد، باید گفت خیر، چون قرائت هنری بداهه است که در لحظه و حضور اتفاق می افتد، نباید حضور را از آن گرفت اگر حضور را از آن بگیریم معنای دقیقی پیدا نمی کند. به عبارت دیگر، بهترین شیوه برگزاری رقابت های قرآنی، حضوری است.

 

یاراحمدی درباره ظهور قطب های جدید قرائت در این دوره از مسابقات، بیان کرد: هنوز برای قضاوت زود است اما شرکت کننده خوزستانی تلاوت خوبی داشت و تا کنون جزء سه نفر نخست است. از معایب مسابقات غیرحضوری این است که شرکت کنندگان با هم تعامل ندارند در حالی که در مسابقات حضوری چهره های قوی و ضعیف با یکدیگر تعامل می کنند و همین به رشد آنها کمک می کند.

 

این داور بخش لحن مسابقات قرآن با بیان اینکه معمولا درباره ملاک نمره‌دهی در این بخش، ابراز کرد: در اجرای تلاوت هم قاریان و هم حافظان باید درپی سلامت اجرا باشند. لزوماً هر تنوع و مقام حضور نادری در تلاوت ارزش نیست این قاریان جوان مقام ها را فرا می گیرند و بر این باورند که اگر چنین کنند نمره بالا کسب می کنند در حالی که سلامت قرائت مهم است یعنی نداشتن خروج، پایان بندی صحیح، آکسان های درست کلام و ... .

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسی پیدا شود که سلامت قرائت بالا داشته باشد و خلاقیت و مقام نادر را هم به تلاوتش اضافه کند، نمره اش خیلی بالا می شود. توصیه دارم که قاریان در پی سلامت قرائت باشند چنان که بزرگان قرائت مصر همچون مصطفی اسماعیل، منشاوی و ... هم بر درست خوانی تاکید داشتند.

 

گفتنی است، چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش برادران با حضور ۲۳۰ شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، اذان، دعاخوانی و نیز رقابت بین شش گروه تواشیح از 15 آذرماه شده و تا 21 این ماه ادامه دارد.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: قطب های قرآنی قاریان قرآن مسابقات قرآن کریم چهل و سومین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم دوره از مسابقات شرایط کرونایی مسابقات حضوری مسابقات قرآن شرکت کنندگان رقابت ها استان ها تلاوت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۴۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی

نمایندگان کشورمان در شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن کریم اعلام شد.

در شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی علاوه بر دعوت از شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق که به صورت یک سنت هر ساله صورت می‌گرفت، امسال برای اولین بار از شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن کریم نیز دعوت شد.

بر همین اساس در رشته قرائت تحقیق حمیدرضا نصیری و در رشته حفظ کل قرآن کریم محمدرضا زاهدی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی خواهند بود.

این دو قاری و حافظ قرآن کریم در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که سال گذشته در استان خراسان شمالی و شهر بجنورد برگزار شد، رتبه‌های دوم رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم را دریافت کردند

حمیدرضا نصیری، مهندس کامپیوتر در خانواده قرآنی متولد شد. در جلسات عمومی و سنتی قرآن این شهر حضور پیدا کرد و از همین طریق استعداد او در زمینه قرائت قرآن، مشخص شد. این قاری ممتاز کشورمان از محضر اساتید پیشکسوت قرآنی زنجان چون «محمود رنگرز» بهره برده است. اساتیدی همچون احمد ابوالقاسمی، محمدحسین سعیدیان و سیدمحسن موسوی‌بلده در این دوره بیشترین تأثیر را بر تلاوت این قاری ممتاز گذاشتند.

محمدرضا زاهدی علاوه بر شناخته شدن در زمینه حفظ قرآن کریم، به عنوان یک قاری نیز شناخته می‌شود. او متولد شهریورماه ۱۳۸۱ در تهران است سعید حاجیان، حافظ، قاری و مدرس قرآن کریم یکی از اصلی‌ترین استادان محمدرضا زاهدی در دوران یادگیری قرآن کریم بوده است. او سال ۱۳۹۷ در حالی که ۱۶ سال سن بیشتر نداشت در بیست‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی در امارات در بخش حفظ حضور یافت و در پایان موفق به کسب رتبه خاصی نشد. شاید بهترین رتبه این حافظ کل قرآن همان رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کشورمان در سال ۱۴۰۲ و در چهل و ششمین دوره باشد.

یادآور می‌شود مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در دو مرحله مقدماتی (مجازی) و نهایی (حضوری) برگزار می‌شود، سبکی که ایران طی سال‌های اخیر مبدع آن بوده است. این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.

آخرین قاری ایرانی که حائز رتبه نخست این مسابقات شده، حامد علیزاده در سال ۱۳۹۶ بود. قاریان ایرانی علاوه بر دریافت چندین رتبه نخست، صاحب چندین رتبه دوم، سوم و چهارم در کهن‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن جهان اسلام شده‌اند. سال گذشته و در شصت و سومین دوره این مسابقات علیرضا بیژنی که همراه با امین پویا به عنوان استاد راهنما عازم این مسابقات شده بود، موفق به دریافت رتبه دوم شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بیمه البرز، حامی چهل و چهارمین دوره جام جهان پهلوان تختی
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • اعلام مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته جاری‌
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری