Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مهدی غلامی: رعایت بهداشت در نانوایی‌ها الزامی است و حالا با حضور ویروس کرونا این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

صف نانوایی یکی از مکان‌های آلوده و انتقال دهنده ویروس کروناست، چرا که افراد تنها می‌خواهند یک نان بخرند و برای انجام این کار روزانه همیشگی به رعایت بهداشت و تراکم در این شرایط بی‌توجه‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غافل از همه سادگی کار روزمره برای تهیه یک نان که یکی از پیش پا افتاده‌ترین کارهای هر کسی بوده، اکنون به واسطه شیوع بیماری ویروس کرونا، همین حضور در نانوایی یکی از تهدیدها و لحظه‌های خطرآفرین برای هر فرد است تا به دلیل بی توجهی به کرونا مبتلا شود و جان و خود و دیگران را به خطر بیندازد.

خرید ونحوه خرید، مسئله این است

این‌که موضوعی هر چند مهم و اساسی در خرید ساده نان از نانوایی اختلال ایجاد کند و آن را به یک معضل تبدیل کند در تصور هیچ‌کسی نمی گنجید. از جمله مایحتاج روزانه و مهم مردم تهیه نان است، قوتی که شاید به سختی بتوان با دستکاری ذائقه مردم، جایگزینی برای آن پیدا کرد.

اکنون خرید نان از ۲ جنبه نحوه پخت و نحوه خرید آن و در صف ایستادن به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است.

مسئولان می‌گویند در بیشتر نانوایی‌ها تمامی اصول بهداشت محیط و بهداشت فردی نانواها رعایت می‌شود و به آنها آموزش‌های لازم ارائه شده است و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد خصوصاً این‌که نانوایی‌ها از گرفتن پول نقد نیز امتناع می‌کنند و زمینه لازم برای پرداخت پول نان بوسیله کارت‌های بانکی را فراهم کرده اند.

مشکل و چالش اصلی، به خرید نان توسط شهروندان برمی گردد که فاصله اجتماعی مورد نظر را در صف‌ها رعایت نمی‌کنند و اصرار به پرداخت پول نقد دارند موضوعی که به گفته مسئولان وحتی نانوایان در مازندران نیازبه فرهنگ سازی است.

ضرورت رعایت شهروندان

تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی درشرایطی که فقط از متصدی و کارکنان نانوایی‌ها درخواست می‌شود، در مقابل برخی شهروندان همچنان برای تهیه نان چه درزمان ایستادن درصف و خرید آن نسبت به رعایت بهداشت حداقلی کوتاهی می‌کنند.

خبرنگار مهر که به همراه اکیپ بازرسی از نانوایی‌ها سطح شهرستان آمل حضور داشت، در مشاهدات خود، رعایت فاصله اجتماعی درصف و نیز پرداخت پول دربیشتر نانوایی‌ها جلب توجه و مورد گلایه مسئولان بهداشتی و نظارتی بوده است.

شهروندان هم در پاسخ به نادیده گرفتن بهداشت در خرید نان را، سهل انگاری و عجله داشتن در خرید را بهانه کم کاری‌ها خود بیان می‌کردند، اما درمقابل در برخی از نانوایی‌ها، شهروندانی بودند که برای خرید نان از کارت خوان پرداخت و حتی نان را در پارچه‌ای بهداشتی بسته بندی می‌کردند که مورد تشویق نیز قرار گرفتند.

تداوم بازدید کارشناسان بهداشت از نانوایی‌ها

در همین حال معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل در حاشیه این بازدید به خبرنگار مهر گفت: وضعیت بهداشتی بیشتر نانوایی‌ها رضایت بخش و نسبتاً قابل قبول بوده و کارشناسان بهداشت همراه با بازرسان به صورت روزانه از وضعیت بهداشتی نانوایی‌ها سرکشی می‌کند.

فاطمه مرشد اسکی افزود: خوشبختانه بیشتر نانوایان از ماسک استفاده و حداقل بهداشت فردی را رعایت می‌کنند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه قبل از شیوع ویروس کرونا، شستشو و ضدعفونی کردن محیط نانوایی با وایتکس به صورت روزانه انجام می‌شد، افزود: به دنبال تداوم این بیماری، ممنوعیت دریافت پول نقد از مشتری و استفاده از کارت به صورت یک الزام بهداشتی که همه نانوایی‌ها به کارتخوان مجهز شدند، و همچنین از متصدیان نانوایی‌ها نیز درخواست شده از ورود مشتری به داخل نانوایی هنگام خرید نان برای حفظ بیشتر بهداشت محیط نانوایی جلوگیری کنند.

آموزش درحین بازدید، گزارش درصورت وجود تخلف

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان آمل همچنین با اشاره به اینکه به منظور آگاه سازی مردم پیام‌های بهداشتی برای آگاه سازی مردم تهیه و در محل نانوایی‌ها نصب می‌شود، اضافه کرد، در بازدیدهای دوره‌ای بازرسان شبکه بهداشت به همراه اکیپ‌های بازدیدی اصناف و اتحادیه نانوایان و غله شهرستان، آموزش‌های لازم نیز به نانواها و متصدیان آنها داده می‌شود.

مرشد اسکی ادامه داد، که تمدید پروانه فعالیت برخی نانوایی‌ها و پرسنل آنها باید به صورت منظم و دوره‌ای تمدید شود و در صورت کوتاهی نسبت به این مهم و تخلفات دیگر در نانوایی‌ها، بدون اغماض گزارش وبرخورد قانونی خواهد شد.

وی از همه شهروندان خواست که با جدی گرفتن خطر ابتلاء به ویروس کرونا در صف نانوایی‌ها و با توجه به اینکه نمی‌توان نان را مانند سایر کالاها مورد شست و شو قرار داد، بهداشت نان و رعایت فاصله اجتماعی را مد نظر قرار دهند.

حضور همزمان ۱۵ اکیپ بازرسی از نانوایی‌های آمل

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور هم به حضور اکیپ مشترک بازرسی از نانوایی‌های شهرستان آمل در قالب ادامه اجرای طرح‌های استانی بازدید از نانوایی‌های استان اشاره کرد وگفت: با توجه به تعداد بالایی نانوایی در شهرستان آمل، تعداد ۱۵ اکیپ بازرسی متشکل از شرکت غله وخدمات بازرگانی، اتحادیه نانوایی‌ها، شبکه بهداشت و درمان و اداره صمت شهرستان آمل حضور داشتند و نتایج بازید نیز رضایت بخش بوده است.

محمود کاظمی نژاد به خبرنگار مهر افزود: طرح ویژه استانی ستاد نظارت بر نانوایی‌ها در مازندران، پیش از این در هفته‌های گذشته در چند شهرستان اجرا شد و دراین مرحله نانوایی‌های شهرستان آمل، در زمینه میزان اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در پیشگیری از بیماری کرونا توسط تیم‌های بازرسی اداره غله مازندران، اداره صنعت، معدن، تجارت و اتحادیه خبازان و شبکه بهداشت ودرمان شهرستان آمل بازدید شد.

بازدید کرونایی تیم‌های بازرسی از ۱۲۵۰ نانوایی مازندران

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور، با بیان اینکه هدف تیم‌های بازرسی توسط این شرکت و نهادهای بهداشتی تاکید بر اجرای دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی توسط نانوایی‌ها ونیز شهروندان در اوج گیری دوباره بیماری کرونا است، گفت: طرح تشدید نظارت و بازرسی از نانوایی‌ها نیز بیشتر با رویکرد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا والزام آور شدن در انجام برخی موارد درخواستی ازجمله زدن ماسک، دریافت پول از شهروندان حتماً با کارتخوان وضدعفونی هرروزه فضای درون و بیرون نانوایی‌ها است.

کاظمی نژاد ادامه داد، تعطیلی خود سرانه و خرید آرد برخی شرکت‌های خارج از استان توسط نانوایی‌ها درآمل درصدر بیشترین تخلف دیده شده دراین بازید بوده و در موضوع رعایت بهداشت فردی ومحیط نانوایی‌ها مشکل خاصی وجود نداشت.

وی یادآور شد، درمجموع از تعداد هزار و ۲۵۰ نانوایی‌ها که توسط تیم‌های بازرسی شرکت غله وتیم های بهداشتی انجام شد، به متصدیان ۲۹۰ واحد اخطار کتبی داده شده و تعداد ۲۹ واحد نانوایی نیز به علت رعایت نکردن برخی قوانین بهداشتی و نیز عملکردی پلمپ شدند.

درخواست جدی از شهروندان برای کمک به قطع زنجیره کرونا

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با تاکید براینکه بازرسی و نظارت بر نانوایی‌ها به صورت مرتب انجام می‌شود وتخلف های این واحدها بدون اغماض رصد می‌شود، گفت، انتظار هست که متصدیان نانوایی‌ها نسبت به تغییر ساعت پخت نانوایی‌ها واطلاع رسانی از روزهای تعطیل به شهروندان اطلاع رسانی کنند و نیز از تعطیلی‌های خودسرانه که باعث شائبه برای فروش آرد تحویلی دولتی و فروش آن به صورت آزاد جدا خودداری کنند.

کاظمی نژاد، از شهروندان نیز درخواست کرد، که خطر بیماری کرونا در صف نانوایی با رعایت فاصله و توجه به مسائل بهداشتی جدی تر بگیرند و رسانه‌ها و فضای مجازی نیز با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان بر ضرورت مسائل بهداشتی کمک کنند، بیماری کرونا در صف نانوایی‌ها منتشر نشود.

در مازندران حدود ۵ هزار واحد نانوایی وجود دارد.

کد خبر 5092226

منبع: مهر

کلیدواژه: نانوایی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 ویروس کرونا ویروس کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا بارش برف محدودیت های کرونایی شهرکرد سیلاب شهرستان کرج بارش باران روز دانشجو گرگان کرمانشاه شیوه نامه های بهداشتی بازرسی از نانوایی ها تیم های بازرسی صف نانوایی نانوایی ها شبکه بهداشت بیماری کرونا رعایت بهداشت نانوایی ها شهرستان آمل ویروس کرونا شرکت غله خرید نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟ | روغن‌های زیرو ترانس تاییده بهداشت دارند

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مهدی انصاری مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اظهار نظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، یادآور شد: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند؛ ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آبهای زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

وی ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصولی یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته‌بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته بندی شده نیست. ظروف بسته بندی پت در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه‌ها، روغن های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به روغن‌های خوراکی اشاره کرد و با بیان اینکه روغن‌های زیروترانس مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، تاکید کرد: برای هر شاخص روش اندازه‌گیری وجود دارد که از دقیق‌ترین و حساس‌ترین روش‌ها استفاده می‌شود و عبارت زیرو معنی عام داشته؛ در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی (not detectable) اعلام می شود. باید اذعان نمود نمی توانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانه‌ها عمومیت دهیم.

انصاری در خصوص کیفیت برنج‌های غیر ایرانی موجود در بازار نیز گفت: تمامی برنج های وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبداء تولید نمونه‌برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام می‌شود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند.

کلیه کالاهای سلامت از جمله آبهای بسته بندی مورد نظارت و پایش مستمر سازمان غذا و دارو بوده و با هر گونه عدم انطباق با ضوابط موجود به صورت قانونی برخورد می‌شود. نظرات ارائه شده از سوی افراد غیرمسئول در حوزه سلامت غذایی، جنبه شخصی دارد و موضع ارگان‌های رسمی نیست. اطلاعات ارائه شده بر اساس اطلاعات بسیار محدود و ناقص یک آزمایشگاه بخش خصوصی، فاقد عمومیت بخشی به کل جامعه است.

کد خبر 849644 منبع: ایسنا برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان خبر مهم آب سازمان غذا و داروی ایران

دیگر خبرها

  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • برای خرید؛ قیمت هر شاخه میلگرد ساده را چگونه محاسبه کنیم؟
  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟ | روغن‌های زیرو ترانس تاییده بهداشت دارند
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد