Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@22:40:36 GMT

نقش خیابان‌های سبز در پایداری شهر

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۷۴۴۰۷

نقش خیابان‌های سبز در پایداری شهر

خیابان‌ها اگر به گونه‌ای دوستدار محیط زیست طراحی شود، آنگاه می‌تواند شهر را در واکنش به چالش‌های مربوط به گرم شدن سیاره خاکی یاری کند و اثرات مثبت زیادی برای مناطق شهری در پی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از نهادها و آژانس‌های بین‌المللی نظیر اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد اخیراً بر پایداری محیط زیست، کاهش انتشار گازهای آلاینده هوا و به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی تمرکز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون زمان آن رسیده که خیابان‌ها را نیز در مسائل مربوط به محیط زیست سهیم و آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد تا بیشترین فایده را برای پایداری شهر به ارمغان آورد. در واقع، برنامه‌ریزان شهری می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در خیابان‌های پایدار، وضعیت محیط زیست، کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی را بهبود بخشند و گامی بلند در رسیدن به اهداف توسعه پایدار بردارند. سوالی که در اینجا ممکن است ذهن مخاطب را به خود درگیر کند اینکه مقامات شهری چه مولفه‌هایی را باید برای طراحی مناسب خیابان‌ها در نظر بگیرند تا به اهداف مورد نظر دست یابند؟

ریزاقلیم‌ها

خیابان‌ها هر چه از پوشش سبز بیشتری برخوردار باشند، بیشتر می‌توانند در پایداری محیط اطراف خود سهیم باشند. به عبارت دیگر، درختان و بوته‌های خیابانی با انتشار اکسیژن و جذب دی اکسید کربن، به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات جزایر گرمایی کمک زیادی می‌کنند. از سوی دیگر، پوشش سبز خیابان‌ها و فضاهای عمومی نیاز به انرژی شهری را به حداقل می‌رساند که این امر به سهم خود، نقش مهمی در تهویه هوای سازه‌های اطراف ایفا می‌کند.

کاهش آلودگی‌های صوتی محیط

آلودگی صوتی به خصوص در کلانشهرها یکی از بحران‌هایی است که بشر امروزی با آن دست و پنجه نرم می‌کند چرا که اختلال در خواب و تمرکز را در پی دارد. البته برنامه‌ریزان شهری به گونه‌های مختلف می‌توانند اثرات صوت بر زندگی بشر را به حداقل برسانند که از مهم‌ترین راهبردهای آن می‌توان به افزایش پوشش سبز شهری اشاره کرد. در واقع، درختان و سایر گیاهان سبز می‌توانند از طریق جذب، انکسار و انحراف صدا باعث کنترل صوت شوند و از سوی دیگر، صداهای ناهنجار را از طریق حرکت برگ‌ها، به اصوات دلپذیر تبدیل کنند.

کیفیت هوا

متأسفانه در طراحی شهری قرن بیستم، خودروها بیش از مردم مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفت و در نتیجه خیابان‌ها برای وسایل حمل و نقل موتوری و نه انسان‌ها طراحی شد. در نتیجه این فرآیند، تراکم خودرویی روز به روز در خیابان‌ها افزایش می‌یافت که این امر به سهم خود آلودگی خطرناک هوا را در پی داشت. اما خبر خوش اینکه، اخیراً و به خصوص پس از ظهور ویروس کرونا، طراحان توجه خود را بر عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و حمل و نقل پاک بیش از پیش معطوف کرده‌اند. ما امروزه شاهد بسته شدن بسیاری از خیابان‌های سراسر دنیا به روی خودروهای حمل و نقل موتوری و ترویج تردد سبز هستیم که این امر بدون شک بهبود قابل توجه کیفیت هوا را در بر خواهد داشت.

مدیریت آب و پیشگیری از وقوع سیل

اگر در طراحی خیابان‌ها، زیرساخت‌های سبز به میزان کافی مورد توجه قرار گیرد آنگاه به مدیریت رواناب‌ها و پیشگیری از وقوع سیل در شهرها کمک زیادی خواهد شد. در واقع، درختان و گیاهان خیابانی همانند مانعی بر سر راه آب باران عمل می‌کنند و از ورود رواناب‌ها به پیاده‌روها و سازه‌ها خودداری به عمل می‌آورند. از سوی دیگر، خاک باغچه‌های خیابانی آب باران را به خود جذب می‌کند و مانع از جمع شدن آن در مسیرهای تردد می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه، برنامه‌ریزان شهری می‌توانند خیابان‌ها را به گونه‌ای طراحی کنند تا از آب باران برای آبیاری فضاهای سبز بهره برند.

نقش فضاهای سبز در سلامت انسان

شواهد حاکی است که گذراندن چند دقیقه در فضای سبز می‌تواند تا چند ساعت انسان را از استرس و تنش‌های روحی دور کند. بنابراین، هر چه پوشش خیابان‌ها سبزتر باشد، ساکنان از روحیه‌ای شادتر برخوردار خواهند بود که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش ارتکاب جرم و جنایت ایفا کند.

کد خبر 460569

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فضاي سبز شهري فضاي سبز خیابان طراحی خیابان مدیریت آب محيط زيست شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برنامه ریزان شهری محیط زیست کیفیت هوا خیابان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۴۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آفرینی «محمد رضا سنگری» در ادبیات پایداری بی بدیل است

به گزارش خبرنگار مهر، رضامراد صحرایی پنجشنبه شب در آئین بزرگداشت دکتر سنگری در جمع مردم دزفول در حسینیه ثارالله دزفول با اشاره به اینکه تکریم مقام معلم هدف اصلی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: معلم در اسلام جایگاهی ویژه دارد، جایگاه رفیع معلم به این دلیل است نیکی‌ها را به انسان می‌آموزد.

وی با طرح این سوال که معلم چه می‌کند که خدا و ملائکه بر او درود و صلوات می‌فرستند، افزود: معلم نور می بخشد و معلم کسی است که با جهل می جنگد.

صحرایی با تاکید بر اینکه معلم علمدار مبارزه با جهل و میدان دار روشنایی است، عنوان کرد: در بیان رهبر معظم انقلاب، معلم سازنده زیرساخت کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم کسی است که گوهر وجود کودکان کشور را می‌سازد، گفت: نقش آفرینی دکتر سنگری در ادبیات مقاومت و عاشورا، نقش آفرینی بی بدیلی است و دزفول در بطن خودش معلمانی بزرگ همچون محمد رضا سنگری پرورانده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهل دانش، شور و شعور عاشورایی را از او آموختند، عنوان کرد:

سنگری در ادبیات پایداری نقش آفرین است و معلمان ادبیات پایداری را از سنگری آموختند.

وزیر آموزش و پرورش با عنوان اینکه سنگری، هم عالم است و هم معلم ادامه داد: ویژگی ممتاز سنگری کسب جایگاه رفیع معلمی است چرا که عالم و معلم همزمان در او جمع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا سنگری متولد اول آبان ۱۳۳۳ در دزفول است. پس از ریاست وی بر گروه برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، ادبیات اسلامی وارد کتب درسی شد. او نویسنده، پژوهشگر و شاعر ادبیات انقلاب اسلامی و شعر و ادبیات آئینی و عاشورایی است و آثار وی جزو منابع این موضوعات به‌شمار می‌رود.

وی فعال در نقد، داوری، سخنرانی و بررسی آثار ادبی به‌خصوص ادبیات عاشورایی و دفاع مقدس است.

رشته تحصیلی وی در دانشگاه زبان و ادبیات فارسی بوده که در این رشته با مدرک دکتری از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۳ فارغ‌التحصیل شده‌است. سنگری مؤلف چندین مقاله و کتاب است که در این میان کتب درسی سطوح مختلف ابتدایی و دبیرستان و همچنین دو منبع درسی دانشگاهی وجود دارد.

کد خبر 6095377

دیگر خبرها

  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند
  • بهره‌گیری از بازی‌های ویدئویی در برنامه‌ریزی شهری
  • بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران
  • نقش آفرینی «محمد رضا سنگری» در ادبیات پایداری بی بدیل است
  • مشکل آب‌گرفتگی بلوار ارغوانیه رفع شد/ آماده‌باش اکیپ‌های ستاد سیل تا پایان بارش‌ها
  • تلاش خدمات شهری شهرداری اهواز برای جمع‌آوری آب‌های سطحی