Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان مطالعه و اجرای طرح های توسعه منابع آب در حوضه های کوهستانی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ حسن فرازجو به مناسبت نزدیک شدن روز جهانی کوهستان با ارائه آماری گفت: استان گلستان با مساحت 20438 کیلومتر مربع شامل 14 شهرستان و در شمال کشور و ضلع شرقی دریای خزر واقع شده و شامل ۵ حوضه آبریز شرق خلیج گرگان ، نکا رود علیا ، قره سو ، گرگانرود و اترک سفلی می باشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میانگین بارندگی سالانه استان در دوره آماری درازمدت ، حدود 490 میلی متر است که این مقدار در حوضه های آبریز کوهستانی استان از جمله گرگانرود و قره سو بیش از 600 میلیمتر در سال است.

وی اظهار کرد: ارتفاعات استان حدود 12000 کیلومتر مربع وسعت داشته و بخش عمده ای از مساحت استان را شامل می شود. در نقشه ناهمواریها و حوضه رودخانه های ایران ، بلندترین نقطه ارتفاعی استان گلستان ، قله گاوکشان در رشته کوه البرز شرقی با ارتفاع 3813 متر از سطح دریا ذکر شده است .

بارش حوضه های کوهستانی  ، نقش عمده ای در تولید منابع آب استان دارند که به صورت آب سطحی در آبراهه ها و رودخانه ها ، جریان یافته و بخشی از بارش های کوهستانی نیز پس از نفوذ در زمین ، آبخوان های زیرزمینی استان را تغذیه می نمایند.

وی افزود: از طرف دیگر ، بارش برف و انباشته شدن آن در حوضه های آبریز استان به عنوان یک ذخیره با ارزش محسوب شده و باعث تداوم جریان پایه رودخانه ها و تقویت آبدهی چشمه ها در فصول خشک سال می گردد.

فراز جو تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای گلستان با لحاظ اصول زیست محیطی و در راستای توسعه پایدار استان ، مطالعه و اجرای طرح های توسعه منابع آب همچون احداث سدهای کوچک مخزنی و تعریف طرح های گردشگری ، پروژه های مهندسی رودخانه ، تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها ، احداث ایستگاه های باران سنجی و آب سنجی در مناطق مرتفع کوهستانی و عملیات برف سنجی را در برنامه عملیاتی خویش دارد و سعی بر آن است تا با مطالعات فنی مناسب در طرح های توسعه منابع آب ، در جهت حفظ معیشت ساکنین حوضه  و به تبع آن ، حفاظت زیست بوم کوهستان های استان ، گام موثری برداشته شود.

به گفته فرازجو، مجمع عمومی سازمان ملل متحد 11 دسامبر را "روز جهانی کوهستان" نامگذاری کرده است که در سال 1399 ، معادل با 21 آذر ماه می باشد.

وی گفت: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( FAO )   ، هماهنگ کننده برنامه های نمادین این روز در سطح جهانی است و هر ساله  در این روز  به منظور ایجاد آگاهی عمومی در مورد اهمیت کوه ها برای زندگی ، برجسته سازی فرصت ها و محدودیت ها در توسعه مناطق کوهستانی و  مواردی که تغییرات مثبتی را برای بومیان منطقه و محیط زیست سراسر جهان ایجاد می کند ، فعالیت هایی صورت می گیرد.

وی بیان داشت: امسال ، روز جهانی کوهستان برای تجلیل از تنوع زیستی غنی در کوه ها و همچنین رسیدگی به تهدیدات موجود ، در نظر گرفته شده است .

وی خاطرنشان کرد: توپوگرافی متمایز کوهستان از نظر ارتفاع و شیب ، فرصت هایی را برای کشت انواع محصولات با ارزش ، باغداری ، دامپروری و رشد گونه های جنگلی فراهم می کند. با این حال ، تغییرات آب و هوایی ، عملیات کشاورزی ناپایدار ، معدن کاوی نادرست ، قطع درختان و شکار بی رویه می تواند صدمات زیادی به تنوع زیستی کوهستان وارد کند. علاوه بر این ، تغییر کاربری اراضی و پوشش گیاهی و بلایای طبیعی ، از بین رفتن تنوع زیستی را تسریع می کند و به ایجاد یک محیط شکننده در جوامع کوهستانی منجر می شود. تخریب اکوسیستم می تواند منجر به منسوخ شدن شیوه های فرهنگی و سنت های باستانی شود که برای چندین نسل ، تنوع زیستی را پایدار نگه داشته است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گلستان طرح های توسعه منابع آب رودخانه ها تنوع زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۵۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست

شانا _ گروه فیلم: تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی برای افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در محل برگزاری نشست‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) امضا شد.

دریافت 35 MB

دیگر خبرها

  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • هشدار هواشناسی در مازندران
  • فعالیت سامانه بارشی طی ۲ روز آینده در مازندران
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • صدور هشدار هواشناسی برای ارتفاعات مازندران
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود