Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور درخصوص تصمیماتش در قبال کشور مغرب هشدار داد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، انگل ضمن استقبال از عادی‌سازی روابط میان کشور مغرب و رژیم صهیونیستی، هشدار داد که به رسمیت شناختن ادعای «رباط» درخصوص حاکمیت بر منطقه صحرای غربی، تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این اختلاف قدیمی را به هدر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگل در این باره گفت:‌ «نگران این هستم که اعلام چنین چیزی، فرایند معتبر و مورد حمایت بین‌المللی سازمان ملل برای حل اختلافات ارضی صحرای غربی را که مورد حمایت طرفین درگیر نیز قرار گرفته، با شکست مواجه کند».

رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا که به‌زودی این مقام را ترک می‌کند ضمن هشدار درخصوص «کنار گذاشتن راه‌های قانونی و چندجانبه برای حل منازعات» گفت:‌ «از تمام طرف‌ها در شمال آفریقا می‌خواهم خویشتن‌داری به خرج دهند و از خشونت اجتناب کرده و در راستای رسیدن به راه حلی پایدار و عادلانه تلاش کنند».

وی با مطرح کردن این ادعا که‌ «اکنون که چهار کشور عربی دیگر نشان داده‌اند آینده منطقه مسیر خود را در صلح با اسرائیل یافته است»، تأکید کرد:‌ «از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌خواهم بر سر میز مذاکره برگشته و به راه‌حل پایدار و مسالمت‌آمیز دو دولتی متعهد شوند».

دونالد ترامپ پنجشنبه شب در پیامی توییتری نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد. دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی مغرب بر سر برقراری روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند- این پیشرفتی بزرگ در راستای صلح در خاورمیانه است».

رئیس جمهور آمریکا در توییتی نیز نوشت که حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است. او در این باره نوشت: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

با این حال رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد جمعه گزارش دادند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، بار دیگر حزب آبی‌وسفید به ریاست «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم را از توافق عادی‌سازی روابط با کشور مغرب مطلع نکرده بود و آن‌ها از طریق کاخ سفید از این مسئله مطلع شده‌اند.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دونالد ترامپ آمریکا رژیم صهیونیستی سازمان ملل مغرب الیوت انگل صحرای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۸۵۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا

ساده انگاری مداخله‌گرایی غرب و در راس آن آمریکا در نظام بین الملل، یکی از دستورالعمل‌هایی است که از سوی جریان‌های رسمی و پنهان قدرت در واشنگتن و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود. - اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود، سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به ریاض را به مثابه سفری در راستای ایجاد قدرت بازدارندگی منطقه‌ای و جلوگیری از وقوع تهدیدات مستمر در غرب آسیا دانسته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیراً خواستار  استقرار دفاع «یکپارچه» از کشورهای عربی خلیج فارس در برابر جمهوری اسلامی ایران شده  و آن را معطوف به واکنش قاطعانه و غیرتمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قبال تجاوز صهیونیستها به حریم دیپلماتیک ایران در دمشق صورت داده است.

نکته دیگر اینکه بلینکن از کشورهای عربی منطقه خواسته است تا دراین خصوص، هم افزایی با رژیم اشغالگر قدس را نیز در دستورکار قرار داده و به روند رسمیت بخشی به رژیم قاتل و کودک کش صهیونیستی سرعت ببخشند.

بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران توان بازدارندگی خود را به رخ همه بازیگرانی کشیده که در پازل دشمنان امنیت منطقه بازی می کنند.با این حال در انعکاس سفر بلینکن به ریاض و متعاقبا امان ( پایتخت اردن) سوالاتی وجود دارد که نه تنها خبرگزاری فرانسه، بلکه دیگر رسانه های غربی نیز نسبت به پاسخ‌دهی به آنها عاجز هستند:

-کلیت حضور یک مقام از آن سوی اقیانوس آرام برای تعیین تکلیف در خصوص امنیت منطقه غرب آسیا چه منطقی به لحاظ حقوقی، راهبردی و عقلانی دارد؟

- آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم کودک کش و جعلی صهیونستی، چه نقشی در خلق بحرانهای مزمن منطقه‌ای و تعمیم آن به سرتاسر حوزه جغرافیایی جهان اسلام ایفا نموده است؟

- قرائت آمریکا از مفهوم بازدارندگی، تا چه اندازه ای با ایجاد ثبات و امنیت در نظام بین الملل قرابت دارد و حضور آمریکا در مناطق مخالف جهان چگونه منجر به خلق گره های کور راهبردی در آن حوزه های جغرافیایی شده است؟

- ترس از عملیات موفقیت آمیز وعده صادق و شکست سنگین مشترک رژیم اشغالگر قدس و آمریکا در این آوردگاه، چه تاثیری بر تشدید سردرگمی استراتژیک و تاکتیکی غرب در منطقه غرب آسیا داشته است؟

بهتراست خبرگزاری فرانسه به جای قهرمان سازی از قاتلی به نام بلینکن که دولت متبوعش از یک سو مقابل هرگونه توقف نسل کشی در غزه ایستاده و از سوی دیگر به سرکوب وقیحانه دانشجویان منتقد جنایات صهیونیستها در دانشگاههای آمریکا می پردازد، پاسخگوی سوالات شفاف فوق باشد.

بدیهی است که یکی از مهمترین کارویژه‌ها و وظایف رسانه‌های غربی، جلوگیری از طرح این پرسشهای هدفمند، آن هم به واسطه تهیه و تنظیم گزارشهایی تکراری و نخ نما (مانند گزارش اخر خبرگزاری فرانسه) است.

ساده انگاری مداخله‌گرایی غرب و در راس آن آمریکا در نظام بین الملل، یکی از دستورالعمل‌هایی است که از سوی جریان‌های رسمی و پنهان قدرت در واشنگتن و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود.

این در حالیست که جنگ غزه و تحولات آن، این استراتژی خطرناک را بیش از پیش در معرض دید و قضاوت افکار عمومی دنیا قرار داه است.بخش اعظمی از خیزشهای عمیق صورت گرفته در کشورهای غربی علیه حکمرانان آنها، ناظر بر همین حقیقت مطلق است.حقیقی که احتمالا رسانه های غربی دیگر فرصت چندانی برای درک آن نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های راه وشهرسازی آذربایجان غربی
  • فیلم/ گشت و گذار پلنگ در جنگل‌ ساری
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • ترور برای بقا
  • هشدار جدی فرمانده ارشد ارتش به دشمنان: جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی را با قدرت می دهیم /پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!