Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@00:43:57 GMT

انواع لوله مانیسمان کربن استیل

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۹۵۰۷۶

انواع لوله مانیسمان کربن استیل

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان فولادی نوعی لوله فلزی از جنس کربن استیل، فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل و یا فولاد آلیاژی است که در آن شمش بریده می شود،به آن گرما داده شده و سپس فرم میله ای می گیرد. در مرحه بعدی در حالی که در حالت داغ و نزدیک به مذاب است با فشار یک سمبه درون آن سوراخ می شود تا یک لوله مانیسمان ساخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این نوع از لوله که در سال 1886 توسط مانیسمان مخترع آلمانی و همکارش تولید شد، لوله مانیسمان نیز می گویند در این مقاله میخواهیم با اصلی ترین متریال های لوله مانیسمان کربن استیل آشنا شویم.

 

انواع لوله مانیسمان کربن استیل بر اساس ماده سازنده:  

1- لوله مانیسمان API 5L :

لوله مانیسمان API 5L  نوعی لوله بسیار پرکاربرد در خطوط انتقال نفت و گاز و پتروشیمی است که آن را با نام های دیگری مانند لوله L245 نیز می شناسند. این نوع لوله مانیسمان طبق استاندارد NACE تولید می شود و در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز کاربرد زیادی دارد. انواع آن عبارتند از:

PSL1 : معمولا به عنوان جایگزین ASTM A106 B و A53 B استفاده می شود.

PSL2 : نسبت به نوع قبلی از نظر ویژگی های شیمیایی متنوع تر و از نظر استحکام محکم تر است و تست های بیشتری مانند تست های غیرمخرب، تست های اثر CVN و DWT روی آنها انجام می شود.

لوله های سرویس های ترش: برای خطوط انتقال سرویس های ترش مانند اسیدها، مواد سازنده لوله دارای برخی تغییرات در مقدار کربن و فسفر و گوگرد باید باشد که این تغییرات با توجه به استاندارد NACE MR0175 اعمال می شود. بیشتر مواقع لوله PSL2 برای سرویس های ترش استفاده می شود البته بر اساس همین استاندارد امکان استفاده از لوله های A 106 Gr.b نیز وجود دارد.

 

2- لوله مانیسمان 106A:

لوله مانیسمان A106  یکی از انواع لوله مانیسمان است و برای استفاده در دماهای بالا خیلی مناسب است . به این نوع لوله و مشابه های آن اصطلاحا لوله آتشخوار اطلاق می شود. لوله  مانیسمان A106  برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا بسیار مناسب هستند و از همین رو در صنایع مختلف مرتبط با نفت و گاز و همچنین انتقال سیالاتی مانند بخار و بویلرهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند از این لوله ها به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار می توان برای انتقال آب و فاضلاب هم استفاده کرد، ولی محل اصلی استفاده از این لوله ها در پالایشگاه ها، انواع نیروگاه های بخار یا سیکل ترکیبی و خطوط انتقال کارخانه های شیمیایی می باشد.

لوله مانیسمان A106  برای خم کردن و دیگر عملیات های تغییر شکل مناسب هستند.

لوله مانیسمان A106 معمولا در سه گرید A , B ,C ساخته می شد که گرید  B از بقیه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله مانیسمان A106 از نظر ترکیبات شیمیایی معادل لوله استاندارد ASTM A53 Grade B و API 5L B  می باشد.

 

3- لوله مانیسمان برودتی A333

لوله مانیسمان برودتی A333 نوعی  لوله مانیسمان برودتی می باشد که داراری ضخامت بیرونی متوسط است. لوله مانیسمان برودتی A333 همان طور که از نامش پیدا است برای محیط های با برودت دما یا همان دامای پایین مناسب است. قطر بیرونی این لوله ها معمولا پایین یا متوسط است و به همین دلیل برای دماهای پایین مناسب است. در واقع باید اینگونه بیان کرد که کارکرد یک لوله در دماهای پایین با قطر بیرونی آن نسبت معکوس دارد و هرچه قطر بیرونی پایین تر باشد برای محیط های برودتی مناسب تر است.

نکته مهم در مورد لوله مانیسمان برودتی A333 این است که می توان آن را به روش های گوناگون و مواد مختلف تولید کرد و از همین رو تنوع کاربرد آن نیز افزایش می یابد. این نکته را نیز باید ذکر کرد که نوع مانیسمان این لوله از انواع بسیار پرکاربرد آن می باشد. 

از دیگر ویژگی های این محصول که نشان از تنوع بالای تولید آن دارد گریدهای مختلفی است که می توان آن را تولید کرد. گریدهای 1,3,4,6,7,8,9,10,11 از مطرح ترین گریدهای تولیدی لوله مانیسمان برودتی A333 هستند.

در مورد سایز این نوع از لوله مانیسمان پیش از این گفتیم که به دلیل استفاده در دماهای پایین، لوله های با قطر بالا را در بر نمی گیرد. در واقع به صورت دقیق تر می توان گفت که کوچکترین سایز این لوله 1/4”  و بزرگترین سایز آن نهایتا 24” می باشد.

در مورد ضخامت یا همان SCHEDULE تولیدی لوله مانیسمان برودتی نیز باید اضافه کنیم که کمترین ضخامت این لوله 10 و بیشترین ضخامت آن 160 می باشد.

همانطور که گفته شد این نوع لوله مانیسمان در شرایط کاری خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و از از همین رو بسیار مهم است که تحت آزمون های مختلفی مانند آزمون های کشش طولی و عرضی، آزمون های بررسی رفتار مواد، آزمون های خمیدگی، آزمون های سختی و نیز آزمون های ضربه هیدرولیکی بر روی آنها انجام شود تا برای کار در دماهای پایین مورد تایید قرار بگیرند.

از موارد استفاده لوله های برودتی صنایع شیمیایی و پتروشیمی، پالایشگاه ها، خطوط بخار و آب و گاز طبیعی و صنایع خودروسازی را می توان نام برد.

 

4- لوله مانیسمان ASTM A53

لوله مانیسمان A53 نوعی لوله مانیسمان فولادی تحت استاندارد ASME است. لوله فولادی   A53 دارای سه نوع مختلف است که  E, F, S  نامیده می شوند:

لوله فولادیA53 نوع F معمولا به صورت جوشی تولید می شود و فقط دارای یک گرید A می باشد. لوله فولادیA53 نوع E از نوع جوشی قوس الکتریکی (ERW) است که دو گرید A,B را شامل می شود. لوله فولادیA53 نوع S به صورت مانیسمان تولید می شود و دارای دو گرید A,B است: لوله مانیسمان فولادی ASTM A53 Type S GR A - نوع S گرید A لوله مانیسمان فولادی ASTM A53 Type S GR B - A53 نوع S گرید B

این نوع از لوله مانیسمان معمولا برای کاربردهای عمومی و مکانیکال تولید می شود. از این نوع لوله مانیسمان برای مصارف عمومی مانند جابجایی بخار، آب و گاز در خطوط لوله نیز استفاده می شود.

لوله مانیسمان فولادی A53 در واقع نوعی لوله فولادی  کم کربن است که حاوی 25 درصد کربن و 0.95 درصد منگنز می باشد.

این نوع لوله مانیسمان که آن را لوله میلد استیل نیز می نامند، تحت استاندارد ASME تولید می شود. از آنجایی که لوله مانیسمان A53 یک لوله کم کربن است، بنابراین سطح آن را فقط با افزودن کربن می توان سخت کرد. لوله مانیسمان A53 برای خم کردن و تغییر شکل دادن و حتی ساختن فلنج لوله مناسبی است.

هولدینگ پترو کالوج در سالهای اخیر به عنوان تامین کننده لوله مانیسمان نقش مهمی در تامین این نوع از لوله در صنایع نفت، گاز پتروشیمی و نیرو و فولاد داشته و در تامین زودهنگام کالا به ویژه در زمان کسری پروژه و یا تعمیرات اساسی یا همان overhaul مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهی و دیگر صنایع بزرگ ایفا نامی شناخته شده محسوب میگردد.

لینک کوتاه: asriran.com/003BmR

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نوع لوله مانیسمان لوله مانیسمان فولادی لوله مانیسمان A106 نوع از لوله دماهای پایین تولید می شود لوله فولادی کربن استیل لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۵۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده

بهره‌وری انرژی برای آینده‌ای پایدار حیاتی است، با این حال افزایش بیش‌ازحد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بدون وجود زیرساخت‌های کارآمد و مدیریت مصرف، جهان را با مشکلات بسیار مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتلاف انرژی یک مشکل بزرگ است و حدود سه‌چهارم انرژی جهانی به دلیل سیستم‌ها یا زیرساخت‌های ناکارآمد و رفتارهای مصرف نادرست هدر می‌رود. بهره‌وری انرژی اغلب به نفع افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نادیده گرفته می‌شود، حال آن‌که بهبود آن و کاهش اتلاف انرژی می‌تواند انتشار کربن را پایین آورد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و بار تولید انرژی سبز را کاهش دهد. از آنجا که دولت‌ها بر توسعه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود تمرکز می‌کنند، بسیاری از آن‌ها یک عنصر حیاتی برای تقویت امنیت انرژی پاک یعنی مدیریت زباله‌های انرژی را نادیده می‌گیرند.

دردسرهای افزایش اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر

کشورها در سراسر جهان باید سیستم‌های موجود خود را اصلاح کنند تا اطمینان حاصل شود که انرژی در حمل‌ونقل و استفاده از بین نمی‌رود و شبکه‌های برق آماده پذیرایی از پروژه‌های انرژی پاک جدید می‌شوند که انتظار می‌رود طی دهه‌های آینده ارائه شوند.

این توسعه نیازمند تمرکز بیشتر بر کاهش اتلاف انرژی به جای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر است، زیرا جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر بدون توجه به کارآمدی و کاهش مصرف در عمل بی‌فایده خواهد بود. یکی از موارد مشکل‌ساز در این زمینه برای اروپا، عرضه بیش از حد پنل‌های خورشیدی از چین به‌دنبال افزایش اهداف ظرفیت انرژی خورشیدی خود توسط دولت‌ها است.

چین در تولید مقادیر زیادی پنل با هزینه کم بسیار موفق بوده است. این امر به تولید بسیار کمتر پنل‌های خورشیدی در مناطق گران‌تر مانند اروپا و اتکای بیشتر به چین برای تهیه پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان منجر شده و رقابت تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه کرده است. به این ترتیب دولت‌ها به فکر وضع تعرفه‌هایی بر صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر چین هستند که به زودی به ایالات متحده نیز راه پیدا خواهد کرد.

انتظار می‌رود چین مقادیر زیادی پنل‌های خورشیدی را به کشورهای سراسر جهان بفروشد و به آن‌ها امکان توسعه پروژه‌های انرژی خورشیدی کم‌هزینه را بدهد. این امر نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در فناوری انرژی خورشیدی است، با این حال می‌تواند منجر به اتکای بیش از حد به افزایش ظرفیت به جای بهبود کارایی در تمام منابع انرژی و کاهش مصرف انرژی شود.

بهره‌وری انرژی از لحاظ تاریخی بیشترین سهم را در کاهش گازهای گلخانه‌ای به ارمغان آورده است. معرفی مجدد آن برای عصر انرژی‌های تجدیدپذیر و دستیابی به اهداف کربن‌صفر خالص تا سال ۲۰۵۰، بشر را قادر می‌سازد تا به این روند ادامه دهد.

برخورداری از شانس مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و پای‌بندی به توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ برای رسیدن به هدف کربن‌صفر خالص و حفظ گرمایش جهانی به زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، نیازمند بهره‌وری انرژی است. بهره‌وری انرژی می‌تواند یک‌سوم صرفه‌جویی کربن مورد نیاز را تا رسیدن به کربن‌صفر خالص تأمین کند و با برق‌رسانی هرچه بیشتر سیستم انرژی خود، ایجاد انعطاف‌پذیری در عرضه، تقاضا و ذخیره‌سازی انرژی و استفاده مجدد از گرمای اتلاف‌شده، کارایی انرژی را افزایش می‌دهد.

بهره‌وری انرژی در اروپا

مهندسی سیستم انرژی آینده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و بریتانیا ممکن است بتوانند با به حداکثر رساندن پتانسیل تقاضا، هزینه‌های اجتماعی سالانه ۱۱.۲ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۳۰ و ۱۶.۶ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند. این انعطاف‌پذیری به این مناطق کمک می‌کند تا انتشار گاز کربن‌دی‌اکسید خود را تا حدود ۴۰ میلیون تن کاهش دهند و تولید برق از گاز طبیعی را به میزان ۱۰۶ تراوات ساعت یا حدود یک‌پنجم مصرف گاز طبیعی اتحادیه اروپا برای تولید برق نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دهد. انتقال از سوخت‌های فسیلی به یک سیستم کاملاً الکتریکی می‌تواند تا ۴۰ درصد از مصرف انرژی نهایی را کاهش دهد.

بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور

اطمینان از بهره‌وری انرژی در فناوری‌های نوظهور نیز بسیار مهم است. بازار هیدروژن با سرعتی بالا در حال رشد است، زیرا دولت‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان به دنبال جایگزین‌های سوخت پاک‌تر برای نیرو دادن به صنایعی مانند تولید و هوانوردی هستند. تبدیل انرژی تجدیدپذیر به هیدروژن از طریق الکترولیز به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد که بسیاری معتقدند بهتر است به‌طور مستقیم به‌عنوان برق مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین جهان باید فناوری‌های الکترولیز با راندمان بالا را برای بهبود فرآیند تبدیل و تمرکز بر کاهش تقاضا برای هیدروژن توسعه دهد. به این ترتیب یکپارچه‌سازی استراتژیک بخش‌هایی که گرمای اضافی را برای کاهش تقاضای انرژی و افزایش کارایی به کار می‌برند، ممکن و ضروری است.

تا پایان دهه تا ۵۳ درصد از انرژی ورودی جهانی به‌عنوان گرمای اضافی هدر می‌رود، اما این گرما می‌تواند برای تأمین انرژی ماشین‌آلات و همچنین گرمایش ساختمان‌ها و آب استفاده می‌شود.

سیستم‌های انرژی موجود در سطح جهانی بسیار ناکارآمد هستند و تقاضای انرژی در جهان همچنان در حال افزایش است. بنابراین، دولت‌ها در تلاش هستند تا به سرعت منابع انرژی موجود را با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین کنند تا از تلاش‌های کربن‌زدایی حمایت کنند. در این میان برای کاهش ناکارآمدی‌ها و مهار مصرف غیرضروری انرژی، کار چندانی انجام نمی‌شود. بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش استفاده بیش از حد به کاهش انتشار کربن و همچنین کاهش بار دولت‌هایی که به دنبال افزایش تولید انرژی سبز با سرعتی ناپایدار هستند، کمک می‌کند.

کد خبر 748687

دیگر خبرها

  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟