Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر چه دو هفته پیش اعلام شد که پیشرفت‌هایی به ابتکار امیر کویت در آشتی عربستان و قطر حاصل شده است اما طرح یک شکایت دیگر علیه ولیعهد سعودی و همتای اماراتی‌اش، نشان می‌دهد که این اختلاف در سطوح دیگر وجود دارد و همچنان پیگیری می‌شود.

موضوع به شکایت خانم غاده عویس مجری لبنانی الاصل و سرشناس شبکه تلویزیونی الجزیره قطر از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زائد ولیعهد ابوظبی در یکی از دادگاه‌های فلوریدا بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عویس از دو ولیعهد عرب و ۲۰ تن از همدستان آنها به اتهام حملات آنلاین در شبکه‌های اجتماعی و هک شدن تلفن همراهش شکایت کرده است.

روزنامه «لیبراسیون» فرانسه در این باره نوشت: دو رهبر قدرتمند خلیج فارس در دادگاهی بی‌سابقه در ایالات متحده در مقابل یک ستاره تلویزیونی عرب قرار خواهند گرفت.

این روزنامه فرانسوی روز شنبه نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زائد ولیعهد امارات از روز چهارشنبه به جرم هک و ایجاد مزاحمت اینترنتی در دادگاه فلوریدا تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

غاده عویس روز پنجشنبه گذشته / ۱۰ دسامبر در رشته توئیتی نوشت: ۶ ماه پیش، ولیعهد عربستان و ولیعهد امارات گمان می‌کردند که می‌توانند با هک کردن تلفن همراه و سرقت و پخش تصاویر خصوصی‌ام با ادعاهای زن‌ستیزانه دروغین، مرا ساکت کنند.

او گفت که دو ولیعهد با این گمان که می‌توانند خواسته‌های خود را با پول خریداری کنند و یا این که دیگران را بترسانند حکومت کردند. آنها گمان می‌کنند که محاکمه نخواهند شد و می‌توانند برای حکومت استبدادی خود پاسپورت رایگان بگیرند.

عویس می‌گوید: آنها (ولیعهد عربستان و امارات) این باورها را بارها با بمب‌گذاری و کشتار غیرنظامیان در یمن، زندانی و شکنجه کردن مردمانشان و هک و سیاهنمایی علیه کسانی که آنها را تهدید می‌کنند و بسیار نگران کننده‌تر، قتل دوست عزیزم «جمال» با موفقیت‌های بزرگ آزموده‌اند.

او در ادامه این رشته توئیت تصریح کرده است: زمان آن رسیده که به ولیعهدها یادآوری کنیم اقدام‌هایشان عواقبی دارد. در ماه‌های گذشته افراد دیگری را دیده‌ام که این مسؤولیت را پیش می‌برند، سعدالجابری و خدیجه چنگیز (همسر جمال خاشقچی) مبارزه را آغاز کرده‌اند تا به این دو ولیعهد یادآوری کنند که غیرقابل دسترس نیستند.

خانم عویس افزود: امروز، من به این مبارزه پیوسته‌ام و پرونده حقوقی‌ام را علیه ولیعهدها و طرفداران آنها تنظیم می‌کنم. وقت آن است که جهان به آنها و تمامی رهبران اقتدارگرا نشان دهد که آنها مصونیت بالایی نداشته و فراتر از قوانین بین‌المللی نیستند.

غاده عویس

عویس در عین حال نوشت: این پرونده برای من فقط یک مبارزه نیست که مبارزه‌ای برای همه کسانی است که نمی‌توانند علیه بی‌عدالتی حرف بزنند و هیچ روزنامه‌نگار زنی ناچار به تجربه آنچه برای من، رعنا ایوب و پاتریشیا ملأ و تعداد بیشمار دیگر اتفاق افتاد نشود. برای این که سرمشقی باشد به بی‌عدالتِ‌های آینده پایان دهد.

نشریه هیل هم درباره انتشار تصاویر خصوصی عویس نوشته برخی از تصاویر شخصی او در طول چند ساعت ۴۰ هزار بار بازنشر شده که به گفته این نشریه مشخصاً توسط ارتش سایبری عربستان سعودی انجام شده است.

عربستان به لحاظ شاخص آزادی بیان در زمره بدترین کشورها قرار دارد؛ فعالان زن سعودی از جمله هتون الفاسی خبرنگار و ایمان النفجان و نوف عبدالعزیز وبلاگ نویس سعودی از جمله بانوانی هستند که به اتهامات مختلف از جمله ارتباط با خبرنگاران خارجی دستگیر شده اند.

رائف بدوی روزنامه نگار و وبلاگ نویس مشهور عربستانی از جمله کسانی است که تنها به جرم ابراز عقیده به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

صالح الشیحی نویسنده روزنامه الوطن نیز سال گذشته به اتهام فساد بازداشت شده است.

تیرماه گذشته / ژوئیه ۲۰۱۹، هیأتی از سازمان گزارشگران بدون مرز در تلاش برای آزادی ۳۰ روزنامه نگار زندانی در عربستان به این کشور سفر کردند.

جنجال بر سر هک تلفن همراه این مجری سرشناس و انتشار عکس‌های خصوصی او در فضای مجازی دومین رسوایی سعودی‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.

روزنامه لیبراسیون در این مورد می‌نویسد: این نخستین بار نیست که محمدبن سلمان به دلیل این که در پشت پرده هک قابل توجه اطلاعات شخصی قرار داشته متهم می‌شود. سال گذشته اعلام شد که بن سلمان تلفن همراه جف بروس که با او در ارتباط بوده را هدف قرار داده است.

مدیر آمازون در واقع صاحب امتیاز روزنامه واشنگتن پست است که خاشقچی با آن همکاری داشت.

جف بروس مدیر آمازون

جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد مهر ماه سال ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

جمال خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

جمال خاشقچی

عربستان سعودی که در آزادی مطبوعات در رتبه‌های پایین کشورهای جهان قرار دارد و با روزنامه‌نگاران و منتقدان خود یا به شیوه خاشقچی برخورد و یا آنها را به سال‌های طولانی حبس محکوم می‌کند. سعودی‌ها قتل یک خبرنگار دیگر به نام «صالح‌الشیخی» و تهدید «سعدالجبری» از مسؤولان سابق امنیتی کشور را هم در کارنامه دارند.

بعد از شکایت سعد الجبری دادگاهی در آمریکا محمد بن سلمان را به اتهام تلاش برای قتل این مقام سابق امنیتی احضار کرد.

روزنامه نیویورک تایمز هم چندی پیش از پیام‌های پی در پی تهدید آمیز بن سلمان برای سعد الجبری که از او به عنوان جعبه سیاه فراری خاندان سعودی یاد می‌شود و در حال حاضر در کانادا به سر می‌برد، خبر داد.

سعد الجبری





 

برچسب‌ها قطر روزنامه نگار جمال خاشقجی محمد بن ‌سلمان دوحه ریاض حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر روزنامه نگار جمال خاشقجی محمد بن سلمان دوحه ریاض حقوق بشر قطر روزنامه نگار جمال خاشقجی محمد بن سلمان دوحه ریاض حقوق بشر اخبار کنکور ولیعهد عربستان روزنامه نگار جمال خاشقچی بن سلمان محمد بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد

رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد:  محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • ویدیو/ ۵۰ هزار خودکشی در یک سال!
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری