Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک سال از ریاست جمهوری عبدالمجید تبون ۷۵ ساله بر الجزایر می گذرد و مردم در انتظار بازگشت او به کشور هستند که در پی ابتلا به ویروس کرونا برای درمان از ۲۸ اکتبر به آلمان رفته است.

به نقل از شبکه اسکای نیوز، در حالی که تداوم غیبت تبون برای بیش از یک ماه سوالات زیادی را در ذهن مردم الجزایر پیرامون آینده کشورشان مطرح کرده، دولت همچنان مردم را به اتحاد صفوف داخلی ترغیب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که عبدالعزیز جراد، نخست وزیر الجزایر اعلام کرد، مردم باید برای حل مشکلات متحد شوند و باید اهمیت تلاش های متحد در یافتن بهترین راه حل برای برون رفت از این بحران را درک کنند.

با توجه به شرایط استثنایی که به دلیل شیوع کرونا در دنیا به وجود آمد و سال ۲۰۲۰ را مملو از حوادث غیر مترقبه کرد، تقریبا همه مردم الجزایر اتفاق نظر دارند که ارزیابی یک سالی که از ریاست جمهوری عبدالمجید تبون می گذرد، سخت است.

علی ربیج، استاد دانشگاه الجزایر  می گوید، تبون دولت را در شرایط پیچیده بی سابقه ای تحویل گرفت‌. او پس از خیزش بی سابقه مردمی که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری سابق را برکنار کرد، قدرت را به دست گرفت و شرایط کشور و دولت در همه زمینه ها سنگین و پیچیده بود و بقایای رژیم سابق هم همچنان به مقاومت خود ادامه می دادند.

عبدالمجید تبون به صورت رسمی ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ حکومت را تحویل گرفت و دو ماه از ریاست جمهوری اش نگذشته بود که جهان گریبانگیر ویروس کرونا و تبعات آن شد و الجزایر هم مانند سایر کشورها مرزهای خود را بست و مشغول مقابله با این ویروس شد. از سوی دیگر ، قیمت نفت شاهد کاهش چشمگیری بود. همین مسائل موجب شد رئیس جمهوری جدید نقشه راهی که در برنامه انتخاباتی خود ترسیم کرده بود، تغییر دهد و یک برنامه فوریتی با ۱۰۰ میلیون دلار بودجه برای مقابله با کرونا در نظر بگیرد.

به علاوه، کارشناسان معتقدند، تبون در این یک سال در سطح داخلی با سه چالش بارز روبرو بود، نخست ایده تحقق اجماع و جلب اعتماد همه مردم و دوم سفر به استان هایی که انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده بودند و چالش سوم توطئه های همدستان گروهک ها بود که در اشکال مختلف مثل آتش زدن جنگل ها که بیش از ۲۲ استان الجزایر را تحت تاثیر قرار داد و وقوع بحران نقدینگی و سخت شدن معیشت مردم خود را نشان داد.

ناصر جابی، استاد جامعه شناسی سیاسی الجزایر گفت، نگرانی دولت و خود تبون از توطئه گران به عدم ثبات در موازین قدرت در داخل نظام و عدم تسلط تبون و شخصیت های بارز به گونه ای که جای پای تبون محکم شود، برمی گردد. جناح بازنده در خیزش مردمی تلاش می کند با استفاده از دولت و حساب کردن روی اشتباهات آن، از پشت پرده مجدد پدیدار شود.

در طول این یک سال ریاست جمهوری، تبون قدرتمندتر ظاهر شد و از حمایت ارتش برخوردار بود و رسانه های وابسته به او هماهنگی زیاد در توازن قدرت میان ارتش و دولت برای مقابله با گروههای مخفی و بقایای گروهک ها را به تصویر کشیدند اما پس از یک سال دوباره بیماری تبون در کشور مطرح شده است و با وجود اطمینان خاطر مقامات که دائما اعلام می کنند تبون به زودی به کشور برمی گردد، برخی خواستار اجرای بند ۱۰۲ قانون اساسی مربوط به اعلام خالی بدون پست ریاست جمهوری به دلایل سلامتی هستند.

اما عبدالرحمن عرعار، رئیس همایش مدنی تغییر و از مدافعان بارز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ می گوید، مهمترین دستاورد تبون حفظ مشروعیت و ثبات سیاسی و امنیتی بود چرا که در جریان خیزش مردمی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ قطره خونی ریخته نشد.

وی تاکید کرد، در ارزیابی عینی از دوره ریاست جمهوری یک ساله تبون باید ابتدا به مطالبات مردمی در جریان خیزش آنها پرداخته شود. تبون راه درازی را بخصوص در زمینه مبارزه با فساد در پیش دارد. پس از گذشت یک سال از حکمرانی امروز لازم است تبون آزادی عمل سیاسی برقرار کرده، از تحول واقعی دموکراتیک اطمینان حاصل کند، به رسانه ها و مخالفان حق آزادی عمل دهد و یک گفتگوی همه جانبه و واقعی به دور از حساسیت های سیاسی برقرار کند.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: عبدالمجید تبون ریاست جمهوری یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۰۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسیه خزعلی توضیح داد؛ طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف چیست؟

انسیه خزعلی، در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در حوزه حجاب و عفاف، گفت: طرح زیست عفیفانه با عنوان زندگی و بالندگی در این معاونت پیگیری می‌شود و مربیانی از سراسر کشور با همکاری آستان قدس رضوی آموزش می‌بینند تا به والدین آموزش‌های لازم را دهند.

وی افزود: تاکنون چهار دوره آموزشی برگزار شده است که این مربیان ابتدا برای والدین و در ادامه برای دانش آموزان آموزش‌ها را ارائه خواهند داد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تصریح کرد: هویت دختران و کمک به مهارت آموزی دانش آموزان در حوزه‌های سبک زندگی از دیگر برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است که در حال انجام است.

خزعلی با اشاره به طرح‌هایی که این معاونت با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری می‌کند، گفت: از آنجا که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری دستگاه اجرایی نیست، بیشتر در حوزه قانون‌گذاری و سیاستگذاری فعالیت می‌کند و طرح‌هایی را با همکاری وزارت علوم در کمیسیون‌های مرتبط مجلس پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه‌هایی است که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری پیگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • انسیه خزعلی توضیح داد؛ طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف چیست؟
  • خزعلی ابعاد «طرح زیست عفیفانه» را تشریح کرد
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات