Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ سهم ۸۷۷۰ میلیارد ریالی ایلام از بودجه ۱۴۰۰ به اعتقاد مسئولان استانی سهم ایلام از این بودجه، سهمی قابل قبول است اما در روند تصویب آیا این سهم حفظ خواهد شد یا خیر؟ بستگی به قدرت رایزنی نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ آخرین بودجه 841 هزار میلیارد تومانی دولت دوازدهم که به‌عنوان «آخرین بودجه قرن» نیز از آن نام می‌برند، بالاخره با اما و اگرها و حاشیه‌های آن بدون حضور سران قوای مقننه و مجریه به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد تا به بررسی و تصویب و فرایند اجرا برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«درآمدها»، «واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای» و «واگذاری دارایی‌های مالی» سه مؤلفه بودجه 1400 است که دولت در تلاش است تا با کسب درآمدهای مالیاتی، فروش نفت و اوراق دولتی بتواند آن را محقق کند.

اما استان ایلام با جمعیتی بالغ‌بر 600 هزار نفر و مساحتی بالغ‌بر 20،123 کیلومترمربع از بودجه 841 هزار میلیارد تومانی دولت دوازدهم سهمی بالغ‌بر 8770 میلیارد ریال دارد. سهمی که به گفته رحمت‌الله قیصوری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از رشد 70،5 درصدی برخوردار است.

تکرار/ حاجی بابایی: 590 هزار میلیارد تومان از بودجه1400 غیرواقعی است/ اجرای این بودجه یعنی «معجزه»رئیس کمیسیون بودجه مجلس: 590هزار میلیارد تومان از بودجه1400 غیرواقعی است/ اجرای این بودجه یعنی «معجزه»گفتگوی تسنیم با خاندوزی|پرداخت ناهماهنگ 5 نوع یارانه در بودجه1400 اصلاح می‌شود/ اصلاح منابع یارانه سوم در پی مخالفت شورای نگهبان

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان ایلام، 63،2 درصد افزایش در اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی را نمونه دیگر از توجه دولت در بودجه 1400 به ایلام عنوان کرد و گفت: تلفیق بودجه استانی و ملی اختصاص‌یافته به استان ایلام در حوزه‌های مختلف زیرساختی و با نگاه توسعه‌ای که برای استان مدنظر برنامه نویسان بودجه 1400 بوده است از رشد 108،2 برخوردار است.

وی افزایش 108،2 درصدی در بودجه تلفیقی ملی و استانی اختصاصی ایلام را شامل حوزه‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن، بهداشت و درمان و دانشگاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موارد طرح سامانه گرمسیری نیز در این تلفیق بودجه ملی و استانی لحاظ شده است.

اختصاص ردیف بودجه اربعین نیز ازجمله تلاش‌های استاندار ایلام به تعبیر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان ایلام بود که گفت: در لایحه بودجه 1400، 100 میلیارد تومان به مبحث اربعین در ایلام اختصاص‌یافته است که از رشد 22 درصدی نسبت به سال 99 برخوردار است.

جدول شماره 1:مقایسه اعتبارات طرح‌های ملی و ملی استانی شده در لایحه بودجه1400 نسبت به سال1399 و میزان رشد یا کاهش در ایلام

ردیف عنوان

 بودجه 1399

لایحه بودجه 1400 افزایشکاهش1در حوزه راه‌ها و حمل و نقل164 میلیارد تومان280 میلیارد تومان71 %-2بخش آب و فاضلاب --37%-3آب و خاک،سدها و سامانه گرمسیری از محل اعتبارات ملی و ملی استانی--161%-

 

جدول شماره 2: مقایسه اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه‌ای ایلام در لایحه 1400 نسبت به سال 1399(ارقام به میلیون ریال)

کل اعتبارات تملک سرمایه‌ایسال 99لایحه 1400تغییرات لایحه 1400 نسبت به سال 99جمعیت استان  سرانه ایلام5145387877032370،558015815،01

داده‌های جدول شماره 2 نشان می‌دهد که؛ اعتبارات استانی تملک دارایی(پروژه‌های عمرانی استانی) استان ایلام سه برابر متوسط استان‌های کشور است  و از رشد 15،01 درصدی برخوردار است.

* بررسی‌های سهم اختصاصی استان ایلام از لایحه بودجه 1400 نشان از افزایشی بودن بودجه در تمام زمینه‌ها را دارد.

* اعتبارات طرح‌های ملی و ملی استانی مشخص و در پیوست لایحه بودجه آورده شده است.

* میزان منابع درآمدی از محل مالیات‌های واگذاری برای استان ایلام 3595 میلیارد ریال برآورد شده است.

* ارزیابی نسبت درآمدها و مصارف عمومی استان نسبت به مصارف عمومی استان نسبت به تولید ناخالص داخلی ممکن نیست چرا که مسندات موجود در سازمان برنامه و بودجه در استان ایلام مربوط به سال 1394 است.

* به گفته کارشناسان سازمان برنامه و بودجه استان ایلام، کسری بودجه در استان ایلام در لایحه بودجه 1400 ملموس نخواهد بود، چراکه این کارشناسان بر آن اعتقاد دارند که با توجه به افزایش‌های صورت گرفته در لایحه بودجه 1400 کسری وجود ندارد.

* ایلام در اعتبارات عمرانی دومین استان کشوراست.

* ایلام از جمله استان‌هایی است که بودجه استانی آن به ازای هر فرد بالای یک میلیون تومان است.

تحلیل داده‌های آماری لایحه بودجه 1400 و سهم سهم 8770 میلیارد ریالی ایلام از آن به گفته قاسم سلیمانی دشتکی نتیجه همدلی و همراهی مردم و مسئولان است.

استاندار ایلام گفت: رشد شاخص‌های آماری در زمینه‌های مختلف در لایحه بودجه 1400 نتیجه بسیج تمام امکانات، توان و رایزنی‌های انجام شده برای ارتقای سهم استان ایلام از این بودجه است.

وی ادامه رایزنی‌ها و چانه‌زنی‌ها را لازم دانست و تصریح کرد:  مدیران در حوزه‌های مختلف وظیفه دارند تا در خصوص افزایش بودجه دستگاه متبوع خود در مرکز تلاش و رایزنی کنند.

با این وصف آن چه  فعلاً بر روی کاغذ برای ایلام از لایحه بودجه 1400 منظور شده است به اعتقاد مسئولان روند رو به رشد و افق روشنی برای استان ایلام دارد و سهم ایلام از این بودجه، سهمی قابل قبول است.

اما منتقدان لایحه بودجه 1400 بر آن اعتقاد دارند که بودجه تدوینی در لایحه بودجه 1400 انبساطی است و انبساطی بودن بودجه، فقیر‌تر شدن مردم را در پی دارد و یا این که این منتقدان بر تنظیم خوشبینانه بودن تدوین بودجه 1400 معتقد که تنظیم خوشبینانه بودن آن با واقعیت‌ها پیش رو برای سال آینده فاصله بسیار دارد.

به هرحال لایحه بودجه 1400 که آخرین بودجه دولت دوازدهم و آخرین بودجه قرن است و در شرایط تحریم و استمرار احتمالی آن تدوین شده است نگاه مثبتی به استان ایلام داشته است اما باید دید و به انتظار نشست که در مراحل تصویب آن در مجلس شورای اسلامی سهم ایلام همچنان حفظ خواهد شد و یا افزایش و کاهشی در آن مشاهده خواهیم کرد و در کشاکش لایحه بودجه 1400، قدرت رایزنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌تواند حداقل همین اعتبارات اختصاصی را حفظ کند یا خیر؟

انتهای پیام/180/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1400 سازمان برنامه آخرین بودجه بودجه استان استان ایلام نسبت به سال سرمایه ای استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۱۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت و با حضور وزرای دادگستری، ارتباطات و فناوری و معاون حقوقی رئیس‌جمهور تصویب شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، با حضور وزراى دادگسترى و ارتباطات و فناورى اطلاعات و معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رییس جمهور و اعضاى کمیسیون حقوقى و قضایی دولت و با مشارکت رییس مرکز ملی فضای مجازی و همچنین با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و برگزاری ٨ جلسه سه ساعته در ایام تعطیلات رسمی، لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» به تصویب این کمیسیون رسید.

 این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است.

لازم به ذکر است این لایحه بعد از تصویب در هیات دولت براى تصویب نهایی به مجلس شوراى اسلامی ارسال می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جامعه کارگری باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت
  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • ۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • پایانی بر حواشی بودجه شهرداری کرمانشاه در شورای شهر