Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@20:22:16 GMT

رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۲۹۲۳

رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری مهر، اشرف بروجردی با اشاره به موضوع آیین رونمایی از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس گفت: رونمایی از کتاب‌ها در حوزه تاریخ شفاهی است و در واقع روایت افرادی است که در جنگ حضور داشتند و انتقال دهنده اتفاقات، رخدادها و حوادث ایام جنگ برای ما هستند.

وی افزود: بحث اصلی این است که ما بتوانیم تاریخ آنها و نگاشته‌ها و یا گفته‌های آن‌ها را به اطلاع مردم برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ذکر این نکته که حوادث و رخدادها تکرار پذیر نیستند، تصریح کرد: در یک زمان خاصی اتفاقی می‌افتد و شخصی در آنجا نقش موثری دارد یا اصولاً اتفاق مهمی است که باید به دیگران هم اطلاع دهیم و دیگران هم در آن سهیم و شریک باشند. نوشتن تاریخ آن رخداد برای جامعه علمی کشور بسیار مهم است تا به آن اتفاقات استناد بکنند تا تجربه لازم را از آن بدست بیاورند.

وی اظهار کرد: یکی از این وقایع مهم بحث جنگ است. در این کشور هشت سال دفاع مقدس رخ داده و باید تک تک آن لحظه‌ها به اطلاع مردم برسد و در تاریخ ثبت شود تا برای آیندگان قابل استفاده باشد.

بروجردی با ابراز تاسف از نپرداختن به موضوع جنگ به صورت ویژه، گفت: هنوز هم ماجرای جنگ جهانی اول و دوم را در قالب کتاب و فیلنامه می‌نویسند و از آن فیلم تهیه می‌کنند تا آن زنده بماند. در حالی که به موضوع دفاع مقدس کمتر پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً بحث ادبیات جنگ مطرح است و در حوزه تاریخ شفاهی اقداماتی در دست است، عنوان کرد: در تاریخ شفاهی رزمندگان به نقش افراد پرداخته می‌شود حال این افراد شهید شده باشند و یا در قید حیاتند و لازم است آن تجربه‌ای که آنجا بدست آوردند برای ثبت در تاریخ نوشته شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به رونمایی ۸۰ جلد کتاب تاریخ شفاهی بیان کرد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس این اقدام را انجام داده است و مربوط به ۸۰ تجربه عزیزانی است که در جبهه‌های جنگ حضور داشته‌اند.

وی با اعلام اینکه رونمایی در روز سه شنبه ۲۵ آذر ماه در مقر سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار خواهد شد، گفت: این مراسم رونمایی با حضور سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و به طور همزمان به صورت وبینار در کل کشور و شعب مجموعه دفاع مقدس در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد. کتاب‌ها به مردم معرفی می‌شود تا مردم با خواندن آن خاطرات بدانند چه تلاش‌هایی برای سر پا نگه داشتن و زنده نگهداشتن این سرزمین صورت گرفته است.

بروجردی همچنین از تدوین ۷۰۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت و توضیح داد: این کتاب‌ها در نوبت چاپ هستند و به تدریج منتشر و در اختیار عموم داده خواهند شد. این کتاب‌ها از نگاه شخصیت‌های مختلف است و بخشی مربوط به جنگ است و بخشی هم مربوط به کسانی است که سهم موثری در تصمیم گیری‌ها و روند انقلاب داشته‌اند می‌باشد.

وی در پایان به پویش «کتابخوانی ملی» اشاره و بیان کرد: برای اینکه مردم بتوانند انس با کتابخوانی داشته باشند، مدتی است پویشی راه اندازی کرده‌ایم. در این پویش شخصیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلفی برداشت خود را از کتابی را که خوانده‌اند، می‌گویند و از محسنات کتاب صحبت می‌کنند.

کد خبر 5094930 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگ جهانی اول دفاع مقدس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشرف بروجردی معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترجمه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درگذشت چهره ها جایزه جلال آل احمد علوم انسانی ادبیات جهان وهابیت انتشارات سروش هفته پژوهش ویروس کرونا آیت الله یزدی کتاب تاریخ شفاهی سازمان اسناد دفاع مقدس کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال کیست؟

سایت 90 مین لیست «10 پنالتی زن قهار تاریخ فوتبال» را منتشر کرد.

به گزارش فارس، نیمار جونیور، کاپیتان تیم ملی برزیل به عنوان «بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال» از سوی سایت 90 مین انتخاب شد.

نیمار با دستمزد سالیانه 100 میلیون یورو در لیگ عربستان به عنوان «دومین فوتبالیست گران قیمت دنیا» بعد از رونالدو با دستمزد 200 میلیونی است.

نیمار در دوران فوتبالی‌اش برای تیم‌های باشگاهی سانتوس برزیل، بارسلونا، پاری سن ژرمن و الهلال عربستان بازی کرده است.

ستاره برزیلی این روزها به دلیل پاره شدن رباط صلیبی‌اش دوران نقاهتش را می گذراند.

بر اساس گزارش 90 مین، نیمار از 91 ضربه پنالتی که در دوران فوتبالی اش زده 74 بار را به گل تبدیل کرده و 17 بار را خراب کرده تا از این حیث بهترین فوتبالیست تاریخ شود.

10 پنالتی زن برتر تاریخ فوتبال از دید این رسانه انگلیسی به ترتیب زیر است:

1-نیمار جونیور

2-زین الدین زیدان

3-کریستیانو رونالدو

4-ادن هازارد

5-فابینیو

6-باروتلی

7-توتی

8-مت له تسیر

9-لمپارد

10-زلاتان

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عذرخواهی غیرمستقیم نیمار از بارساییها(عکس) نیمار: خوش تیپم ولی خودنما نیستم

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال کیست؟
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان