Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهش در زمینه محیط زیست امری اجتناب‌ناپذیر برای ایجاد توسعه پایدار در کشور است تا آنجا که بسیاری کشورهای توسعه‌یافته، وقت و هزینه بسیار در این زمینه صرف کرده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جلیل بادام‌فیروز رئیس پژوهشکده محیط زیست در پیامی هفته پژوهش را تبریک گفت و تأکید کرد که پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید است، تولیدی که توأم با اصول توسعه پایدار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن این پیام تبریک آمده است: محیط زیست همراه با طبیعت و منابع خدادادی آن، به عنوان یکی از مواهب الهی، از نظم خاصی برخوردار می‌باشد که به امانت در اختیار بشر قرار گرفته است.

در طول تاریخ و به‌ویژه در صده اخیر با تغییراتی که در سبک زندگی انسان ایجاد شده و همچنین با افزایش جمعیت بعضاً نظم ذاتی آن دچار اختلال شده است. با افزایش بهره‌برداری‌های بی‌رویه، فعالیت‌های صنعتی و دست‌اندازی بیش از حد انسان، طبیعت و محیط زیست شاهد پدیده‌های نوظهور است.

پدیده‌هایی چون اثرات گلخانه‌ای و تغییرات اقلیم، وقوع سیل، آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها، ورود مواد آلاینده و سموم به منابع مختلف آب، هوا و خاک. از آنجائیکه انسان در برابر چگونگی بهره‌برداری از طبیعت مسئول است، لازم است  با بررسی‌های دقیق پژوهشگرانه به طبیعت و محیط اطراف خود، در برنامه‌های توسعه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشد.

تصمیم جدید محیط زیست برای احداث کارخانه‌های فولاد در حاشیه خلیج فارسهشدار محیط زیست درباره احتمال شیوع مجدد "آنفلوآنزای حاد پرندگان"اظهارنظر جدید محیط زیست درباره منشأ بوی نامطبوع تهران!نامه فعالان محیط زیست به کلانتری درباره تلف شدن نهنگ‌ها

پر واضح است، پژوهش در زمینه محیط زیست امری اجتناب‌ناپذیر برای ایجاد توسعه پایدار در کشور است تا آنجا که بسیاری کشورهای توسعه‌یافته، وقت و هزینه بسیار در این زمینه صرف کرده‌اند. در واقع یکی از عوامل پیشرفت و توسعه‌یافتگی پایدار در این کشورها، مهم شمردن جایگاه پژوهش است.

همانطور که از شعار امسال هفته پژوهش برمی‌آید، (پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید) پژوهش و فناوری باید در خدمت تولید قرار گیرد، تولیدی که توأم با اصول توسعه پایدار باشد و این بدان معنی است که  پژوهش‌‌‌های صرفاً تئوریک و نظری راهکاری مناسب برای خلق نوآوری و تحول در این حوزه نخواهد بود، بلکه انجام پژوهش‌‌های کاربردی است که منجر به خلق ثروت می‌‌شود و در صنایع و سازمان‌‌های مختلف کاربرد داشته و سرآغازی برای تحول بنیادین در توسعه پایدار یک جامعه خواهد بود، از دید مقام معظم رهبری "یکی از مهم‌‌‌ترین دستاوردهای امور پژوهشی کاربردی شدن آن در صنایع و حل مسائل مختلف کشور است. ایشان همواره به عملی شدن پژوهش‌‌‌ها تأکید داشته و معتقدند که "پژوهش و تحقیق باید به میدان عمل وارد شود و از کنج کتابخانه‌ها بیرون بیاید."

اگر کشوری به جایگاه امر پژوهش واقف باشد، خواهد توانست پایه‌‌‌‌های استحکام اقتصاد سبز و دانش‌بنیان را به‌وجود آورده و با قدرت، مدیریت بحران‌های اقتصادی را کنترل کرده و پژوهش و فناوری را در خدمت جهش تولید بکارگیرد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و ضرورت‌ رشد و توسعه اقتصاد ملی در چارچوب سیاست‌های جهش تولید از یک سو و شرایط شکننده زیست‌بوم‌های طبیعی کشور از سوی دیگر و الزامات مربوط به حفاظت محیط‌زیست، دستیابی به راه‌حل‌های دانش‌محور و برد- برد به‌‌نحوی‌که هم‌افزایی‌های بین بخش‌های محیط‌ زیست و توسعه اقتصادی را تقویت و تضادهای فی‌مابین را کاهش دهد، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

اهمیت پژوهش به اندازه‌‌ای است که رهبر معظم انقلاب همواره با نگاهی تیزبینانه نسبت به تأثیر پژوهش در توسعه و تحول جامعه بر این مسئله تأکید دارند. ایشان همچنین با ابلاغ سیاست‌های کلان بخش محیط‌ زیست کشور و وجود مضامین و مفاهیم نوینی چون ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط‌ زیست، گسترش اقتصاد سبز، استقرار نظام حسابرسی زیست‌محیطی کشور و تقویت دیپلماسی محیط‌ زیست، حوزه‌های علمی را پیش روی بخش مدیریت محیط‌ زیست کشور قرار داده که اجرا و عملیاتی نمودن آنها بدون تکیه ‌بر راه‌حل‌های پژوهش‌محور و حاصل از مشارکت علوم مختلف و به شیوه تلفیق یافته بین‌رشته‌ای و چند رشته‌ای میسر نخواهد بود. در واقع اخذ نتیجه نهایی در امر پژوهش محیط زیست، امری زمان‌بر و هزینه‌بر است که نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان محیط‌ زیست و ایجاد مشوق‌های کافی است.

 سخن آخر اینکه، برای رسیدن به اهداف کلان در حوزه محیط زیست کشور و رفع مشکلات زیست‌محیطی آن، ضمن تأکید مجدد بر کاربردی شدن اولویت‌های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگان‌های همکار، باید ترتیبی اتخاذ کرد تا با همدلی و یکپارچه کردن سیاست‌های پژوهشی در سطح سازمانی و فراسازمانی، فراهم‌سازی و ساماندهی امکانات و زیرساخت موجود و حمایت همه‌جانبه مدیران بخش‌های مختلف، پژوهشگران و محققین حوزه محیط زیست را دلگرم و به آینده امیدوار کرد تا با جدیت بیشتری قدم در امور پژوهشی مرتبط با حل مسائل زیست‌محیطی کشور گذاشته و با تحقیق در گذشته، گام‌های موثری در پیشرفت آینده کشور بردارند و علم و پژوهش را در راستای توسعه پایدار و خدمت به جامعه قرار دهند.

در پایان ضمن عرض تبریک هفته پژوهش به  تمامی پژوهشگران، کارشناسان و دست‌اندرکاران زحمتکش و خدوم حوزه محیط زیست، از درگاه خداوند متعال، سلامتی و توفیقات روزافزون برای همه محققان پرتلاش محیط زیست را خواستارم.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست پژوهش و فناوری اجتناب ناپذیر توسعه پایدار جهش تولید محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۳۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه

به گزارش قدس خراسان، محمدعلی زهره‌ای یکشنبه شب در شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌ رضوی که به میزبانی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: با توجه‌ به نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی به کارکنان این وزارتخانه‌ باید تمامی تلاش خود را معطوف به توجه به رفاه، معیشت و مسکن آنان کنیم.

قائم‌ مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم هم‌افزایی و همدلی میان زیر مجموعه‌های این وزارتخانه افزود: آنچه سبب افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مردم در سراسر ایران اسلامی می‌شود، همدلی و هم‌افزایی زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است چراکه در این صورت نقاط قوت رشد یافته و نقاط ضعف رفع خواهد شد.

وی اهمیت توجه‌ به آموزش کارکنان وزارت راه و شهرسازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حوزه آموزش و افزایش ‌دانایی و سطح علمی کارکنان باید دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان، روسای ادارات و سایر کارکنان در دستور کار دائمی سازمانها قرار گیرد چراکه دائماً نیازمند بروز رسانی سطح علمی کارکنان و کارشناسان هستیم.

زهره‌ای همچنین به جذب جوانان و نخبگان‌ در سطح این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: از سوی دیگر باید چرخش مدیران و پرورش مدیران آینده مدنظر تمامی مدیران کل و روسای سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های‌ وزارت راه و شهرسازی قرار داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی نیز در این نشست به جایگاه این استان و مشهدالرضا(ع) در سطح کشور اشاره کرد و گفت: خراسان‌رضوی‌ به‌ واقع به‌ دلیل وجود مضجع شریف رضوی شرایط خاص و متفاوتی دارد به‌گونه‌ای که سالانه شاهد سفر میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی به این استان هستیم.

وحید داعی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید در همه زمان، تلاش خود را معطوف به تسهیل شرایط ورود زائران داخلی و خارجی کند، در همه دورانی که خراسان رضوی مسافر زیادی داشته، با وجود تمامی کمبودها و کاستی‌های اعتباری، همه تلاش زیرمجموعه‌های وزارت راه در استان خراسان‌رضوی، ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع) با بالاترین کیفیت بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی همچنین به برگزاری منظم شورای هماهنگی راه و شهرسازی این استان‌ اشاره کرد و گفت: امسال طراحی ویژه‌ای کردیم که مسئولان ارشد استان در شورای هماهنگی راه و شهرسازی حضور یافته و مدیران کل زیرمجموعه این وزارت‌خانه درخواستهای خود را در این شورا مطرح و پیگیری کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌ رضوی‌ نیز در این نشست به مهم‌ترین اقدامات سال گذشته این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌های مسکوت‌ مانده از دهه‌ ۷۰، فرودگاه گناباد بود که سال گذشته با هزینه‌ ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در حال حاضر پروازهای آن نیز برقرار است.

محمود امانی‌بنی به افتتاح‌ چهار پروژه بزرگ فرودگاهی در سال گذشته در فرودگاه مشهد اشاره و خاطرنشان‌ کرد: پروژه‌های توسعه ترمینال داخلی با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال، توسعه اپرون با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال، سه پل‌ ارتباطی انتقال مسافران با اعتبار ۶۳۰ میلیارد ریال و سامانه جدید کمک ناوبری ILS فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال در اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به‌ بهره‌برداری رسید.

وی گفت: فرودگاه مشهد پس از فرودگاه مهرآباد دارای بیشترین نشست و برخاست پروازهای داخلی و پس از فرودگاه‌ امام (ره)، دارای بیشترین نشست و برخاست در زمینه پروازهای خارجی است، در پی افتتاح پروژه‌های عظیم عمرانی و توسعه‌ای در فرودگاه مشهد، در حال حاضر قابلیت پذیرش تا ۱۴ میلیون مسافر را دارد.

دیگر خبرها

  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه