Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: حفاظت از شخصیت ها یک امر عقلایی و ضرورتی انکار ناپذیر محسوب می شود. ساز و کار تعیین تیم حفاظت و همچنین کم و کیف آن برای شخصیت های مهم در کشور نیز، بر عهده شاک (شورای امنیت کشور) می باشد. سوال اصلی یادداشت حاضر این است که در پاسخ به تهدیدات موجود، کدام یک از راهبرد های دوگانه زیر کارساز است؟! به عبارت دیگر کدام یک از این دو کارآمدی بهتری دارد و مصونیت بیشتری را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان خواهد آورد؟! ارتقای کمی و کیفی سطوح و لایه های حفاظتی شخصیت ها و یا اتخاذ رویکردی دیگر به نام «پاسخ متقابل»؟! هدف اصلی یادداشت پیش رو بررسی اجمالی این موضوع و پاسخ به آن می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متعاقب اقدام ناجوانمردانه استکبار جهانی در به شهادت رساندن سردار دلها، شهید عالی مقام حاج قاسم سلیمانی و همچنین ترور وحشیانه فخر گمنام ایران زمین، شهید بزرگوار محسن فخری زاده مشخص می شود که شرایط محیطی نسبت به جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران در حال تغییر است و در نتیجه  اگر واکنشی متناسب با سطح تهدیدات موجود از سوی ایران نشان داده نشود؛ پالس ضعف و عجز به جهان مخابره خواهد شد که قطعا تبعات جبران ناپذیری نیز به دنبال خواهد داشت.

اکنون سوال این است؛ آیا صرف بالا بردن سطوح پروتکل های امنیتی و حفاظتی، این خلا بوجود آمده جبران خواهد شد؟! به عبارت دیگر آیا حوادث تلخ اخیر صرفا ناشی از ضعف حفاظت از شخصیت ها بوده است و راهکار جلوگیری از تکرار دوباره آن نیز، گسترده کردن دامنه آن و ارتقا بخشیدن به سطوح و لایه های آن می باشد؟! و یا اینکه باید مشکل را به صورت ریشه ای از جای دیگری حل کرد؟!

واقعیت امر این است که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای خونخوار و رژیم غاصب صهیونیستی همچنان از ترور به عنوان یکی از روش های قدیمی ولی در عین حال کارآمد، علیه تهدیدات خود استفاده می کنند و از آن در راستای حذف فیزیکی هدف، ایجاد رعب و وحشت در بین جامعه نخبگانی و همچنین تبدیل امر حفاظت به مقوله ای دست و پا گیر و هزینه زا به خوبی بهره می برند. جزئیات حادثه تلخ اخیر موید این ادعاست.

*  تهدیدات بیرونی، تـابعی از تحـولات و شـرایط داخلـی بـه شـمار مـی آینـد

طبق اظهارات سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 11 پاسدار وظیفه حراست و حفاظت از شهید عالی مقام را بر عهده داشته اند و سرانجام نیز با وجود رشادت ها و به کارگیری همه توان، در انجام ماموریت خود ناموفق بودند1 و این دقیقا همان ملاحظه امنیتی طرفداران نظریه امنیت ایجابی (فعالانه و هوشمند؛با ارکان خواسته ها،داشته ها،ضریب ایدئولوژیک) به طرفداران نظریه امنیت سلبی (منفعلانه؛با ارکان منافع و تهدیدات) است که زمانی که آسیب ها نسبت به تهدیدات، نقش برجسته تری در بروز ناامنی یافته اند؛ دیگر اتخاذ چنین رویکرد های منفعلانه‌ای روا نیست و هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد. همچنین لازم به ذکر است که  تهدیدات بیرونی، تـابعی از تحـولات و شـرایط داخلـی بـه شـمار مـی آینـد کـه اعتبـار سلبی گرایی را به دلیل تأکیـد بـر «مناسـبات خـارجی » تـا «شـرایط داخلـی »، زیـر سـؤال مـی بـرد.2

تاریخ آیینه عبرت است.باید از تجربه های گذشته درس گرفت. «لا یلدغ المؤمن من جحر مرّتین»3.در معادلات امنیتی و دفاعی، این اصل وجود دارد که پاسخ به یک اقدام طرف مقابل، یک اقدام حداقل در همان سطح و یا در سطح بالاتر است؛ آن هم با شروطی چون قاطعیت، متناسب بودن و فوری بودن. (البته که بدیهی است یک اقدام شتابزده و از روی احساسات، غیر قابل قبول و محکوم به شکست می باشد). کسی منکر اقداماتی چون پیگیری های سیاسی و حقوقی و بر طرف کردن حفره های احتمالی امنیتی نیست؛ ولی تجربه نشان داده است که دشمنان زبانی جز زبان اقتدار نمی فهمند و تا زمانی که یک اقدام جدی و مقتدرانه به کار گرفته نشود؛ «بازدارندگی» مطلوب بوجود نخواهد آمد و نوعی تزلزل و شکنندگی روانی بر سر امنیت سایه خواهد انداخت.

* امنیت صرفا با اتخاذ رویکرد اول بوجود نخواهد آمد

ایران جزیره امن منطقه به شمار می رود و از امنیت بالایی برخوردار است؛ همچنین در حوادث تلخ اخیر و به خصوص در قضیه ترور شهیدان بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده، کوتاهی از جانب تیم حفاظت وجود نداشته است.

در رابطه با ترور شهید سلیمانی، دشمنان با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین RQ-9 که حامل موشک لیزری ضد تانک بود؛ ایشان را به  شهادت رساندند و در قضیه اخیر نیز سلاح به کار گرفته شده، سلاح مورد استفاده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بوده است و استفاده از فناوری‌های جدید و تیربار هوشمند لیزری که با ماهواره کار می‌کرده است؛ ورود به عصر جدیدی از ترور شخصیت ها را رقم زده است. همچنین شلیک با تیربار صدا خفه کن، مانع از اطلاع به موقع و دقیق محافظان ایشان شده است و حضور 11 پاسدار به همراه سایر شواهد و قرائن نشان دهنده این موضوع است که امنیت صرفا با اتخاذ رویکرد اول بوجود نخواهد آمد؛ و هزینه زا، دست و پاگیر و منفعلانه خواهد بود. بنابراین چاره کار را باید در جای دیگری جست. به عبارت دیگر این ذهنیت برای دشمن که اگر یکی بزند؛ ده تا خواهد خورد و همچنین دوران بزن در رو تمام شده است؛ باید بر او دیکته شود و دشمن باید تبعات ناشی از اقدامات خود را با تمام وجود لمس و احساس کند.

نباید به دشمن پالس ضعف و عجز مخابره شود که ایران حداقل در شرایط و تحولات محیطی حال حاضر، توان و اراده پاسخگویی متناسب با تهدیدات علیه خود را ندارد و سیاست به اصطلاح صبر استراتژیک را اتخاذ کرده است؛ که اگر دشمن چنین برداشتی کند؛ قطعا چنین اقداماتی ادامه دار خواهد بود و دشمن جسورتر خواهد شد.

سیاستمداران باید به این نکته توجه داشته باشند که با دشمنی مواجه هستیم که در صورت یک قدم عقب نشینی، ده قدم پیش خواهد آمد. با وجود موشک باران عین الاسد توسط ایران، همچنان انتقام سختی از دشمنان گرفته نشده است و صرفا این اقدام را می توان در حد یک سیلی تصور کرد.

شهید سلیمانی یکی از فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران بودند و ترور ایشان به نوعی اعلام جنگ آشکار و همه جانبه به ایران بود. به راستی که آیا انتقام خون شهید بزرگوار در حد شان و جایگاه ایشان بود؟! قطعا متناسب نبودن اقدام ایران حداقل تا حال حاضر در جسورتر شدن دشمن و ترور اخیر نقش ویژه ای داشته است. در صورت ادامه دار بودن انفعال از جانب ایران یقینا اقدامات مشابه ادامه دار خواهد بود و دیگر حنای ایران رنگی نخواهد داشت. اگر خدای نکرده توازن و معادلات فعلی بهم بخورد شاهد اقدامات به مراتب خطرناک تری خواهیم بود و بازگرداندن آن به وضعیت قبل به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

مشکل فعلی ما در حال حاضر نشات گرفته از این موضوع است که متاسفانه آموزه های ناب اسلام محمدی در سیاست ها و راهبرد های ما نقش کم رنگی را ایفا می کنند و آیا جز این است که قرآن کریم صراحتا ما را به پاسخ متقابل و هوشمندانه دعوت کرده است و چاره حفظ امنیت و اقتدار را مقابله به مثل با دشمنان می داند؟!از آیه ای چون «وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ»4 جز دستور به پاسخ فعالانه و هوشمندانه متقابل میتوان برداشت کرد؟!

*باید جرقه ایجاد آتش را در نطفه خفه کرد

در مقام جمع بندی می توان نتیجه گرفت که با توجه به آموزه های دینی و شرایط محیطی حال حاضر صرف اتخاذ رویکرد اول با وجود اهمیت و ضرورت انکار ناپذیر کافی نبوده و پاسخگوی سطح تهدیدات موجود نمی باشد و برای ایجاد بازدارندگی در مقابل دشمن عنود، لاجرم نیازمند اتخاذ سیاست پاسخ متقابل هستیم. نمی توان اجازه شعله ور شدن آتش در سطح گسترده را داد و سپس با قطره چکان از پیشروی بیشتر آن جلوگیری کرد! باید جرقه ایجاد آتش را در نطفه خفه کرد.

بیان این نکته نیز شاید خالی از لطف نباشد که برخی از سیاستمداران در اظهارات خود پاسخ متقابل را تایید می کنند؛ ولی آن را حداقل در برهه حساس کنونی، معقول ندانسته و زمینه ساز آغاز جنگ میدانند ولی غافل از آنکه در عمل، تعلل و انفعال بیش از حد، خود زمینه ساز تهدیدات بعدی و ناامنی بیشتر خواهد شد!

منابع:

1.سخنرانی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران، مورخ 16/09/1399

2.افتخاری، اصغر، (1391) ، تهدیـد نـرم :رویکـردی اسـلامی؛ صص.70-75.

3. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله، نهج الفصاحه

4.آیه شریفه 126، سوره مبارکه نحل

نویسنده:علی بیگ وردی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران قاسم سلیمانی شهید اتخاذ رویکرد پاسخ متقابل خواهد آمد حال حاضر شخصیت ها خواهد شد یک اقدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۰۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

در حاشیه دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا «کیلم دو تامبلا» نخست وزیر بورکینافاسو با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار، توسعه روابط با قاره آفریقا را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل ملت ایران و ملت‌های آفریقایی را دنبال می‌کند، بر ضرورت تسریع در ایجاد سازوکار‌های تقویت روابط ایران و بورکینافاسو از جمله فعال‌سازی کمیسیون مشترک دو کشور تاکید کرد.

 رئیسی در ادامه به ظرفیت‌های بسیار خوب و پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی، نفت و انرژی و علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود در قاره آفریقا برای توسعه و پیشرفت، آماده همکاری، تعامل و تبادل این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها با کشور‌های آفریقایی از جمله بورکینافاسو است و اطمینان داریم توسعه این روابط به نفع ملت‌های دو کشور خواهد بود.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار ضمن تبریک برگزاری موفق اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به دکتر رئیسی و همچنین محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، ایران و مردمانش را صاحب تمدنی بزرگ توصیف و بر علاقمندی کشورش برای توسعه هر چه بیشتر روابط با ملت ایران به عنوان پدیدآورندگان این تمدن بزرگ تاکید کرد.

کیلم دو تامبلا با اشاره به تلاش رسانه‌های غربی برای ارائه تصویری نادرست و مخدوش از جمهوری اسلامی ایران افزود: بر خلاف تبلیغات غربی‌ها ایران کشوری مستقل، در حال توسعه و پیشرفته است که بر جذابیت‌های این کشور برای توسعه و تقویت روابط در همه زمینه‌ها با آن افزوده است.

نخست وزیر بورکینافاسو همچنین بر علاقمندی کشورش برای گسترش همکاری‌ها و تعامل با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های زیرساختی، ارتباطاتی، معادن، کشاورزی، دامپروری، حمل و نقل، علمی و فرهنگی، دانش‌بنیان و انرژی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • امیرعبداللهیان: روابط با آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • عینکی که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد