Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از آنکه سودان جلسات مذاکره با اتیوپی درباره سد النهضه را ترک کرد و نقش پررنگ‌تر کارشناسان را در حل بحران میان مصر-اتیوپی-سودان خواستار شد، خارطوم از توافق با اتیوپی برای ازسرگیری مذاکرات درباره شد النهضه در روزهای آتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سودان، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به سفر خود به اتیوپی پایان داد، دفتر نخست‌وزیری سودان در بیانیه‌ای مذاکرات حمدوک در این سفر را "نتیجه‌بخش" خواند و اعلام کرد که حمدوک با آبی احمد، همتای اتیوپیایی خود در مورد ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در روزهای آتی توافق کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر نخست وزیری اتیوپی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: سودان همبستگی خود را با عملیات امنیتی دولت آدیس آبابا علیه شبه‌نظامیان جبهه مردمی آزادی‌بخش تیگرای اعلام کرده و دو طرف به توافق‌هایی درباره برخی مسایل مشترک دست یافتند.

در این بیانیه آمده است: آبی احمد در آدیس آبابا از حمدوک استقبال کرد و در دیدار میان دو طرف گفتگوهای خوبی انجام شد که نتیجه آن دستیابی به توافق‌هایی درباره برخی مسایل مهم مشترک بود.

سودان ۲۱ نوامبر گذشته اعلام کرد در نشست وزارتی درباره پروژه سد النهضه شرکت نمی‌کند و روند مذاکرات میان سودان، مصر و اتیوپی را بی‌فایده می‌داند.

خارطوم در جلسات پایانی مذاکرات سه‌جانبه مخالفت خود را با ازسرگیری مذاکرات درباره سد النهضه به شیوه قدیم اعلام کرده و بر اهمیت اعطای نقش پررنگ‌تری به کارشناسان برای مشارکت در حل این بحران تاکید کرد.

سه کشور مصر، سودان و اتیوپی مذاکرات خود درباره سد النهضه را اول ماه گذشته میلادی با حضور وزرای منابع آبی خود و با مدیریت سودان ازسرگرفتند.

اتیوپی پروژه احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد که موجب نگرانی مصر نسبت به کاهش سهمیه آبش از رودخانه نیل شد.

اجرای اولین عملیات آب‌گیری سد النهضه از سوی اتیوپی بدون گرفتن موافقت مصر و سودان موجب خشم این دو کشور شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان اتیوپی ازسرگیری مذاکرات سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۱۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای انتقالی حاکمیتی سودان و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور در سخنانی تاکید کرد: تنها در صورتی سودان شاهد صلح خواهد بود که نیروهای پشتیبانی سریع از منطقه‌هایی که به اشغال خود درآورده‌اند خارج شوند و به منطقه‌هایی بروند که مورد پذیرش قرار بگیرند.

رییس شورای انتقالی حاکمیتی سودان در ادامه با اشاره به زمان آغاز روند سیاسی در این کشور افزود: تا زمانی که جنگ در کشور پایان نیابد هیچ‌گونه روند سیاسی وجود نخواهد داشت.

البرهان تاکید کرد: آتش جنگ را کسانی روشن کردند که سلاح به دست گرفتند، افراد بی‌گناه را کشتند و هم‌وطنان ما را از خانه‌هایشان آواره کردند.

وی افزود: ارتش به نبرد و پیشروی تا شهر الجنینه مرکز استان دارفور غربی ادامه خواهد داد.

در بُعد میدانی نیز ارتش سودان حمله‌ای پهپادی را علیه مراکز تجمع نیروهای پشتیبانی سریع در «خارطوم» پایتخت این کشور به انجام رساند.

ارتش سودان اعلام کرد که این حمله شامل برخی شهرک‌های خارطوم چون «الامتداد»، «الصحافات»، «الطایف» و «الجریف غربی» شده است.

همچنین بر اساس اعلام ارتش سودان، این حمله پهپادی تلفاتی مالی و جانی را به نیروهای پشتیبانی سریع وارد کرده است.

گفتنی است از نیمه ماه آوریل سال گذشته میلادی درگیری‌های داخلی در سودان میان ارتش این کشور به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع سودان به فرماندهی «ژنرال محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) آغاز شد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان ملل متحد درگیریِ بیش از یک ساله میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان به کشته‌شدن حدود ۱۵ هزار سودانی و آوارگی نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر انجامیده است.

کد خبر 6094684

دیگر خبرها

  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟