Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از آنکه سودان جلسات مذاکره با اتیوپی درباره سد النهضه را ترک کرد و نقش پررنگ‌تر کارشناسان را در حل بحران میان مصر-اتیوپی-سودان خواستار شد، خارطوم از توافق با اتیوپی برای ازسرگیری مذاکرات درباره شد النهضه در روزهای آتی خبر داد.

به نقل از خبرگزاری رسمی سودان، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به سفر خود به اتیوپی پایان داد، دفتر نخست‌وزیری سودان در بیانیه‌ای مذاکرات حمدوک در این سفر را "نتیجه‌بخش" خواند و اعلام کرد که حمدوک با آبی احمد، همتای اتیوپیایی خود در مورد ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در روزهای آتی توافق کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر نخست وزیری اتیوپی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: سودان همبستگی خود را با عملیات امنیتی دولت آدیس آبابا علیه شبه‌نظامیان جبهه مردمی آزادی‌بخش تیگرای اعلام کرده و دو طرف به توافق‌هایی درباره برخی مسایل مشترک دست یافتند.

در این بیانیه آمده است: آبی احمد در آدیس آبابا از حمدوک استقبال کرد و در دیدار میان دو طرف گفتگوهای خوبی انجام شد که نتیجه آن دستیابی به توافق‌هایی درباره برخی مسایل مهم مشترک بود.

سودان ۲۱ نوامبر گذشته اعلام کرد در نشست وزارتی درباره پروژه سد النهضه شرکت نمی‌کند و روند مذاکرات میان سودان، مصر و اتیوپی را بی‌فایده می‌داند.

خارطوم در جلسات پایانی مذاکرات سه‌جانبه مخالفت خود را با ازسرگیری مذاکرات درباره سد النهضه به شیوه قدیم اعلام کرده و بر اهمیت اعطای نقش پررنگ‌تری به کارشناسان برای مشارکت در حل این بحران تاکید کرد.

سه کشور مصر، سودان و اتیوپی مذاکرات خود درباره سد النهضه را اول ماه گذشته میلادی با حضور وزرای منابع آبی خود و با مدیریت سودان ازسرگرفتند.

اتیوپی پروژه احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد که موجب نگرانی مصر نسبت به کاهش سهمیه آبش از رودخانه نیل شد.

اجرای اولین عملیات آب‌گیری سد النهضه از سوی اتیوپی بدون گرفتن موافقت مصر و سودان موجب خشم این دو کشور شد. / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ازسرگیری مذاکرات سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۲۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه

رسانه‌های رژیم صهیونیستی عصر دوشنبه جزئیات جدیدی از پیشنهاد مصر در خصوص آتش‌بس در نوار غزه فاش کردند.

به گزارش مشرق، طبق گزارش کانال عبری زبان «کان»، پیشنهاد مصر روی میز به صراحت بیان می‌کند که هیچ بازرس اسرائیلی در کریدوری که شمال و جنوب نوار غزه را جدا می‌کند، وجود نخواهد داشت.

بر اساس این پیشنهاد، تفتیش ساکنانی که به شمال خواهند بازگشت توسط نیروهای مصری و نیروهای دیگر انجام خواهد شد و اسرائیل آنها را با ابزارهای دیگر ردیابی خواهد کرد.

این کانال اشاره کرد رژیم صهیونیستی با خروج نیروهای خود از کریدور نتزاریم به عنوان بخشی از آنچه آن را انعطاف پذیری بیشتر در مذاکرات خواند، موافقت کرد.

این کانال گزارش داد حماس خواستار شفاف سازی و تضمین در خصوص اجرای خواسته‌های اساسی خود مانند آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی از غزه است.

در رابطه با تهاجم به رفح، سازمان پخش «کان» خبر داد که «اسرائیل» پس از گفت‌وگوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها تاکید می‌کند که هنوز وتوی آمریکا برای ورود به رفح وجود دارد.

سازمان پخش «کان» تاکید کرد که یک هیئت اسرائیلی در سطح حرفه‌ای که شامل رهبران شین بت و موساد نمی‌شود، روز سه شنبه یا چهارشنبه به عنوان بخشی از مذاکرات برای معامله مبادله اسیران پس از پیشنهاد مصر، به قاهره می‌رود.

این کانال اشاره کرد که هیئت اطلاعاتی مصر که در روزهای گذشته در اسرائیل بود به قاهره بازگشت.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟