Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@05:27:54 GMT

بازار تاریخی خوی به‌صورت مستمر مرمت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۲۸۳۹۵

بازار تاریخی خوی به‌صورت مستمر مرمت می‌شود

گروه استان‌ها ــ مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی گفت: بازار تاریخی خوی یکی از بازارهای ارزشمند در شمال غرب کشور بوده که به صورت طبیعی طراحی و به مرور ساخته شده است و با توجه به آسیب‌های وارده به آن، به صورت مستمر مرمت می‌‌شود. - اخبار استانها -

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه ، با اشاره به اینکه قدمت بازار تاریخی خوی به دوران قاجاریه بازمی‌گردد اظهار داشت: بازار تاریخی خوی یکی از بازارهای ارزشمند در شمال غرب کشور بوده که به صورت طبیعی طراحی و به مرور ساخته شده است و با توجه به آسیب‌های وارده در طول ادوار، این مجموعه به صورت مستمر جزو اولویت‌های مرمتی این اداره کل قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در این راستا تقویت پی و اجرای پی کمکی در اطراف پایه‌ها، مرمت و بازسازی پایه‌ها، مرمت و بازسازی طاق و تویزه ها، کنوبندی و شیب‌بندی و ایزولاسیون پشت بام و همچنین ساماندهی و هدایت آب‌های نزولی به بیرون بازار با اعتبار هزینه شده سه هزار و 500 میلیون ریال انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در ادامه از مرمت مقبره کندال شوط که به دوران ایلخانی بازمی‌گردد خبر داد و گفت: بنای مقبره روستای کندال شوط یکی از ارزشمندترین بناهای به جای مانده ایلخانی بوده و با توجه به تخریب 80 درصدی آن، پس از بازسازی تصاویر قدیمی، در اقدامی ارزشمند مرمت این بنا طی یک فصل مرمتی صورت پذیرفت.

آذربایجان غربی| بازار تاریخی خوی یادگاری از دوران صفویه+تصاویر آذربایجان غربی| بازار تاریخی خوی یادگاری از عباس میرزای نایب‌السلطنه+فیلم

وی افزود: تاکنون هزار میلیون تومان برای مرمت و بازسازی بخش‌های تخریب شده، اجرای سازه نگهبان، اجرای گنبد رک دو پوسته و نیز اجرای سنگ فرش محوطه اطراف بنا صورت گرفته است.

جباری در ادامه با اشاره به اینکه قدمت قلعه قلبان ماکو به دوران صفویه بازمی‌گردد بیان کرد: آثار و بقایای سکونت در محل از سده‌های پیش از اسلام نیز یافت شده است و این مجموعه در سال 95 تا 97 با جذب مشارکت‌های سازمان منطقه آزاد ماکو به صورت گسترده و با رویکرد حفاظتی و خواناسازی بقایای معماری توسط اداره کل میراث فرهنگی مرمت شده و تاکنون 15 هزار میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

انتهای پیام/7548/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس بازار تاریخی خوی آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۲۸۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت:گروه بین المللی مرمت ایسکارسا در بازدید از بنا‌های تاریخی شهرستان بازدید اعلام کرد در مرمت تعدای از این بنا‌ها با اداره میراث فرهنگی شهرستان همکاری کنند.

حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال است و مرمت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کند.

او اظهار کرد:شب گذشته ۲ نفر خانم از کشور ترکیه به عنوان نمایندگان و آقای مهرداد حجازی به عنوان نایب رییس گروه بین المللی ایسکارسا از آتشکده ساسانی، مسجد جامع و بقعه شضیخ عبدالصمد بازدید کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز بیان کرد: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.

یزدانمهر گفت:در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قرار است کار پژوهشی از طرف گروه بین المللی ایسکارسا انجام شود و مسجد جامع نطنز دارای کتیبه آجری با خط کوفی است که گروه یادشده باید طرح خود برای حفاظت از آن را ارائه کنند.

شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد