Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در کاخ سفید در چهار سال پیش و رویکرد دلال‌مآبانه او در سیاست خارجی آمریکا، باعث شد تا در طول این مدت به شیوه‌های مختلف از شیخ‌نشین‌های عرب منطقه بهره‌برداری کند.

فروش میلیاردها دلار سلاح بویژه به سعودیها و تبدیل شدن آن به «گاو شیرده منطقه» در طول چهار سال اخیر، زبانزد خاص و عام شد و باج‌خواهی از شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس بر اساس «معادله امنیت در برابر پول» در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه و لحن تحقیرآمیز ترامپ نسبت به برخی سران عرب منطقه بویژه سعودی نیز خود جلوه دیگری از خوی متکبر آمریکا از یک سو و سرسپردگی این سران داشت که راضی بودند هر خفت و خواری را به جان بخرند.

هنوز صحنه‌ای را - که ترامپ عکس سلاح‌های آمریکایی را به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نشان می‌داد و با به حقارت او می‌گفت که ما با فروش این سلاح‌ها به شما، میلیاردها دلار پول به آمریکا می‌آوریم و خنده‌های تلخ بن سلمان - در خاطره‌ها مانده است که به عنوان سندی از سرسپردگی رژیم سعودی در تاریخ ثبت خواهد شد.

ترامپ این شیوخ را برای تامین منافع نفتی آمریکا زیر فشار قرار داد و بار دیگر با همان نگاه دلال‌مآبانه خود به آنها گفت که قیمت‌های نفت را پایین بیاروند، زیرا در غیر این صورت، بدون آمریکا دوهفته دوام نخواهند آورد.

در آن سوی ماجرا نیز حکام عرب از عربستان گرفته تا امارات و بحرین که حیات و ممات خود را به آمریکا گره زده‌اند، تنها به مجریان دستورات کاخ سفید و سیاست خارجی آمریکا و منافع این کشور در منطقه تبدیل شدند که علت آن را باید در نداشتن پایگاه اجتماعی در درون جامعه خود و تکیه به نظامی موروثی و فاقد دمکراسی جستجو کرد.

سران این کشورها برای تداوم نگه‌داشتن تاج و تخت خود، به دامن آمریکا پناه برده و به سرکوب شدید ملت‌های خود و خواسته‌های آزادیخواهانه آنها در حمایت از مسائل مهم جهان اسلام بویژه مسئله فلسطین دست زده‌اند و آمریکا نیز که در سایه لابی‌های صهیونیستی حرکت می‌کند، به این شیوخ برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل بویژه در دوره ترامپ فشار آورد و ادامه تامین امنیت آنها از سوی آمریکا را در گرو روابط علنی دیپلماتیک رسمی با صهیونیستها دانست.

نکته این است که دولت ترامپ برای وادار کردن حکام منطقه جهت سازش با رژیم اسرائیل با همان نگاه دلال‌مآبانه این بار نیز دست به گروکشی زد و گفت که اگر می‌خواهند واشنگتن، امنیت آنها را تامین کند و از لیست تروریسم خارج شوند یا از موضع آنها در مسائل ارضی حمایت کند، باید تن به سازش با رژیم اسرائیل بدهند.

تامین امنیت امارات و بحرین و فروش جنگنده به ابوظبی در مقابل عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، برداشتن نام سودان از لیست تروریسم آمریکا و حمایت در قضیه صحرای غربی از مغرب خود گواه این مدعا است.

اما در مقابل این رویکرد سازشکارانه و تن دادن به فشارهای آمریکا و خیانت به آرمانهای فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام از سوی این رژیم‌ها، کشورهای مسلمان دیگری نظیر عراق هم هستند که با وجود همه فشارها و شرایط خاص خود همچنان بر حمایت و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین تاکید می‌کنند.

با نگاهی به شرایط عراق بهتر می‌توان حجم بالای مقاومت و ایستادگی این کشور در برابر توطئه آمریکایی – صهیونیستی و خنثی‌سازی آن را درک کرد.

حضور اشغالگرانه 17 ساله آمریکا در عراق با تمام پیامدهای منفی آن و تلاش کاخ سفید برای ضعیف نگه داشتن ساختار سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی این کشور به بهانه‌های مختلف و تشکیل گروهی تروریستی به نام «داعش» و انداختن آن به جان ملت‌های منطقه از جمله ملت عراق خود نشان از گستردگی توطئه آمریکایی - صهیونیستی علیه این کشور دارد، اما با وجود همه این فشارها و توطئه‌ها، عراق همچنان بر موضع خود در حمایت از مسئله فلسطین و رد سازش با صهیونیست‌ها تاکید می‌کند.

اما چرا کشور عراقی که در این شرایط سخت به سرمی‌برد، همچنان از ملت فلسطین حمایت می‌کند و نه تنها ذره‌ای از موضع خود عقب‌نشینی نکرده، بلکه بر همبستگی از فلسطینی‌ها افزوده و آن را در مناسبت‌های مختلف نشان داده است.

پاسخ این پرسش را باید در درون عراق و سه‌گانه مردم، مقاومت و سیاستمداران جستجو کرد.

برخورداری عراق از گروههای مقاومت و گروهی از سیاستمداران آگاه از مسائل و شرایط و مردمی هوشیار که اولویت‌ها و نقشه‌های دشمنان جهان اسلام را به خوبی درک و با قدرت با آنها مقابله می‌کنند، همگی دست به دست هم داده تا عراق همچنان با وجود شرایط خاص خود بر موضع ثابت خویش در حمایت از ملت فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام تاکید و در برابر فشارها ایستادگی کند و از اصول و ارزش‌های خود عقب‌نشینی نکند.

موضعگیری‌های گروههای مقاومت و سیاستمداران عراقی و مردم این کشور را در مناسبت‌ها و مراسم مختلف در عراق بارها شاهد بوده‌ایم که چگونه پرچم رژیم اسرائیل و آمریکا را در خیابان‌ها زیر پای خود گذاشته‌اند و شیوخ سازشکار منطقه را مزدور صهیونیست‌ها و آمریکا توصیف کرده و عکس‌های آنها را به آتش کشیده‌اند و در سخنرانی‌های خود بر آزادسازی قدس شریف و خطوط قرمز در این زمینه بارها و بارها تاکید کرده‌اند.

برچسب‌ها رژیم صهیونیستی بغداد بیت المقدس پروندهٔ خبری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت به فلسطین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی بغداد بیت المقدس رژیم صهیونیستی بغداد بیت المقدس اخبار کنکور رژیم اسرائیل جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

حزب الله لبنان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد مقر توپخانه‌ای «عین مرگلیوت» در شمال فلسطین اشغالی را با پهپاد تهاجمی هدف قرار داده است.

به گزارش ایسنا، حزب الله لبنان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقر توپخانه رژیم صهیونیستی در عین مارگلیوت را با پهپاد تهاجمی هدف قرار داده و هدف مورد نظر به دقت مورد اصابت قرار گرفته است.

در ادامه بیانیه آمده است: در حمایت از مردم ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها و در پاسخ به هدف قرار دادن روستاهای جنوب لبنان و منازل غیرنظامیان، مقاومت اسلامی لبنان روز پنجشنبه با استفاده از یک پهپاد تهاجمی، مقر توپخانه عین مارگلیوت را هدف دقیق خود قرار داده است.

حزب‌الله امروز پنج‌شنبه همچنین پادگان زبدین در مزارع اشغالی شبعا لبنان را با سلاح‌های موشکی هدف قرار داد و مستقیماً آن را مورد اصابت قرار داد.

حزب الله لبنان همچنین اعلام کرد: مجاهدین مقاومت اسلامی در حمایت از مردم ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنان، ساعت ۱۵ و ۲۰ دقیقه بعد از ظهر امروز پنجشنبه، محل استقرار نیروهای دشمن در نزدیکی پایگاه الظهیره را با سلاح موشکی هدف قرار دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
  • بدون حمایت ایران اکنون نامی از فلسطین نبود
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • درخواست بلینکن از چین در رابطه با ایران و کره شمالی
  • طوفان بشری مردم صعده یمن در حمایت از غزه
  • محکومیت رژیم صهیونیستی در جمعه خشم
  • خروش علویان در جمعه خشم
  • حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی
  • نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی