Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@15:20:03 GMT

ابر چالش رفع ۱۶۹۰ معارض 

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۳۳۸۷۳

ابر چالش رفع ۱۶۹۰ معارض 

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:   در این میان، شهرداری منطقه ۱۵ مجری طرح تملک معارضان این پروژه است و ساخت این بزرگراه هم به عهده معاونت فنی و عمران شهرداری تهران است. این طرح شهری یک پروژه تمام‌عیار است که در مکان فعلی آن در گذشته تعداد زیادی معارض وجود داشت که همین موضوع کار را بسیار دشوار می‌کرد. در مجموع، تعداد ۱۶۹۰ معارض به‌صورت ملکی و زمین در این محدوده وجود داشت که خوشبختانه شهرداری منطقه ۱۵ توانسته از این تعداد با ۹۶۹ معارض به توافق برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اطلاع از جزئیات معارضان سراغ «حسین اسفندانی» مدیر پروژه تملک بزرگراه شهید نجفی رستگار رفتیم که در ادامه می‌خوانید.  

 دلایل توقف پروژه در چند نوبت حسین اسفندانی/مدیر پروژه


یکی از دلایل تأخیردر اتمام پروژه شهید نجفی رستگار، توقف نسبتاً طولانی مدت این پروژه در چند نوبت بوده است. «حسین اسفندانی» مدیر پروژه تملک بزرگراه شهید نجفی رستگار، در این‌باره می‌گوید: «پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار از سال ۱۳۸۸ شروع و تا سال ۹۳ پروژه متوقف شد و مجدد از سال ۹۳ تا ۹۵ پروژه فعالیت خود را از سر گرفت. دلیل توقف در این مدت به دلیل تأمین اعتبار بود و از سال ۹۳ تا ۹۵ بیشتر تملک‌های پروژه انجام شد.

از سال ۹۵ تا شهریور ماه سال ۹۶ پروژه برای چندمین بار متوقف شد و از مهر ماه سال ۹۶ دوباره استارت خورد و تا اوایل امسال که آخرین معارضان قسمت تندرو تملک و پروژه به کار خود ادامه داد.» اسفندانی در خصوص شرایط و تعداد معارضان ملکی این پروژه می‌گوید: «با توجه به اینکه در مکان فعلی بزرگراه شهید نجفی رستگار تعداد زیادی معارض ملکی وجود داشت، تملک آنها امر دشواری بود که نیاز به برنامه‌ریزی داشت. به‌صورت کلی ۱۶۹۰ معارض در مسیر پروژه داشتیم و از این تعداد ۷۴۹ معارض ملکی شامل منزل مسکونی، آپارتمان، مغازه وگاراژ و ۹۴۱ معارض فقط به‌صورت زمین خالی بوده است. تعداد کل معارضان رفع شده ۹۷۵ معارض بوده که از این تعداد ۲۷۸ معارض به‌صورت زمین و ۶۹۷ معارض به‌صورت ملکی بوده است.»

 تعیین تکلیف املاک بدون مجوز 

یکی از مشکلاتی که شهرداری منطقه ۱۵ در محدوده مشیریه همواره با آن مواجه بود، وجود خانه‌هایی بود که بدون مجوز در حریم پست فشارقوی برق ساخته شده بودند و در نهایت با رد شدن بزرگراه شهید نجفی رستگار از این محدوده، این خانه‌ها تملک و تعیین تکلیف شدند. اسفندانی در این خصوص می‌گوید: «در محدوده فعلی بزرگراه شهید نجفی رستگار تعدادی املاک مسکونی زیر حریم پست فشار قوی برق قرار گرفته بود و اکثر این ملک‌ها یک طبقه بودند و به دلیل قرا رگرفتن در حریم منطقه و همچنین حریم فشار قوی برق، شهرداری مجوز ساخت برای این املاک صادر نمی‌کرد. در واقع در کف بزرگراه بیشتر ملک‌ها یک طبقه بود اما در کندروها تعدادی آپارتمان هم وجود داشت. این املاک سند داشتند اما در سال‌های قبل بدون مجوز بنا ایجاد کرده بودند. شهرداری در یک اقدام مثبت این خانه‌ها را تعیین تکلیف کرد.» 
او به استاندارد و ایمن نبودن بنای این خانه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: «این املاک اصولی ساخته نشده بودند و بیشتر آنها سقف‌های شیروانی و به‌صورت ایرانیت داشت. در واقع شهرداری با انداختن طرح بزرگراه در این محدوده خواست این خانه‌ها تعیین تکلیف شوند. در صورت عدم تملک این املاک همچنان در حریم پست برق باقی می‌ماندند و فرسوده می‌شدند چون حریم فشار قوی برق هیچ زمانی قابل جمع شدن 
نبود.» 

 جلوگیری از تولد کودکان معلول ذهنی 


شهرداری با تملک این املاک به نوعی از افزایش زادوولد کودکان معلول جلوگیری کرد. اسفندانی در این خصوص به رد شدن ۲ پست برق اصلی تهران از این محدوده اشاره می‌کند و می‌گوید: «تملک این املاک بسیار منطقی و درست بود.

به این دلیل که برخی خانواده‌هایی که در این محدوده زندگی می‌کردند به دلیل قرارگیری در اشعه پست فشار قوی برق، فرزندان معلول داشتند و این مشکل به رد شدن ۲ پست اصلی برق از این محدوده، یکی پست ۲۶۳ کیلوولت و دیگری پست ۶۳‌کیلو ولت بر می‌گردد و برخی از کودکان که در خانواده‌های ساکن در این محدوده متولد می‌شدند معلولیت‌های ذهنی داشتند و به نظر می‌رسد تملک این املاک از افزایش زاد و ولد کودکان معلول هم جلوگیری و این موضوع را می‌توان مثبت تلقی کرد.»

 ۳۴ پلاک معارض باقی مانده است

در حال حاضر تمام معارضان پروژه در لاین تندرو رفع شده و تعداد ۳۴ پلاک در لاین کندرو باقی مانده است. اسفندانی می‌گوید: «اکنون ۳۴ پلاک در لاین کندرو در غرب به شرق و شرق به غرب وجود دارد و مالکان این پلاک‌ها از همان ابتدای ساخت پروژه با شهرداری همکاری نکردند. برخی از این معارض‌ها به میزان یک تا ۳‌متر با طرح بزرگراه برخورد دارند که در بازنگری طرح که قبلاً قرار بود آزادراه شود و در نهایت به بزرگراه تبدیل شد، تغییراتی صورت گرفت. به‌عنوان مثال، عرض کندروها از ۱۱‌متر به ۸‌متر رسید و یکسری ملک‌ها از طرح خارج شدند و یکسری از ملک‌ها در حد جزئی با طرح برخورد دارند. منتظر بهره‌برداری از لاین تندرو هستیم و برای مالکان این پلاک‌های معارض دعوتنامه ارسال کرده‌ایم که پای میز مذاکره با آنها توافق کنیم.»

۱۶۹۰ معارض به‌صورت ملکی و زمین در مسیر بزرگراه شهید نجفی رستگار وجود داشت.

۹۷۵ معارض تاکنون رفع شده یعنی توافق صورت گرفته است.  

۶۷۶ معارض به‌صورت ملکی اعم از مسکونی و تجاری بوده است.  

۲۷۸ معارض به‌صورت زمین رفع شده است.  

۲۳۹۰۳ مترمربع مساحت عرصه تملک شده است.  

۶۹۵۶۷ مترمربع مساحت اعیان تملک شده است.  

کد خبر 572678 برچسب‌ها حمل و نقل همشهری محله پلیس راهور - جاده‌ها بزرگراه شهر پایتخت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حمل و نقل همشهری محله پلیس راهور جاده ها بزرگراه شهر پایتخت بزرگراه شهید نجفی رستگار فشار قوی برق تعیین تکلیف خانه ها رفع شده ملک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۳۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید شهردار مشهد بر تملک پلاک‌های در مسیر و بازگشایی بولوار کرامت

شهردار مشهد گفت: برای اجرا و آماده‌سازی محور کرامت مبلغ چهار میلیارد تومان اعتبار به اداره کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات تفویض می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، محمدرضا قلندرشریف، امروز_دوشنبه دهم اردیبهشت_در نشست بررسی پروژه بازگشایی بولوار کرامت اظهارکرد: بر این موضوع تأکید دارم که باید پلاک‌های در مسیر برای بازگشایی محور کرامت با هماهنگی شهرداری منطقه و سازمان زمین و مسکن تملک و مسیر به‌منظور اجرای پروژه آماده شود.

وی افزود: در همین راستا معاونت مالی و پشتیبانی برای پرداخت وجه صلح‌نامه‌های نقدی محور کرامت با اولویت اقدام و مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای این کار اختصاص پیدا کند.

شهردار مشهد تاکید کرد: برای اجرا و آماده‌سازی محور کرامت مبلغ چهار میلیارد تومان اعتبار به اداره کل نظارت بر نگهداری و تعمیرات تفویض شود تا مراحل آماده‌سازی پروژه بازگشایی محور کرامت انجام شود.

قلندر گفت: درمجموع باید عملیات اجرایی پروژه در محدوده تملک شده آغاز و نهایتاً تا دو ماه آینده پروژه بازگشایی محور کرامت تکمیل و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

کد خبر 749118

دیگر خبرها

  • احداث متروی رباط کریم؛ اجرای طرح بعد از تملک اراضی
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • سرانجام ساخت فاز تکمیلی بزرگراه یادگار امام
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • تأکید شهردار مشهد بر تملک پلاک‌های در مسیر و بازگشایی بولوار کرامت
  • پیش‌بینی ۱۵ میلیارد تومان برای تملک پارکینگ در منطقه دو شهرداری قم
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است
  • پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است