Web Analytics Made Easy - Statcounter

يكى از نامزدهاى جايزه ادبى جلال گفت: جشنواره های ادبی و جایزه هایی همچون جايزه جلال پدیدآورندگان آثار ادبی و تدوین گران موثرى در عرصه کتاب را تحت تاثیر قرار داده همچنین به عنوان یک مشوق برای آنان به ایفای نقش می پردازد بدین ترتیب آینده ای درخشان را پیش روی نویسنده قرارمی دهد.

رحیم مخدومی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون تاثیر برگزاری جشنواره ها و جوایزی همچون جایزه جلال آل احمد گفت: برگزاری جشنواره ها و جوایزی همچون جایزه جلال آل احمد که در حاشیه حوزه نشر و ادبیات اتفاق می افتد اگر چه به عنوان نمره نهایی و آرمانی برای یک اثر محسوب نمی‌شود اما وجود آن تاثیر بسیاری بر معرفی یک اثر و شکوفایی نویسندگان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: اگرچه جشنواره ها تنها نگاه تعداد محدودی از صاحب نظران را منعکس می کند و بیانگر نظرات تمام صاحبنظران حوزه ادبیات نیست با اين حال برگزاری جشنواره های متعدد ضروری و مهم است از سوی دیگر این جوایز و جشنوارها، اهداف و شاخصه‌های ویژه ای را دنبال می کنند این اتفاق به منزله یک تلنگر به عرصه ادبیات محسوب می شود.

مخدومی به معرفی کتاب های برتر در جشنواره ها اشاره و ابراز کرد: جشنواره ها و جوایز تلنگری چند وجهی را به جامعه می زند ابتدا اینکه ناشران را با نویسندگان توانمند معرفی میکند در مرحله بعد نیز مخاطبین را با آثار ارزشمند آشنا کرده و آنان را به مطالعه کتاب های معرفی شده هدایت میکند، اثرى که مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته و می تواند در عرصه ادبیات حرفی برای گفتن داشته باشد قطعا می تواند برای مخاطب جذاب باشد این تلنگر ها آثاری را که زیر ذره بین جشنواره قرار گرفته و از معیارها و شاخص های درست نویسندگی تبعیت نموده را به جامعه معرفی می کند اما باعث دیده شدن و معرفی آن به خوانندگان نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

نویسنده کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» نقش جشنواره ها را بر عرصه نویسندگی مورد بررسی قرار داد و افزود: جشنواره های ادبی و جایزه هایی همچون جايزه جلال احمد پدیدآورندگان آثار ادبی و تدوین گران موثر در عرصه کتاب را تحت تاثیر قرار داده، همچنین به عنوان یک مشوق برای آنان به ایفای نقش می پردازد بدین ترتیب آینده ای درخشان را پیش روی نویسنده قرارمی دهد زیرا یکی از اهداف و دغدغه‌های پدیدآورندگان کتاب ها و آثار ادبی شرکت در جشنواره ها و کسب جوایز است، بنابراين نویسندگان علاقه دارند تا کتاب‌های آنان معرفی شود و به دست مخاطبان برسد جشنواره ها در این میان نقشی موثر و بسزا دارند لذا نباید این کاربرد مهم و تاثیرگذار از جشنواره ها و جوایز را نادیده گرفت.

وی هوشمندی جشنواره ها و جوایز را مورد بررسی قرار داد و افزود: جشنواره ها و جوایز ادبی حرکتی هوشمند هستند وهنگامیکه بتوانند تعداد مخاطبان بیشتری داشته باشند گستره وسیعی تری را در بر خواهند گرفت و به عنوان جشنواره هایی اثر گذار در بین جامعه شناخته خواهند شد از سوی دیگر جشنواره ها و جوایزی همچون جایزه ادبی جلال عنوان جهت دهندگان ادبیات ما شناخته می شوند هر چه این جشنواره ها و جوایز فراگیرتر بوده و موضوعات و شاخص های متنوعی را در بر بگیرد می‌تواند در بین مخاطبان و جامعه شناخته شده تر باشد و قطعاً اثرگذارتر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر جشنواره ها و جوایز کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۴۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد کتاب مویه های آمو

پنجمین همایش ادبی از بلخ تا نیشابور به همت انجمن ادبی خانه مولانا و حوزه هنری استان قم با رونمایی و نقد کتاب مویه‌های آمو اثر سیدسکندر حسینی بامداد در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد.

این همایش با حضور شاعران و نویسندگان ایران و افغانستان و با هدف شناخت بهتر و عمیق‌تر شعر امروز افغانستان برگزار شد.

در این همایش حسین محمدی مبارز، طهماسبی خراسانی‌ و سید حسین فصیحی با اجرای سیدعلی نقیب به نقد و بررسی مجموعه شعر مویه‌های آمو پرداختند.

منتقدین به کشف مضامین و خلق آثار موفق در زمینه‌های مختلف آیینی، اجتماعی و عاشقانه، سلیس بودن و به‌روز بودن زبان، بلخ‌گرایی و هویت تمدنی، انتخاب درست واژگان در شعر و انتخاب مناسب عنوان کتاب و تناسب آن با سروده‌های اجتماعی و عاشقانه اشاره کردند.

در این محفل ادبی سیده تکتم حسینی، احسان‌الله بدخشانی، شفیق صادقی، اعلا امیری، مژگان فرامنش، اسحاق ثاقبی داراب، معصومه جمالی، مجتبی خرسندی و سید سکندر حسینی بامداد (نویسنده مجموعه شعر مویه‌های آمو) شعرخوانی داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • بحران ادبیات داریم
  • معرفی نامزدهای کسب جوایز بهترین‌های فوتبال فرانسه در سال ۲۰۲۴
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد