Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به مصادف شدن "روز پرستار" با "جشن شب یلدا" که یک دورهمی بزرگتری در خانواده‌های ایرانی رقم می‌خورد، به سراغ چند تن از پرستاران بخش کرونا رفتیم و آنان به جای خرسندی از رسیدن روز پرستار از دغدغه‌هایشان گفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ این روزها که کرونا به عنوان دشمنی ناخوانده و خطرآفرین میهمان جهان و جهانیان شده، شاید زحمت و خدمت پرستاران و پزشکان در جامعه بیشتر از گذشته احساس و دیده شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امسال که پنجم جمادی‌الاول سالروز تولد حضرت زینب(س) بانوی اسوه صبر و استقامت به نام روز “پرستار” نامگذاری شده، به موضوعی مهم پرداخته ایم که شاید دغدغه و نگرانی این روزهای پرستاران باشد.

با دورهمی خود روز پرستار را تلخ نکنید!

به گفته‌ی مسئولین وزارت بهداشت دورهمی‌ها یکی از دلایل افزایش آمار کروناست، حال می‌توان گفت که مصادف شدن روز پرستار با شب جشن یلدا که یک دورهمی دیگری در بسیاری از خانواده ها رقم می‌خورد، ممکن است با بی توجهی مردم شبی پر از حادثه تلخ و البته دغدغه مندی برای پرستاران و پزشکان باشد.

حال در آستانه این روز با چند تن از پرستارانی که به صورت مستقیم با ویروس ناخوانده و بیماران بد حال کرونایی در بخش کرونای بیمارستان حضرت قائم(عج) اسدآباد درگیر هستند، به گفت‌وگو نشستیم.

عاشق نباشی، نمی توانی پرستار باشی، پرستاری یعنی ترسیم عشق بر رنج بیماری

عصرهمدان: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال سابقه کار دارید؟

زهرا نجفی هستم، کارشناس پرستاری حدود ۲۰ سال سابقه کار دارم.

عصرهمدان: شغل پرستاری چطور انتخاب کردید؟

واقعیت این است که شناخت کافی نسبت به شغل پرستاری نداشتم و بیشتر اطرافیان بنده را به این سمت سوق دادند.

عصرهمدان: از نگاه شما پرستاری چگونه شغلی است؟

آن زمان که بنده مشغول خدمت در لباس پرستاری شدم، این شغل چندان جایگاه اجتماعی در جامعه نداشت و مورد پذیرش بسیاری از خانواده‌ها نبود، دید مثبتی نسبت به این شغل وجود نداشت اما اگر امروز پرستاری را بخواهم تعریف کنم یعنی عشق، اگر عاشق نباشی نمی‌توانی پرستار باشی پرستاری یعنی ترسیم عشق بر رنج و بوم بیماران؛ پرستار است که با تمام وجودش در کنار بیمار می ایستد و شب را روز و روز را شب می کند.

عصرهمدان: آیا ازدواج کرده اید و فرزند دارید؟

بله ازدواج کردم صاحب دو فرزند دختر و پسر هستم.

عصرهمدان: از روزهای کرونایی بگویید چطور می‌گذرد؟

روزهایی کرونایی روزهای بود که تمام شهر در بیم و هراس بود،

گرچه این شهر هراسان شده از بیماری/ من پرستارم وعمری است خطر کرده دلم

واقعیت این بود همه در التهاب و استرس و تنش بودند اما همکاران من در بیمارستان به دل آتش زده بودند و خطر کردند خط مقدم را حفظ کردند اجازه ندادند لحظه ای عزیزان شما در بستر بیماری تنها باشند، روزهای خیلی سختی بود و هست استرس و نگرانی همکاران من بیشتر ابتلا خانواده هایشان به این ویروس بود نه شخص خودشان و از ما درخواست کردند که خوابگاهی داشته باشند که به منازل نروند ما بیشتر اوقات تماس تلفن با خانواده برقرار میکردیم .

عصرهمدان: در روزهای کرونایی آیا همسر و فرزندانتان را دیده اید؟

روزهای ابتدایی کرونا حدود یک ماه الی ۴۰ روز از فرزندانم دور بودم، می‌ترسیدیم که ناقل باشم و آنها در منزل پدری من بودندو از طریق فضای مجازی با آنها تماس تصویری برقرار می کردم و یک بار هم از پشت پنجره پدر و مادرم و همسر و فرزندانم را دیدم.

عصرهمدان: آیا شده به خاطر ترس از ابتلا به کرونا از بیماری فاصله بگیرید؟

روزهای اول شیوع کرونا ترس از ابتلا به این ویروس در وجود تک تک افراد جامعه بود، ما پرستاران هم انسانیم بودیم و فرقی با دیگران نداریم اما این ترس از ابتلا باعث نشد که دل به دریای خطر نزنیم و ارائه خدمات کوتاهی کنیم. ما در اسرع وقت بهترین خدمات را به بیماران کرونایی داشتیم.

عصرهمدان: از حال بیماران چه خبر؟ نمی‌ترسید کرونا بگیرید؟ استرس ندارید؟

روزهای اول کرونا استرس‌ها زیاد بود اما وقتی همسر، فرزندانم و خودم مبتلا به کرونا شدیم و این دورن را گذراندیم شاید استرس از آن کمتر شده باشد اما روزهای سختی برای تک تک عزیزان کرونایی بود.

عصرهمدان: در طی این ۹ ماه آیا مرخصی رفته اید؟

همان طور که خیلی از هموطنان ما مسافرت‌ها را بخاطر سلامتی خود و عزیزانشان کنسل کردند، همکاران من هم به مرخصی نمی‌رفتند و حتی دو شبانه روز کار می‌کردند ما با کمبود نیرو مواجه بودیم اما این مشکل موجب نشد که ما در خدمت رسانی به بیماران کوتاهی داشته باشیم.

عصرهمدان: باتوجه به شرایط کرونا آیا میزان ساعت کاریتان تغییری کرده؟ راستی حقوق تان چقدر است؟

علی رغم بسیاری از ادارت دور کاری داشتند اما همکاران ما در بیمارستان در تمام ساعت‌ها و بیشتر از ایام غیر کرونایی در محل حضور داشتند متأسفانه بارها شاهد بودیم که در فضای مجازی اعلام می‌کردند حقوق و مزایای پرستاران افزایش پیدا می‌کند و مزایای زیادی برای آنان درنظر گرفتند و حتی حق کرونا می‌گیرند که تا به امروز حق کرونا محقق نشده و قولی را مرداد ماه دادند اما تاکنون که محقق نشده است.

حق کرونا ناچیز است مثلا برای پرستاری که یک ماه در بخش کرونا بوده ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفتند کار کردن در لباس هاو کاورها واقعا سخت است به خصوص در ایام تابستان با آن گرما و حتی ماه رمضان که روزه هم می‌گرفتند. آب بدنشان گرفته می‌شد.

عصرهمدان: در این شرایط انتظارتان از مردم چیست؟

انتظار ما از مردم به ویژه در روزهایی که به شب یلدا نزدیک می‌شویم این است که اگر به دنبال شکست کرونا هستیم و می خواهیم بر آن غلبه کنیم، دورهمی ها را مجازی برگزار کنیم تا ان شالله در ایام نوروز دورهمی شلوغ داشته باشیم.

عصرهمدان: می‌دونید شب یلدا با روز پرستار پیوند خورده؟ هدیه ای که از مردم می‌خواهید در این روز بگیرید؟

بهترین هدیه به ما پرستاران، کم کردن دورهمی ها است، البته آن هدیه هم نه بخاطر ما بلکه به بخاطرحفظ سلامتی خودشان چراکه فشار کاری بر ما یک طرف است و از دست دادن هر عزیزی یک طرف و این تلخ ترین لحظه برای ماست. دیدن آن تنگی نفس‌ها و درد و رنج بیمار که یک فشار روانی مضاعف را بر ما تحمیل می‌کند.

عصرهمدان: شیرین اتفاقی که در ایام کرونا برایتان رخ داد؟

علیرغم اینکه دوران کرونا دورای سخت و طاقت فرساست و امیدواریم بزودی با دعای مردم ریشه کن شود، اما نمی‌شود از تجارب ارزنده ای که برای ما داشته غافل شویم، آنجا که یک ویروس ریز یک جهان را بهم بریزد عظمت خداوند را نشان می‌دهد و اینکه خداوند اگر بخواهد می‌تواند بر تمام علم و پیشرفت غلبه کند.

با کرونا قدر خیلی از چیزا را فهمیدیم مثلا” اکسیژنی که خیلی راحت تنفس می‌کردیم الان برای ما سخت شده استفاده از ماسک متداول شده و ما مجبور هستیم در تمام لحظات از ماسک استفاده کنیم درحالی که قبلا” قدر این هوا و اکسیژن را بیشتر می‌دانیم و چقدر اکسیژن برای ما ارزان بود اینکه درکنار عزیزانمان باشیم و دورهمی ساده قدر لحظات را بیشتر می‌دانیم و بعداز پایان کرونا بهبودی بیماران و ترخیص لبخند رضایت است و خستگی را از تنشان در می آورد.

بی تعارف پرستاران با مردم؛

عصرهمدان: اگر یک جمله بی تعارف با مردم بخواهید بگویید؟

نگذارید به جایی برسد این بحران/که شود مقبره یک روز سراسر ایران

خدای نکره یک روز برسد که متوفیان ناشی از کرونا افزایش یابد ما بسیاری از پزشکان و پرستاران را در این بحران از دست دادیم که برای ساختن آنها باید سالیان سال تلاش کرد تا بار دیگر افراد همچون آنها را به جامعه عظا کرد.

بخاطر سلامتی خود و عزیزانتان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید دورهمی را کم کنید ماسک بزنید تا بهاری زیبا را در کنار تک تک عزیزان جشن بگیریم.

در ادامه به سراغ یکی از دیگر از پرستاران خدوم رفتیم و با او به گفتگو نشستیم.

جشن شب یلدا را به سال آینده موکول کنید

عصرهمدان: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال سابقه کار دارید؟

راحله سبزه‌ای هستم، پرستار بخش کرونا، البته ۱۲ سال سابقه کار دارم که ۹ماهه است در این بخش فعالیت دارم.

عصرهمدان: شغل پرستاری چطور انتخاب کردید؟ از نگاه شما پرستاری چگونه شغلی است؟

علاقه یکی از راه‌های قرب به خدا و کمال انسانی باشد و نگرش زیادی را در بین پرستاران می‌تواند ایجاد کند، پرستار می‌تواند با مهارت خوب ، صبوری و فشار کاری را دلسوز مهربان باشد.

عصرهمدان: آیا ازدواج کرده اید و فرزند دارید؟

بله دارای دو فرزند دختر و پسر هستم.

عصرهمدان: از روزهای کرونایی بگویید چطور می‌گذرد؟ در این روزهای آیا همسر و فرزندانتان را دیده اید؟

روزهایی کرونایی از اول اسفند به جز بیمارستان جای دیگر نمی‌رفتم تمام دید و بازدید با اقوام و مسافرت‌ها را کنسل کردیم تحصیل فرزندان را برعهده خودم بود به صورت مجازی انها را اموزش می‌دادم، آنها در همدان در منزل پدری ام ساکن بودند حتی سختی و نبود انها را تحمل کردیم.

عصرهمدان: آیا شده به خاطر ترس از ابتلا به کرونا از بیماری فاصله بگیرید؟ از حال بیماران چه خبر؟ نمی‌ترسید کرونا بگیرید؟ استرس ندارید؟

اوایل این ویروس ترس بیشتر داشت. با اینکه خودم بیماری زمینه ای دارم و ترس از ابتلا را داشتم اما در حال حاضر ترس را از خود دور کردم اوایل نگران این بودم که این ویروس را به دیگران منتقل کنم ولی خوشبختانه مشکلی پیش نیامد، بهداشت فردی را رعایت کردم.

عصرهمدان: در طی این ۹ ماه ایا مرخصی رفته اید ؟

در طی این ۹ ماه نتوانستم مرخصی بروم باتوجه به کمبود نیرو فعالانه ایستادم.

عصرهمدان: باتوجه به شرایط کرونا آیا میزان ساعت کاریتان تغییری کرده؟ حقوق تان چقدر است؟

ساعت کاری پرستاران نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده، ۴ میلیون و ششصد هزارتومان دریافتی ماست.

عصرهمدان: در این شرایط انتظارتان از مردم چیست؟

تصورها این بود که این بیماری در تابستان از بین می‌رود اما کماکان این ویروس شکل دیگری پیدا کرد و بدتر شد مردم باید رعایت کنند، جشن یلدا را به سال بعد موکل کنند.

عصرهمدان: شیرین اتفاقی که در ایام کرونا برایتان رخ داد؟

شیرینی روزهای کرونایی ما زمانی بود که بیمار کرونایی با بد حالی وارد بیمارستان می‌شد و با حال خوب مرخص می شد.

عصرهمدان: می‌دانید شب یلدا با روز پرستار پیوند خورده؟ هدیه ای که از مردم می‌خواهید در این روز بگیرید؟

مردم به ما هدیه دوری از تجمعات، رعایت بهداشت و استفاده از ماسک را هدیه دهند.

عصرهمدان: اگر یک جمله بی تعارف با مردم بخواهید بگویید؟

از مردم می خواهم که برای حفظ جان خود و خانواده هایشان هم که شده، نهایت همکاری با عوامل بهداشت و درمان داشته باشند.

بحمدلله پرستار های جوان و دغدغه مند در بین کادر درمانی کشور کم نداریم که گفتگوی پیش رو با یکی از این عزیزان ایثارگر است؛

بارها شاهد مرگ بیماران کرونایی بودیم و اشک ریختیم

عصرهمدان: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال سابقه کار دارید؟

زهرا قربانی عطایی هستم، با ۲ سال و پنج ماه سابقه کار در بیمارستان.

عصرهمدان: شغل پرستاری چطور انتخاب کردید؟

بر اساس علاقه و توانایی فردی وارد این شغل شدم.

عصرهمدان: از نگاه شما پرستاری چگونه شغلی است؟

پرستار یکی از اعضاء کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی ودرمانی است و نقش ارزنده او در پذیرش، آماده سازی، مراقبتها و حمایت های جسمی و اجتماعی مورد قبول همه و بر هیچ کس پوشیده نیست.

عصرهمدان: آیا ازدواج کرده اید؟

خیر مجرد هستم

عصرهمدان: از روزهای کرونایی بگویید چطور می‌گذرد؟

از ساعت هفت صبح منزل را ترک کرده و از ساعت هفت ونیم صبح در بیمارستان با پوشیدن دستکش، ماسک، عینک و لباس مخصوصی که بعد از نیم ساعت تحمل گرمای ناشی از آن آزار دهنده می‌شود، تا ساعت ۴ ظهر که شیفت را به همکاران دیگر تحویل دهم، از بیماران کرونایی پرستاری می‌کنم.

عصرهمدان: آیا شده به خاطر ترس از ابتلا به کرونا از بیماری فاصله بگیرید؟

مدتی پیش، وقتی برای رسیدگی به حال یکی از بیماران بالای سرش رفتم، این بیمار که فرد مسنی هم بود به من گفت که به دخترم زنگ بزنید در لحظات پایانی عمرم یکی از فر زندانم بالای سرم باشد، در حالی که از ماسک cpap اکسیژن دریافت میکرد و زجر تنفسی داشت، در ان لحظه با دختر او تماس گرفتم و با دخترش صحبت کرد و نتوانستم بغض خود را قورت بدهم و در هنگام دارو دهی به بیماران دیگر اشک جلوی چشمانم را گرفته بود، دو روز بعد که به شیفت بر گشتم متوجه شدم که بیمار فوت کرده است و حالا یادآوری این صحنه برایم بسیار تلخ و ناراحت کننده است.

عصرهمدان: از حال بیماران چه خبر؟ نمی‌ترسید کرونا بگیرید؟ استرس ندارید؟

وقتی کرونا گرفتم به مدت یک هفته از بیماران کرونایی مراقبت می کردم و بعد از یک هفته جواب pcr بنده مثبت شد و در منزل به مدت دو هفته قرنطینه در یک اتاق جدا بودم و مادرم که پنجاه ساله است و بیماری دیابت دارد از من پرستاری می‌کرد و رفت و آمد به منزل ما به مدت سه هفته حتی بعد از استعلاجی بنده منع شده بود و وقتی حس بویایی و چشاییم را از دست دادم و حالت تهوع داشتم متوجه حال بیماران کرونایی شدم که نمی توانستند حتی سوپ بخورند و ما به آنها دارو می دادیم که زجر آنها چند برابر نشود.

عصرهمدان: در طی این ۹ ماه آیا مرخصی رفته اید ؟

بنده از دوم اسفند ماه از بخش ایزوله تنفسی کار خود را برای مراقبت از بیماران کرونایی شروع کردم تا امروز که بیست و دوم آذر ماه است من و همکارانم علاوه بر موضفی ماهانه اضافه کار هم میاییم به علت اینکه همکاران دیگر مان به علت کرونا در دوران قرنطینه هستند و نسبت پرستاران به بیماران کم است.

عصرهمدان: در این شرایط انتظارتان از مردم چیست؟ می‌دونید شب یلدا با روز پرستار پیوند خورده؟ هدیه ای که از مردم می‌خواهید در این روز بگیرید؟

در این ایام کرونا انتظار داریم مردم به صورت مجازی این شب بلند را جشن بگیرند، بخاطر عزیزانشان و بخاطر بزرگترهای فامیل که در سال هاپایانی زندگیشان غر یبانه جان خود را تسلیم این ویروس منحوس نکنند، این بهترین هدیه برای روز پرستار است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بیماران کرونایی ترس از ابتلا روزهای کرونایی طی این ۹ ماه سال سابقه کار حال بیماران شغل پرستاری روز پرستار خانواده ها دورهمی ها بخش کرونا شب یلدا برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۳۴۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است

پرستاری، یکی از مهم‌ترین مشاغل است که مستقیما با سلامت و جان مردم سر و کار دارد، اما مشکلات شغلی و معیشتی این گروه که هر سال تنها وعده بهبود آن از سوی مسئولان داده می‌شود، طاقت پرستاران را بریده است.

ساعت‌های کاری زیاد، حجم سنگین کار، شیفت‌ها و اضافه‌کاری‌های اجباری و با دستمزد اندک، فرسایشی بودن این شغل، اجرا نشدن قوانین اصلاح حقوق و مزایا، تاخیر‌های همیشگی در پرداخت معوقه‌ها، کارانه‌های زیر یک میلیون تومان و حقوق‌های ناچیز ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومانی موجب شده که خیلی از پرستاران با وجود علاقه به حرفه‌شان و با این که در این زمینه تحصیلات و دانش دارند، عطای این شغل را به لقایش ببخشند.

طی سال‌های اخیر شاهد چندین موج مهاجرت پرستاران از کشور و یا تغییر شغل آنها بوده‌ایم. مشکلات شغلی پرستاران تا حدی طاقت‌فرسا شده که این روز‌ها مدام خبر استعفای دسته جمعی آنها از مراکز درمانی را می‌خوانیم و می‌شنویم. هفته گذشته بود که ۴۳ نفر از پرستاران اتاق عمل و بیهوشی بیمارستان شهدای تجریش تهران استعفای دسته‌جمعی دادند. اواخر فروردین هم ۲۲ پرستار بیمارستان تخصصی طالقانی چالوس به صورت گروهی استعفا دادند. به این لیست باید پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان و چند مرکز درمانی یزد را هم اضافه کرد که استعفای دسته‌جمعی‌شان در ماه‌های گذشته خبرساز شد. اتفاقی که در یک سال گذشته بار‌ها در مراکز درمانی مختلف رخ داد.

۲۰ هزار پرستار طرحیِ بلاتکلیف

سوی دیگر این ماجرا پرستارانی هستند که دوره طرح خود را در دوران پاندمی کرونا گذراندند و وزارت بهداشت نیز قول جذب و استخدام آنها را داد، اما بعد از فروکش کردن کرونا به وعده‌های خود عمل نکرد و آنها را به حال خود رها کرد. پرستارانی که جان خود را کف دست گرفتند و حتی تعداد زیادی از آنها به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سید محمد علوی، پرستار بالین و فعال صنفی حوزه پرستاران در گفتگویی با همشهری‌آنلاین به این موضوع اشاره می‌کند که با وجودِ کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور، وزارت بهداشت حاضر نیست ۲۰ هزار پرستار را که طرح خود را در دوره کرونا گذرانده‌اند و به پرستاران طرحی شناخته می‌شوند، جذب کند.

علوی می‌گوید: این پرستاران در دوره مخوف کرونا ایثار کردند و به جامعه خدمت کردند. آنها می‌توانستند طرح‌شان را به تعویق بیندازند، اما ازخودگذشتگی کردند و طرح خود را زودهنگام شروع کردند که کار‌ها روی زمین نماند. ما تعداد زیادی دانشجوی ترم ۸ داشتیم که درس‌شان تمام‌نشده، طرح‌شان را شروع کردند و در دل کرونا رفتند.

پرستارانی که با سابقه ۲۰ ساله، شرکتی هستند

در دوره کرونا تعدادی از پرستاران به تازگی طرح خود را به اتمام رسانده بودند، اما مسئولان با دادن فراخوان و بستن قراداد‌های کوتاه‌مدت ۶ ماهه و وعده استخدام و تامین امنیت شغلی، آنها را هم نگه داشتند. چون بیمارستان‌ها به شدت دچار کمبود نیرو بود. این را علوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: وعده‌ها باعث شد که خیلی از پرستار‌ها با وجود اتمام طرح‌شان ماندند و کار کردند. اما بعد از پاندمی کرونا با کم‌لطفی و بی‌مهری مسئولان مواجه شدند.

این فعال صنفی پرستاران می‌گوید: ما الان حدود ۲۰ هزار نیروی پرستار کارکشته داریم که ۴ سال درس خوانده‌اند و برادری خود را هم در بحران کرونا ثابت کردند، اما وزارت بهداشت آنها را به کار نمی‌گیرد. در این میان پرستارانی هم داریم که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، اما هنوز شرکتی هستند و تبدیل وضعیت نشده‌اند.

از تغییر شغل تا مهاجرت به کشور‌های عربی

میانگین حقوق پرستاران با در نظر گرفتن سابقه فعالیت آنها بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. این را فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید و ادامه می‌دهد: پرستاران باید چند جا کار کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. خیلی از آنها هم تغییر شغل داده‌اند؛ در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند، آنلاین‌شاپ زده‌اند و .... فقط هم معیشت پرستاران مشکل ندارد. ما همکار پزشک داریم که هنوز پروانه مطب خود را نگرفته و بعد از شیفت درمانگاه مسافرکشی می‌کند.

علوی می‌گوید: مشکلات معیشتی پرستاران و عدم اجرای تبدیل وضعیت آنها باعث شده که خیلی از آنها اقدام به مهاجرت کنند. حقوق و مزایای پرستارانی که به عمان مهاجرت کرده‌اند، ۶ برابر حقوق یک پرستارِ فعال در ایران است.

او می‌گوید: متاسفانه پرستارانِ کشور‌های حاشیه خلیج فارس را ایران دارد تامین می‌کند. چون الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آنها را به حاشیه خلیج فارس و اروپا و ... بفرستیم و خودمان دچار کمبود باشیم. مساله این است که کمبود پرستار در نهایت به سلامت مردم آسیب می‌زند. نه به کس دیگری.

هر ساعت اضافه‌کاری ۱۵ هزار تومان!

قانون تعرفه خدمات پرستاری، یکی از قوانین اصلاح حقوق پرستاران بود که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید، اما هرگز عملیاتی نشد. تا این که در سال ۱۴۰۰ خود مقام معظم رهبری ورود کردند. با این حال این قانون هرگز به سرانجام نرسید. فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: این قانون که گفته می‌شود اجرایی شده، با چیزی که در شیوه‌نامه آن آمده است، خیلی تفاوت دارد. درواقع فقط دارند کارانه ادوار قبل را به اسم تعرفه خدمات پرستاری پرداخت می‌کنند.

علوی توضیح می‌دهد: تعرفه خدمات پرستاری، یک قانون است که ده‌ها بار از سوی خود حاکمیت ضمانت اجرایی گرفته است. مقام معظم رهبری بار‌ها در روز‌های پرستارِ سال‌های مختلف به مسئولان تاکید کردند که این قانون را اجرا کنند. با این حال این قانون هنوز اجرا نشده است. یکی از تاکید‌های رهبری این بود که: «با کادر سلامت ایام کرونا نباید مانند کارگر فصلی رفتار شود.»، اما متاسفانه وزارت بهداشت دقیقا فصلی برخورد کرد و بعد رفع نیازش در دوره کرونا به آنها گفت: «به سلامت»!

به گفته علوی، هر پرستار علاوه بر ۱۷۰ تا ۱۸۰ ساعت کار موظفی در ماه، باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت هم اضافه‌کاری داشته باشد. اما مبنای پرداخت هر ساعت اضافه‌کاری آنها فقط ۱۵ هزار تومان است! آیا این مبلغ با این حجم از فشار کار و فرسایشی بودن این شغل عادلانه است؟ این نشان می‌دهد که نظام پرداخت وزارت بهداشت نیاز به بازنگری جدی دارد.

لزوم احیای قانون حمایت از مدافعان سلامتِ ایام کرونا

وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده که در سال ۱۴۰۳ قصد استخدام ۲۵ هزار نیرو را دارد. در این میان، تعدادی از فعالان صنفی پرستاری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از او خواسته‌اند که برای حل مشکل شغلی پرستاران، طرح استفساریه‌ای به مجلس ارائه دهد و این استفساریه پس از دریافت موافقت مجلس، به وزرات بهداشت ابلاغ شود و دستور دهد که وزارت بهداشت از منابع مالی خود، پرستاران طرحی را به کارگیری کند.

علوی می‌گوید: وزارت بهداشت هم توان اجرایی این کار را دارد و هم پولش را. حتی اصرار داریم که این استفساریه در لایحه بودجه سالانه هم گنجانده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، گام بزرگی در جهت کاهش مشکلات جامعه پرستاری برداشته خواهد شد.

این فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: درضمن ما قانونی داریم که در دوران کرونا به نام قانون "حمایت از ایثارگران و مدافعان سلامت در ایام کرونا" که در ستاد ملی کرونا وضع شد. خواسته ما احیای این قانون است. البته بدون برگزاری هیچ آزمونی برای پرستاران. آزمون این نیرو‌ها همان کرونا بود و نیاز نیست دوباره در آزمونی شرکت کنند. حتی اگر مهارت نداشتند، در دوره کرونا کاملا کارآزموده و کارشناس شدند و اتفاقا الان به درد دسیستم می‌خورند.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون
  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • کمبود بیش از ۳۰۰۰۰ کمک‌پرستار در کشور
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس