Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری شفق، وزارت برق عراق، افزایش قطعی‌های مکرر برق در این کشور را ناشی از کاهش واردات گاز از ایران دانست.

احمد موسی، سخنگوی این وزارتخانه در مصاحبه‌ای با «شفق» گفت: «عراق با طرف ایرانی برای تامین 50 میلیون فوت مکعب گاز ایستگاه های تولید برق این کشور قرارداد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی گفت: «ایران تامین گاز را از چند روز پیش از 10 میلیون فوت مکعب به 5 میلیون فوت مکعب کاهش داده است.»

موسی ادامه داد: «کمبود عرضه بر تولید برق اثر داشته زیرا این سیستم بین 5 تا 6 هزار مگاوات از دست داده است که تاثیر منفی بر ساعات تامین برق گذاشته است.»

وی توضیح داد: «پس از اینکه نخست وزیر به وزارت نفت دستور داد تا سوخت مایع به جای سوخت گازی برای نیروگاه ها تامین کند؛ محصولات موجود با کمبود تاسیسات تولید برق برای فعالیت و ادامه کار مطابقت نداشت. به علاوه، سوخت مایع هزینه براست و در نبود برنامه ایی برای سوخت باید وارد شود.»

سهمیه‌بندی برق در بغداد و سایر استان های عراق اخیرا به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است، طی دو ماه گذشته، قطعی‌های برق در برخی از مناطق به بیش از 18 ساعت در روز رسیده است.

بیشتر بخوانید: کاهش روزهای معافیت عراق برای واردات برق ایران از سوی آمریکا

به گزارش فارس، دولت ترامپ بیش از 20 روز پیش، معافیت صادرات برق ایران به عراق را 45 روز دیگر تمدید کرد.

معمولا این معافیت 120 روز بود اما زمان این معافیت در تابستان به 60 روز و این بار به 45 روز کاهش یافت.

سخنگوی  وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «وزارت خارجه معافیت تحریمی برای عراق به منظور مشارکت در مبادلات مالی مرتبط با واردات برق از ایران را مورد بررسی مجدد قرار داد.»

«این معافیت تضمین می کند درحالی که عراق گام هایی برای کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران بر می‌دارد، توانایی تامین نیازهای انرژی خود در کوتاه مدت را داشته باشد.»

در عمل، این تصمیم برای فشار به دولت عراق است. آمریکا از معافیت تحریمی و تهدید به خروج سفارتش از بغداد به عنوان اهرمی برای فشار آوردن به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای کاهش وابستگی دولت کشورش به ایران و تضعیف تاثیر نیروهای مورد حمایت ایران در عراق استفاده کرده است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق واردات گاز برق تحریم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۱۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش قدس آنلاین، حامد نجفی علمدارلو افزود: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، افزود: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد