Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@09:27:14 GMT

خواص روغن کنجد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۳۷۶۸

خواص روغن کنجد

ویژگی های تغذیه ای گیاه کنجد باعث شده است که برخی روغن های آن را "ملکه دانه های روغنی" بنامند. این روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی و خواص بی نظیری می باشد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید. ناطقان: روغن کنجد حاوی ویتامین E است که می تواند از سلول های پوست در برابر آسیب های ناشی از عوامل محیطی مانند اشعه ماورا UV بنفش، آلودگی و سموم محافظت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

روغن کنجد همچنین حاوی چندین ترکیب فنلی است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می بخشد. این ترکیبات عبارتند از:

 

توکوفرول

پینورسینول

کنجد

سزامولین

سزامینول

سسامول

همچنین حاوی چندین اسید چرب ضروری است. این اسیدها مرطوب کننده های موثری هستند که می توانند پوست را لطیف، نرم و مرطوب نگه دارند.

 

اسید اولئیک

اسید پالمیتیک

اسید استریک

اسید لینولئیک

 



روغن کنجد حاوی کنجد و سزامول است، دو آنتی اکسیدان که ممکن است تأثیرات زیادی بر سلامتی شما داشته باشد.

 

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلول ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما ممکن است منجر به التهاب و بیماری شود.

 

یک مطالعه یک ماهه بر روی موش ها نشان داد که مصرف مکمل های روغن کنجد در برابر آسیب سلول های قلبی محافظت می شود.

 

در همان مطالعه، فعالیت آنتی اکسیدانی در موش هایی که روزانه حدود 2 یا 5 میلی لیتر روغن کنجد در هر پوند (5 یا 10 میلی لیتر در هر کیلوگرم) از وزن بدن دریافت می کردند، افزایش یافت.

 

روغن کنجد در صورت استفاده موضعی ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد. یک مطالعه روی موش ها نشان داد که ممکن است با مهار ترکیباتی مانند گزانتین اکسیداز و اکسید نیتریک، که باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شوند، آسیب سلول را کاهش دهد.

 
روغن دارای خاصیت ضد سرطان است

آنتی اکسیدان هایی که در مورد آنها صحبت کردیم دارای خواص ضد سرطانی هستند.

 

سزامول یک لیگنان اصلی در دانه کنجد است و به دلیل خاصیت ضد جهش، ضد التهاب نقش محافظتی در ارگانیسم دارد.

 

این می تواند مراحل مختلف سلول ها را تنظیم کند و می تواند به عنوان یک ماده شیمی درمانی در درمان پیشگیری از سرطان عمل کند.

 

آنزیم اکسیدان سزامین گفته می شود، که همان ویژگی کنجد را دارد و می تواند به عنوان یک ماده شیمی درمانی در ایجاد تومور هم استفاده شود.


 
دارای خواص ضد التهابی قوی است

التهاب مزمن می تواند مضر باشد و منجر به بیماری شود، به همین دلیل مهم است که آن را تا حد ممکن محدود کنید.

 

داروی سنتی تایوانی مدت زیادی است که روغن کنجد را به دلیل خاصیت ضد التهابی استفاده می کند و از آن برای درمان التهاب مفاصل، دندان درد و خراش استفاده می کند.

 

اخیراً، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که روغن کنجد می تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن است یکی از مزایای اصلی آن برای سلامتی باشد.

 
برای قلب شما مفید است

یک تحقیق ثابت شده نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است.

 

روغن کنجد شامل 82٪ اسیدهای چرب اشباع نشده است.

 

به ویژه، غنی از اسیدهای چرب امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی اشباع نشده چندگانه است که برای رژیم غذایی شما ضروری است و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارد.

 

تحقیقات انجام شده روی موش های صحرایی نشان می دهد که روغن کنجد می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند و حتی رشد پلاک را در رگ ها کند کند.

 

در حقیقت، ممکن است سطح کلسترول شما را در صورت استفاده به جای روغن های پر چربی اشباع کاهش دهد.

 

یک مطالعه یک ماهه بر روی 48 بزرگسال نشان داد کسانی که 4 قاشق غذاخوری (59 میلی لیتر) روغن کنجد مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که روغن زیتون مصرف کردند، کاهش بیشتری در کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیریدها دارند.

 
از خواص روغن کنجد به کاهش فشار خون می توان اشاره کرد

فشار خون را کاهش می دهد بی دلیل نیست که در دوران باستان از روغن کنجد به طور معمول در پخت و پز استفاده می کردند. طبق تحقیقی که توسط یک محقق هندی انجام شده است، "روغن کنجد به عنوان روغن خوراکی فشار خون را کاهش می دهد، پراکسیداسیون لیپید را کاهش می دهد و وضعیت آنتی اکسیدانی را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا افزایش می دهد."



 
ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

روغن کنجد ممکن است از تنظیم قند خون سالم، که به ویژه برای افراد دیابتی بسیار مهم است، پشتیبانی کند.

 

یک مطالعه نشان داد قرار دادن موشهای صحرایی مبتلا به دیابت در رژیم غذایی 6٪ روغن کنجد به مدت 42 روز منجر به کاهش قابل توجه قند خون در مقایسه با موشهایی که از روغن تغذیه نشده بودند.

 

روغن کنجد حتی ممکن است در تنظیم طولانی مدت قند خون نقش داشته باشد.

 
به مبارزه با استرس و افسردگی کمک می کند

روغن کنجد حاوی یک آمینو اسید معروف به تیروزین است که مستقیماً با فعالیت سروتونین ارتباط دارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که بر روحیه ما تأثیر می گذارد. عدم تعادل آن می تواند منجر به افسردگی و استرس شود. به گفته متخصصان، مصرف غذاهایی که به تولید سروتونین کمک می کنند به احساس مثبت کمک می کند و استرس مزمن را از بین می برد. روغن کنجد مثال خوبی برای آن است.

 
ممکن است به درمان آرتروز کمک کند

آرتروز تقریباً 15٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و علت شایع درد مفاصل است. با چندین مطالعه مربوط به جوندگان مشخص شد، روغن کنجد باعث بهبود در آرتروز شده است.

 

اگرچه مطالعات حیوانی نشان داده است که روغن کنجد می تواند آرتروز را تسکین دهد، اما تحقیقات در مورد انسان مورد نیاز است.

 
روغن کنجد منبع غنی از داروهای ضد سم است

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از آسیب سلول هایی که ممکن است در اثر فشارهای محیطی یا دیگر اکسیداتیو ایجاد شده باشند جلوگیری یا حداقل آن را کند می کنند.

 

سلول ها چیزی به نام رادیکال های آزاد تولید می کنند که مواد زائدی هستند که هنگام مصرف غذا در بدن ظاهر می شوند.

 

گاهی اوقات بدن نمی تواند این مواد زائد را به موقع و با موفقیت از بین ببرد، این زمانی است که آسیب به سلول ها و عملکرد بدن ایجاد می شود.

 

تعداد مواد زائد ممکن است در معرض منابع مضر خارجی مانند دود، اشعه ماورا بنفش یا برخی دیگر از منابع آلودگی افزایش یابد.

 

روغن کنجد منبع غنی از دو آنتی اکسیدان قدرتمند به نام های سزامول و سزامینول است که به عنوان آنتی اکسیدان ها ارگانیسم را تقویت می کنند و به دفع مواد زائد در بدن ما کمک می کنند.

 

 
روغن کنجد برای بهبود خواب مفید است

تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان از بی خوابی رنج می برند و مشکل خوابیدن دارند.

 

استفاده از روغن کنجد به صورت، به آنها کمک می کند تا به آرامشی دست یابند که به آنها کمک می کند تا سریعتر و بهتر بخوابند.

 

هنگامی که روغن کنجد را قبل از خواب می مالید، احساس سنگینی می کنید و شما را آرام می کند و به شما کمک می کند تا از نظر ذهنی در تخت خود فرو بروید.

 

اگر فضای مناسب را تنظیم نکنید، به عنوان مثال در یک اتاق با نور زیاد یا یک اتاق پر سر و صدا، نباید انتظار داشته باشید که به شما کمک کند.

 

این روغن به شما کمک می کند قبل از خواب خیال خود را راحت کرده و آرام باشید.

 
ممکن است به بهبود زخم ها و سوختگی ها کمک کند

در حالی که روغن کنجد می تواند به دلیل فواید سلامتی آن مصرف شود، اما ممکن است به صورت موضعی برای زخم و سوختگی نیز استفاده شود.

 

ازون گاز طبیعی است که می تواند از نظر پزشکی استفاده شود. کاربرد بالینی آن به سال 1914 برمی گردد که برای درمان عفونت ها در طول جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت. روغنهایی که ازون به آنها اضافه شده است - معروف به روغن های ازون - به صورت موضعی برای درمان بیماری های مختلف پوست استفاده می شود.

 

در یک مطالعه موش صحرایی ، درمان موضعی با روغن کنجد ازون دار با سطوح بالاتر کلاژن در بافت زخم ارتباط داشت. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای ترمیم زخم لازم است.

 

مطالعات دیگر نشان داده است که درمان موضعی با روغن کنجد باعث کاهش سوختگی و بهبود زخم در موش ها می شود ، اگرچه تحقیقات انسانی در این زمینه کم است.

  

 

احتمالاً توانایی روغن در بهبود زخم ها و سوختگی ها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است.

 


 
روغن برای موهای شما سودمند است

روغن کنجد نه تنها برای موهای شما، بلکه برای کل سر و به ویژه پوست سر مفید است.

 

روغن کنجد غنی شده است از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین هایی که سلول های موی شما را تغذیه می کنند، روغن کنجد یک روش عالی برای سلامت سر و موی شما است.

 

مواد موجود در روغن موها را تغذیه می کند و به او کمک می کند تا سفیدی را به تعویق بیندازد، پوست سر شما را آرام می کند و جلوه ای براق به مو می دهد.

 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که اکثر مردم با آن روبرو هستند، شوره سر است. مالیدن روغن کنجد بر روی سر با داشتن خواص ضد باکتری، از شوره سر بیشتر جلوگیری می کند و به کاهش احساس خارش که گاهی اوقات باعث ایجاد شوره می شود، کمک می کند و همچنین به افرادی که مشکل شپش دارند کمک می کند.

 

همچنین به ریزش موی ناشی از استرس کمک می کند. پس از استفاده روی سر، به دلیل احساس خنک شدن به فرد کمک می کند تا آرامش بیشتری پیدا کند.

 

روغن کنجد همچنین به دلیل بهبود گردش خون در پوست سر و تأمین تغذیه ساقه های مو، باعث رشد مو می شود.

 

اگر در داشتن موهای خشک مشکل دارید، معجونی وجود دارد که می توان در خانه از روغن کنجد و آب لیمو تهیه کرد و به خشکی موهای خود کمک کنید.

 
اگر چه تحقیقات محدود است، برخی شواهد نشان می دهد که روغن کنجد می تواند مزایای زیر را داشته باشد:

علاوه بر تمام این مزایا، برخی دیگر از مزایای روغن کنجد می تواند کمک به حرکات روده، بهبود سلامت چشم، جلوگیری از خماری، کاهش سطح سدیم، کمک به مشکلات یبوست و ماساژ نوزادان با روغن کنجد کند.

 

استفاده موضعی ممکن است درد را تسکین دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که ماساژ با روغن کنجد می تواند به کاهش درد دست و پا کمک کند.

 

ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد. ترکیبات موجود در این روغن ممکن است درخشندگی و قدرت مو را افزایش دهد. یک مطالعه هشت هفته ای نشان داد که مصرف مکمل های متشکل از کنجد و ویتامین E روزانه باعث تقویت قدرت و درخشندگی مو می شود.

 

روغن کنجد، خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی آن به شما کمک می کند تا با باکتری های دهان خود مبارزه کنید و همچنین هر زخمی که ممکن است در دهان و لثه دندان داشته باشید را درمان کند.

 

کافی است 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد را تا جایی که می توانید در دهان خود بچرخانید و باکتری های موجود در آن را بشویید.


 
آیا استفاده از روغن کنجد روی پوست بی خطر است؟

استفاده از روغن کنجد برای بیشتر افراد بی خطر است. از آنجایی که هر ماده ای می تواند واکنش ایجاد کند، به خصوص اگر پوست حساس دارید، بهتر است قبل از استفاده از آن تست پچ انجام دهید.

 

برای انجام تست پچ این مراحل را انجام بدهید :

قسمت بالای بازوی داخلی خود را نزدیک آرنج بشویید و خشک کنید.

مقدار کمی روغن کنجد را با یک پنبه ای تمیز به محل مورد نظر بمالید.

روی آن را به مدت 24 ساعت با پد گاز بپوشانید.

اگر احساس سوزن سوزن شدن و خارش داشتید، لنت گاز را بردارید، محل را بشویید و استفاده از روغن را قطع کنید.

 

اگر احساس نمی کنید، لنت گاز را به مدت 24 ساعت کامل بگذارید و سپس آن را بردارید.

اگر پوست شما به نظر می رسد و احساس شفافیت می کند، احتمالاً به روغن کنجد حساسیت ندارید و می توانید از آن به صورت آزادانه روی پوست خود استفاده کنید.

اگر به کنجد حساسیت دارید از روغن کنجد استفاده نکنید.

 

 
نحوه استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد یک روغن اساسی نیست ، بنابراین لازم نیست قبل از استفاده رقیق شود.

 

سعی کنید روغن کنجدی را پیدا کنید که فاقد سایر مواد و مواد شیمیایی باشد. برچسب محصول را بخوانید تا بفهمید روغن خالص است یا چیز دیگری به آن اضافه شده است.

 

برای ماساژ و مرطوب سازی می توانید از روغن کنجد به صورت آزاد روی پوست خود استفاده کنید.

 

اگر از روغن کنجد برای جوش های پوستی یا آکنه استفاده می کنید، آن را با پنبه بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید یک شب بماند. ممکن است ابتدا بخواهید پوست خود را لایه برداری کنید تا سلول های مرده و بقایای پوست را از بین ببرید. این ممکن است به جذب روغن در پوست کمک کند.

 

اگر می خواهید از روغن کنجد روی پوست خود استفاده کنید، با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید تا بفهمید آیا گزینه مناسبی برای نوع پوست شما است.

 
چند کاربرد دیگر روغن کنجد چیست؟

علاوه بر مزایای احتمالی روغن کنجد برای پوست، روش های زیادی وجود دارد که می توانید از این روغن استفاده کنید، از جمله:

 

پخت و پز: روغن کنجد طعم دار مغذی است و این باعث می شود برای غذاهای سرخ شده و سس سالاد بسیار عالی باشد. تحقیقات حاکی از آن است که فواید سلامتی زیادی نیز دارد.

 

دهان شویه: کیفیت آنتی باکتریال روغن کنجد باعث می شود دهان شویه ای موثر باشد.

 

رفع یبوست: شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن کنجد رقیق شده می تواند به رفع یبوست جزئی کمک کند. برای استفاده، یک تا دو قاشق غذاخوری روغن کنجد را با آب مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید.

 

تغذیه مو و پوست سر: همان مواد مغذی و خواصی که باعث می شود روغن کنجد برای پوست شما مفید باشد، در مورد موهای شما نیز وجود دارد. سعی کنید مقدار کمی روغن کنجد را به پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و در صورت خشک شدن، روی انتهای آن تمرکز کنید. حداقل یک ساعت روغن را روی موها یا پوست سر خود بگذارید، سپس بشویید.

 
برچسب ها: کنجد ، ناطقان ، خواص ، روغن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کنجد ناطقان خواص روغن استفاده از روغن کنجد رادیکال های آزاد آنتی اکسیدان ها روغن کنجد نشان می دهد آنتی اکسیدانی استفاده کنید روغن کنجد روغن کنجد روغن کنجد روغن کنجد ضد التهابی شما کمک ضد التهاب یک مطالعه آسیب سلول نشان داده روی پوست پوست خود خواص ضد قند خون سلول ها پوست سر بر روی موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی و ورزش منظم تر، راه های اثبات شده ای برای کمک به کاهش وزن و حفظ آن برای همیشه است

به گزارش سلامت نیوز، یکی از روش های رایج برای کاهش وزن نوشیدن جوش شیرین است که تصور می شود چربی سوزی را افزایش می دهد و به کاهش وزن اضافی کمک می کند. با این حال، این کار می تواند باعث بروز نگرانی های مختلف سلامتی شود که می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

یکی از روش های رایج برای کاهش وزن نوشیدن جوش شیرین است که تصور می شود چربی سوزی را افزایش می دهد و به کاهش وزن اضافی کمک می کند. با این حال، این کار می تواند باعث بروز نگرانی های مختلف سلامتی شود که می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل است که درک علم پشت افزودن جوش شیرین به رژیم غذایی برای کاهش وزن می تواند به شما کمک کند این کار را با خیال راحت و در صحت کامل انجام دهید.

تئوری پشت جوش شیرین برای کاهش وزن

جوش شیرین - یا بی کربنات سدیم - یک محصول خانگی است. اخیراً برخی نظریه ها در مورد تأثیر بالقوه جوش شیرین بر کاهش وزن مورد توجه قرار گرفته اند.این نظریه ها نشان می دهد که جوش شیرین می تواند بر هضم و متابولیسم تأثیر بگذارد تا کاهش وزن را افزایش دهد.

تصور می‌شود که جوش شیرین می‌تواند اسید معده را خنثی کند تا نفخ را کاهش دهد و هضم غذا را تسریع کند که ممکن است به ظاهر لاغرتر و تصور کاهش وزن منجر شود.با این حال، توجه به این نکته مهم است که شواهد بیشتری برای حمایت از توانایی های احتمالی جوش شیرین برای کاهش وزن مورد نیاز است.

ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد

برخی از مطالعات نشان می دهد که جوش شیرین به عنوان یک بافر در برابر تجمع اسید لاکتیک در عضلات ناشی از ورزش شدید عمل می کند. اسید لاکتیک یک ماده شیمیایی است که توسط بدن تولید می شود و باعث خستگی و درد ماهیچه ها در طول فعالیت بدنی می شود.

توانایی بالقوه جوش شیرین برای کاهش اسید لاکتیک ممکن است به شما کمک کند قبل از اینکه ماهیچه هایتان خسته شوند، ورزش طولانی تر یا با شدت بیشتری انجام دهید. همچنین می تواند تعداد کالری سوزانده شده را افزایش دهد که به طور غیر مستقیم به تلاش های کاهش وزن شما کمک می کند.

ممکن است به هضم غذا کمک کند

همانطور که قبلا ذکر کردیم، جوش شیرین ممکن است به خنثی کردن اسید معده برای کمک به هضم و کاهش نفخ کمک کند.بهبود فرآیند هضم ممکن است به بدن کمک کند غذا را سریعتر جذب و دفع کند که ممکن است به شما این تصور را بدهد که وزن کم کرده اید.

کاهش نفخ همچنین می تواند به لاغری اندام کمک کند و باعث شود این احساس را داشته باشید که وزن کم کرده اید. اثرات بالقوه جوش شیرین بر روی هضم به کاهش چربی که یک عنصر مهم در از دست دادن وزن اضافی است، گسترش نمی یابد.

ممکن است به قلیایی بودن کمک کند

برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن جوش شیرین ممکن است سطح pH بدن را تغییر داده و آن را قلیایی تر کند. این کار ممکن است رعایت تئوری رژیم قلیایی را برای افراد آسان‌تر کند که پیشنهاد می‌کند کاهش سطح pH بدن می‌تواند تجزیه چربی را بهبود بخشد. توجه به این نکته ضروری است که بدن معمولاً pH را به تنهایی تنظیم می کند و تأثیر تغییرات رژیم غذایی بر این تعادل حداقل است.

می تواند به طور بالقوه به کنترل اشتها کمک کند

برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آب جوش شیرین به آنها کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند یا اشتهایشان کاهش پیدا کرده است. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد و این احساس سیری ممکن است به اثر دارونما نسبت داده شود.

خطرات و عوارض جانبی نوشیدن جوش شیرین عدم تعادل الکترولیت

جوش شیرین سرشار از سدیم است که در صورت مصرف زیاد می تواند تعادل الکترولیت ها را در بدن شما مختل کند. عدم تعادل الکترولیت می تواند باعث سردرد، خستگی و ضعف عضلانی شود و در موارد شدید، می تواند تهدید کننده زندگی نیز باشد.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی، فشارخون بالا یا بیماری قلبی باید مراقب این عارضه جانبی بالقوه باشند، زیرا بدن آنها برای مدیریت سدیم اضافی تلاش می کند.

آلکالوز

خوردن جوش شیرین در تلاش برای تغییر PH بدن شما می تواند منجر به آلکالوز شود - وضعیتی که در آن بدن بیش از حد قلیایی می شود. علائم آلکالوز می تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، لرزش دست و انقباض عضلات باشد. اگر درمان نشود، می تواند باعث تشنج نیز شود.

مسائل مربوط به گاز

نوشیدن جوش شیرین می تواند منجر به افزایش تولید گاز شود که می تواند به نفخ و آروغ زدن منجر شود. این وضعیت ذاتاً خطرناک نیست، اما می تواند ناراحت کننده و شرم آور باشد؛ به ویژه در محیط های اجتماعی. با این حال، اگر گاز اضافی به دام افتاده باشد و نتواند خارج شود، ممکن است با ایجاد پارگی معده، زندگی را به خطر بیندازد.

تداخل با داروها

جوش شیرین ممکن است با داروهای مختلف - از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) - تداخل داشته باشد و بر جذب و اثربخشی آنها تأثیر بگذارد. افرادی که برای بیماری های مزمن دارو مصرف می کنند باید ابتدا با پزشک خود در مورد مصرف جوش شیرین صحبت کنند تا از بروز هرگونه عارضه جلوگیری شود.

افزایش خطر برای برخی شرایط سلامتی

مصرف منظم مقادیر زیاد جوش شیرین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها، به ویژه مشکلات قلبی یا کلیوی را افزایش دهد. این به دلیل محتوای بالای سدیم موجود در جوش شیرین است که می تواند فشار خون را افزایش داده و فشار بیشتری بر کلیه ها و قلب وارد کند.

چطور بدون نوشیدن جوش شیرین لاغر شویم؟

در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که به سراغ راه حل های "آسان" برای از بین بردن چربی اضافی بدن بروید اما کاهش وزن پایدار نیاز به رویکرد جامع تری دارد. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی و ورزش منظم تر، راه های اثبات شده ای برای کمک به کاهش وزن و حفظ آن برای همیشه است. بیایید نگاهی دقیق تر به چگونگی کاهش وزن با استراتژی های سالم بیندازیم.

تغییرات رژیم غذایی

یکی از مهم ترین اقداماتی که می توانید برای کاهش وزن بردارید، تنظیم رژیم غذایی است. مهم است که تا حد امکان بر روی غذاهای کامل و فرآوری نشده تمرکز کنید، از جمله:

    خوردن میوه و سبزیجات بیشتر

    تمرکز بر مصرف بیشتر پروتئین بدون چربی، مانند سینه مرغ، تخم مرغ و ماهی

    از غلات کامل مانند کینوا یا برنج قهوه ای در وعده های غذایی خود استفاده کنید

    همچنین باید به اندازه سهم خود توجه داشته باشید تا به شما کمک کند کالری دریافتی خود را مدیریت کنید و کسری مورد نیاز برای کاهش وزن را ایجاد کنید.

می‌توانید این کار را با استفاده از بشقاب‌ها و کاسه‌های کوچک‌تر، یادگیری تشخیص نشانه‌های گرسنگی و اطمینان از اینکه وعده‌های غذایی‌تان مملو از مواد مغذی است تا شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارید، انجام دهید.

افزایش فعالیت بدنی

علاوه بر تنظیم رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی برای کاهش وزن پایدار ضروری است. فعالیت بدنی نه تنها متابولیسم شما را افزایش می دهد، بلکه به سوزاندن کالری و کاهش چربی نیز کمک می کند و ظاهری لاغرتر به شما می بخشد.

سعی کنید هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید داشته باشید. این کار را می توان با استفاده از انواع تمرینات از جمله دویدن، پیاده روی، پیلاتس و شنا انجام داد. همچنین توصیه می شود حداقل دو جلسه تمرین مقاومتی را در برنامه تمرینی هفتگی خود بگنجانید تا مفاصل و عضلات قوی داشته باشید.

بسیاری از مردم برای یافتن زمانی برای ورزش تلاش می کنند. با این حال، راه‌های آسان زیادی برای افزایش حرکات در طول روز وجود دارد تا به شما کمک کند کالری بیشتری بسوزانید. این استراتژی ها عبارتند از:

    به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید

    پیاده روی یا دوچرخه سواری تا محل کار، در صورت امکان

    هنگام خرید بیشتر حرکت کنید

    همه این فعالیت‌ها به کالری NEAT یا گرمازایی فعالیت غیرورزشی شما اضافه می‌شوند که برای کاهش وزن پایدار بدون ورزش شدید ضروری هستند.

تعدیل سبک زندگی

یکی دیگر از عناصر مهم و اغلب نادیده گرفته شده کاهش وزن، داشتن یک سبک زندگی سالم است. این روتین فراتر از بهبود رژیم غذایی و افزایش دفعات تمرین است. همچنین باید شامل موارد زیر باشد:

    اولویت خواب با کیفیت برای کمک به کاهش هوس و تثبیت هورمون ها

    مدیریت استرس برای جلوگیری از افزایش کورتیزول که می تواند به افزایش وزن کمک کند

    اتخاذ یک رویکرد تغذیه آگاهانه

    نوشیدن آب کافی

    برای یک نوشیدنی مغذی، سرکه سیب یا آب لیمو را به آب گرم اضافه کنید

ایجاد این تغییرات کوچک اما پایدار راه طولانی برای تضمین یک سبک زندگی سالم و مداوم و کمک به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن کمک می کند.

چه زمانی باید در مورد وزن خود به پزشک مراجعه کنید؟

در حالی که همیشه لازم نیست در مورد کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید، اما مهم است که بدانید چه شرایطی ممکن است به توجه حرفه ای نیاز داشته باشد. توصیه می شود در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

    تغییرات وزن قابل توجه و ناخواسته

    مبارزه با مدیریت وزن علیرغم تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی

    تشخیص بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا یا کلسترول بالا

    علائم یک اختلال خوردن، مانند محدودیت شدید کالری، پرخوری و پاکسازی، یا وسواس نسبت به غذا و تصویر بدن

    کاهش قابل توجه کیفیت زندگی شما به دلیل مشکلات وزن

تجربه این مسائل ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی باشد که نیاز به درمان حرفه ای برای بهبود کیفیت زندگی شما و جلوگیری از عوارض بیشتر دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کرم معجزه
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟