Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ در میزگرد تخصصی بررسی ‌تعاون در استان مرکزی با اشاره به "علل نزول جایگاه استان در بخش تعاون کشور" تأکید شد: نمایندگان مجلس از وضعیت تعاون در استان مرکزی گلایه‌های صریحی دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، یکی از بخش‌های مهم نظام اقتصادی کشور بر اساس اصل 43 و 44 قانون اساسی، بخش تعاون است که با پویایی این بخش از اقتصاد کشور می‌توان بخش اعظم و قابل توجهی از مسائل اقتصادی مبتلا به کشور را حل کرده و در ایجاد اشتغال پایدار اقشار مختلف جامعه گام‌های بلندی برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مباحث جنجال‌آفرین هفته‌های اخیر در استان مرکزی، آماری بود که از جایگاه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی توسط وزارتخانه در سطح کشور منتشر و مورد انتقاد گسترده نمایندگان مجلس قرار گرفت، تا آنجا که "علیرضا نظری" نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به شدت از این رتبه و جایگاه انتقاد کرد.

همزمان با انتقاد نماینده مردم خمین، هر دو نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس نیز این جایگاه را در شأن مردم استان مرکزی که قطب صنعت و تولید کشور است ندانسته و از وضعیت موجود انتقادات بسیار صریحی را ارائه کردند، این درحالی‌ست که احزاب و مجموعه‌های اقتصادی و اجتماعی استان به ویژه مجموعه‌های مرتبط با حوزه صنعت، اقتصاد و تعاون استان مرکزی در بیانیه‌های بسیاری نسبت به ضعف در حوزه تعاون انتقادات بسیاری را مطرح کردند.

با توجه به اهمیت جایگاه بخش تعاون در کشور و وضعیت این بخش مهم در استان، خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در میزگردی تخصصی با حضور "حسین خسروبیگی" رئیس اتاق تعاون استان مرکزی، "احمد زمانی" عضو هیئت رئیسه و دبیر اتاق تعاون استان مرکزی و "محمود بوالحسنی" مدیر سابق پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ابعاد مختلف وضعیت این حوزه مهم در استان را به بحث و گفت‌و‌گو گذاشته که در ادامه می‌آید:

رتبه 29 و 31 طی سال قبل و امسال برازنده استان مرکزی نیست

رئیس اتاق تعاون استان مرکزی رئیس اتاق تعاون استان مرکزی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت و جایگاه تعاون در کشور و استان مرکزی گفت: قانون اساسی، قانون برنامه‌های پنج ساله کشور و سند توسعه بخش تعاون به اهمیت این بخش و تأثیر و برکات وافر آن در صورت اجرای کامل قوانین مدنظر پرداخته است، از سویی توصیه‌های متعدد بنیانگذار انقلاب اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری به مسئولان به ویژه دستورات موکد معظم له در آبان‌ماه سال 1398 و دیدار با بیش از 300 نفر از کارآفرینان برتر کشور با عنایت به تبیین جایگاه بخش تعاون کشور توسط رئیس اتاق تعاون ایران به عنوان نخستین سخنران جلسه، به مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در جلسه حاضر بود را از اهم دلایل نجات بخش بودن بخش تعاونی و رهایی از بسیاری مسائل و مشکلات مبتلابه بخش اقتصاد کشور باید دانست.

 خسروبیگی افزود: کسب رتبه 29 برای استان مرکزی در سال 1398 و یا رتبه 31 در شش ماهه نخست سال 1399 توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از انتقادات جدی در استان است و یکی از مهمترین علل کسب این رتبه، ترک انجام وظایف محوله به این دستگاه توسط مدیران است.

وی بیان کرد: فعالیت‌های حزبی و جناحی این اداره کل سبب شد تا تعامل با اتاق تعاون استان دچار چالش و عملأ در سال‌های اخیر در تقابل با اتاق تعاون و در نتیجه افت فاحش ارائه خدمات تعریف شده به تعاونی‌های استان شود.

فعالیت‌های حزبی فعالیت تخصصی را تحت‌الشعاع قرار داده است

عضو هیئت رئیسه و دبیر اتاق تعاون استان مرکزی با اشاره به عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سنوات اخیر گفت: با توجه به رسالت بخش تعاون در قوانین بالادستی و ضرورت شتاب گرفتن رشد و توسعه اقتصادی کشور مبتنی بر اجرای عدالت اجتماعی و فقرزدایی در چارچوب چشم‌انداز 20 ساله کشور، همچنین با نگرش تغییر در نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه‌ها به سیاست‌گذاری و هدایت و نظارت و توانمندسازی بخش‌های تعاونی و خصوصی در اقتصاد و آماده‌سازی بنگاه‌های داخلی جهت مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهانی در یک فرآیند هدفمند و توسعه سرمایه انسانی بر پایه دانش و تخصص و بسیاری دیگر از موارد کلان وظایف محوله به فراموشی سپرده شده است که به طور جدی جای تأمل دارد.

زمانی افزود: استان مرکزی با دارا بودن بیش از 3 هزار بنگاه اقتصادی در حوزه صنعت و بالغ بر 2500 شرکت تعاونی فعال در حوزه های متنوع تأثیرگذار در فرآیندهای پیش‌بینی شده در قوانین بالا دستی، بسیار جای تأسف دارد که نتوانسته حداقل‌های رسالت خود را به انجام برساند و کسب رتبه‌ای که اشاره شد، گویای عدم فعالیت اداره کل تعاون استان ما بوده است.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت که فعالیت‌های حزبی در این اداره حتی انجام وظایف عادی و روزمره را نیز تحت تأثیر قرار داده و امید است تا در باقیمانده مدت ماموریت دولت، مدیران اداره کل تعاون با تغییر رویکرد بتوانند سمت و سوی حرکت و فعالیت خود را اصلاح کنند.

زمانی ادامه داد: انتظار می‌رود تا مدیریت اداره کل تعاون در انتخاب افراد متعهد به نظام مقدس و انتصاب آنان در واحدهای تصمیم‌گیر این نهاد از پتانسیل بسیار خوب استان در جهت ارتقای رتبه استان در سنوات آتی تلاش کرده و اتاق تعاون نیز به عنوان متولی بخش مردم تعاون و متصدی امور محوله با تمام توان خود، در جهت رشد و ارتقای کشور در استان اعلام آمادگی می‌کند.

عضو هیئت رئیسه و دبیر اتاق استان مرکزی خاطر نشان کرد: لایحه اصلاحی صد و چند ماده‌ای قانون تعاون بدون مشورت و نظرخواهی از اتاق تعاون استان‌ها تهیه و تنظیم و به مجلس ارائه شده در صورتی که بر اساس قانون، اتاق‌ها به عنوان مشاورین قوای سه‌گانه کشور بوده و انتظار می‌رود مدیران بخش در اجرای حداقل‌های قانون در رویکرد با بخش مردمی رعایت انصاف داشته تا روحیه امید به دولت در جامعه تقویت شود.

سرمایه‌های خرد در تلاطم اقتصادی؛ بخش تعاون در رده‌های آخر اعطای تسهیلات بانکی اختصاص 20 درصد اعتبارات اشتغال پایدار روستایی به بخش تعاونی 9 دلیل ضروری برای توسعه بخش تعاون/ مجلس جدید به سهم تعاون در اقتصاد توجه کند

کنارزدن نیروهای توانمند و واگذاری امور تخصصی به سرپرست‌ها

مدیر سابق پشتیبانی و توسعه منابع انسانی با اشاره به وضعیت مدیریت بخش تعاون در استان مرکزی گفت: معاونت تعاون اداره کل تعاون استان مرکزی مدت 4 سال است بدون معاون و با سرپرست اداره می‌شود و بدون دلیل معاون سابق تعاون سابق را با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و 20 سال سابقه فعالیت در حوزه تعاون کنار گذاشتند.

بوالحسنی بیان کرد: باید این موضوع را یکی از عوامل مهم در ارزیابی عملکرد دانست چراکه نبود مدیر و عدم تعیین تکلیف آن با این مدت، امتیاز منفی برای مجموعه به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: بالغ بر 40 درصد پست‌های سازمانی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به وسیله سرپرست اداره می‌شود و به همین جهت در پست‌های تخصصی به راحتی افراد خبره و حرفه‌ای با دخالت‌های فعالین حزب حاکم بر اداره کنار زده و افراد غیرمتخصص جایگزین می‌شوند.

کسب رتبه 29 برای استان مرکزی در سال 1398 و یا رتبه 31 در شش ماهه نخست سال 1399 توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از انتقادات جدی در استان است و یکی از مهمترین علل کسب این رتبه، ترک انجام وظایف محوله به این دستگاه توسط مدیران است... فعالیت‌های حزبی و جناحی این اداره کل سبب شد تا تعامل با اتاق تعاون استان دچار چالش و عملأ در سال‌های اخیر در تقابل با اتاق تعاون و در نتیجه افت فاحش ارائه خدمات تعریف شده به تعاونی‌های استان شود

 


مدیریت استان باید به بررسی چرایی موضوع پرداخته و آسیب‌شناسی کند

رئیس اتاق تعاون استان مرکزی در پاسخ به سوالی درباره علل و عوامل عدم تحقق برنامه‌های بخش تعاون، با اشاره به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به ویژه ماده 9 فصل سوم گفت: عدم دست‌یابی به سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور که تا پایان سال 1393 باید محقق می‌شد، با رویکرد مدیران این بخش و بنابر آمارهای متعدد اعلامی نهادهای مسئول سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور بین 5 تا 9 درصد است، در صورتی‌که توانمندی بالقوه‌ای که در بخش تعاون کشور وجود دارد و نمونه بارز آن در استان مرکزی است، نیاز به اجرای قوانین داشته و قوانین اجرا نشده با تنظیم لایحه اصلاحی اجرا نخواهد شد.

خسروبیگی ادامه داد: در حقیقت بالفعل کردن توانمندی بخش تعاون و استفاده بهینه از پتانسیل موجود در این بخش راه‌گشای موانع پیش رو خواهد بود.

وی افزود: با این توصیف انتظار می‌رود تا مدیریت استان، نسبت به موضوعات و موارد گفته شده در خصوص جایگاه استان در کشور و در مقام پاسخگویی، به بررسی چرایی موضوع پرداخته و آسیب‌شناسی این موضوع را با تشکیل کارگروه تخصصی در دستور کار قرار دهد.

رئیس اتاق تعاون استان مرکزی بیان کرد: اتاق تعاون استان مرکزی به عنوان یکی از اتاق‌های فعال با عنایت به عملکرد درخشان آن در سنوات گذشته و اخیر و با کسب رتبه برتر کشوری در حوزه داوری اتاق‌های سراسر کشور در سال 1398 می‌تواند به عنوان بازوی پرتوان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در رشد و ارتقای جایگاه مؤثر قرار گیرد.

وی بیان کرد: این در صورتی است که تعامل اداره کل با اتاق تعاون استان به دلیل نگاه حزبی حاکم در اداره کل به صفر رسیده و در برخی موارد متأسفانه اداره کل تعاون استان در تقابل با اتاق تعاون قرار دارد.   

رئیس اتاق تعاون استان عنوان کرد: بخش تعاون پوشش گسترده‌ای را در کشور و به تبع آن در استان مرکزی دارد، به طوری‌که بیش از 230 هزار نفر از ساکنان استان صنعتی مرکزی عضو تعاونی‌های این استان هستند.

خسروبیگی خاطرنشان کرد: بنابراین اهمیت بخش تعاون فارغ از مسائل اقتصادی، در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز حائز توجه است و می‌طلبد تا تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان عنایت ویژه به این بخش را به جهت دست‌یابی به اهداف مقدس نظام، مدنظر قرار دهند.

قطع زنجیره تعامل در بخش تعاون استان مرکزی

عضو هیئت رئیسه و دبیر اتاق تعاون استان مرکزی با اشاره به ظرفیت بسیار بالای اتاق تعاون در ارائه خدمات مورد نیاز بخش تعاون گفت: همانطور که گفته شد برخی رفتارهای سیاسی سبب شد تا همراهی و همکاری بین دو مجموعه اداره کل و اتاق تعاون قطع شود و همین امر سبب بروز مشکلاتی شد که شاید بتوان گفت هم‌پوشانی صحیح و از سویی خدمات‌دهی مناسب و لازم براساس ظرفیت اتاق تعاون در استان وجود ندارد.

زمانی بیان کرد: فعالیت آثار و برکات بسیاری برای فعالان مانند نظارت بر مجامع و انتخابات در چارچوب قانون به لحاظ حفظ حقوق تمامی اعضای تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها، مشاوره حقوقی در حوزه های مختلف، انتقال و پیگیری مطالبات تعاونی و اتحادیه‌ها از نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط، حضور فعال در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، صدور گواهی فعالیت و بسیاری خدمات دیگر از ظرفیت‌های مهم اتاق بوده که می‌تواند کمک به بخش تعاون و تعاونی‌های استان باشد که با این روند این حلقه اتصال قطع شده است.

آمارهای تولیدی ادارات کل وجاهت ندارد؛ منبع اصلی ارزیابی وزارت‌خانه است

مدیر اسبق پشتیبانی و توسعه منابع انسانی با اشاره به عملکرد این اداره کل و انتشار جدول رتبه‌بندی رتبه‌بندی سالیانه توسط وزارت تعاون گفت: آمارهای منتشره از سوی خود استان‌ها، براساس آمارهای داخلی تدوین می‌شود و منبع درستی ندارد و تنها واحد ارزیابی و عملکرد، وزارتخانه هر دستگاه است که بر اساس شاخص‌های مشخص و با دستور مستقیم وزیر منتشر می‌شود، که این ارزیابی ملاک دقیق و رسمی برای ارزیابی استان‌ها است.

بوالحسنی ادامه داد: رتبه 29 استان مرکزی در سال 1398 در جشنواره شهید رجایی نیز اعلام شد درحالی که در این جشنواره از دستگاه‌ها و کارمندان نمونه با حضور رئیس جمهور تجلیل و تقدیر به عمل می‌آید.

در ویدئوی زیر گزیده صحبت میهمانان خبر گزاری تسنیم در میزگرد تخصصی بررسی عملکرد  بخش تعاون در استان مرکزی در زیر می‌آید:

انتهای پیام/711/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی استان تعاون در استان مرکزی فعالیت های حزبی استان مرکزی استان مرکزی اداره کل تعاون بخش تعاون کشور اتاق تعاون بخش تعاون بخش تعاون اقتصاد کشور تعاونی ها سال 1398 استان ها کسب رتبه رتبه 29

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۳۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده

تین نیوز

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: پیش بینی می شود تا دو ماه آینده بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، کامبیز میرکریمی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه موافقت نامه های تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل می کند اظهار کرد: مهم ترین اصلی که ما از آن غافل بودیم انعقاد موافقت نامه هایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار کشور تسهیل می کند.

وی افزود: مهم ترین قدمی که اخیراً برداشته شده امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان است. صادرات ما تا سال 1397 در حد 260 میلیون دلار بود اما بلافاصله با اجرای آن در سال 1398 صادرات کشورمان به بالای 400 میلیون دلار جهش پیدا کرد. صادرات ما حتی در زمانی که به خاطر اپیدمی کرونا، گمرکات بسته بود از 500 میلیون دلار هم عبور کرد و الان به 1 میلیارد دلار رسیده و تازه این شروع کار است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: تجارت آزاد هنوز کامل نشده و فقط تعرفه های ترجیحی با 50 درصد و 75 درصد تخفیف اعمال شده و لیست ها برای تعرفه صفر مبادله شده است. پیش بینی می شود تا دو ماه آینده در پارلمان های تمام اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شود و بالای 88 درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند و این موضوع، رقابت پذیری کالای ایرانی در برابر رقبای چینی و هندی و دیگر کشورها را به شدت افزایش می دهد.

میرکریمی با بیان اینکه موانع تجارت شرکت ها برطرف شدند و باید در حوزه شناختی و بازاریابی کار کنیم گفت: ما تا شش سال قبل در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت نداشتیم اما الان دائماً کشتی ها و کامیون های جدید اضافه می شوند و خط راه آهن منطقه شوروی سابق از مرز ایران عبور کرده است.

وی افزود: در حال حاضر شرق دریای خزر در محدوده پنج جمهوری آسیای میانه بروکراسی جدی دارد و جهش صادرات و واردات نشان می دهد هرچقدر سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت لجستیک انجام شود باز هم کم است. ما هنوز هم صف کامیون ها را داریم و از دولت تقاضا کردیم حمایت ها و تسهیلات خود را از این بخش ادامه دهد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیان کرد: هم اکنون رابطه بانکی بین ایران و روسیه وجود دارد اما بخشی از ظرفیت بانکی بین دو کشور بلااستفاده مانده که به دو نرخی بودن ارز در کشور ما و روسیه برمی گردد.

میرکریمی درمورد تنوع کالاهای صادراتی ایران به روسیه گفت: مواد غذایی و لبنی، کالاهای لوکس مانند فرش ماشینی و پسته، محصولات نساجی و صنایع پلاستیک و صنایع پایین دست پتروشیمی بازار خوبی در روسیه پیدا کرده همچنین توربین های گازی و کاتالیست نیز متقاضی دارد و فقط یک بازاریابی اساسی لازم است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در پایان این برنامه، جذب توریست های تجاری را در رونق اقتصاد کشور به شدت موثر خواند و گفت: توریست های تجاری یک نوع سفیران اقتصادی برای کشور محسوب می شوند که می توانند اتفاقات تجاری مهمی را رقم بزنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • برخورد قاطع با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • توقف تور‌های غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • توقف‌ تورهای غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا
  • مردم گم شده در دعوای سیاسی بر سر تورم!/یک ضربه دیگر بر بار شیشه/بازی بن‌سلمان با کارت فلسطین
  • چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟