Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@05:10:29 GMT

زن؛ اساسی‌ترین رکن خانواده

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۵۱۳۶

زن؛ اساسی‌ترین رکن خانواده

زنان، از طرفی مربی و پرورش دهنده انسان‌ها هستند و از سوی دیگر، خود آن‌ها با ظرفیت‌های وجودی متعدد می‌توانند جریان ساز در هر مسئله‌ای باشند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، لیلا زمانی؛ شاید بسیار شنیده باشید که می‌گویند «امروز گفتمان زنان، گفتمانی غالب در سطح جوامع است». پس مسائل مربوط به زنان، به عنوان نیمی از یک جامعه جزو مسائل مهم و گاهاً حیاتی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول تاریخ در رابطه با این مسئله، آراء و نظریات متفاوتی ارائه شده اما آنچه به وضوح قابل مشاهده است، نقش بی بدیل زنان در حوزه های مختلف و اهمیت بالای این قشر از جامعه می باشد.

 

زنان، از طرفی مربی و پرورش دهنده انسانها هستند و از سوی دیگر، خود آنها با ظرفیت های وجودی متعدد می‌توانند جریان ساز در هر مسئله ای باشند. در واقع، علاوه بر این که خودشان جزو فعالان اجتماعی در بسیاری از ابعاد هستند؛ نیروهای مومن متعهد به انقلاب در سال های آینده را در دامان خویش تربیت می‌کنند. پس می توان گفت حضور فعال در جامعه نباید سبب به فراموشی سپردن رسالت اول زنان یعنی تربیت نیروی با ایمان انقلابی شود و برعکس، نقش مهم مادر بودن به هیچ عنوان منافی حضور و مطالبه گری زنان در جامعه نیست.


به فرموده امام خمینی (رحمت الله علیه): «آسیب نخواهد دید ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلامی حاضر هستند.» این سخن از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، گویای اهمیت دغدغه مندی و حساسیت زنان نسبت به اصول و ضوابط دین مبین اسلام و آرمان‌های انقلاب است.


در برخی موارد، نقش زنان مهمتر از نقش هر قشر دیگری است. چرا که حضور یک زن مسلمان، چه در زندگی شخصی و چه در اجتماع، همواره ضامن استحکام پایه های اخلاقی نیز بوده است.


در خانواده، زن اساسی ترین رکن است و بدون او، فضای زندگی خانوادگی دچار صدمات جدی خواهد شد. در اجتماع نیز، زن مسلمان به دلیل ویژگی ها و شاخصه های درونی خلقت خود، گاها متعهدتر و مسئولیت پذیرتر از هر قشر دیگری نسبت به قواعد و قوانین است. پس حضور بانوی مسلمان متعهد، در بسیاری از عرصه ها می‌تواند حتی به پیشبرد صحیح تر اهداف از مسیر درست بینجامد.


البته در جامعه بیرون از منزل، به دلیل لطافت روحیه زنان، در اسلام حد و حدودی تعیین شده است. زن و مرد اگرچه هردو آفریده خدا هستند اما تفاوتهایی نیز از حیث خلقت با یکدیگر دارند که البته این مورد منافاتی با حضور فعال بانوان و دغدغه مندی آنها نسبت به مسائل اجتماعی ندارد و فقط در برخی مشاغل سرنوشت ساز کشور، جای طرح بحث خواهد بود.


امید است روزی برسد که تمام زنان مسلمان در جهان، به نقش اساسی خود در زندگی و اجتماع آگاهی یابند و دغدغه حضور فعال در مسائل مختلف را بیش از پیش در وجود خود تقویت کنند.

 

لیلا زمانی - دبیر واحد خواهران تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری 

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زنان خانواده زندگی اجتماعی یادداشت دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نشست شورای رابطین امور بانوان و خانواده با عنوان (شبکه‌سازی و مشارکت جهت بهبود وضعیت زنان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی) در سال ۱۴۰۳ در محل سالن کنفرانس شهید سلیمانی واحد تربت‌حیدریه برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در این نشست اظهار کرد: خیزش سراسری دانشجویان کشور‌های مختلف در حمایت از مردم مظلوم غزه در فلسطین گام مؤثری در شناخت فجایع و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است و ما دانشگاهیان نیز باید از آرمان‌های انقلاب اسلامی که حامی صلح و عدالت در جهان است دفاع کنیم.

محمد حاتمی، تکریم جایگاه بی‌بدیل زنان و خانواده را علت اساسی سلامت جامعه دانست و توضیح داد: ۵۶ درصد از جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه را خواهران تشکیل داده‌اند و اقبال جامعه و خانواده به سمت این دانشگاه نسبت به سال گذشته افزایش یافته و زمینه‌های لازم برای رشد و مشارکت بانوان و پیگیری مطالبات آنان از اقدامات مهم این دانشگاه بوده است.

مهدی رهنما معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه هم موضوع خانواده را مهم‌ترین شاکله در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که با فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی صحیح در شورای رابطین امور بانوان و خانواده تصمیم‌ها و خروجی مناسبی به نفع جامعه دانشگاهی تنظیم و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مسئول امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی هم به جایگاه بانوان و اهمیت آن در سازمان‌ها پرداخت و ادامه داد: در راستای اهداف و وظایف شورای رابطین امور بانوان و خانواده، هم‌اندیشی تبیین و استفاده از تجربیات رابطین واحد‌های دانشگاهی در هسته‌های فکری باید با تشکیل تیم‌هایی پویا و طرح برنامه‌هایی در موضوع مهارت‌افزایی، مسائل مربوط به خانواده را آسیب‌شناسی کنیم و با کانون زینت عفیفانه مشکلات حجاب و عفاف را به حداقل برسانیم.

لیلا قائمی  تأکید کرد: اقدامات و عملکرد شبکه پایش سلامتی نشاط برای دانشجویان دختر با استفاده از الگوی سند تحول و تعالی که رویکرد حل مسئله با هدف تدوین برنامه‌های جامع دارد و مأموریت اصلی ایجاد و تقویت خانواده متعالی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و توانمندی بانوان براساس شرایط منطقه‌ای استان خراسان‌رضوی ضروری است.

وی توضیح داد: با تشکیل جلسات در این شوراها، تصمیمات اتخاذ شده در شورای راهبردی استان خراسان‌رضوی مطرح و مصوب و به واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

مسئول امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی ابراز امیدواری کرد که سیاست‌های مدیریتی در استان با ایجاد این طرح اجرایی و عملیاتی شود.

در ادامه حاضران با حضور در گلزار پنج شهید گمنام دانشگاه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

در پایان با توجه به عملکرد و فعالیت‌های مناسب حوزه امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در نیمسال دوم ۱۴۰۲ از رویا نداف تجلیل و سپس فضا‌های اختصاصی مادران و کودکان و فضای دخترانه ـ باشگاه دخترانه بازدید و افتتاح شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • برگزاری خاکریز امنیت ۸ در گیلان
  • برگزاری «خاکریز امنیت ۸» در گیلان
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • کارگر یک عنصر با ارزش برای جامعه است
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند